11 juni 2013

Yvonne van TIO3


BELANGRIJKE EDIT!
 

Na dit blogbericht is over het patroon Yvonne grote commotie ontstaan. Het patronenmerk Deer & Doe beweerde dat het patroon Yvonne gekopieerd werd van hun eigen jurkpatroon Belladone. TIO3 ontdekte daardoor dat de patroonmaakster die zij voor deze tijdelijke opdracht hadden ingehuurd inderdaad vertrokken was van de Belladone jurk van Deer & Doe. Zij veranderde enkele details, maar au fond komt de zaak neer op plagiaat. Zij waren er ondersteboven van en halen het patroon Yvonne daarom uit de rekken.  

TIO3 treft geen enkele schuld. Zij namen iemand in dienst en vertrouwden op het feit dat het een ervaren patroontekenaarster was. Ze zijn er zelf ondersteboven van en plannen dit incident aan te grijpen om een thema in te richten rond de vragen die er in de ontwerpbusiness bestaan rond kopiëren, wat kan, wat niet, wat doe je eraan, enzovoort. 

Wie het patroon van deze jurk wil, wordt aangeraden dit aan te kopen bij Deer & Doe.

Dat Vooruit komende oktober 100 jaar bestaat, zal u geweten hebben. Het feest dat ter ere van die verjaardag wordt georganiseerd, duurt 6 maanden lang en zit vol activiteiten met voor elk wat wils. Naaisters en stoffenliefhebbers onder ons komen deze week aan hun trekken. Vanaf morgen start namelijk een 5-daagse met ondergetekende in 'de vitrine' en aansluitend enkele 'you have go to be there' activiteiten van de IJverige Wijven. Ons Janina schreef hier al zo leutig neer dat we jullie er allemaal bij willen en vandaag is het moment aangebroken om nog eens luidkeels te verkondigen dat
  • ikzelf vanaf morgen tot en met zondag in het café aan het werk ben alwaar ik jullie zal proberen te helpen met al jullie (naai)problemen. Er zullen 4 naaimachines en 1 overlock van Mertens Service Center ter beschikking staan voor wie tussendoor iets wil komen stikken of herstellen.
  • er morgenavond vanaf 20h een grote IJverige Wijven bijeenkomst, oftewel dé Sew-In, doorgaat in de Vooruit. We dromen van een café vol, vol, vol naaimachines!
  • er zaterdagnamiddag 15 naaileken een Start to Sew kunnen volgen. Er zijn nog enkele plaatsjes vrij dus wie zin heeft, snel inschrijven!
  • er zaterdagnamiddag ook een stoffenruil doorgaat. Je stoffen beu? Neem ze mee en ruil ze in tegen anders schoons!
Zaterdag wordt een gezellige drukke dag en wie die dag langs komt in een TIO3 kleedje krijgt een pakje Yuzu-pralines! Stik je die jurk pas later? Dan krijg je de pralines thuis opgestuurd, tenminste als je TIO3 een foto van je creatie bezorgt.

TIO What?

TIO3 is een Textiel Innovatie Centrum in Ronse. Iets waar ik in Vooruit meer over hoorde en waarvan ik na 1 blik op hun site, facebookpagina en hun nieuwste patronen weet dat een bezoek aan dat centrum niet meer lang kan uitblijven.

De TIO3 patronen zijn geïnspireerd door plaatjes van modeshows die vroeger in Vooruit plaatsvonden. Hun team van ontwerpers gaven een hedendaagse interpretatie aan jurken uit de jaren ’50 en ontwikkelden 3 patronen Ida, Odette en Yvonne, die tot oktober 2013 in de Cooperette.

Yvonne van TIO3-5

Yvonne van TIO3-1

Het patroon Yvonne gebruikte ik voor het kleedje dat het keppekientje me vroeg voor de babyborrel van haar eerste kleintje. Lore wou een col Claudine en een strik. De Yvonne rug viel daarom jammer genoeg (want oh zo mooi) weg en ik tekende er de col en strik bij. In de stof die Lore in de Soldeur vond, zit een mini pied-de-poule.

Yvonne van TIO3-3

Het kleed was net op tijd voor de borrel klaar en foto's werden vlug vlug gemaakt met als gevolg veel mislukte exemplaren en geen enkele van het geheel, maar Lore was een beauty in haar Yvonne met klokrok.

Yvonne van TIO3-4

Yvonne van TIO3-2

Zot van retrokleedjes? Dan zijn de TIO3 patronen zeker een aanrader. Wie nog niet zoveel stikervaring heeft, zorgt wel best ergens voor een hulplijn want de handleiding bij de patronen is vrij summier. Vanaf morgen tot en met zondag kan ik dat zijn, morgenavond kunnen we dat hopelijk met heel wat meer zijn!


28 opmerkingen:

  1. Dju, ik heb spijt dat ik niet wat dichter bij Gent woon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. klinkt als een leuke drukke week voor jou sharon, veel plezier en succes! Liefs mart

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke jurk met o zo mooie stoffenkeuze! Die Yvonne krijgt meteen een plekje op mijn to buy/to sew-lijstje. Enkel te koop in De Vooruit zelf, als ik het goed begrepen heb?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zaterdag Ida gekocht, omdat het rugpand me deed denken aan het patroon van Deer & Doe en dat ook nog op m'n lijstje staat. Wel jammer dat het onverwacht zo gelopen is...

      Verwijderen
  4. Jammer dat dat patroon niet digitaal te verkrijgen is. Ik woon nu ook niet echt om de hoek, maar die Yvonne vind ik wel héél mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai, das een fantastisch mooi kleedje!
    Gij perfecte naaister gij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu moet ik toch zorgen dat ik nog eens in Gent geraak! Wat een mooi jurkje...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kijk! Die komt op mijn lijstje :) Merci voor de tip he!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moest ik in de buurt van Gent wonen, ik kwam direct af! Prachtige jurk trouwens, suikerzoet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu weet ik zeker dat ik deze zomer een weekendje Gent wil doen :-)
    Héél mooie jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. This pattern is the property of a french brand : Deer and Doe !! Pattern's name is Belladone.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. THANK YOU DEER&DOE!! http://boutique.deer-and-doe.fr/2--robe-belladone.html

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is een kopie uit de merk Deer&Doe zeker en vast, http://boutique.deer-and-doe.fr/2--robe-belladone.html Ik vind dat spijtig :/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. This pattern was stolen from French brand Deer & Doe, it's such a shame for the company that takes credit for it...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. not fair, it is a copy ! look at http://boutique.deer-and-doe.fr, robe belladone !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. t's a shame !!!!!!!! This is DEER & DOE's creation !!!!!!

    http://boutique.deer-and-doe.fr/2--robe-belladone.html

    BeantwoordenVerwijderen
  17. this is a bad copy of a french pattern. it was created by a french stylist.
    shoud you want tou buy it, please contact http://boutique.deer-and-doe.fr/ !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. We already know this pattern. You can easily recognize it. It's just the same, sorry a copy, of the Deer and Doe Belladone !! http://boutique.deer-and-doe.fr/2--robe-belladone.html

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ce modèle est une copie au détail près de la robe belladone de deer and doe...vous devriez avoir honte. Vous avez volé le travail d'une autre marque!

    This pattern is the copy of a french pattern from Deer and Doe : the dress "Belladone". You should be ashamed, you stole the work from another pattern designer!

    http://boutique.deer-and-doe.fr/2--robe-belladone.html

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is een schande dat jullie het prachtige Belladone patroon van Deer & Doe schaamteloos kopiëren! Het is iets wat zeker niet kan en ik hoop dat er gepaste straf word gezocht, want het vakmans(of beter -vrouws)werk van Eleonore is heilige voor heel wat jonge naaisters. Ze heeft er zo enorm veel werk in gestoken en jullie hebben het lef om dat zo maar even te kopiëren.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hello everybody, my french is not that good so I hope that it is ok if I respond in English. I am myself a pattern designer (www.zonen09.com) so I really really do not support copying pattern. I do know the brand Deer & Doe but did not know the dress. I mailed TIO3 with all of this and suggested they contact Deer & Doe. I really can't do anything about this myself. I just sewed a dress and got caught in the middle of this.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dear Mamasha & followers. We have just seen this message indicating the likeness between our Yvonne dress and the dress pattern of Deer&Doe. We are confused as to why there is a likeness between the Yvonne dress and her pattern as the 3 dresses Yvonne, Ida and Odette have been based upon dress silhouettes from the Vooruit Cooperation, dating back to the 1920s - 1950s. These vintage silhouettes have been reworked by a professional pattern designer and a stillist. We will look into it. I can assure you we had never heard of this website or patterns before your messages! We promise to look into it and keep in touch with Eléonore from Deer & Doe. TIO3 also does not support copying patterns, so we promise to look into this.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hey Sharon, wat een situatie... Jammer dat je er helemaal tussenzit. Hopelijk verstaan ze dat je er echt niets mee te maken hebt!! Bonne chance!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou nou, lekker aanvallend gelijk zeg :( Ik schrik me rot van de toon van deze reacties. Afijn, jij kunt er niets aan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Spijtig dat jij erbij betrokken bent en ook spijtig dat het nu echt ook gebaseerd blijkt op dat oorspronkelijke patroon vind ik...
    Het is een erg mooi retro-patroontje, ik zou het dan toch aankopen bij de originele ontwerpster...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Echt een spijtige zaak, ik vond dat het op elkaar geleek maar dat het ook effectief gekopieerd zou zijn. Vies! Gelukkig is het aan het licht gekomen en werd er op een goede manier op gereageerd. Spijtig dat jij er tussen staat, maar daar kun jij niks aan doen natuurlijk. Als jij er niet over geblogd had was het nooit uitgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beste,

    Met deze wil ik Veronique Verhas mij excuseren bij de mensen van Deer en Doe en al degene die ik in problemen heb gebracht. Ik heb inderdaad het patroon gebruikt van Deer en Doe om de basis te tekenen van het kleedje van Yvonne voor het project van 100 jaar vooruit.
    Nog maal mijn excuses,

    Veronique

    BeantwoordenVerwijderen