3 januari 2014

Theo: de basis- of beginnersversie

Meet Theo (de beginnersversie)-2

Eergisteren toonde ik jullie de tussenversie van Theo (bedankt voor alle fijne reacties!), vandaag de basisvariant. Dit is een Theo waar beginnende naaisters veel plezier aan zullen beleven. De Zonen 09 handleiding zal hen naar gewoonte stap voor stap en in detail begeleiden naar een afgewerkt hemdje met korte mouwen. Intussen worden enkele belangrijke technieken aangeleerd en creatieve tips gegeven.

Ik hoor en lees vaak dat beginners hemdjes een ware uitdaging vinden, iets wat voor hen 'nog te moeilijk' is. Hemdjes zijn voor vrouwen met zonen, kleinzonen of neefjes nochtans één van de meest bevredigende naaiwerken. Unieke hemdjes met een toffe print kosten in de betere winkel vaak net te veel en daarenboven liggen de stoffenwinkels vol dunne designkatoentjes die zich perfect lenen tot een jongenshemd. Kun je overweg met een naaimachine? Dan zal een Theo aan de hand van de bijhorende handleiding gegarandeerd lukken. Echt!

Meet Theo (de beginnersversie)-3

Hier zit Thor in zo'n basisversie waar in het rugpand en het borstzakje met paspel werkt gewerkt. Een extraatje dat weg gelaten kan worden, maar soms wel leuk is. Wie (nog) geen knoopsgaten ziet zitten, kan bijvoorbeeld ook met kam snaps werken. Het kleurenpalet van de kam snaps is zo uitgebreid dat de perfecte kleur voor je hemdje vinden geen enkel probleem is.

Meet Theo (de beginnersversie)-5

Meet Theo (de beginnersversie)-1

Meet Theo (de beginnersversie)-7

Wie goed kijkt, ziet dat deze Theo een andere kraag heeft dan de vorige versie. Zelf heb ik vaak een voorkeur voor kledij die ietwat retro aandoet, maar niet iedereen vindt dat even leuk. Om jullie de keuze te geven, zitten in het patroon twee kragen. De retroversie die ik voor 'Theo met een hoek af' gebruikte en de eerder standaardkraag die in deze basisversie zit verwerkt.

Meet Theo (de beginnersversie)-6

Meet Theo (de beginnersversie)-9

En dan hebben jullie nog een Theo voor gevorderden van me tegoed. Dat en iets extra dat voortaan in de Zonen 09 patronen verwerkt wordt en tegemoet moet komen aan een verzuchting die ik het voorbije jaar vaak heb gehoord. Tot volgende week!




41 opmerkingen:

  1. Wat ik me nou altijd afvraag als ik zulke foto's zie: vind het kind in kwestie het niet vervelend als de mouwen zo strak onder de oksels zitten? Ik zou zelf de voorkeur geven aan een wijdere mouw namelijk, en ik denk elk van mijn acht zonen ook :-), behalve misschien de oudste, maar die heeft al een herenmaat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hebben ze eigenlijk nog nooit over geklaagd.

      Verwijderen
  2. Oh weer een schoontje! Ik baal wel dat we ons kleine neefje, die 31 januari 2 wordt niet kunnen voorzien van een Theo, tenzij je nog last minute testers zoekt of die week het patroon uitkomt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja. Deze wordt het voor mijn neefje. Mét paspel en knoopsgaten. Kijk uit naar het patroon !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer mooi!!! Mijn plan was om de jongens in een gekochte outfit te stoppen voor Lore haar communie maar als ik dit schattige hemdje zie, zal ik het toch maar zelf maken!!! Super Sharon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal top! Leuk met dat plooitje op de rug, dat maakt het weer eens wat anders. Iets dat je toch niet vaak ziet in kleine-jongens-hemdjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spannend, als dit al de eenvoudige versie is! Tot welke maat zullen we kunnen maken? Al een geluk dat mijn zoon van 9 nog maar aan maat 8 zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoonlief is net even komen kijken en heeft Theo goedgekeurd met de woorden: " Jeuh, ga jij nu eindelijk nog iets voor mij maken, mama?" Na alle boodschappen-, zwem- en andere tassen voor dames en meiden wordt het hier hoog tijd voor jongenscadeautjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg leuk, vooral het splitje op de rug is een mooi detail! Ben benieuwd naar het gevorderdenmodel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk! Heb zelf geen zonen maar gelukkig wel wat neefjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die Theo is een pracht exemplaar. Zowel de tussenversie als de basis, ik ben benieuwd naar het gevorderden model. Het is idd waar dat een blousje voor een jongen leuk is om te naaien en een bevredigend resultaat geeft. Ze staan er zo goed mee! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. we modderen hier nog even aan met andere hemdjespatronen, maar staan te popelen om aan een Theo te beginnen - mooie namen kies jij trouwens voor je patronen!
    prachtig stofje voor deze versie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super !! Ik kan niet wachten op het patroon... ik hou van jongenshemdjes en zeker van ideetjes voor variaties !! Ik kijk uit naar jouw Expert versie ;-)
    gr
    Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kijk er zooooooo naar uit. Ik heb toevallig dezelfde stof klaar liggen voor een hemdje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Alweer heel mooi. Hij wordt echt groot, dat klein Thorreke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier zat ik op te wachten. Een hemdjespatroon met stap voor stap tutorial! Schitterend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Sha, dit is zo schoon! Al die opties: twee kragen, lange en korte mouwen,... dit is echt een patroon om naar uit te kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een Theo voor beginners, klinkt me als muziek in de oren, bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel leuk! Ik kijk al uit naar zo'n veelzijdig hemdjespatroon! En wij hebben zo hard aan dezelfde kraam gestaan een paar stoffenspektakels geleden denk ik. Heb deze ook nog liggen en ik herkende de groene gestreepte ook al op instagram :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat was the place to be hé dan dat kraam!

      Verwijderen
  19. weet ge wat mijn zoon ergerlijk vind aan de gekochte hemden , de mouwen die spannen, dus met mouwsplit enzo he, hij krijgt dat dan niet open als hij wil knutselen en trekt den knoop dan maar kapot, dus ik verleng ze gewoon tot gewone mouwen zonder poespas, maar dat is eigen brouwsel natuurlijk he , zouden de ideale mouwen daar bijzitten(ale ge verstaat me wel he) hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan kun je bijvoorbeeld, zoals bij dit hemd, werken met drukknopjes? Daar zijn ze hier ook grote fan van.

      Verwijderen
    2. mouwen met drukknopen, mmmmm snap ik niet goed
      fotoke of zo :))

      Verwijderen
  20. oh, geen tester meer nodig? Ik wil het patroon zelfs aan je deur komen ophalen :). Echt mooi! Leuk stofje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het voorstel, maar momenteel zitten we met een vaste groep testers. Wanneer we nog extra mensen nodig hebben dan halen we uit de poel mensen die ons mailde om testers te worden. Mag je ook steeds doen als je dat wil!

      Verwijderen
  21. Waw, heel mooi! Wanneer is dit persoontje te koop? Dit wordt mijn volgend zelfgemaakt cadeautje voor mijn petekindje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onzen Thor houden we :-), maar het patroontje wordt eind januari gelanceerd!

      Verwijderen
  22. Ne mens zou er ne zoon voor maken begot! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. schooooon, maak je ook eens een girl's-version??

    http://mumendemiekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  24. komt er ook een versie zonder de verwijding achteraan? ik zie het zowel in deze versie als de tussenversie, maar mijn zoontje is een heel mager ventje waardoor dat bij hem absoluut te wijd zou vallen anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is erg simpel op te lossen. Ik zal dat in de handleiding uitleggen. Je laat eigenlijk gewoon het strookje weg dat voor dat beetje extra stof zorgt. Maar ik zal dat dus uitleggen!

      Verwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. mijn zonen staan niet met hemdjes en ze willen ze niet dragen.
    en ik kan niet goed naaien.
    ik ben er nog niet uit of dat pech of geluk is... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hey, ik wil graag 2 hemdjes maken voor onze kindjes om te dragen op onze trouw. Ik vind dit stofje (en modelletje) héél tof - kan je me soms een link doorgeven naar het stofje? Dan waag ik er me zelf ook aan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Elke, dit stofje kocht ik op Stoffenspektakel jaren geleden. Het was een outletstofje van F&G.

      Verwijderen