23 april 2014

Het hemd voor Jos

Het hemd voor Jos-1

Zo'n twee jaar geleden pikte ik een hemd uit mijn schoonvaders kleerkast. Ik wou hem zelf een hemd maken en op basis van het gepikte exemplaar zijn maten achterhalen. Maar zoals dat bij zoveel van mijn plannen gaat, duurde het weer een hele tijd voor er eindelijk mee gestart werd. Op Maakdagweekend werd een Burda patroon overgetekend maar bleek ik te weinig stof te hebben voor de lange mouwenversie. Thuis werd er met andere stof aan de slag gegaan en lukte het me om het hemd op tijd voor zijn verjaardag af te hebben. Helaas was 'op tijd' eigenlijk een jaar na datum waardoor de maten van het gepikte hemd niet meer van toepassing bleken te zijn op de schoonvader die op tijd en stond van een Duvel geniet...
Intussen zijn we weer een jaar verder en namen we een andere maat van het Burdapatroon over, zetten we de schaar in schone Petit Pan stof en werkten we het passende hemd nog maar eens op tijd voor de verjaardag af.

Het hemd voor Jos-3

Het hemd voor Jos-4

Het hemd voor Jos-2

Het hemd voor Jos-5

Hoera voor Jos! Iets minder voor het Burdapatroon. Dat was ok, maar kon beter. Op zich een heel standaard patroon, maar de rug kon mooier/getailleerder, de kraag vind ik te breed en de mouwsplit te diep. De Zonen 09 madam in mij vraagt zich af of jullie even enthousiast als ikzelf zouden zijn over een Zonen 09 hemd met alle Zonen 09 kenmerken. Denk onder andere 'goede snit', 'standaard maten en small maten', 'details', 'meerdere versies' and as usual 'een erg uitgebreide handleiding'.
Het zou niet voor onmiddellijk zijn, we zijn bezig met vertalingen, grotere maten en twee nieuwe patronen, maar het krijgt wel een vooraanstaande plaats op de prioriteitenlijst wanneer ook jullie partners naar een zelfgemaakt hemd verlangen.




80 opmerkingen:

  1. Absoluut! Ik zou heeeel graag een hemd maken voor mijn lief, maar wegens buikje waag ik mij niet aan de standaardpatronen. Maar mocht jij een Grote Zonen 09-versie uitbrengen, zou ik het zeker overwegen. En mocht je er in de handleiding ook een hoofdstukje "Hoe pas ik het patroon aan voor mannen met een buikje?" inlassen, dan heel zeker! Dat zou echt een gat in de markt zijn, denk ik. Met andere woorden: go go go :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij ook graag eentje met dat hoofdstukje erbij! ;-) (An)

      Verwijderen
    2. Dat zou er absoluut in zitten. Bij patronen voor volwassenen is dat een noodzakelijkheid.

      Verwijderen
    3. ik ben ook absoluur geinteresseerd in een zonen 09 patroon voor een herenhemd in grote maten, met buikje...

      Verwijderen
    4. ok meer dan een jaar na posten van u artikel maar ik wil ook graag hemd voor mijn knapperd kunnen maken

      Verwijderen
  2. Ik ga direct akkoord! Ik zou dolgraag een hemd maken voor mijn man en/of mijn zonen maar die kunnen (jammer genoeg) niet meer in jouw patronen. Dus als je een zonen 09 hemd maakt voor volwassenen, sta ik nu reeds op de wachtlijst !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja graag!!! Mooi smal en lang. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Héél héél mooi ! Ja ! Ik wil zo'n patroon (voor niet zo smalle mannen) !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vaders09, ik zie dat wel zitten! Voor de lange übersmalle broer maakte ik onlangs een hemd in de grijze versie van deze Petit Pan (http://with-love-by-eva.blogspot.be/2014/03/een-hemd-voor-broer.html), een knipmode-patroon waar ik eigenlijk uitermate tervreden over ben. Geen problemen met kragen en mouwsplitten, en figuurnaden voor de goede taillering. Een volgende versie volgt, maar eentje van jouw hand zou ik met veel graagte testen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vicky vandaele23 april 2014 22:47

      kan je aub doorgeven in welke Knipmode je dit patroon hebt gevonden? bedankt!!

      Verwijderen
    2. November 2013! Ook apart te bestellen via hun site :)

      Verwijderen
  6. Heel graag... Ik heb tot nu toe 2x de Negroni van Colette gemaakt - heel mooi getailleerd maar die kraag vind ik ook maar niks en de speelse details van Theo zou ik wel eens op een grote meneren-hemd willen zien ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik denk dat er vooral vraag is naar hoe je zo'n patroon aanpast.
    Ik hoor hier al lang en smal, voor een buikje, etc.
    Voor die van ons zou het vrij standaard kunnen, maar dan aan de onderarmen niet zo smal, want hij is daar nogal gespierd uitgevallen :)
    Dus, ja graag, een patroon met al je leuke foliekes en liefst ook wat tips hoe je het aanpast :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar ja... heel graag zelfs... de MDH heeft een breedgeschouderd, lang en slank lijf. De Negroni wordt als pyjamajasje gebruikt wegens te breed van onderen en de Burda blijft gelijk in de kast hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooooh jaaaaaaaa! Ik ben op zich niet zo ontevreden over het Burdapatroon, maar tegen zo'n aanbod kan toch niemand nee zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooh ja, heel graag, volgend jaar Vaderdag als richtdatum ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan jouw plannen alleen maar toejuichen! Want ik krijg de laatste tijd nogal regelmatig opmerkingen waarom ik nooit eens naai voor de wederhelft ... Ik maakte ooit eens de kleinste burdamaat broek en die bleek nog als een zak rond hem te zitten, dus een small-optie lijkt me voor de mijnen wel noodzakelijk (en misschien voor sommigen een extra ruimte-hemd ;-) ter hoogte van de taille). Zo tegen vaderkesdag 2015?
    En nog een compliment voor de schoonvader, die mag er zijn ... en zijn nieuwe hemd ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik heb een hemd voor manlief gemaakt, smalle versie, moi getailleerd dankzij de twee grote rugnepen, lange mouwen, echte split en leuke kraag. patroon kwam uit een japans boekje. echt een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Yep! Heb net mijn tweede Theo onder de naaimachine liggen en vaders heeft toch echt ook een leuk bloesje nodig! Vertaal hem dan naar het Duits :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heeeel erg graag een tof mannenhemd met een goede handleiding, variaties en leuke details!! Ik ben alvast héél grote fan van het idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Go , zou ik zeggen .
    Mijne smalle vent met zeer lange armen en nogal afhangende schouders , past in geen enkel confectiehemd deftig .
    Door zijn lichamelijke kenmerken zou ik sowieso nog wel wat aan de patronen moeten prutsen .
    Maar eentje met een getailleerd lijf ( met smalle versie optie ) en mooie kraag , is al super voor mij .
    Die mouwen en schouders ga ik zelf wel te lijf ;-)
    Groetjes , Miekje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja! ik ben alvast vragende partij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. You woman!
    Kei mooi hemd voor de Jos! De grijze helium ligt hier ook nog te wachten tot het in een hemd verandert.
    En go, zou ik ook zeggen voor het patroon, maar eerst de grote Theo versie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel graag. Ik mag nu niets maken voor mijn man, omdat hij vindt dat de patronen die ik hem al toonde niet "juist" genoeg zijn :-)
    Schoon hemd, dat voor de Jos!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jaaaa! Een papa-versie! Geweldig :-) De Charlie hebben we hier ook al eens proberen te vergroten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo schoon. Hiep hiep voor Jos!
    En ja, ook Bert zou een zonen09 hemd wel zien zitten! Doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Euh, ja. Ja ja ja. JA!
    Nee, serieus, JA. Met mijn 1m90, 63kg man is hemden shoppen een gigantische merde en ik kan ondertussen goed genoeg naaien om het zelf te doen, maar een patroon zou toch wel fijn zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hier ligt de grijze helium ook te wachten op een hemd voor de wederhelft ;-) Ik zal hem deze versie eens moeten tonen, want hij was nog niet echt overtuigd tot nu toe ! Ik moest wel lachen met je opmerkingen op het Burda hemd ... na de nodige aanpassingen (rugnepen, wat versmallen in de zij) (hiep hiep voor Nele van Spiegelstiksels) is het hemd hier wel ok bevonden ... Maar mijn vader vindt de kraag ook te hoog voor zijn "korte nek", dus voor hem zou zo'n Zonen 09 versie wel welkom zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom nog eens extra langs, want ik vergat te vermelden dat mijn eerste gedacht was : "wat een stralende schoonvader !"

      Verwijderen
  23. Ik kreeg hier al meermaals de opmerking waarom ik nog niets genaaid heb voor 'hem' want na al die kindermaaksels vind hij dat hij ook wel eens aan de beurt mag komen voor een handgemaakte outfit. Tegen een hemd patroon zeg ik dus JA! Wegens het gebrek aan zonen nog geen Theo kunnen testen maar ik hoor alleen maar lovende woorden en zag al prachtige versies in blogland verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat kunnen we daar nog meer aan toevoegen dan een welgemeend "ja, graag!".

    BeantwoordenVerwijderen
  25. De Jos straalt in dat hemd zeg!
    Wat mezelf betreft, ik weet niet of ik eraan zou beginnen, aan een hemd voor de Husband. Maar ik weet wel dat er heel veel vraag naar is, dus...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allez Eva! Dat zou keitof zijn. We moeten misschien op mannenhemdenweekend gaan?

      Verwijderen
  26. Prachtig hemd! En zeker doen dat patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Jaaaaaa wij zijn voor! Den halve trouwboek is altijd jaloers op de mooie zonen 09 kleren die her en der verschijnen en dan krijg ik zo van die opmerkingen: gij kunt da voor mij ook wel is maken he! Allez, ge kent dat wel! Volmondig ja graag dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. doe maar, dan ligt het alvast klaar voor als de zonen de maten van de Theo ontgroeid zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. en die petit pan is geweldig mooi voor zo'n mannenhemd, daar zou ik niet meteen aan gedacht hebben op zoek naar het geschikte stofje...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De Jos straalt in zijn hemd! Hij heeft maar sjans met zo'n schoondochter! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij was heel content, das altijd wel tof.

      Verwijderen
  31. Heb net ook een mannenhemd afgewerkt. En dank zij het zonen 09 patroon tot een goed einde gebracht. De handleiding van het mannenhemd was helaas niet zo mooi uitgelegd als jouw patroon. En omdat ik een jaloerse zoon heb die papa's hemd zo mooi vond ben ik ondertussen maar begonnen aan een hemdje voor hem, met jou patroon natuurlijk! Maatje smal is ideaal voor onze smalle zoon. Ben nu op zoek naar een hemdjes patroon voor mijn 1 jarige peuter. Dan hebben al mijn mannen een zelf gemaakt hemd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Daar zit ik echt op te wachten! Doen dat mannenhemd! Want ik vind nergens een geschikt patroon en ik ben er zeker van dat jouw versie top gaat zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Zeker en vast interesse! Ik heb hier ook net het Burda-hemd gemaakt voor de man des huizes en jouw voorstel klinkt zo aanlokkelijk ;-).
    En hoera!!! Hoorde ik daar ook grotere maten voor je andere patronen! Die zijn ook meer dan welkom, want zoon 1 is uit de grootste maat gegroeid en zoon 2 zit aan de hoogste, dus laat maar komen, die grotere maten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep! Had ik maar meer uren in een dag...

      Verwijderen
  34. mmmm antwoordje verdwenen op internet??
    in elk geval: zoon en manlief (zelfde maat: small!) zouden maar al te blij zijn met zo een patroon, en ik uiteraard ook. Mooi hemdje voor Jos, in een absoluut mooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. O ja, het lief keek laatst weer eens jaloers naar onze peuter in zijn schoon Jacob-broekje en uitte vorige week nog eens zijn frustraties over het niet vinden van mooie hemdjes (mooi gecentreerd EN in een mooi stofje). Er is nog veel werk voor onze mannen op kledinggebied en jij bent al heel goed bezig, dus nieuwe patroontjes: ja graag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Zeer geinteresseerd! Mijn ventje zaagt al lang!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Das weer eens wat anders, een grote-mannen-blouse. Aangezien er aan patronen voor mannen een nog groter te kort is dan het tekort aan patronen voor jongens, is het natuurlijk een super idee een mooi patroon voor de grote zonen te maken! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. hier ook, maar ik heb een nogal fors gebouwde man ;-)...kan een uitdaging zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Zeker en vast. Ik heb vorige maand de Knipmode gekocht voor het hemd uit de mannenbijlage. Ben benieuwd hoe dat gaat meevallen...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. heel graag. Ik zou zo graag eens iets voor mijn man maken. Hij valt hier steeds uit de boot. Maar ik kan geen mannenhemd maken zonder deftige stap-voor stap uitleg. Ik heb dat immers nog nooit gedaan.
    Dus ik ben zeker vragende partij.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ow ja, dààr kijk ik alvast naar uit. Ik heb totnogtoe geen enkel patroon gevonden voor een mannenhemd dat mij helemaal aanstaat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hier ook een heel enthousiaste: ja! De negroni hangt hier ook in de kast wegens mottige kraag (en dat ligt nìet aan mijn naaikunsten). Toen de Theo uitkwam, was het lief al teleurgesteld dat het enkel jongensmaten waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Bedankt allemaal voor de fijne feedback! De plannen worden zeker gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. en een broek voor zeer smalle mannen zou ook fijn zijn :-)
    hier niet zo'n hemdendrager..
    Ik maak regelmatig een broek voor mijn lief, maar er scheelt altijd wel iets aan.. ik ben niet zo'n goede paronenaanpasser..

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Zo'n mooi overhemden patroon zou heel fijn zijn!
    Ik heb net mijn eerste overhemd genaaid en het viel niet tegen maar er kan nog veel verbeterd worden.
    Welk Burda patroon heb je voor dit overhemd gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Oja heel graag! Mijne vent was al content met zijn negroni, laat staan wat zo'n hemd met meer details zou geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ja, wauw, hier ook enthousiasme genoeg! Alleen vind ik mooie mannenstoffen moeilijk te vinden... Deze petit pan is wel erg geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. heel graag!! en ik heb ook al enkele verzoekjes van mannen om een volwassen jacob broek!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik zou graag een overhemd patroon voor mannen willen. Lange smalle man, dus getailleerd model. Ik zoek naar patronen op internet, maar ik heb nog niet de 'perfecte' gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ja hoor een hemd in een grote maat voor mijn man INclusief de horecaspieren (buikje dus) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. En ik durf al helemaal nieuwsgierig te zijn. Na 2 mannenhemden met telkens een ander patroon ben ik opnieuw op zoek naar een beter patroon. Kan je eventueel een termijn geven waarop het hemd er zou zijn? Bij benadering, hè. Denk je aan 3 maanden, een half jaar, een jaar? Kwestie dat ik me nog even behulp met de patronen die ik heb of nog op zoek ga naar een nieuw... Mijn dank is groot!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal pas voor ergens halverwege 2015 zijn

      Verwijderen
  52. JAAAAAAAAA, wat zou dat een toppertje zijn :)
    doen dus ;)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  53. zijn er al meer concrete plannen voor een mannenhemd,
    hier heeeel veel interesse in elk geval :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wenneke, in de zomervakantie plan ik hieraan te werken. Dus er zijn effectief concrete plannen met al heel concrete ideeën!

      Verwijderen
    2. Is het patroon al beschikbaar? Mijn man vraagt ook dat ik eens iets voor hem maak. Een hemd zou ideaal zijn.

      Verwijderen
    3. Eind maart gepland Pamela!

      Verwijderen