3 november 2014

De Stylo outfit

Stylo logo gold
In de zomervakantie vroegen Jessica en Celina of ik een bijdrage wou leveren aan de 3de editie van het online magazine Stylo. Het enthousiasme won het van tijdsgebrek en ik ging voor een volmondige ja.
Stylo is een magazine dat focust op handgemaakte kinderkleding en dus op naaipatronen voor die kleding. Wie bijdraagt, mag kiezen met welke patronen en stof aan de slag gegaan wordt. Ik kreeg nog een extra opdracht me te laten inspireren door een boek. Het was niet de bedoeling een overduidelijke link te creëren, maar die moest er wel ergens in zitten.
The Stylo outfit
Omdat Nils grote fan is van kledij met een kap, dacht ik aan het Roodkapje verhaal. En omdat mijn oudste zoon, vreemd genoeg, ook geweldig fan is van stof met gouden accenten dook in mijn hoofd een Goudkapje op. Lars, Theo en Cisse werden ingeschakeld en na enkele dagen naaiwerk trokken we met zijn allen én een doos koekjes naar het bos voor een reeks foto's die net voor de deadline werden ingezonden. Dat stressmoment is nu intussen zo'n goeie maand achter de rug. Vandaag werd editie 3 van het magazine gelanceerd en mag ik jullie de outfit tonen.
The Stylo outfit
The Stylo outfit
In Lars de jas stak ik het meeste uren. Die begonnen met het zelf breien van de perfecte mouwboorden. Wat ik het mooist vind voor een jas is boordstof met brede ribbels. Ik had mijn zinnen gezet op zwarte, maar die waren met brede ribbel helemaal niet te vinden. Zelf maken is dan de enige optie.
The Stylo outfit
Ik kocht bij Mertens Mercerie zwarte Annell wol waarin ik, nu we toch bezig waren, een gouden draad mee breide. Die draad is er eentje die normaal in borduurwerk wordt gebruikt en waarvan 1 rolletje in 2 mouwboorden volledig opgebruikt werd. Dure draad = dure mouwboorden... Ik breide 2 boorden in een 2-2 boordsteek  (2 rechts, 2 averechts) met dezelfde afmetingen als het patroondeel ervoor. Een tip bij het zelf breien van die boorden: brei niet te vast, zorg voor voldoende stretch in je boord.
The Stylo outfit
Voor de buitenstof van Lars werd een stevige, rekbare katoen genomen die ik, net als deze stof, bij jodevisscher kocht. Ik wou een volledig zwarte stof en had enkel effen zwarte katoentjes liggen. Omdat de jodevisscher stof zo'n schone structuur had, besloot ik die te gebruiken, ook al was die rekbaar. Ik hield me dus niet aan mijn eigen stofvoorschriften en gebruikte voor de binnenstof, om dan maar helemaal rebels te gaan doen, een katoentje dat ik bij Liesellove vond. 
The Stylo outfit
Het geheel is goed gelukt, maar mocht je mijn voorbeeld volgen, controleer bij het verwerken van sluitranden in rekbare stof dan heel vaak of je vylcro nog steeds op elkaar is afgestemd. Die rekbare stof heeft de neiging al wat meer te gaan schuiven en dan is die controle wel belangrijk. Heb je een boventransportvoet, gebruik die dan zeker. Zo vermijd je dat verschuiven zoveel mogelijk.
The Stylo outfit
Lars kreeg naast nogal wat goudaccenten dan ook nog eens een 'Goudenkapje'. Die kap maakt de jas zo af en ik word echt blij van hoe zo'n extra stuk zoveel invloed heeft op het geheel.
The Stylo outfit
Voor de sobere -geen paspel, geen hoekjes- Theo met lange mouwen werd Robert Kaufman stof gebruikt die ik in Den Depot vond. Een vlotte bevalling met als grootste struikelblok Nils' oh-no-toch-geen-bloemen blik ;-).
The Stylo outfit
The Stylo outfit
The Stylo outfit
De asymmetrische Cisse met zwarte accenten werd in een wolmix gemaakt van bij, nog maar eens, In Den Beer.
The Stylo outfit
The Stylo outfit
Mochten wij aan communies doen, ik had al een outfit.
The Stylo outfit
(Schoenen: Luisa en Ernesto)

111 opmerkingen:

  1. Oh my! Hij slaagt er toch ook altijd weer in om jezelf te overtreffen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij, bedoelde ik. Maar Nils schittert absoluut ook in deze outfit.

      Verwijderen
  2. Oh Sha, dat is zo ongelooflijk mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooooh, jullie zeggen daar toch tegen: boenk erop?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, we hebben jou in onze Vlaamse klauwen Esther! :-)

      Verwijderen
  4. WAUW WAUW WAUW! Echt zot schoon, van kop tot teen. En ik had nooit verwacht dat ik dat zou vinden van een outfit met zo veel goud. Chique, echt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor Stylo mocht dat eens wat opvallender zijn hé, maar ik had toch schrik toen ik eraan begon. Blij dat ikzelf en jullie overtuigd raakten!

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. En nadat ik alles nog eens grondig herlas (ik had echt stress gisteren, niks drong door) : Wat??? Zelfgebreide mouwboorden?? Gij zotte!

      Verwijderen
  6. Oh mijn god ( om in de communiesfeer te blijven ) wat een outfit! Wist je al dat Lore en Nils bijna even oud zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend. Letterlijk en figuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw! dat ziet er heel erg mooi uit! Ik ben vanavond met Theo bezig, en als ik nog tijd heb naai ik het laatste stukje van Cisse ook (zoom). Dan is het Lars tijd. Dus ik hoop binnenkort ook deze combinatie (met heeeel andere stoffen) te bloggen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh no! DIT IS ZO SCHOON! Zo perfect! Zwaar fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik sta met mijn mond vol tanden. En laat dat nu niet vaak gebeuren se.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Reacties
    1. Dank je! Zo fijn om dat allemaal te lezen!

      Verwijderen
  12. This is almost too good to be true! Your boys clothes amaze me every time. Love that you're part of STYLO 3!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. echt niet normale combi! super! wat een stijl...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een rijke jongen heb jij! :-) Vooral met zo'n mama! Een ongewoon fantastische outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jouw oog voor detail in onovertreffelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn er hier nog vele zulke hé, maar keilief commentaar!

      Verwijderen
  16. oh jongens zouden meer bloemen moeten dragen, als ik dat zo zie, jawadde: prachtig!
    Ik sta paf!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, ik wou dat Nils zich zoveel niet aantrok van coolness... Maar kom, ik hijs hem erin voor weekenddates ;-).

      Verwijderen
  17. Super mooi zeg! Alles! Extra fan van de boorden en de Cisse.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo knap zeg! En foto's om bij weg te dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mijn oogjes blinken bij het zien van al dat moois... Inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit is by far het schoonste dat ik al heb zien passeren in blogland. You rock!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zotte, merci voor je lieve commentaar zeg...

      Verwijderen
  21. Zo schoon seg, ge zou voor minder in een boekske mogen staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben niet zo'n fan van de gouden stof bij de jas, maar eens zo hard fan van het buitenstofje! En totally in love with Theo en Cisse! Schoon, schoon, schoon! Wat een mooi geheel. Die heerlijke, zelfgebakken koekjes, maken het plaatje compleet ;-) (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. echt een communie outfit waardig !

    ik was getuige van de mouwboordjes en kan alleen maar bewondering uitten voor zoveel oog voor detail ! petje af !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De max! Zotjes, die zelfgebreide mouwboorden. Welke naalden gebruik je daarvoor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://www.flickr.com/photos/mamasha/15514229727/
      Ik heb ze er op foto opgezet. De gewone denk ik, maar het had allemaal wat losser mogen zijn dus zeker naalden en een vastheid nemen die dat los genoeg maken!

      Verwijderen
  25. Ik ben er even helemaal stil van... wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wauw, fantastische outfit! En wat een geweldig idee, zelf boorden breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Goudkapje, zeg je... de eerste foto in vogelperspectief deed mij meteen 'Mozart' denken! Maar dat is ook een sprookjesachtig en stijlvol figuur. Ik kan niet anders dan mijn mond laten openvallen, synchroon met alle monden hier, duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaaa, ook hé, Mozart! En merciekes voor je lieve commentaar!

      Verwijderen
  28. Alle mensen, dit echt echt waanzinnig gaaf! Echt briljant. Wat een mooie, originele combinaties. Ik ben zo fan van je patronen en uitvoeringen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Arg, zo'n lieve commentaren, ik glunder hoor, dank je!

      Verwijderen
  29. waaw, wat een prachtige stoffencombinaties! en zelfgebreide mouwboordjes - zotjes! Het Camelot-katoentje heeft hier deze week ook onder mijn naaimachine gezeten; zalig mooi stofje e

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zalig hé inderdaad. Zo zacht, zo heerlijk op de huid!
      En dank je voor de fijne commentaar!

      Verwijderen
  30. Weer eens een uitvoering die alle vorige overtreft. Echt chique ! en absoluut fan van de gebreide gouden mouwboorden

    BeantwoordenVerwijderen
  31. één en al klasse! en seg, zelfs de doos van de koekjes passen bij de outfit.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. O, wow, prachtig! En die mouwboorden vind ik ook .. de max!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. WOW! Wat een geweldige outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Waw, echt super knap gemaakt. Zelf mouwboorden breien, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Magnifieke outfit.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Je bent echt een krak!Knap gemaakt.Het gouden stofje van de jas heb ik ook een beetje in huis.Zeg ik heb een vormeling volgend jaar maar zelf kleren maken gaat er niet van komen...zoveel ken ik er nog niet van.Echt mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Echt supersupersupersupertof! WAUW!
    En zelfgebreide mouwboordjes, als ik me niet vergis was je dat ooit van plan (vele vele blogberichten eerder, misschien zelfs jaren?) en nu dan toch! Het is zeker de moeite, prachtig en origineel!
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Die gebreide boordjes met gouddraad > Prachtig gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik ben helemaal fan, de zoon van 10 is helemaal weg van de jas en de broek ... de bloemetjes kunnen die van ons niet zo bekoren. Ik vind dat wel helemaal top.
    Alweer jezelf overtroffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ja, voor Stylo mag het wel wat over de top. Bloemen en bling bling voor een jongen, zo stoer! Knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Oh zo moooooi!
    Wat hou ik toch altijd van je stofkeuze en je originaliteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Schitterend!!! Een ook nog een jas met zelfgebreide mouwboorden, da's helemaal bijzonder. Superknap en stijlvol!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik kan alleen maar de bovenstaande reacties beamen (oké ik heb ze niet allemaal gelezen dus als er een negatieve bijstaat, die dan niet, maar AL de rest wel) schoon echt. Perfectie!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Het is een echt geslaagd geheel! Hij staat er prachtig mee, de foto's zijn ook supermooi gedaan. Knappe gast, seg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. O wat mooi zeg! En de foto's zijn ook heel sfeervol. Een genot om naar te kijken en om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wauw! Wat ik mij wel afvraag: zo'n wollen broek, pikt dat niet geweldig of steekt gij daar een voering in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik let daar hard op want ik naaide zo een Jacob die ze nooit hebben gedragen. Dit stofje prikt niet. Anders zou dat inderdaad niet doenbaar zijn zonder voering.

      Verwijderen
  46. It was so nice to see some boys in STYLO, beautiful sewing!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Your clothes always look so smart but these blow me away! I love the Lars coat best- my only question: will you ever translate the pattern into English (please please please!)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Becky, we are in the process of translating everything but is a very very slow one... Ole is as good as ready. We are finishing that one now. Lars will follow!

      Verwijderen
    2. And thank you for that wonderful comment!

      Verwijderen
  48. Ik word hier helemaal sprakeloos van!

    BeantwoordenVerwijderen