16 februari 2014

De waterput en het feest.

Zaterdag woonden we de opening bij van de door Annick for Kenya gesponsorde waterpomp in het dorpje Lunga Lunga. Lunga Lunga is het dorp waar Mwajuma, de lerares van de naaischool, werd geboren en opgroeide. De waterpomp verandert het leven van de inwoners enorm. Vroeger deden ze er 4 à 5 uur over om kilometers ver te voet (onzuiver) water te halen en daarna terug te keren met zo'n 20 liter bovenop hun hoofd. Nu wandelen ze enkele honderden meters voor vers grondwater waardoor ze tijd sparen, zichzelf en hun dieren voldoende water kunnen geven én het onderhouden van hun gronden gemakkelijker wordt met als gevolg een grotere opbrengst van fruit en groenten en het vermijden van ondervoeding.

Het feest duurde uren. We werden in hun huizen verwelkomd, kregen tussendoortjes, frisdrank en pilau (een rijstschotel). We werden getrakteerd op gezang, gedans, toespraken en opnieuw enorm veel warmte. Ik had een moeilijke dag waarbij ik heen en weer geslingerd werd tussen groot contentement en ongeloof over hun leef- en woonomstandigheden. Vele soorten emoties overvallen me hier dagelijks. Hoewel ik op voorhand voldoende gewaarschuwd werd, had ik niet verwacht dat ik daar zo gevoelig aan zou zijn.

Ik wou dat ik veel meer voor hen kon doen en dat geldt voor iedereen in het AfK project, vooral voor Eddy. Hij kreeg tijdens één van de toespraken te horen dat Mister Eddy een hart van goud heeft. Hij zei hen "I don't have a hart of gold. If I would have a hart of gold, I would have sold it to be able to make more investments in Kenia."

Het dorp.
De waterput en het feest-6


Het huis waar Mwajuma opgroeide.
De waterput en het feest-3


Haar grootmoeder.
De waterput en het feest-5


Hun dieren. De koe brak haar poot en werd gespalkt...
De waterput en het feest-10

De waterput en het feest-7


De binnenkoer...
De waterput en het feest-18

De waterput en het feest-17


Stockage van de maïs in 1 kamertje. Onder de maïs laten ze overdag het vuur branden om het rotten ervan en de aantasting door insecten tegen te gaan. In het kamertje ernaast, waarvan ik door de slag in mijn gezicht geen foto nam, slapen de kinderen in de rook die overdag ontstaan is.
De waterput en het feest-15


De waterpomp.
De waterput en het feest-25

De waterput en het feest-24

De waterput en het feest-22

De waterput en het feest-23


Onze aankomst bij de pomp.



Luisteren naar en houden van toespraken.
De waterput en het feest-30

De waterput en het feest-32


Dansen zingen, eten en genieten.
De waterput en het feest-20

De waterput en het feest-44

De waterput en het feest-46

1891191_584068285002072_228212926_n

De waterput en het feest-45

De waterput en het feest-45


Contentement na het uitdelen van snoepjes en tijdens het bellen blazen.
De waterput en het feest-27

De waterput en het feest-35


En verliefd worden op viermaander Najima...

1601203_584073875001513_1021122001_n

De waterput en het feest-47

De waterput en het feest-34

De waterput en het feest-36








13 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk feest en zoveel blije mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig in beeld gebracht. Om blij en tegelijk droevig van te worden. Wij hebben zoveel en maken ons druk om zoveel 'kleine' dingen. Zoveel blije mensen zie je hier niet op 1 dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das waar, ik hoop dat ik thuis zoveel blijf lachen...

      Verwijderen
  3. Ik lees ieder verslagje van je met een krop in mijn keel en tranen in de ogen. We zijn fier op je Sha! Super-mooi wat je daar allemaal doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wederom... smelt... Ik had echt tranen in mijn ogen tegen dat ik op het einde van deze blogpost was...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. echt sterk van jou, ik zou het niet kunnen denk ik. Das zo enorm confronterend! En wat een ongelooflijk mooie lieve baby!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, ik stak ze bijna in mijn valies ;-).

      Verwijderen
  6. Wow, wat een mooi verslag. ik begrijp de "emotionaliteit" nu veel beter :).
    Ik kijk echt uit naar je live verhalen!
    (en amai, dat is echt de liefste baby met de grootste ogen ooit :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een wereld van verschil maken jullie daar. De emotionaliteit komt hard aan hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goed werk doen jullie daar. En heel schoon, die vrolijkheid. Ik volg met plezier jullie reis!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er komen zo veel emoties van de foto's. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen