5 april 2013

Gerepareer

Gerepareer-2

Ik heb een voorliefde voor borduurwerk. Ware het niet van een te veel aan interesses en een tekort aan tijd, ik zou mijn muren vol ringen hangen. Toen ik een tijdje geleden deze mensen gepassioneerd over Repair Cafés hoorde vertellen, kreeg ik er een interesse bij. Eentje waar we zeker nog wat meer mee gaan doen, maar die me nu al aanzette tot het repareren van de kniescheuren in de broeken van het überwilde nageslacht. Het werd een soortement van borduursel.

Gerepareer-7

Een try-out weliswaar, waarvan ik de duurzaamheid nog niet onmiddellijk kan bepalen, maar we geloven erin.

Gerepareer-14

De scheuren werden eerst langs de binnenkant dicht gekleefd met een stuk plakkatoen en daarna begon het borduren met stevige katoen waar ik normaal gezien mee haak.

Gerepareer-1

Ik was eerst van plan om alle broeken op dezelfde manier aan te pakken, maar de rust van het borduren bracht nieuwe ideeën met zich mee. Binnenkort dus meer gerepareer. En dan kan ik jullie vertellen of en hoe dit probeersel het overleefde.

Gerepareer-8

En mochten jullie in dit schaamteloze lenteweer nog een idee tot bezighouding voor het kroost nodig hebben. Deze Ikeastof en een stel stiften zorgen daar iedere dag wel zeker een volledig kwartier voor! Wie het kleine niet eert...



29 opmerkingen:

  1. leuke tips, echt prachtig weer
    groetjes sannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een kwartier, daar tekenen we voor ;-) en het repareerwerk is wel leuk... Misschien ook eens overwegen... Want de stapel broeken voor ksa groeit zeer hard en de andere wordt steeds kleiner...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan! Toch blij dat hier enkel meisjes rondlopen. Het aantal broeken van beiden samen is op 1 hand te tellen. Ik denk dat zo'n reparatie er bij mij bijlange niet zo cool zou kunnen uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wou dat ik zonen had met kapotteknieënbroek. Keigraaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Borduren was mijn allereerste passie. Als tienjarige trok ik zelf naar de naaiwinkel en koos er een megaborduurwerk met patroon en borduurring. Uren bracht ik zo door, vakanties werden daarmee gevuld. Het eerste naaicadeautje was een kussentje voor moederdag. Stiekem sloot ik me toen op, vergezeld van mama haar naaimachine. Ik had het genoeg gezien dat ik besliste het zelf te moeten kunnen inrijgen. En op moederdag stond ik daar met een klein kussentje, met erop een bloemetje en 'leve mama, geborduurd. Nu, 24 jaar later, heeft ze het nog steeds. Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk gerepareerd! Ik ben ook wel benieuwd naar de duurzaamheid, maar ik geloof er ook in. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig! Ik hou ook van borduurwerk en van verstellen, dus een hele mooie combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah, dat is ook een goede reparatie tip. Mijn dochters vallen het éne gat na het andere. Ik los het momenteel op met kunstleer (van de rol en zelf vorm geven).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Mina Dotter: Dochters hebben ook kapotte knieën -broeken hoor!
    Ik heb hier namelijk eentje liggen dat ik al een hele tijd wil herstellen. Misschien volg ik Mamasha's idee wel, want dat is de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik repareerde vroeger zo mijn dikke zwarte nylonkousen van mijn new wave outfit. ik kreeg er namelijk geen nieuw van ons moeder en zat er niks anders op dan dat zo te doen. En iedereen maar denken dat ik dat deed om hip te zijn. Dikke kleurrijke strepen had ik op mijn benen ;) Ik snap alleen niet meer hoe ik dat deed want mij lijkt het niet evident om nylonkousen te stoppen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wellicht de binnenkant verstevigen met een reepje vliesofix en bijv. keeperband. Blijft bij mij nu al een seizoen zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar plakkatoen is misschien net zo stevig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs steviger eigenlijk vind ik, vandaar dat ik daarvoor koos.

      Verwijderen
  13. In 1 blogpost al een creatief ideetje voor mij en een creatief ideetje voor de kinderen gevonden se, zalig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super idee, ik ben zeer benieuwd naar de duurzaamheid - er ligt hier een stapel gaten op me te wachten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. gracias, gracias, gracias!!! I´ll try this to patch !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Amai, respect, ik wou dat ik het geduld had...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo ne cutie!
    en ook: dat moet ik ook eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor de mooie tip! ik zit namelijk sinds deze winter ook met steeds meer gaten. en ik vindt het zo een gedoe. nu tenminste een mooi gedoe ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super, echt heel leuk opgelost die gescheurde knieën!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. aangezien wij hier meer broeken met dan zonder gaten hebben: best idea ever! dank u! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ooh ja, ik ben wel benieuwd ! Broeken worden hier echt tot vijf maal toe gerepareerd ! Met verschillende knielappen, flockfolie, gewoon met een zigzag in winkelhaakvorm dichtgestikt ... het maakt allemaal niet uit ... maar deze wordt hier zeker ook eens geprobeerd !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat is wel heel goed bedacht en het ziet er ook super tof uit! Hopen dat het houdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. had die stof ook nog in mn handen en was net hetzelfde aan het denken. alleen is de zoon niet zo geinteresseerd in kleuren (nog niet).

    www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoe cool is dat nu niet! Spijtig dat ik geen kei ben in met de hand naaien...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. sehr hübsch! sehr sehr hübsch! und auch nicht knubbelig beim knien? gefällt mir gut. ist so fein auf eine art, und zudem so prächtig durch die farben.
    schade- keine handarbeiten im elternbeirat? das bringt so schön auf die erde und zu sich selbst. (sind ein waldorfkindergarten ;-)
    grussgruss und danke für deinen kommentar!

    BeantwoordenVerwijderen