3 november 2015

Portugal en de strijd met structuur

Portugal en de strijd met mezelf-7
Twee weken is het al geleden dat ik samen met 5 andere Birdies in een tijdelijk Portugees nest verbleef. We werden gedurende 5 dagen mee op sleeptouw genomen door onze coworking host Vicky. Ze regelde voor ons een inspirerend pakket aan bedrijfs- en locatiebezoeken met tussendoor spijs en drank in al even inspirerende omgevingen. Ik genoot met volle teugen, overvoer een overload aan prikkels en trok met enige tegenzin terug huiswaarts. Die tegenzin had alles te maken met de Zonen 09 workload en het chaotische gevoel dat toen nog volledig overheerste.
Een bericht dus over een fantastische week die mij ook het broodnodige perspectief bood.

Portugal en de strijd met mezelf-6
Lisboa. Een stad waar ik zo'n 15 jaar geleden als eens ronddwaalde en die ik, tot voor deze trip, met niet veel meer dan 'vriendelijke mensen' en 'lekkere taartjes' kon associëren. En dat terwijl het echt zoveel meer dan dat is.
De eerste dag werden we rondgeleid door Tiago, vriendelijke local en eigenaar van de Airbnb locatie waar we verbleven. We ontdekten klassieke toeristische spots maar ook enkele van zijn favoriete adresjes. We stapten uren rond, aten pastei de nata, dronken Ginjinha en schoten intussen de iphone vol plaatjes van zijn schone stad.

Portugal en de strijd met mezelf-4

Portugal en de strijd met mezelf-41

Met Vicky ontdekten we de dagen nadien een creatieve scène waar we met zijn allen serieus van onder de indruk waren. Locaties als LXFactory, Fablab Lisboa en Village Underground inspireerden mateloos. Overal vonden we schoonheid. In gebouwen, interieurs, tegels en in woorden die ons wezen op de universele liefde van creativo's when it comes to quotes.

Portugal en de strijd met mezelf-26

Portugal en de strijd met mezelf-34

Portugal en de strijd met mezelf-35

Portugal en de strijd met mezelf-30

Portugal en de strijd met mezelf-43

Portugal en de strijd met mezelf-28

Portugal en de strijd met mezelf-51

Portugal en de strijd met mezelf-73

Portugal en de strijd met mezelf-38

Portugal en de strijd met mezelf-39

We trakteerden de innerlijke mens op restaurants in al even inspirerende locaties zoals, Ler Devagar, Landeau Chocolate, Bastardo, Pharmacia en Time Out Mercado da Ribeira.

Portugal en de strijd met mezelf-42

Portugal en de strijd met mezelf-48

Portugal en de strijd met mezelf-67

Portugal en de strijd met mezelf-69

We trokken er dus voortdurend op uit, behalve de ochtend waarbij we een workshop Sketchnoting en Sketchcoaching van coworker Hannes kregen. Hannes' bedrijf heet Superbly Human waarmee hij organisaties en bedrijven oplossingsgericht coacht. Hannes bezit het fel begeerde tekengen en ontdekte doorheen zijn coachings dat zijn manier van noteren aanslaat bij klanten. Hij stelde daarom een sessie Sketchnoting samen en wij kregen die ochtend via Skype zijn tips te horen. 
Nadat we allemaal wat geoefend hadden, coachte Hannes mij over de toekomst van Zonen 09 en namen de anderen intussen sketchnotes van wat in dat gesprek gezegd werd. Een inspirerende en confronterende sessie die duidelijk maakte dat er iets moest veranderen en waarna ik me volledig overgaf aan een namiddag met gocarts en een overdreven aantal lachbuien waar ik nog wel even op kan blijven teren.

Portugal en de strijd met mezelf-59

Portugal en de strijd met mezelf-63

Portugal en de strijd met mezelf-76

Wat moest er veranderen?

Sinds de stoffenlancering ben ik in een spiraal van chaos terecht gekomen. Ondernemen is geen picknick schreef Jozefien Daelemans en gelijk heeft ze. Ik las het artikel, voelde me oh zo begrepen, trad ze op alle punten bij, dacht bij meerdere 'under construction' en besefte bij haar laatste zin 'f*ck'.
Ik moest echt iets gaan veranderen. Ik wist wat het was (structuur), maar nog niet echt hoe ik dat zou doen tot ik dacht aan wat Charlotte zei. 'Voor jou zullen moodblokken werken'.
Structuur, regels, teveel van hetzelfde, teveel van wat gewoon is, ik ben er wat rebels tegenover. Ik heb daardoor last van uitstelgedrag, van verward en rommelig zijn, in zowel mijn huis als in mijn hoofd.
Sinds Zonen 09 een zoveelste veranderproces aan het doormaken is, met veel extra taken, dumpte ik die to do's heel snel ergens in mijn Trello planning zonder echt stil te staan bij die taak. Net zoals ik dingen in huis vastnam en willekeurig dropte op de trap, het aanrecht, de kast, in mijn tuinatelier, enzovoort. Er was geen tijd om het even goed te doen, om er bij stil te staan of om het op zijn plaats te zetten, want er was altijd wel iets dringender dat op dat moment door mijn overvolle hoofd spookte. Voor ik het door had, stond mijn planning vol onrealistische todo lijsten (waarvan 90% telkens verder op de baan geschoven werden), stond mijn huis vol spullen die geen plaats leken te hebben en freakte ik over de overweldigende chaos in en rondom mij.

Ik zag er geen beginnen meer aan en ik wist dat, als ik de courage zou vinden, ik gegarandeerd binnen de week opnieuw alles in chaos zou laten vervallen. Tot ik dacht aan wat Charlotte zei en besefte dat de keuze voor sleur, maar dan wel eentje die beter bij me past, een veel betere was dan die voor chaos. En dat ik discipline zou moeten kweken. Ik zag het anders niet meer goed komen.
In Portugal begon ik te neer te schrijven wat die moodblokken voor mij zouden kunnen zijn. Welke taken voer ik eigenlijk allemaal uit? Welke taken horen samen in wat voor blok? Op welke locatie krijg ik voor dat blok de beste resultaten? Welke randelementen zijn daarbij belangrijk? Hoe ziet een realistische werkweek eruit, zijnde moeder én ondernemer? Hoeveel uren heb ik nodig per taak? En op welk moment in die week plan ik die blokken dan het best en vooral meest realistisch in?
Ik besefte dat ik sowieso gewoon te veel taken heb. Dat ik er daar veel van niet zo graag doe en ze door mij uitgevoerd worden ten koste van degene die ik wel echt graag doe. Ik gaf aan mezelf eindelijk toe dat ik het 's avonds niet meer kan opbrengen om laat te werken. Dat ik dagelijks zo rond 19h à 20h de behoefte voel om met iets anders dan Zonen 09 bezig te zijn. Ik zag ook in dat die late avonden ervoor zorgden dat ik te weinig ontspanning had, te veel druk op mijn schouders, te veel late suikers in mijn lijf en te weinig slaap. Ochtend na ochtend wensen dat ik toch vroeger was opgestaan, deden me beslissen dat ik mijn werkweek radicaal moest omdraaien. Ik dacht een nachtuil te zijn en misschien was dat vroeger wel zo, maar intussen is niets minder waar.
Ik dwong mezelf vroeger te gaan slapen en intussen sta ik dagelijks om 5h op. Om 5h30 start ik het werk wanneer de rest van de wereld nog slaapt en koffie mijn beste vriend is. Tot de bloedjes om 7h opstaan en ik, met dan al een voldaan gevoel en een clean inbox, al mijn aandacht op hen kan richten in plaats van op mijn iphone. Om 9h kan ik opnieuw starten tot 12h. Na een uur pauze kan ik afhankelijk van de dag nog werken tot 15h à 18h30. Daarna doe ik 'de boeken toe', ontspan ik, focus me op een gezonde maaltijd en ga ik op tijd slapen. 
Bij iedere taak stond ik stil en plakte er een duurtijd en frequentie in de week/maand op zodat ik er realistich mee kan omgaan. Zo zag ik dus in dat ik het niet meer alleen kan bolwerken. Dingen blijven liggen en zullen moeten worden uitbesteed. Dat is het volgende plan van aanpak. Geen evidente (lees: het kost allemaal veel geld), maar voor alles bestaat een oplossing.
Alle taken goot ik daarna in moodblokken als 'creativiteit' (in het tuinhuis met een koekje, een theetje en upbeat muziek), 'administratie' (bij LikeBirds met de nodige koffie en meezingmuziek), 'inspiratie' (de deur uit gaan met schrift en stift), enzovoort. Vandaag focus ik mij op 'content' en zit ik bij LikeBirds te schrijven met een Werther's Original in de mond en klassieke muziek op de achtergrond. Dit werkt voor mij, dit is haalbaar. Dit aanhouden is nu mijn number one priority.

Edit: Charlotte schreef intussen een blogpost over haar inzichten rond moodplanning. Een overzichtelijke, inspirerende post en dus een aanrader voor wie ook strijdt met planning.

Portugal en de strijd met mezelf-77

Smitten: credits voor de 1ste sketchnotes.
Silvie Bonne: credits voor de 2de sketchnotes en fotografe van dienst tijdens de trip.
Vicky Persyn: voor wie geïnteresseerd is in een op maat gemaakte inspiratietrip. She's te best.
Charlotte Demey en Superbly Human: voor wie nood heeft aan coaching.

Portugal en de strijd met mezelf-33

45 opmerkingen:

  1. Slik... Zo herkenbaar wanneer je door een overdosis aan taken helemaal het noorden kwijt raakt & precies vervalt in 1 grote chaos! �� Jij bent een straffe madam die zonder twijfel alles terug op het goede pad krijgt! ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat vele werkende moeders zich hierin zullen herkennen. Hopelijk kan het voor anderen ook iets betekenen. En thanks voor de comment ;-).

      Verwijderen
  2. Wat kan je het goed verwoorden. Ik herken sommige stukken al, en dan ben ik geen ondernemer, maar gewoon een dame met veel dromen en wensen. Ik word oprecht blij van te lezen dat je de koe bij de horens hebt gevat en je een soort structuur lijkt gevonden te hebben. Yes, you can!!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle grote ondernemers staan volgens mij op om 5u, dus ik zie dat helemaal goed komen. Ik vind het wel wat zot eigenlijk ;-). Ik vind het afschuwelijk om zo vroeg op te staan maar ik kan soms niet anders. Maar als het in een structuur zit, is het misschien anders. Ik wens je zoooooveel succes, i'm your supporter! Veel liefs! (En ik vind het ook herkenbaar eigenlijk, maar dan meer in mijn privéleven)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net een boek besteld over structuur bij succesvolle creatieve ondernemers. Zal volgens mij inderdaad doen blijken dat er meerdere zo werken. Dagelijkse Rituelen van Mason Currey.

      Verwijderen
  4. Wow Sharon, wat je hier schrijft is echt zo raak. Verschrikkelijk herkenbaar. Ondernemer zijn is inderdaad niet simpel. Zeker niet als je alles alleen wil/moet/kan doen. Ook ik zit in een periode waar ik worstel met structuur, uitstelgedrag, veel werk en chaos. Misschien moet ik dat moodblokken eens beter bekijken. Dat lijkt me ook wel iets dat voor mij kan werken.

    Je foto's en berichten van de trip naar Lissabon werkten hier al inspirerend. Ik kan geloven dat het voor jou opheldering en inspiratie gebracht heeft.

    Hoe vaak heb ik het al vervloekt dat Like birds net te ver zit om te kunnen werken voor mij. Ik zocht al naar gelijkaardige oplossingen in Antwerpen, maar vond nog niets dat bij me past.
    In ieder geval al bedankt voor de inspirerende blogpost, het zette mij echt tot nadenken.

    Misschien moeten we, ondernemers onder elkaar, volgende zomer eens gaan picknicken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat die moodblokken voor veel creatieve ondernemers een betere oplossing zijn dan de standaard planningen maken. Probeer het eens, maar er kroop veel werk in het allemaal uitdenken en uitschrijven (wat dan weer deel uitmaakt van het proces om klaarheid te krijgen).

      Zou er niets in Antwerpen zijn? En misschien is het upcoming event van Unizo iets om even je licht bij op te steken? http://www.unizo.be/activiteiten/out-office-netwerkevent-voor-freelancers_24-11-2015 Al zie ik nu dat er net geen Antwerpse coworkingspace bij betrokken is. Ik kan Vicky wel eens vragen of ze tips heeft. Ze kent die scene goed.

      Verwijderen
    2. Ik heb eens gezocht op moodblokken, maar vond niet meteen iets van informatie terug. Moest je daar tips over hebben.

      In Antwerpen heb ik nog niets gevonden van hetzelfde principe, meer echt bureauruimte delen maar dat zou voor mij niet echt een oplossing zijn. Moest Vicky tips hebben, dan hoor ik het graag.

      Verwijderen
    3. Ik vroeg het even na bij Vicky Lieve en hou je op de hoogte.
      Ter info: Charlotte plant een blogpost over dat systeem van moodblokken (waar ze zelf op kwam door inzichten te combineren). Die zal meerdere van ons wel verder helpen.

      Verwijderen
    4. Vicky kent alleen Burooz echt, maar dat is heel erg office zegt ze. Ze is nu op coworking conference in Milaan en hoort ook daar eens rond of er nieuwe in de pijplijn zitten!

      Verwijderen
  5. Af en toe moet je de balans opmaken, de pro's en contra's tegen elkaar afwegen en daar je conclusies uit trekken. Jij doet dat allemaal bewonderenswaardig, goed bezig! En die coaching ziet er super uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Hanne. Het is een proces met ups and downs, das al duidelijk. Die coachs doen dat inderdaad heel goed. Charlotte begeleidde me nu al het meest en ik kan ze iedereen aanraden.

      Verwijderen
  6. Je blogpost raakt me echt Sharon. Ik loop hier de laatste maanden rond met een gelijkaardig gevoel van chaos, zo'n vol hoofd en dingen die gewoon van hier naar daar lijken verplaatst te worden. Wat je schrijft is zo herkenbaar. Natuurlijk weet ik niets van ondernemer zijn, maar ik kan je wel met zekerheid vertellen dat leerkracht zijn niet alleen 'goeie werkuren hebben' betekent. Er komt tegenwoordig zoveel bij kijken! Ik wil me zelfs niet inbeelden hoe het moet zijn als je ondernemee bent, met bovendien twee kinderen! Hier is er maar één en ik maak me nu al zorgen hoe we een tweede ooit gaan trekken! Maar je post werkt bemoedigend! En als er iemand is die het aankan, ben jij dat wel. Dat moodblokken klinkt inderdaad interessant. Enig idee waar ik daar meer informatie over kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp dat hoor Kelly, ooit was ik zelf een jaartje leerkracht en ik weet nog hoeveel discipline het vergde om al dat werk thuis uit te voeren en niet tot 's nachts bezig te blijven. Ik heb eigenlijk geen link naar die vorm van plannen. Ik vraag Charlotte even naar achtergrondinfo en hou je op de hoogte.

      Verwijderen
  7. oooooo, ik ben niet alleen! wat een opluchting! maar niet fijn voor jou en de anderen hier boven mij natuurlijk niet....ik hoop dat de discipline en structuur zijn vruchten afwerpen voor jou en ga voor mezelf ook zo eens aan de slag gaan, want het is dringend nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees dat we met meer zijn dan we denken Heidi. Hopelijk kan dit een paar van die mensen helpen. Al is het inderdaad maar door te beseffen dat ze niet alleen zijn.

      Verwijderen
  8. Succes met alles! En net als de mensen boven mij schrijven is het best herkenbaar. Ik ga ook eens beter nadenken hoe ik alle drukte en chaos wat beter op een rij ga krijgen.
    Succes met je nieuwe methode. Je bent enorm gegroeid en je ontwerpt mooie patronen en stoffen, waar veel mensen heel blij mee zijn. Door jouw patronen (en vooral de tutorials!!) heb ik veel geleerd. Dus dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je schone woorden. Het gaat bij dat herplannen echt om er lang genoeg bij stilstaan. Dus ik wens je daar het beste mee. Het vergde hier veel tijd en energie om het allemaal eens uit te schrijven/uit te denken. Maar zoals ik hierboven bij Lieve al schreef, ik denk dat dat ook nodig was als deel van het proces.

      Verwijderen
  9. ondernemen is geen picknick en leer je inderdaad al doende, met vallen en opstaan. Goed dat je oog hebt voor wat jou gelukkig maakt gecombineerd met alle moetjes van deze wereld. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Grappig hoe bij elke stap ook de innerlijke mens verwend wordt :) Maar je plan klinkt super! Ik ben blij dat simpel nadenken over wat waar wanneer het beste werkt kan leiden tot iets waar jij je veel beter bij voelt, en dat je ook de tijd genomen hebt om dat te doen. Succes, lieve Sharon! Ik volg met veel bewondering alles wat je doet, en hoe je dat doet, maar dat wist je al hé :)
    (Dat plannen en structureren, dat zou mijn sterke kantje in het ondernemerschap zijn denk ik. Al het andere daarentegen... De gedachten gingen de laatste weken, door een aantal mensen in mijn omgeving, een aantal keer -puur experimenteel- die kant op, wat mijn bewondering voor jou nog heeft vergroot!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja Eva, foodlovers and lifelovers waren het daar ;-).
      En idd Eva, ik denk dat jij een heel sterk gedisciplineerd profiel zou zijn om in zee te gaan met een warrig, creatief profiel. Een dergelijke combinatie zou een ongelooflijke sterkte zijn voor een bedrijf. Laat dat maar wat borrelen in dat hoofd van je. Lijkt me niet slecht. ;-)

      Verwijderen
    2. Als Zonen09 ooit een vacature heeft, je weet mij te vinden hé! ;-)

      Verwijderen
  11. Knappe blog Sharon, ook omdat je zo eerlijk bent.
    Ik heb zelf ook een probleem met het vinden van structuur. Te veel taken, te weinig tijd. Allemaal heel herkenbaar voor mij. Ook met de combinatie van een een kindje en een vriend die veel in het buitenland zit.
    Bedankt voor je leerrijke tips ook!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook die man die vaak in het buitenland zit Angélique. We kunnen elkaar bij LB zeker helpen door ook daar over te praten denk ik. Charlotte plant een blogpost over dat systeem van moodblokken (waar ze zelf op kwam door inzichten te combineren). Die zal meerdere van ons wel verder helpen.

      Verwijderen
    2. En misschien is het geen toeval dat mijn man ook heel vak in het buitenland zat tot over een paar jaar. Wordt vervolgd

      Verwijderen
  12. Wat een ongelofelijk inspirerende trip moet dat geweest zijn, Sharon,
    en je verhaal (van chaos en structuur) ik ken het maar al te goed!
    En wat een ontdekking, die blog van Charlotte, bedankt om die te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was het inderdaad Greet. Blij dat je Charlotte kan appreciëren!

      Verwijderen
  13. Ik ben geen moeder en geen ondernemer, en toch inspireert ook mij dit enorm.
    Vechten tegen bepaalde vooroordelen over jezelf ("ik ben nu eenmaal een uitsteller/trage werker/nachtraaf/..."), realistische manieren vinden om ze tegen te gaan en het toch op een manier doen die bij jezelf aansluit: een goed plannetje voor 2016 :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja Marlies, die vooroordelen ken ik ook. Ik lees nu Dagelijkse Rituelen van Mason Currey. Mij aangeraden door Rozemarijn van Intervent. Ook iemand bij wie ik nu een training heb. Zalig boek over hoe bekende ondernemers, creatievelingen, kunstenaars hun dagen doorbrachten. Zou ook wel iets voor jou kunnen zijn.

      Verwijderen
    2. Zo mooi geschreven, Sha, je bent een inspiratiebron voor mij altijd opnieuw xxx

      Verwijderen
  14. Wat mij het meest van al raakt, is dat je op weg bent naar een systeem dat werkt voor jou, om alles haalbaar te houden... onbetaalbaar, als je het mij vraagt! Ik denk het al een hele tijd, maar hiermee wordt nog maar eens bevestigd wat een ferme madam je bent. Ik kijk al uit naar wat volgt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merciekes lieve Sarah. Zonder Charlotte zou ik wel nooit de goede richting gevonden hebben. Dus heel veel credits voor haar en voor haar inzichten in de leefwereld van mensen zoals mezelf.

      Verwijderen
  15. Ik zit in een huisje in Engeland. Vandaag stapte ik uren, op een winderig strand, over de cobblestones van Rye, en tussen wel 100 schapen. Morgen doe ik dat opnieuw. Iedereen zou elke week één dag extra moeten kunnen krijgen om zoiets te kunnen doen. Het verzet geen werk, maar het maakt het hoofd wat lichter. Ik ben geen ondernemer, maar het mijne zat en zit eivol met een job die energie vreet, drie kinderen met elk hun issues, een huishouden dat slecht gerund wordt, en oh ja, dat 'kleinigheidje' dat ik er nog bijnam. Je vat de koe bij de horens en jou kennende komt dat wel goed. Maar ondertussen: I feel you. Een klein beetje toch. Good luck, Sha! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Eva en geniet nog van de natuur. Ik geloof er ook sterk in dat we die meer moeten laten binnenkomen.

      Verwijderen
  16. een blogpost over het echte leven..mag wel eens want als je alle blogs leest lijkt het enkel rozegeur en maneschijn !! knap dat je dit aandurfde..en Lissabon lijkt me zalig..ik was er ook 12 jaar geleden en wil volgend jaar terug (zeker nu ik zie hoe mooier ze geworden is)..waar was ergens die zalige speeltuin met die bussen en containers op elkaar (dat zou iets zijn voor mijn meiden :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-)
      En Lissabon: complete aanrader vind ik. Ik denk dat die creatieve scene daar de laatste jaren heel erg gegroeid is en het die stad deugd doet.

      Verwijderen
  17. Mooi en gedurfd dat je ons laat binnen kijken. Het lijkt me niet evident, alles wat je doet is zo perfect maar vraagt ongetwijfeld veel organisatie en veel dingen die we vaak niet te zien krijgen. En toch doe je telkens your magic! Logisch dat het dan eens te veel wordt, zorg voor voldoende ontspanning, alleen zo kan je blijven energie steken in de dingen die je graag doet en de dingen die er toe doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah das een lieve die van die magic :-). Het is dat perfectionisme dat net ook erg vermoeiend werkt. Maar ik wil dat behouden, ik moet het gewoon anders gaan aanpakken.

      Verwijderen
  18. Dat gevoel van chaos, ik herken het helemaal. En ik heb helemaal geen zaak draaiende te houden, enkel een huishouden, een dagtaak en een hobby die af en toe te veel tijd vraagt, maar dat is sterker dan mezelf, blijkbaar. Na dit te lezen besef ik dat ik er ook wat aan moet doen, of ik ga onderdoor aan wat ik leuk vind. Ik hoop voor jou dat het kei-hard goed komt en blijft goed gaan! Wat zit ik hier in feite nog te doen achter de computer? Bedtijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeie Joke, ja dan is het tijd dat je actie onderneemt. Ik hoop voor jou dat het lukt. Ik kan alvast bevestigen dat ik me echt heel wat beter voel sinds ik structuur aanhou. En vroeger ga slapen :-).

      Verwijderen