31 augustus 2015

Belonen met jungledieren

Jungle animal craft - reward system

Bloggen daar kruipt tijd in. Vandaar dat ik het hier telkens wat te lang laat afweten, het ontbreekt me vaak aan tijd voor de blog terwijl ik het zo graag doe. Wanneer je moet kiezen tussen mails beantwoorden, orders verwerken, een lanceerdeadline halen of iets dergelijks en naaien of bloggen dan kies ik plichtsbewust meestal voor het eerste. Soms komt er een duwtje in de rug langs en pik ik het bloggen weer op met telkens het goede voornemen om het frequenter te doen en mezelf de tijd te gunnen om vaker te doen waar het allemaal mee begon: toffe dingen doen en daarover vertellen.
De voorbije week kreeg ik twee duwtjes in de rug. Mijn coach Charlotte Demey raadde aan om het bloggen wat planmatiger aan te pakken en een Publishing Plan op te stellen. Ik stond er eerst wat weigerachtig tegenover (moet dat niet spontaan komen?) maar nu ik toch een overzichtelijk excel bestandje heb aangemaakt, leeft de lijstjesfreak in mij op. In mijn overzichtje staan kolommen met wat ik de komende weken zou willen tonen en vertellen, wat ik daarvoor allemaal moet doen (knippen, tekenen, naaien, fotograferen, ...), wat ik niet mag vergeten vertellen (ik denk tussendoor vaak 'ah ja dat ook'), enkele richtdata en of daar een eventuele sponsor aan vast hangt. Niet dat ik dat zo vaak doe, bloggen in samenwerking met een sponsor. Tot nu toe slechts enkele keren tot er eentje op mijn pad komt die hier wel past en voor jullie of voor mijn kinderen een plezant aanbod heeft.
Deze keer is dat Pritt. Zij voeren momenteel campagne rond hun nieuwe jungle-aanbod en werken daarvoor samen met enkele bloggers. Ik kreeg een pakket met allerlei Pritt producten en mocht iets bedenken om samen met de kinderen te knutselen.
De voorbije weken steeg hier het aantal keer ruziemaken en elkaar afsnauwen exponentieel. In tijden van vakantie doen mijn jongens eigenlijk zo goed als alles samen. Ze zitten dan gewoon te veel op elkaars lip. Ik begrijp hun frustraties naar elkaar toe wel, maar dat wil niet zeggen dat ik er goed mee om kan. Een understatement noemen ze dat.
Nu 1 september voor de deur staat, was het tijd om alles nog eens op een rijtje te zetten en de regels onder dit dak duidelijk te stellen. Het junglethema werd gekoppeld aan de werkpuntjes van mijn zonen en een nieuw beloonsysteem werd geboren. We knutselden er deze morgen samen 2 volle, gezellige uren aan en toen Nils (onze oogroller) besloot met 'dit is eigenlijk wel cool', wist ik dat het goed zat.
Ik legde het hen als volgt uit:

Ken je de jungledieren luiaard, krokodil, aap en leeuw? Wel, iedereen staat ' s morgens op met een beetje van al die dieren in hen. We zijn nog wat moe en durven al eens snauwen en bijten als een krokodil. (hé Nils... ;-)) We durven ook nogal eens lui zijn als een luiaard (hé Thor én Nils... ;-)). En we durven ook wel eens ondeugend zijn als een aap (hé Thor... ;-)). De bedoeling is dat we overdag aan die puntjes werken en tegen 's avonds een flinke koning van de jungle worden. 
Ben je lief voor elkaar dan wint de leeuw van de krokodil. Help je mee opruimen of help je elkaar dan wint de leeuw van de luiaard. Ben je gehoorzaam dan wint de leeuw van de aap. Op het eind van de dag kijken we hoeveel dieren de leeuw heeft verslaan. Uit de bijhorende pot mag je dan een briefje trekken. Hoe meer leeuwen op de pot, hoe groter de kans dat jullie een beloning eruit halen die jullie zelf hebben gekozen.

Vanaf morgen werken we met dit beloonsysteem weer wat bewuster en op een toffere manier aan hun werkpuntjes.
Nils is het verantwoordelijke, maar ongeduldige, snel snauwende type dat niet graag opruimt. Anderzijds staan wij in het weekend soms op en heeft het kind de vaatwas al leeg gemaakt en de ontbijttafel gezet. Thor is het lieve, maar dan wel 'whatever' type dat meestal flink opruimt, maar elk ander taakje als een geslagen hond uitvoert.
Ik hoop dat ons nieuwe systeem er wat swung in brengt. Doorheen de vorige systemen, leerde ik dat die een houdbaarheidsdatum hebben. Meestal had ik de indruk dat ze het na een tijdje niet meer tof vonden omdat het nieuwe eraf was. Ik plan in dit systeem met hen elke week nieuwe beloningen/briefjes te steken om er hen blijvend bij te betrekken en het aantrekkelijk te houden. Fingers crossed!

Wil jij het kroost ook van een dergelijk systeem voorzien? Wij deden het als volgt.

Jungle animal craft - reward system
  • Verzamel het volgende materiaal:
    • Afbeeldingen van dieren.
    • Afbeeldingen van Tarzan die een liaan vast houdt. 
    • Papier.
    • Iets om te schrijven.
    • Per kind 6 wasknijpers.
    • Een stuk groene stof.
    • Een schaar.
    • Kleurpotloden en/of stiften.
    • 3 bokalen of potten of dozen.
    • Een bewaardoos voor de dieren.
    • Lijm en plakband: wij gebruikten: 
      • Pritt lijmstiften
      • Pritt afscheurbare -zonder schaar- plakband
      • Pritt posterbuddies
      • Pritt alleslijm.

  • Teken met je kind dieren die je kan linken aan zijn of haar gedrag of karaktertrekken. Of zoek samen online kleurplaten (*) van die dieren. Zoek ook samen een afbeelding van Tarzan aan een liaan. Wij gebruikten een jongere Tarzan voor Thor en een oudere voor Nils. Alle afbeeldingen die wij (voor 2 kinderen) gebruikten, kun je hier downloaden.

  •  Laat de kinderen hun Tarzan uitknippen.
Jungle animal craft - reward system

  • Laat hen die figuur inkleuren. Ik heb niet 's werelds meest enthousiaste kleurders in huis. Hebben ze geen zin, sla dan deze stap over.
Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

  • Knip voor lianen zelf enkele repen groene stof van +/- 2 cm breed en +/- 60 cm lang. Knoop de linten bovenaan samen. Eventueel vlecht je de repen stof. Het ene kind vindt dat leuk, het andere niet. Of je nu vlecht of niet, aan de onderkant heb je voor de volgende stappen enkele centimeters losse stukken lint nodig.

Jungle animal craft - reward system

  • Laat je kind lijm aanbrengen op de boven- en onderkant van het bovenste stuk van de liaan die Tarzan vast houdt.
Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

  • Laat je kind het ingelijmde stuk liaan tussen de onderste centimeters van de linten drukken. 
Jungle animal craft - reward system

  • Laat je kind het stuk lint waar de liaan tussen zit, stevig omwikkelen met plakband zodat de liaan er niet meer uit getrokken kan worden.
Jungle animal craft - reward system

  • Laat je kind posterbuddies aanbrengen op de achterkant van Tarzan.
Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

  • Zoek een plekje in huis waar de liaan en Tarzan mogen hangen. Laat je kind de Tarzan hierop vastduwen terwijl jij de liaan vasthoudt.
Jungle animal craft - reward system

  • Help je kind met het vastkleven van de liaan. Kleef hem boven- en onderaan vast met enkele stroken plakband. De -zonder schaar- tape van Pritt was bij mijn kinderen de eerste materiaalschot in de roos.
Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

  • Laat je kind 1 krokodil, 1 luiaard, 1 aap en 3 leeuwen uitknippen. Laat hen die inkleuren als ze daar zin in hebben.
Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

  • Breng op 6 wasknijpers lijm aan. Wij gebruikten de Pritt alleslijm. Ik had schrik dat de Pritt stift niet voldoende lang zou houden. Het ene kind werkt graag wasknijper per wasknijper. Nils koos de meest efficiënte route :-).
Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

  • Kleef de uitgeknipte dieren op de wasknijpers.
Jungle animal craft - reward system

  • Laat de lijm drogen. Zodra dat gebeurd is, verzamel je de wasknijperdieren in een doos en laat je je kind een luiaard, krokodil en aap op zijn of haar liaan hangen.
Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

  • Laat je kind 6 leeuwen uitknippen en eventueel kleuren. Laat je kind op 1 pot 3 leeuwen kleven. Op een tweede pot 2 leeuwen en op een derde pot 1 leeuw. Tweede materiaalschot in de roos: de gekleurde lijmstiften waarmee je ziet waar je nog lijm nodig hebt.
Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

Jungle animal craft - reward system

  • Verzin samen met je kind 6 leuke beloningen. 3 daarvan gaan in de pot met de 3 leeuwen. 2 ervan in de pot met 2 leeuwen en de laatste in de pot met 1 leeuw. Hoe meer leeuwen ze verdienen, hoe groter de kans dat ze één van hun eigen verzonnen beloningen eruit halen.
Jungle animal craft - reward system

  • Vul zelf iedere pot aan tot er per kind 7 briefjes in elke pot zitten (voor 1 volle week zekerheid over voldoende briefjes). Schrijf lieve complimentjes of toffe kleine opdrachtjes die je zelf moet vervullen. Hier zit bijvoorbeeld in de pot: "Hoera 2 leeuwen! Dat verdient 2 moppen uit het moppenboek."; "Wat ben jij een lieve zoon. Dat verdient een extra lange instopbeurt."
Jungle animal craft - reward system

  • Het systeem is klaar en kan nu in gebruik genomen worden. Is je kind lief, behulpzaam, gehoorzaam (of iets anders waarvoor jij je eigen dieren koos)? Laat hem of haar de krokodil, luiaard of aap dan verwisselen door de leeuw.

Jungle animal craft - reward system

  • Op het einde van de dag tel je hoeveel leeuwen het van de andere dieren gehaald hebben en laat je je kind uit de passende pot een briefje trekken.
Jungle animal craft - reward system

We starten morgen. Fingers crossed voor vele leeuwen!

Benieuwd naar de Pritt producten, hun Junglecampagne en wedstrijd? Check dan even hun site.
Je vindt er toffe andere knutselideeën en hun wedstrijd. Win je en weet je niet wie meenemen? Mail me! ;-)



(*) Wij vonden onze afbeeldingen op www.supercoloring.com, www.uniquecoloringpages.com, www.kleurplatenonline.com, www.kleurplaten-kleurplaat.nl en www.nukleuren.nl.



9 opmerkingen:

  1. Ja zeg, dat is wel geen gewoon blogpostje meer hé... Wat een leuk verhaal en fotomateriaal, ik moet het nog eens te goei nalezen dat ik alles snap om het hier thuis toe te passen :-) leuk en tof pakket ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja een langere dan normaal hé. Maar ieder ministapje is gefotografeerd. Het is op zich niet zo er uitgebreid als het lijkt hoor. :-)

      Verwijderen
    2. Toch weer knap gemaakt :-)

      Verwijderen
  2. Top ! Ben het eens met de houdbaarheidsdatum van die systeempjes. Maar dit hebben ze zelf gemaakt, dus wie weet? Net zoals jouw publishingplan. Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kei tof! Ik zou zeggen: zowel professioneel als opvoedkundig goed bezig! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. En het werkt echt heel goed, toch in die eerste dagen. Duimen voor een lange houdbaarheidsdatum!

      Verwijderen