3 september 2015

Billie en Wolf. De tweeling die tijd nodig heeft...

Zoon nummer 9 en 10, a.k.a Billie en Wolf, zijn voortaan te krijgen in de Zonen 09 webshop.
Zowel de digitale als papieren versies van het naaipatroon voor een T-shirt en dat voor een pyjama zijn beschikbaar. De digitale naaipatronen zijn leverklaar sinds de lancering vorige vrijdag. De papieren versies konden toen ook besteld worden, maar voor het ontvangen ervan moest er gewacht worden tot morgen. Vandaag zouden normaal alle papieren versies de post op gaan, naar alle klanten die al via de webshop bestelden en naar de verkooppunten. Maar dat was buiten de waard gerekend... zijnde mijn eigen zelf die niet stil stond bij wat véle maten en véle opties als praktische gevolgen hebben.

Billie and Wolf.

Bij het maakproces van Billie en Wolf haalde ik zoals altijd mijn draaiboek boven en volgde dat stap voor stap. Hier en daar stootte ik, as usual, op enkele deadline problemen (lang leve flexibele testers) en nam me voor dat de volgende keer, mits wat aanpassingen in dat draaiboek, te vermijden. Maar los daarvan liep alles op wieltjes tot ik aan de bijna laatste stap kwam: het drukklaar maken van het naaipatroon zelf.
Voor de cover, het winkelmandje en de brochure werk ik samen met een drukkerij. Voor het printen van de patroonbladen zijn andersoortige machines nodig en daarvoor werk ik dan samen met een planafdrukcentrum. Zodra alle drukwerk naar de eerste drukker is, start ik met het puzzelen van de patroondelen tot een overzichtelijke A0 en het aanmaken van de patroonbladen. Tijdens die taak begon het mij te dagen dat de nieuwe zonen geen makkelijke jongens waren.
Waar voor een 'normaal' patroon een 160-tal onderdelen in elkaar gepuzzeld moeten worden, waren er dat voor Billie alleen al 476: 34 maten van een patroon dat bestaat uit 14 delen. Dé reden waarom de lancering een dag later dan gepland verliep. Vrijdagavond lanceerde ik en omdat de drukker wat meer tijd nodig had dan verwacht, werd gecommuniceerd dat de papieren patronen pas vandaag opgestuurd zouden worden.

Terwijl alle andere onderdelen in druk waren, werden ook de patroonbladen bij het planafdrukcentrum besteld. Bij nieuwe patronen laat ik altijd een testversie drukken om daarop nog een keertje de correctheid van de afmetingen na te gaan en te bekijken of er geen fouten in geslopen zijn. En tijdens die controle viel mijn frank... Het is niet te begrijpen hoe ik daar niet eerder bij stil gestaan heb, maar door de uitgebreidheid van beide nieuwe naaipatronen kunnen die patroonbladen onmogelijk in de voorziene covers.

Billie and Wolf.

Mijn andere naaipatronen hebben elk een patronenblad met A0 formaat. Billie heeft 2 patronenbladen (eentje met de smallmaten en eentje met de standaardmaten) die elk de lengte van 2 A0 formaten hebben. Wolf heeft 1 patronenblad dat de lengte van 3 A0 formaten heeft.
Ik ging in allerijl op zoek naar drukkerijen die met andere papiergrammages werken, maar vond niemand. Ik bedacht hoe de patroonbladen misschien op een andere manier bij de rest gestoken konden worden, maar uiteindelijk moest ik gewoon toegeven dat er slechts 1 mooie oplossing was: een nieuwe kapvorm laten maken voor een cover waar veel meer in kan. En vooral: die nieuwe covers pas op 9 september ontvangen.
Hoe vervelend ik het ook vind, ik moet toegeven dat het me soms allemaal wat boven het hoofd groeit en ik daardoor niet snel genoeg in de gaten had dat er een praktisch probleem was ontstaan. Nog vervelender: ik moet daarom iedereen vragen om een extra week geduld uit te oefenen tot de patronen op 10 september de post op gaan. Op vrijdag 11 september zitten ze dan in ieders bus, zowel van de verkooppunten als van wie Billie en/of Wolf rechtstreeks via Zonen 09 bestelde.
Ik kan blijven piekeren over de situatie, maar every cloud has a silver lining... Dit voorval zou er niet geweest zijn, mochten de nieuwe patronen niet zoveel inhouden. De Billies en Wolfjes die jullie in de bus zullen krijgen, zijn pareltjes en dat zal eraan te zien zijn. Ze zullen in een cover zitten van niet 1, maar 3 cm dikte. Ze kunnen zo in een boekenwinkel staan.

uittreksel handleiding Billie

Nog een keer op een rijtje wat je met Billie, het Zonen 09 naaipatroon voor een T-shirt, in huis haalt:
  • een naaipatroon voor beginners en gevorderden met een absoluut basispatroon en meerdere opties die het allemaal wat moeilijker maken
  • 16 standaard maten en 16 small maten van 1 jaar tot en met 16 jaar
  • een naaipatroon voor een T-shirt met raglanmouwen
  • een naaipatroon voor een klassieke T-shirt
  • een naaipatroon voor een T-shirt met nep knopenpat
  • een naaipatroon voor een T-shirt met V-hals
  • een naaipatroon voor een T-shirt met enveloppehals
  • korte en lange mouwen voor elk van die patronen
  • 2 zakopties voor elk van die patronen
  • een handleiding van meer dan 30 pagina's die je door al die opties loodst 
  • een handleiding met uitleg over hoe je afwerkt met boordstof, met boordstof als biais, met elastische biais of door gewoon om te zomen
  • extra uitleg over het werken met tricot 
  • extra uitleg over het werken met elastische paspel

Wil jij graag het naaipatroon Billie in huis halen en met 1 patroon 16 jaar lang zoet zijn?
Dan betaal je voor de digitale versie van Billie €10 en voor de papieren versie €20.

Print

Print


uittreksel handleiding Wolf

Nog een keer op een rijtje wat je met Wolf, het Zonen 09 naaipatroon voor een pyjama, in huis haalt:
  • een naaipatroon voor beginners en gevorderden met een absoluut basispatroon en meerdere opties die het allemaal wat moeilijker maken
  • 8 standaard maten en 8 small maten van 2 jaar tot en met 9 jaar
  • een naaipatroon voor een jumpsuit pyjama
  • een naaipatroon voor een pyjama met shirt en broek 
    • de optie broek met zijnaad en aparte tailleband
    • de optie broek zonder zijnaad en aangeknipte tailleband (= supersnelle broekjes!)
  • een naaipatroon voor een inhaakbare (maar ook gewoon te dragen) cape/dekentje
    • met ronde rand 
    • met batmanrand
  • korte en lange mouwen voor zowel de jumpsuit als de 2-delige set
  • korte en lange pijpen voor zowel de jumpsuit als de 2-delige set
  • de schouderstukoptie (voor de afneembare cape) voor zowel de jumpsuit als de 2-delige set
  • zakopties voor zowel de jumpsuit als de 2-delige set
  • een handleiding van meer dan 50 pagina's die je door al die opties loodst
  • een handleiding met uitleg over hoe je afwerkt met boordstof, met boordstof als biais, met elastische biais of door gewoon om te zomen
  • extra uitleg over het werken met elastische en gewone paspel 

Wil jij graag het naaipatroon Wolf in huis halen en jouw eigenste superheld verrassen?
Dan betaal je voor de digitale versie van Wolf €7.5 en voor de papieren versie €16.

Print

Print

Om af te sluiten nog een oproep...

De laatste dagen kreeg ik meermaals te horen dat mijn patronen vaak worden gedeeld. Ik kan alleen maar vragen om dat niet te doen. Ik word absoluut niet rijk van Zonen 09, integendeel. Ik steek veel tijd en energie in de naaipatronen en de prijzen die daar tegenover staan zijn echt minimaal. Ik hoop dat iedereen inziet dat het delen van een patroon het wegnemen is van inkomsten. Inkomsten die ik nodig heb om dit te kunnen blijven doen. Ik ben ervan overtuigd dat er weinigen met kwade wil zijn, maar er vaak niet wordt stil gestaan bij de gevolgen van het delen van patronen. Aan iedereen een warme oproep om je eigen patronen aan te kopen en mee te sensibiliseren. Hoe moeilijk dat soms ook is...
Dank je wel. Voor het begrip omwille van de vertraging, het steunen van een kleine ondernemer en de schone maaksels die ik zo vaak zie passeren. Dat laatste is echt genieten!

38 opmerkingen:

  1. Een tweeling, dat is een zware bevalling. En zo twee nieuw kinderen, dat geeft onwaarschijnlijk ook veel praktische problemen. Heel normaal dus. Nog even,dan kan jij ook dubbel genieten van al het schoons dat wordt gemaakt, en dan ben je deze praktische problemen weer snel vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een stapel patroonbladen! Ik zou daar ook echt niet aan gedacht hebben, zo'n cover...
    Is dat pakketpost of brievenbuspost? (zijn ze ook via NL te bestellen?) Billie lijkt mij nu toch wel een heel fijn patroon met zoveel opties. En zoveel blaadjes plakken ga ik niet doen :) En een papieren patroon staat wel mooi in mijn rijtje zonen09 in de boekenkast :)

    Hoe vaak ik (via een forum) al wel niet de vraag heb gekregen welke Zonen ik digitaal heb en of ik die wil 'ruilen'... Nee dat doe ik niet, sorry koop uw eigen exemplaar... Dus ik kan mij best voorstellen dat dat ruilen veel voorkomt. Ik heb de vraag volgens mij al zeker 5 keer gekregen. Als ik de vraag krijg dan is mijn antwoord in ieder geval 'nee'. Ik hoop dat anderen dat ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ik zie het al, verzendkosten zijn 12 euro naar NL... Ik hoop dat er ook een Nederlandse webwinkel dat patroon gaat verkopen.

      Verwijderen
    2. Sew Natural en Joyfits hebben ze al besteld!

      Verwijderen
    3. jeej!! mijn favoriete stoffenwinkels :)

      Verwijderen
    4. En dank je voor het niet doorgeven. Ik kan me inbeelden dat het niet altijd even makkelijk is om daar neen tegen te zeggen, maar ik apprecieer jouw ambassadeur zijn enorm!

      Verwijderen
    5. Ik las ooit op jouw blog een verhaal over het doorgeven van de patronen. Toen had ik zelf nog geen zonen patronen (en geen digitale andere patronen). Dat verhaal heb ik altijd onthouden. Zelf ben ik nu ook bezig met wat patronen tekenen (nog langgg niet klaar, maar ooit hoop ik ook pdf patronen uit te brengen), en ik zou het ook niet waarderen als mensen dat deden.

      Verwijderen
  3. Hé Sharon, misschien is het met het begin van een nieuw schooljaar voor sommigen wel een opluchting dat er vertraging is. Volgende week sluipt er al wat routine in en is er weer meer ruimte om te naaien.... Veel succes met je nieuwe kindjes! Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo had ik het nog niet bekeken! Dank je Petra!

      Verwijderen
  4. Een weekje langer wachten gaat het verschil echt niet maken! Jouw patronen zijn altijd zeer mooi en helemaal top! Daar wacht ik graag op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel lief Nele, dank je wel voor al dat geduld!

      Verwijderen
  5. Als ik mijn ikplaknietgraagpdfpatronenaanelkaar- gevoel moet uitdrukken in het aantal weken dat je nog vertraging mag oplopen, dan heb je nog wel even. :-) Kwaliteit en schoonheid en perfectie zijn het wachten waard xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ik ken dat gevoel! Dank je wel lieve An!

      Verwijderen
  6. Oh Sharon, maak je maar niet te druk! Het zijn prachtige zonen en veel zwangerschappen gaan over tijd! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is nu een weekje langer wachten als het voor zoiets moois is?
    Heb trouwens idd geen tijd dit weekend hihi ;-)
    Kijk ernaar uit voor volgend weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Het zal in elk geval beloond worden dat geduld, dank je wel!

      Verwijderen
  8. Oh vriendje dat is toch helemaal geen ramp! Je doet dit grote fantastische project helemaal alléén eh meisje. Dat je al eens iets over het hoofd ziet is alleen maar menselijk en doet niets af aan de fantastisch kwaliteit dat jouw patronen meebrengen. Elke broek die ik maak, of die nu voor de meisjes of voor mij is, short of lang, ik neem er altijd jouw uitleg bij voor een rits in te steken! Zonder uitzondering. Jij bent de enige die dat op die manier kan uitleggen dat ik het ook daadwerkelijk snap :D Dus voro zo kwaliteit, daar willen we gerust even voor wachten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah zo leuk om te lezen Annelies. Dank je voor het hart onder de riem!

      Verwijderen
    2. Klopt helemaal hier ook! Als Theo of Cisse in de Ottobre hadden gestaan, dan had ik nu denk ik nog steeds geen broeken met rits en overhemden genaaid... en hetzelfde geldt eigenlijk voor Jacob, Ole en Lars.

      Verwijderen
  9. Sharon toch, zo veel excuses voor iets wat van onze kant enkel dankjewels vereist! Jij hoeft je niet schuldig te voelen over alle uren (met nog een paar extra) die je eigenlijk voor ons aan het werken bent. Zo veel precisie en perfectie, dat vraagt tijd. Ik zou zeggen: doe die lancering nog een weekje later, en ga die extra week op verlof ;) Wij hebben geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci Eva voor je lieve reactie. Verlof zit er niet onmiddellijk in, maar das niet erg. Het zijn fijne tijden!

      Verwijderen
  10. Zo'n prachtig werk dat je steeds levert... ik ben er zeker van dat niemand je een beetje vertraging kwalijk neemt!! Dat is net het mooie aan het kleine ondernemerschap... dat ik me zo je situatie kan inbeelden en de stress die je moest hebben toen je ontdekte hoe dik de stapels A0 papieren waren :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het begrip en de schone woorden. Ik kreeg het wel wat warm toen ik het zag... :-)

      Verwijderen
  11. O, ik kan me levendig voorstellen dat je het even warm kreeg. Dat is alleen maar een teken van perfectionisme. En ook perfectionisten kunnen iets over het hoofd zien hé. Ik denk dat echt iedereen daar begrip voor heeft. Jouw pareltjes zijn het wachten meer dan waard!
    En wat dat delen betreft, ik deel ook echt niets uit, dat zou alleen maar voelen als stelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar, suske toch! Trek het u niet aan! Dat is toch menselijk?! Wij weten dat we een product zullen ontvangen dat tot in de puntjes in orde is en daar wachten we graag nog een weekje langer op! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op die paar dagen zal het niet aankomen, wij wachten. Ik denk trouwens dat ik enkel Billie aankocht, maar wil nu toch ook Wolf aankopen. Hoe kan ik die alsnog bestellen en de verzending dan gewoon samen met Billie laten gebeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Op die paar dagen zal het niet aankomen, wij wachten. Ik denk trouwens dat ik enkel Billie aankocht, maar wil nu toch ook Wolf aankopen. Hoe kan ik die alsnog bestellen en de verzending dan gewoon samen met Billie laten gebeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maar wat zijn dagen, weken nu als je zo'n uitgebreid en prachtig patroon in ruil krijgt? Ik denk niet dat er iemand daar geen begrip voor kan hebben... En wat goed je laatste alinea! Als ik vragen krijg van beginnende naaisters, leg ik daar altijd de nadruk op, ook op het belang van de licenties. Velen weten niet eens wat het is en betekent, en denken dat ze zomaar workshopjes kunnen opstarten... Je levert prachtwerk, en eigenlijk vind ik dat je er wel rijk van zou mogen worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb mijn digitale Billie klaar staan om te printen, maar moet zoonlief nog even meten om te kiezen tussen small en normaal. Ik heb hier wat Bambiblauw panelen die erop liggen te wachten om een T-shirt te worden :)
    Er viel me een klein foutje op in het document. Bij de tekeningen worden de versies anders genummerd dan in de beschrijving van welke stukken je moet tekenen. Bij het ene is E de enveloppe en D de raglan, bij het andere is het omgekeerd. Ik denk dat iedereen dat wel doorheeft omdat de benaming ook bij de stukken staat, maar in de digitale versie is het misschien niet zo moeilijk om aan te passen dan in de reeds gedrukt beschrijvingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Trek je dat niet aan jong - al kan ik me goed inbeelden dat je het even warm kreeg toen je het merkte. Ik denk dat wij ons niet kunnen voorstellen hoeveel tijd en energie (én liefde) jij in je patronen steekt. Wat is een weekje vertraging daartegenover? Niets hé... wij wachten met zijn allen heel geduldig!

    En hoera, Ernestje is - denk ik - eindelijk groot genoeg om in jouw patronen te beginnen passen, dus ik bestelde meteen Wolf en Billie tegelijk (de rest ligt hier al te wachten) en kan dan dus ein-de-lijk ook eens voor hem beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kan het nu nog in de brievenbus dan, of zal dat een pakketje worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb al meerdere keren ruzie gemaakt op de post omdat ze pakjes die in mijn eigen brievenbus passen toch volgens hen net te dik zouden zijn.... ik heb al gewonnen, maar ook al verloren.... vandaar de bedenking ;) (en 't is maar dat je niet extra moet opleggen voor de verzending)
      groetjes Liesbeth

      Verwijderen
  19. Als je je blogposts met vertraging leest, zoals ik, is er al helemaal geen probleem meer :-) Vandaag 9/9, perfect op schema met mijn leestempo! En wat is er leuker dan een beetje wachten op iets dat je heel graag wil, geeft toe: uitkijken naar, is deel van de fun. Dikke kus voor alweer prachtig werk x (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Inderdaad de moeite om op te wachten. Knap patroon in een mooi hoesje!!!
    Ik ben gestart met een Billie met de enveloppehals voor mijn 2-jarig zoontje. Ik heb moeite met de afmetingen in de tabel voor de halsboorden. Zijn deze niet wat te klein? Ik krijg een ander resultaat wanneer ik de hals meet en 75% bereken hiervan? Kan iemand mij verder helpen? Doe ik iets mis?
    Dankjewel.
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen