18 november 2014

Veilige knikkers

Marble safety

Vuiltje, Mammoet, Blauwbloed, Roodbloed, Olie, Banaan, Chinees: een greep uit mijn vernieuwd vocabularium dat zich tot oktober dit jaar nog beperkte tot gewoon 'knikker'. Intussen weet ik hoe het echt moet want de eerste-leerjaar-zoon smeet zich met hart en ziel op het spel der glazen bolletjes.

Marble safety

Dat zonenhart kreeg vorige week een knauw toen bleek dat zijn knikkerzak uit zijn boekentas werd gehaald en de inhoud ervan de boekentas van een ander kind had opgezocht. "Maar wie doet dat nu?" klonk het wel 100 keer uit de mond van het kind dat niet kon geloven dat hij misschien echt wel wat beter op zijn spullen moet letten. Moeders praktische oplossing bleek het beste kalmeermiddel.

Marble safety

Voor Nils' nieuwe knikkerzak werd het patroon en de handleiding van de toiletzak uit Zo Geknipt 2! gebruikt. Ik had schrik dat de make-up tas te klein zou uitvallen voor al dat knikkergeweld dus ging ik voor de large versie. Het is een vrij groot exemplaar waar hij eventueel nog iets anders in kwijt kan.

Marble safety

Ik volgde de handleiding zo goed als helemaal behalve bij het afwerken van de naden aan de binnenkant met biais. Het was die tijd van de maand waarin mijn naaimachine en ik geen goeie vrienden zijn. Er werd nogal wat gevloekt en dus veel te lang aan dit zakje gewerkt. Voor de biais had ik op het einde dus geen courage meer. Ik werkte de naden daarom gewoon af met een dichte zigzagsteek in de grondkleur van de voering.

Marble safety

Het noodzakelijke extraatje voor de nieuwe knikkerzak was het sluitsysteem. Voor ik de mantel aan de ritslap stikte, bevestigde ik 2 eyelets aan de zijkant met de ritstrekker bij een gesloten rits. Het cijferslot (waarmee ik bij de zoon zwaar scoorde en waarmee ik verloren sleuteltjes vermijd), wordt nu gewoon door die eyelets en door de ritstrekker geregen. Wil hij het slot niet gebruiken, dan kan het er gewoon af.

Marble safety

Tot zover mijn eerste Zo Geknipt 2! maaksel. Voor nummer 2 ligt de schaar al klaar.

(Zo Geknipt!2 (24.95€) verscheen bij Uitgeverij Van Halewyck)

28 opmerkingen:

  1. Ah zo tof! Ik bedacht al allerlei toepassingen van dat zakje, maar aan knikkers had ik nog niet gedacht! En dat slot, zo stoer. Je bent natuurlijk ergens zonenmoeder voor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moh, zo geniaal met die nestelogen! Een detail om te onthouden! En dat knikkers nog altijd "in" zijn zeg, straf :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Keigoed gevonden!
    En ocharme, zijn knikkers weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé Astor heeft een hemdje van f&g in die knikkerstof!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zweer het u: na de knikkerhype, nu ook de knikkerzakvandemamavanNilshype. De max!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gave oplossing! Heel mooi knikkerzakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knikkers, alles komt terug duidelijk. Mijn vader was in zijn kindertijd kampioen van de speelplaats (lang, lang geleden dus). Superoplossing! Mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, dat is een coole oplossing voor het probleem. Big time scoren!
    Goed gevonden van dat slotje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. cool en stoer...maar ook wel een beetje triest dat een slotje nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. inderdaad, zeer cool en heel tof gedaan, maar vooral spijtig dat je al bij die kleine kinderen een slotje moet gebruiken

    maar supermooi gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook bij ons op school zijn knikkers nog altijd heel erg in!
    Knap gezien van dat slot, hopelijk heeft hij het toch niet al te vaak nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar wie doet dat nu?
    Dat denk ik toch ook zenne, beter op je gerief letten, niks van, ze moeten gewoon met hun poten van andermans gerief blijven ja!

    Ik vind dat even erg als 'jama, als je zo gekleed gaat, vraag je om aangerand te worden'-achtige opmerkingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer dat dit ook al op de lagere school gebeurt :-(

    De rage is nog niet overgewaaid naar hier, maar ik heb nog steeds een la vol oude knikkers voor het geval dat. Misschien kan ik alvast een zakje maken.

    In ieder geval fantastisch opgelost met dat slot!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier enkel knikkers in een doos, maar ze hebben een mooie toekomst! Maar zou die knikkerzak ook als pennenzak kunnen dienen, of heeft dit niet de juiste afmetingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super! Het beste jongensstofje ooit voor dit soort jongensspullen. Ergens nog te koop??? En ook het slotje interesseert me heel erg, waar vond je dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haha, perfect dat slotje! Op die leeftijd geen waardevollere spullen dan een zak vol knikkers!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat slim! En dan eigenlijk de knikkerzak AAN de tas vastmaken he, anders kan hij nog in zijn geheel verdwijnen :(

    (Ja, ik woon in de grote stad...)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Grappig, gentse knikkers heten dus anders als de leuvense!
    Goed idee van het slotje, hier ook al jammer genoeg veel knikkers kwijt geraakt…

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Triest, wie doet dat nou? Maar je oplossing is geniaal; die ga ik onthouden, ook voor andere types tassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. What a cool idea. My oldest daughter would love this!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Man man! Super! Nu zal hij met trots zijn knikkerd uithalen op school.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk gedaan. Ook met dat slot. Wel jammer dat dat nodig is

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Onwijs leuk idee en mooie pleister op de wonden, dat cijferslot! Die knikkersstof is een Liberty, klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoe gemeen, andermans knikkers jatten! Daar zou ik toch serieus kwaad om worden, denk ik. Wat een leuke oplossing heb je bedacht! Hopelijk heeft hij zo lang en veel plezier van z'n knikkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Schitterend !!! (Jouw reddingsmiddel !, de gejatte knikkerzak net iets minder welteverstaan)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zo cool! Dat slot is echt megastoer :).

    BeantwoordenVerwijderen