9 april 2013

Zelf elastische paspel maken

DIY elastische paspel-19

Tijdens de vorige Maakdag macchiato toonde ik de deelnemers hoe ik hier zelf mijn elastische paspel maakte. Ik wil die paspel of in een bijpassend kleur of enkel in het kleur dat ik in gedachten heb. Het aanbod is schaars dus is zelfmaak de enige optie. Ik vertel straks hoe dat makkelijk kan, maar eerst mijn oudste in de kaptrui uit SVDHZ. De stof daarvoor vond ik op het Stoffenspektakel, de tricot voor de paspel in mouwen en kap haalde ik bij In Den Beer.

DIY elastische paspel-21

DIY elastische paspel-23

DIY elastische paspel-20

DIY elastische paspel-22

DIY elastische paspel-24

Na de foto's van mijn zoon in extreme knutselfase, de stap voor stap uitleg voor het zelf maken van elastische paspel. Hier vind je een download- en printbare versie.

Je hebt nodig:
  1. Tricot
  2. Koordstopelastiek
  3. Een aangepaste naaivoet (ritsvoet, blinde ritsvoet, koordvoet, ...)
  4. Een stretchnaald
  5. Stikzijde

DIY elastische paspel-1

1. Meet de afstand die je met de paspel wil overbruggen. Hier gaan we uit van een mouw. De naadwaarde meet je dus ook op.

DIY elastische paspel-2

2. Knip uit de paspeltricot een strook met de lengte die je in stap 1 opmat en met een breedte van 3 cm. Knip de strook zo dat ze tussen de twee korte zijdes meerekt. Rekt je tricot in twee richtingen, gebruik dan de meest rekkende richting tussen de korte zijdes. Knip een stuk koordstopelastiek met de lengte die je opmat in de eerste stap - 2cm. Je knipt hier dus geen naadwaarde.

DIY elastische paspel-3

3. Zet een aangepaste voet op je machine. Ik gebruik mijn koordvoet omdat die perfect over de koordstopelastiek glijdt terwijl de gleufjes van de blinde ritsvoet daar te smal voor zijn.

DIY elastische paspel-4

4. Leg de elastiek in het midden van de strook tricot en leg het begin ervan op 1 cm van de rand (want je knipte geen naadwaarde bij de elastiek).

DIY elastische paspel-5

5. Steek een speldje waar de elastiek in de strook begint zodat die niet kan wegglippen bij het stikken van de eerste centimeters.

DIY elastische paspel-6

6. Het stiksel op die eerste cm kan er minder goed uitzien, maar die verdwijnt in de naadwaarde dus no worries. Als alles goed ging, heb je nu een stuk elastische paspel waar in de eerste en de laatste centimeter geen koordstopelastiek zit.

DIY elastische paspel-7

7. Speld de paspel op de mouwrand.

DIY elastische paspel-8

8. Stik de paspel op de mouwrand.

DIY elastische paspel-9

9. Speld de mouwboord op de paspel/mouwrand.

DIY elastische paspel-10

10. Stik de mouwboord op de paspel/mouwrand waarbij je de naald 1mm richting de mouw/het koordje verzet net zoals je dat hier doet bij het stikken van niet rekkende paspel.

DIY elastische paspel-11

11. Heb je geen overlock, zigzag dan de rand. Heb je een overlock? Werk daarmee dan nu de rand af. Koordstopelastiek is dik. Het is geen evidentie om die met je stof gelijkmatig onder de persvoet van de overlock te geleiden. Ik verzet het overlockmes daarom een stukje dichter naar de persvoet toe zodat het mes zeker tot aan de stofrand kan en het geheel zo proper mogelijk wordt afgeboord.

DIY elastische paspel-14

12. Dat moet er dan zo uitzien aan de binnenkant.

DIY elastische paspel-15

13. En zo aan de buitenkant.

DIY elastische paspel-16

14. Sluit je de zij- en mouwnaad met de overlock? Stik dan eerst met de gewone naaimachine het stukje mouw met de paspel tot aan het uiteinde van de mouw. Zo lopen de paspel en de mouwuiteindes mooi in elkaar over en zit de naadwaarde zonder elastiek aan de binnenkant.

DIY elastische paspel-17

15. Klaar!

DIY elastische paspel-18


41 opmerkingen:

  1. Wauw! Heel mooi. Ben alleen bang dat, ondanks je "files" nog geen tricot-held ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och! Gewoon 1 keer die drempel over en dan lukt dat toch?

      Verwijderen
  2. Een wreed schoon stofke en een super resultaat met die paspel ertussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cool! Dit ga ik zeker eens proberen... Klein vraagje, moet je de elastiek niet ietsje hechten of blijft die netjes zitten wanneer de stof uitrekt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij blijft zitten, maar dat zijn uiteraard geen ellenlange stroken. En mocht de elastiek wat rekken dan kun je die gewoon weer in formaat trekken voor je die paspel aan de boord stikt.

      Verwijderen
  4. Super leuke en handige tip, want het is idd niet makkelijk om paspel in leuke kleuren te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. schoon! en net wat ik moest weten, perfecte timing.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een zalig stofje!!! En super uitleg! Merci he!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mag ik ff blond wezen? wat bedoel je met koordstopelastiek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is van die dikkere elastiek die je gebruikt om door een halslijn of onderaan een vest te trekken (soms ook door mouwen) en waar je zo'n koordstoppertje op steekt.

      Verwijderen
  8. Wat een fijne uitleg, bedankt! Ik pin 'm hoor, komt vast een keer van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja lap, hier zit ik schoon te blinken met mijn pas aangeschafte blinde ritsvoet! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dankje voor de tip! als ik ooit weer achter de machine geraak toch eens proberen :)

    http://www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt weer de perfecte stof gekozen om er iets unieks, uberschoons en helemaal mamasha's van te maken!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig stofke! Heel tof met die paspel aan de kap. Ik neem dat mee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En ik ook een vraagje: zijn die stiksels met je gewone naaimachien dan ook van een rekbaar soort? De mijne kan dat dus niet, nou ja, alleen een zigzag dan. Dat lijkt me niet werken bij het maken van een paspel :(

    Maar ik vind het wel super tof eruit zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon met de rechte steek stikken want hij knapt niet of met een halve zigzag. Die halve zigzag heeft een beetje rek en dat is praktisch niet zichtbaar.

      Verwijderen
  15. Super!!!
    Pas een hele speurtocht hiernaar gemaakt, uiteindelijk gelukkig wel geslaagd want ik wilde gewoon witte hebben. Maar t resultaat was zo geslaagd dat ik het zeker vaker ga doen in andere kleuren. Gewoon zelf maken de volgende keer dus...
    Je trui is ook erg mooi, mooie tricot ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze week een tricotje gekocht in Den Beer waar ik een paspeltje tussen wil steken. Nu kom jij op het ideale moment met de ideale uitleg. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super ! en dat elastische paspel moet ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Maar deze trui is echt zoooo mooi! Moet ik onthouden voor mijn zoontjes, als ik ook eens zo'n schoon stofke tegenkom...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. This is stunning! I want you to sit me down and teach me how to do this. Amazing stuff. And I love the fabric of the top. I feel I'm getting closer and closer to buying a serger!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. jij hebt een neus voor de allertofste stofjes! ♥ jouw foto's... ze zijn alweer schitterend! en bedankt voor de leuke elastische paspel-tips...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hello! I love your blog. I found it through whip-up.net
    All of your projects are great but the dinosaurs are magnificent! Are those packing peanuts or toys?
    ~ whitney

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vroeg me al een tijdje af hoe dit nou moest en omdat ik het niet wist schroomde ik me er aan te beginnen. Nu kan ik ook zulke mooie details toevoegen aan een ontwerp! Je hebt een heel fijne en mooie blog. En als 'zoon-moeder' kan ik me er zeker mee identificeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bedankt voor deze 'alweer' super-uitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ook groot aanbod elastische paspel bij LanaLotta.be en helemaal niet duur ! Bespaart je het zelfmaken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dus ik versta goed dat je die paspel met een standaard rechte steek naait? 2 keer dus zelfs? Die draad breekt niet, en het rekt nog? Heb je die ooit gemaakt of bevestigd met een kleine zigzag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Kris, ik heb al met een kleine zigzag gewerkt, maar ik vind het nog mooier met een rechte steek omdat je dan echt overal gelijkmatig tot tegen de koord kan stikken. De trui uit deze blogpost is echt al zo vaak gedragen en gewassen en is nog in perfecte staat. Wat ik wel doe bij het stikken met een rechte steek op tricot is licht aan mijn stof trekken zodat de steek toch een beetje meet lengte krijgt en dus ook wat rek in zich heeft wanneer je de stof weer los laat. Ik denk dat dat helpt.

      Verwijderen
    2. In een elastisch paspel van de winkel (is dus ook gewoon elastiek en tricot) zit ook een rechte steek. Bij het vaststikken tussen de 2 lagen stof werk je het af en komt het ook niet meer los, al zou het stiksel naast je koord breken, je paspel blijft dan gewoon op de juiste plaats zitten lijkt me (je stikt immers ook nog een keer door)

      Super tuto verder ! Ik hou er ook van mijn eigen paspels te maken, zo ben je nooit van kleur, dikte en of rekbaar of niet afhankelijk van wat er verkocht wordt :)

      Verwijderen
  26. Ik loop een beetje achter, maar vroeg me af waar je het patroon van de hoodie haalde?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is de hoodie uit Stof voor Durf het Zelvers.

      Verwijderen