7 juli 2015

Een Charlie zonder voering (en hoe dat moet)

Charlie without lining

Vaak krijg ik de vraag of je Charlie ook kan maken zonder het bovenlijf helemaal te voeren. Ik heb daar intussen een standaard antwoordmailtje voor, maar het is misschien wel interessant om het jullie allemaal even te vertellen. Een Charlie zonder de voering is dus zeker mogelijk, maar omdat je met de openvallende kraag en V-hals zit, moet je wel met een beleg werken voor het bovenste deel van het voorpand. Heel veel meer dan dat is er dus niet aan.

Charlie without lining

Ik maakte deze Charlie zonder voering en vertel hier even hoe dat stap voor stap moet.

Charlie without lining the body

  1. Neem er je Charlie patroon en handleiding bij. Teken een horizontale lijn op het patroondeel van het voorpand. Teken die lijn op 2 cm onder het door jou gekozen inknippunt.

  2. Teken dat bovenste deel van het voorpand over en knip het, met 1 cm naadwaarde rondom, uit de binnenstof (in deze Charlie is dat de witte stof).

  3. Werk de schouderranden en de onderrand van dat beleg af.

  4. Volg de Charlie handleiding tot en met het doorstikken van de kraag. Bij het stikken van de schoudernaden stik je enkel die van de buitenpanden. Je hebt namelijk geen binnenrugpand.

  5. Speld en stik de kraag aan de panden zoals uitgelegd in de Charlie handleiding. Over de kraag heen leg je dan enkel het belegstuk van het voorpand. Leg daarbij de randen van de schoudernaden van buitenpanden en van het belegdeel op elkaar. Op het rugdeel leg je niets. Je hebt namelijk geen binnenrugpand. 

  6. Werk daarna de ronde halsrand af met een zigzag- of overlocksteek. Heb je een overlock, stik dan eerst de ronde halsrand met de overlock en pas daarna de V-opening met de gewone naaimachine . Zo werk je de onafgewerkte ronde rand van de kraag en de rug eerst mooi af.
  7. Voer de volgende stappen van de Charlie handleiding uit tot net voor je de mouwen aan de panden stikt.

  8. Stik de randen van de schoudernaden van buitenpanden en het belegdeel in de naadwaarde op elkaar. Zo hangen de schouderranden van het belegdeel aan de binnenkant niet los. Dit stiksel zie je niet aan de buitenkant, je stikt enkel aan de binnenkant randen op elkaar.  

  9. Werk de rest van de Charlie handleiding af.

Charlie without lining

Charlie without lining

Deze Charlie voor Nils, het kind dat spontaan begint te pompen, maakte ik in de eigen Zonen 09 jersey, de groene Off Beetle. Een heerlijk zachte, stevige jersey. Ik weet dat dat uit mijn mond als een verkoopspraatje klinkt en dat veel mensen stoffen eerst even willen voelen. Ik link daarom nog even naar de up to date lijst van intussen 42 verkooppunten. Zie je jouw favoriete stoffenwinkel hier niet tussen staan? Laat het mij zeker weten. Ik contacteer ze graag met de vraag of ze geïnteresseerd zijn om ook Zonen 09 stoffen aan te bieden.
Voor de klanten uit Nederland, die geconfrontreerd worden met hoge verzendingskosten, is er het goede nieuws dat de de Zonen 09 stoffen én patronen intussen ook te vinden zijn bij de geweldige Marieke van Sew Natural.
Charlie without lining
Deze eerste Zonen 09 jersey is er eentje van 230 gr/m². Stofkwaliteiten worden op die manier aangeduid. De meeste jerseys die je vindt, wegen 210 gr/m², soms eens 220 gr/m². Ik ging doelbewust op zoek naar een GOTS gecertificeerde kwaliteit in biokatoen die een stevigheid vertoont waar ik graag mee werk en bijna nooit vind, toch niet met een toffe print. Zo'n tricot verwerken kan probleemloos en doet de naaiende medemens geen degout krijgen van het werken met rekbare stoffen.
Het duurde meer dan een jaar voor ik iemand vond die die kwaliteit kon aanbieden en er dan ook nog eens fijn getekende dessins zonder kwaliteitsverlies op kon printen. In februari 2014 begon de zoektocht en na het betalen van heel wat leergeld, na het lossen van heel wat vloeken en na hier en daar een 'ik heb er genoeg van' traan kon er in juni 2015 eindelijk gelanceerd worden. Het was even doorbijten, maar ik ben er nu echt tevreden mee.
De tekening op de jersey sluit aan bij die op de poplin. Mijn jongens, net zoals de meeste andere van hun leeftijdscategorie denk ik, vinden insecten geweldig. Vlinders en lieveheersbeestjes vinden ze te girly. Wandelende takken en kevers, hier gebaseerd op het schild van wantsen, zijn in hun ogen cool. Het duurde heel lang voor een goede printpartner gevonden werd terwijl de tekeningen eigenlijk al heel lang klaar waren. Voor die op stof geprint konden worden, keek ik er op mijn scherm eigenlijk al drie kwart van een jaar naar.

Charlie without lining

Ik wou dessins met fijne lijnen en kleine tekeningen. Te grote dessins vind ik meestal minder stijlvol en ook moeilijk te verwerken in kledingstukken voor kleintjes.  Voor die eerste mini collectie wou ik ook iets dat een breed publiek kon aanspreken. Té wild doen bij een eerste, beperkt aanbod leek me niet de slimste optie. De insecten leken me de gulden middenweg tussen de wens van mijn zonen, mijn eigen voorkeuren en de smaak van een breder publiek. Vol overtuiging besliste ik dat die dessins het zouden worden, maar hoe langer er gewacht moest worden om ze te kunnen verwerken, hoe meer de twijfelaar in mij de kop op stak.
Ik heb dat met ieder nieuw project, ieder patroon en ik had dat nu dus ook met de stof. Starten met een torenhoog enthousiasme om te eindigen met de vrees dat niemand door diezelfde bril naar dat nieuws van mij zal kijken. Na tal van slapeloze nachten besliste het universum dat ik genoeg getwijfeld had. Op 11 maart, één van mijn werkdagen bij LikeBirds, zag ik, tijdens een sessie 'kleurencombinaties zoeken', uit mijn ooghoek een beest op mijn hand zitten. Een verschietschreeuw later, stonden de coworkcollega's rond mij en zei iemand 'maar dat is een wants' waarna ik niet anders kon dan concluderen dat dat pure serendipity was en het universum die print compleet zag zitten. :-)

Serendipity

Charlie without lining

Hier vertelde ik al waar de naam voor poplin vandaan komt. Het verhaal achter de Off Beetle heeft geen romantische achtergrond, maar ontsproot ook aan het brein van de man des huizes. Het Engelse woord offbeat wordt als slang gebruikt voor het afwijken van een normaal patroon. Die ene rebelse kever/beetle in ieder cirkelpatroon deed de MDH daar 'off beetle' van maken. Ik hou wel van zo'n woordspelingen dus volgde ik met plezier.

Charlie without lining

23 opmerkingen:

  1. oooh, superbedankt voor de uitleg! Ik heb juist het patroontje afgeprint en vroeg me al af of het zonder voering kon want in die warmte zouden m'n knaapjes smelten denk ik! En je kleine stoffencollectie vind ik echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! De versie zonder voering ga ik ook eens maken. Een zonen09 stuk past altijd nog in de kleerkast :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal er eens aan beginnen :-) Ik maakte al eens eentje zonder voering, maar toen knipte ik ook het voorpand daar door om het beleg er kunnen vast te zetten. Nu ga ik het zo eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel! Ga ik zeker doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik pin deze onmiddellijk want hier rolde zowel vr zoon als dochter meerdere versie vanonder mijn machine! top uitleg!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben ook eerder fan van een enkel gelaagde Charlie, zeker met die zwoele temperaturen die we niet gewoon zijn :) Maar in het oorspronkelijk patroon zit de naad toch ook mooi weggewerkt van het rugpand? Dit kan ook zo met enkel het beleg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of ik helemaal snap wat je wil zeggen. Maar in het oorspronkelijk patroon/handleiding dubbel je het rugpand en voorpand volledig en zit de naad van de kraag volledig weg gewerkt.

      Verwijderen
    2. nu snap ik hem, hier werd er aan de rugzijde geen beleg gemaakt zodat de kraag ook mooi afgewerkt is? Ik verwarde de witte (verkeerde) kant van het rugpandje met de witte belegstof

      Verwijderen
  7. Een verhaal met een mooi einde ! En die tutorial, die moet ik echt eens toepassen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jo en zeker eens doen zo'n enkel gelaagde, heel fris!

      Verwijderen
  8. Top! Dank je wel! Zo volgen er hier zeker nog, zomerversies dan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super, dat komt hier zeker van pas!
    En mooi verhaaltje weeral :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooie stofjes !
    Ik zou ze wel eens in het echt willen bewonderen, wie weet binnenkort bij Stoff.be in Alken (hebben ook een winkel in Geel en Aarlen, dat zouden 3 vliegen in een klap zijn...)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de tip Ivy. Ik ben eigenlijk zelf al enkele keren in Geen gaan winkelen. Ga ik zeker opvolgen!

      Verwijderen
  11. Super, bedankt dat bespaart me veel uitleg :)
    Altijd leuk om het verhaal achter de stoffen te kennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastisch, die verhalen achter de namen voor je stoffen. Zoiets lees ik echt graag, curieus als ik ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed hé die zomerversie, ik maakte reeds al mijn Charlies op die manier :-)
    Is anders gewoon veel te warm!

    www.xohanax.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo'n fijne blogpost om te lezen jong. En wijs dat de MDH zo begaan is met jouw projecten.
    Ik herinner me de eerste sneakpeak van je ontwerp en hoe fier je daarop was/bent. Warms my heart. Liefs! x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Is het mss mogelijk om de werkbeschrijving eens door te sturen van Charlie 09 door de verhuis ben ik het kwijt geraakt dank je alvast
    Mariman.natasja@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een Charlie zonder voering, dat is ideaal voor zoonlief die het in putteke winter nog warm kan hebben. En zo'n duidelijke uitleg! Dat is waarom ik als beginneling altijd naar uw patroontjes grijp! En voor de prachtige stijl natuurlijk.
    Alleen jammer dat ze niet meteen als gegoten zitten voor mijn niet al te smal ventje met zijn korte lijfje en armpjes. Misschien heb je ook tips om dat aan te passen?

    BeantwoordenVerwijderen