12 februari 2014

Jambo, jambo!

Zo begroeten ze elkaar hier in Kenia. Ik had er nog niet echt iets over verteld, behalve op de Zonen 09 facebookpagina, maar sinds enkele dagen en voor een periode van 2 weken zit ik met het Annick for Kenya team in Afrika. Annick for Kenya is de vzw en het goede doel voor wie Het Leuvens Stiksel en De IJverige Wijven op 14 april 2012 Van Katoen organiseerden.

Nu zijn we bijna twee jaar later en sta ik hier op Keniaanse grond voor de muren die met de Van Katoen centjes werden opgetrokken. Twee weken lang krijg ik het voorrecht om binnen die muren naailes te geven aan Binti, 2 Hadija's, Mesa, Meju, Aisha, Fatuma, Maria, Misi, Fikira, Aziza en Mwanaulu. Die laatste naam, daar had ik het het moeilijkst mee, maar na 2 dagen plak ik op elk vrolijk donker gezicht een naam. Ik doe dat deze weken samen met Hanne. Zij verblijft hier 2 maanden via Sunshine for Kids. Hanne is hogeschoolstudent, bereidt zich voor op een job als leerkracht in het modeonderwijs en doet hier een lovenswaardige stage. Hoe erg het ook genieten is, het is evenveel wennen aan het tekort aan deftig materiaal, hun andere manier van werken, lesgeven in dit klimaat, enzovoort.

Iedere dag verbaas ik me over hun gebrek aan wat wij zo evident vinden. Eet ik 's middags smakelijk mijn in het hotel ingepakte middagmaal dan eten sommigen onder hen niets, Ze hebben niets mee, want ze hebben geen centen om iets te kopen. Stofzuig ik na het naaien het huis snel even schoon dan vegen zij met een soort heksenbezem en kromme rug het stof buiten. Draai ik de waterkraan met één ruk open dan halen zij met een emmer op het hoofd water waar wij niet eens van willen drinken.

Annick for Kenya en andere vzw's zoals Sunshine for Kids en Kids for Kenya zoeken manieren om (samen) die levensomstandigheden te verbeteren. Ze sponsoren het aanleggen van waterputten, het bouwen van scholen, toiletten, huizen, het naaien van schooluniformen (duur en zonder kom je een school niet binnen), het aanleggen van een boerderij, enzovoort. Alle projecten worden ondersteund met het oog op het zelfredzaam worden van gemeenschappen. Vanuit uw zetel lijkt dat misschien een ver-van-mijn-bed show, maar hier, met mijn 2 vuile voeten in de aarde voel ik hoe belangrijk hun werk is en hoeveel impact dat op die mensen heeft.

Nog anderhalve week hier met de mini camera die jullie van film en beeld voorziet!


Hun welkomstlied toen wij aankomen.



Het schoolgebouw aan de buitenkant.
@Kenia

@Kenia

@Kenia


Eddy (en Hans hier even niet te zien) bevestigen dakgoten zodat ze in het regenseizoen hemelwater kunnen opvangen.

@Kenia


Het schoolgebouw aan de binnenkant met Liesbeth en Mwajuma, de lerares ter plaatse.

@Kenia

@Kenia


De meisjes en Hanne in de les.

@Kenia

@Kenia

@Kenia


Hanne en haar heerlijke pannekoeken.

@Kenia


Het terrein en de primary school van Kids for Kenya.

@Kenia

@Kenia


Het bezoek aan de primary school in opbouw gesponsord door Sunshine for Kids.

@Kenia

@Kenia

@Kenia

@Kenia


De'borehole' waar een watertoren met waterpomp naast gebouwd zal worden.

@Kenia


Dit wordt hun nieuwe keuken en eetzaal.

@Kenia


Dit houten ding is hun huidige keuken...

@Kenia


De kindjes krijgen uniformen gemaakt met de centen die Liesbeths boek opbrachten.

Jambo, jambo (Kenia dag 1 - 3)-36

@Kenia




De meisjes van de Annick for Kenya tailoring school nemen maten op voor extra uniformen.

@Kenia


De plaats waar de jongsten hun middagdut doen...

@Kenia


Het bezoek aan de boer.

@Kenia

@Kenia

@Kenia

@Kenia

@Kenia


Nóg meer foto's vinden jullie op flickr. Over enkele dagen nog eens een update!




28 opmerkingen:

  1. Och, ik vroeg me al af of je daar op het net kon. Wat fijn dat we mee kunnen kijken naar wat je daar mee maakt. Zo'n eer om met je eigen ogen te kunnen zien waar al dat harde Van Katoenwerk goed voor geweest is! Nog veel succes daar! Het contrast met hoe het leven hier is, is enorm en dat is op zoveel plekken in de wereld zo, doet je wel even nadenken hé. x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste dag(en) was ik erg aangedaan maar intussen is het genieten. Zo'n warmte hier en niet alleen door de zon!

      Verwijderen
  2. Goh, dan ben je ineens daar! Wat bijzonder, en wat een belevenis!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt mij dat daar al veel mooi werk verricht is en nog veel mooie dingen zullen gerealiseerd worden ook. Fijn dat de Van Katoen-centen zo goed besteed worden. Geniet van je tijd in Afrika !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aandoenlijk om dit allemaal te zien en fantastisch wat u allemaal verwezenlijkt !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat jullie er iets aan hebben Marie!

      Verwijderen
  5. Dankjewel voor deze warme getuigenis.
    Jammer dat voor dit prachtig initiatief zoiets gruwelijks moest gebeuren ; is mijn dubbel gevoel.

    Voor jezelf : nog een fijn verblijf daar !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bedenk ik hier iedere dag, maar zo schoon hoe Kenia zijn verdriet in zo'n project omzet.

      Verwijderen
  6. oh! geweldig dat je dat doet zeg! Ik kijk al uit naar je vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank u voor dit mooie verslag en succes ginder!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super om dit even te zien, veel succes én plezier nog ginder!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helemaal top wat je daar weer allemaal doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk om mee te kunnen kijken ginder. Geweldig wat jullie daar doen! En ook wel een klein beetje een goed gevoel dat iedereen die meehielp met Van Katoen, hieraan meegewerkt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel dikke pluim voor je werk ginder. Je verhalen hierboven zijn voor mij heel herkenbaar. Sinds 2010 woon ik in Burkina Faso en ik ben er met mijn man een sociaal project aan het opstarten dat een beetje gelijkaardige doelstellingen heeft als Annick For Kenya. Ook wij starten binnenkort met een naaiatelier en mijn ervaringen hierrond zullen binnenkort te lezen zijn op mijn blog. Misschien is het interessant om eens wat ideeën en tips uit te wisselen met de mensen achter Annick For Kenya?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant, ik check even je blog en geef de info door aan Eddy!

      Verwijderen
    2. Super! Kijk zeker ook eens op de website van ons project (www.fasofusion.com) voor meer informatie over ons project. Veel succes nog in Kenia en geniet er maar volop van!

      Verwijderen
  12. Ik krijg meteen een drang om op het vliegtuig te springen :-) Prachtig dat jij daar met eigen ogen mag aanschouwen waar al jullie harde werk toe geleid heeft. Ik ben blij dat ook mijn duit in het Van Katoen-zakje zat!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als ik dat zie krijg ik meteen de kriebels om terug te keren naar Afrika! Het is steeds ongelooflijk om te zien hoe de mensen in zo'n situatie daar toch nog zo'n warm hart voor mekaar kunnen blijven dragen en zo vol levenslust zitten. Leuk dat je daar deel van kan uit maken! Geniet er nog van!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Katia Vermeulen16 februari 2014 07:42

    Prachtig project!

    BeantwoordenVerwijderen