6 november 2012

Workshop fotobewerking bij dé grote!

Voor een blogpost trek ik gemiddeld een 60-tal foto's. Yep, 60. Ik ben dan heel blij wanneer daar een 4-tal tussen zitten waar ik wat mee ben. 'Waar ik wat mee ben' betekent niet dat ik die dan ook zo gebruik, want zelfs die bruikbare bewerk ik dan nog.

Ik dacht daarom dat ik niet echt voor dat plaatjes schieten geboren was tot ik een tijdje geleden bij Piet De Kersgieter (u weet wel, de Flemish Foodies fotograaf) een cursus fotografie volgde. Hij zei toen dat iedere goede fotograaf elke foto optimaliseert. Check! Maar daar is dan dat andere probleem. In zo'n bewerkingsprogramma doe ik ook maar wat. Wat bijlichten, soms wat snot uit de neuzen gommen, bijsnijden, tekst aanvullen, enzovoort. Dan start ik bijvoorbeeld hiermee.

Workshop fotobewerking 1

En eindig bijvoorbeeld met zoiets.

Workshop fotobewerking 2

Maar au fond modder ik dus maar wat aan en heb ik er weinig tot geen idee van waar ik mee bezig ben. Ik vind ook maar geen vaste lijn bij mijn acties in zo'n programma. Bij iedere foto die ik hier post, blijf ik me afvragen hoe ik die toch nog meer naar mijn hand had kunnen zetten of naar dat ideale plaatje in mijn hoofd. Dus vroeg ik dat grote voorbeeld waar hij zijn foto's mee optimaliseert en of hij ons eens niet wou leren hoe dat nu echt moet.

En dat doet hij binnenkort, op maandagavond 26 november! Tenminste als er voldoende mensen voor te vinden zijn. En ik wil die cursus zoooo graag volgen dus nu met zijn allen inschrijven hé of voortaan alleen maar slechte foto's op deze blog!

Edit: 26/11 was snel volzet, maar niet getreurd, de workshop wordt op 3/12 herhaald


12 opmerkingen:

  1. Dat interesseert me ook heel erg! alleen mis ik de basis. Ik heb geen fotobewerkingsprogramma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opgelost want Lightroom is een maand als gratis trial te gebruiken!

      Verwijderen
    2. Oh ik wil ook!! Maar ik mis nog meer basis: heb nog geen spiegelreflex, enkel zo een tussentoestel

      Verwijderen
    3. An, Piet zegt dat je geen basiskennis fotografie nodig hebt om foto's te leren bewerken/optimaliseren. En je hebt bij voorkeur een reflex maar de meeste hybride toestellen voldoen tegenwoordig. Kom schrijf u rap in!

      Verwijderen
    4. Oh neen! Kom net thuis en wil me inschrijven maar volzet :-( :-( :-( Zou er echt geen plaatsje meer zijn voor mij; ik ben nie groot en pak dus nie veel plaats in, beloofd :-)

      Verwijderen
  2. Hee wat leuk dat je dat gaat doen! Ben benieuwd naar je grootste aha-momenten, maar die ga je vast wel met ons delen.

    Ik mis zelf de instelmogelijkheden om een vage achtergrond te krijgen, en dat irriteert me enorm (maar niet genoeg om een nieuwe camera te kopen ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip! Ik heb me ingeschreven. Volg al een hele tijd je leuke blog.
    Groetjes van een jongensmama uit Antwerpen
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik wil ook. Maar ik heb geen laptop, die heb ik onlangs vervangen ingeruild voor een iMac :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Awel, ik ruil mijn naailes van die avond in voor een les fotobewerking, want dat wil ik ook al een tijdje kunnen. En Piet is GEWELDIG!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hopelijk wordt het later nog eens herhaald, of op een Maakdag ? Want voorlopig lukken de data me niet :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ah nu snap ik hoe dat komt dat er op blogs zoveel schoon foto's staan!
    er60 nemen en dan bewerken
    oef
    het ligt dus niet aan mijn kodakske
    en ook niet aan mij
    ik heb alleen de tijd niet om dat allemaal te leren, zal dus maar blij zijn met mijn overbelichte, te donkere, scheve, ...foto's :-)

    BeantwoordenVerwijderen