27 november 2012

Online!

Er zijn van die dagen waarop het als patronenmaker zwaar vloeken is. Dagen waarop het allemaal veel trager gaat dan verwacht, dagen waarop een testversie niet helemaal lijkt op wat er in het hoofd zit, dagen waarop websites of je eigen verstand niet mee willen werken, dagen waarop je een facebookgroep bezoekt en je met een knoop in de maag merkt dat patronen waar zoveel werk achter zit achteloos aan soms wel tientallen personen tegelijk worden doorgestuurd. Dat zijn zo de mindere dagen, maar gelukkig zijn er ook andere momenten zoals die waarop je kan roepen 'hij is er' en waarbij je glunderend de mailbox opent en ziet dat je niet de enige bent die daar blij om is.

Charlie and paper patterns

Charlie staat online! Voor wie hem nog niet zou kennen, hier is hij in een nog ietwat te grote versie voor de koddigaard des huizes.

Charlie and paper patterns

Charlie and paper patterns

Die verschrikkelijk zachte versie, in twee tricots van dezelfde kwaliteit, hield ik toen nog even voor u verborgen.

Charlie and paper patterns

De digitale pdf vorm van het patroon is, net zoals Jacob, via de webshop te koop voor €7.5.

Wie niet graag print, knipt en plakt, mag nu juichen, want ook de papieren versies zijn voortaan beschikbaar. Niet alleen in mijn webshop, maar ook bij 2 van mijn favoriete winkels De Stoffenkamer en heel erg binnenkort bij Bambiblauw. Weer zo'n glundermoment.

Een papieren Charlie kost je, zonder verzendingskosten, €15.5. Een papieren Jacob €16.

Charlie and paper patterns

Voor dat geld krijg je een schoon Zonen 09 kaftje dat ik, met het dassenlogo in het achterhoofd, uittekende. Daarin zit per patroon een ander inlegvel, een gedrukte fotohandleiding en een volledig patroon met natuurlijk alle maten.

Charlie and paper patterns

Afsluiten van dit bericht doe ik met een welgemeende boodschap. Aan iedereen die patronenmakers, of ze nu Vlaams of internationaal zijn, steunt door hun creaties zelf aan te kopen: dank je wel voor jouw duw in de rug, jouw geloof in ons kunnen, jouw aanmoediging die ons de kans geeft te doen wat we graag doen. Merci.

50 opmerkingen:

  1. Ik krijg meteen zin om jou te knuffelen: allereerst om te bedanken voor de leuke patronen, en ten tweede, en eigenlijk daarom nog het meeste, om te zeggen dat je gelijk hebt dat je je gal spuwt. Mensen die zo dom zijn om niet in te zien wat een werk jij verricht hebt, wens ik alleen maar slecht toe: lubberende stofjes, naalden die breken, een lelijke steek, foutieve knipsels, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan niet op die groep kijken (ben geen lid), maar dat zomaar doorsturen vind ik heel erg :( echt aan tientallen personen?? Wie doet zoiets nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat met weer een prachtig patroontje !
    En als het weer zo goed uitgelegd is als de jacob :) Super !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog geen patroon van je gekocht wegens geen zonen, maar ik steun je 100%! Boe aan de kopieerders!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is een prachtige versie! Zo'n harmonisch geheel.
    En uiteraard steun ik ook jou en alle andere patronenmakers. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat SLECHT dat mensen je patronen zomaar doorsturen. Snappen ze dan niet dat er echt heel veel werk in zit en dat jij die patronen niet gemaakt hebt om ze maar gratis weg te geven en te laten kopieren! Nou ja, in ieder geval ziet de kleding die je maakt er wel super uit! Ik heb geen kindjes dus kan niet zoveel met deze patronen maar ik vind ze wel heel tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewoon doordoen Sharon, zoals je bezig bent! Het is allemaal zo schitterend, er schuilt een waar talent in je!
    Ik krijg er ook de kriebels van als ik zie hoe achteloos er soms met aan te kopen patronen wordt omgesprongen, ook al heb ik nooit aan den lijve ondervonden hoe zwaar het is om een patroon te maken en te digitaliseren, een normale dosis respect is er toch op zijn plaats. En in dit geval, een grote dosis respect! Petje af hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh, deze Charlie is geweldig! Die kleuren! Ik zal niet anders kunnen dan me het patroontje aan te schaffen... ;-)
    En chapeau voor het maken van die mooie patronen, ik ben een leek op dat vlak maar ik kan me voorstellen dat er daar heel wat werk en tijd in kruipt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo mooi! Charlie komt op de lijst te maken in 2013. :-)
    Ik krijg regelmatig de vraag of ze het Jacob-patroon niet kunnen lenen. Aan mijn zus, oké, maar al de rest krijgt het deksel op de neus. Allez, die stuur ik door naar jou want voor 7.5 euro kun je er zoveel exemplaren van maken als je wil. Da's mijn argument. Ere wie ere toekomt, voor al het werk dat je erin steekt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die ziet er supermooi én zacht uit. Met mijn gewone machine waag ik mij niet aan tricot, maar als ik (ooit) een overlock heb, rolt deze er zeker vanonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik vind je werk zo goed, dan gaat het alleen over "hebben hebben hebben" en niet over "delen of lenen" . Egoïstisch als ik ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lees ik daar het verboden woord?! Betrapt ;-) Maar terzake: knap ventje in knap patroontje hoor. Dat die van mij er maar snel ingroeit. Maar toch ook weer niet te snel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige versie is dit weer! Waar heb je die mooie stoffen vandaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn van In Den Beer. Ik vind daar echt veel dingen die ik dan weer echte parels vind.

      Verwijderen
  14. ik begin deze week hopelijk aan mijn eerste charlotje, ahja, want voor 2 meisjes. patroontje getekend en stofjes liggen klaar. en ben nog elke keer superblij als ik die mooie verpakking vastneem, alleen al daarvoor kocht ik de papieren versie. ge hebt da supergoed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooooh, prachtig! Dat patroontje moet ik gewoon hebben! ( kopen welteverstaan ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mamasha keep up the good work!
    Je levert mooi werk
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Frustrerend, kan ik mij zo voorstellen, maar allez, als elkeen zich voorneemt te kopen, komt het helemaal goed. Ik bezit alvast (legaal, uiteraard) de hele collectie van zonen09 :)
    Heel mooie versie op die koddigaard!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je werk wordt hier zeker gewaardeerd! Charlie zit hier al naast Jacob in de digitale patronenmap en rolt binnenkort vanonder de naaimachine!
    En die papieren versies zien er ook schitterend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. multitalentje! Echt knap, zal zeker ooit van pas komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mannekes, ja! Ik wil! Alleen nog even zonen fabriceren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mannekes, ja! Ik wil! Alleen nog even zonen fabriceren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb de Jacob en mocht ik al goed overweg kunnen met tricot, dan kocht ik meteen de Charlie. Een pluim en een welgemeende dankjewel voor jou en alle andere patronenmaaksters. En boekenschrijfsters. En muzikanten. En -echte- fotografen. En softwareschrijvers. En ... Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat jammer, dat sommige mensen er zo mee om gaan........
    Ik geniet van je Blogs en heb nog geen patronen van je besteld maar dat komt omdat het nog op het to do List staat.....
    Blijf door gaan....
    groetjes Linda kruijer van www.facebook.com/studiokeesengrietje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik was één van die ongeduldige die elke dag kwam kijken naar het patroon.
    Ik steun je dus volledig en kijk weeral uit naar het volgende.
    En nee, bij mij kunnen ze niet terecht voor een exemplaar. Zo weinig geld, voor zo'n mooi patroon... Doe vooral zo verder en laat je niet ontmoedigen, want velen keken uit naar zoveel moois van jouw hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh, weer prachtig! Ik vind het alleen jammer dat ik je winkeltje niet vanop mijn tablet kan bezoeken. Dat is misschien nog een ideetje voor als je eens niet weet wat doen, zo ooit misschien eens :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das inderdaad minder, ik weet het. Het gaat om flash en normaal zou je die kunnen installeren dacht ik, maar als ik het goed begrijp dan is het inderdaad vervelend. Als de winkel op een dag keigoed draait dan laat ik dat aan een deskundige over!

      Verwijderen
    2. ik ben ook fan en kocht meteen het patroon!
      via de app 'Puffin' kan je de website wel bekijken op je tablet aangezien deze flash toelaat!
      groetjes

      Verwijderen
  26. Oh meid, je hebt zooooo gelijk! Maar kan je daar juridisch niets aan doen? Al is het een keer goed dreigen? Volgens mij heb je het recht volledig aan je kant en moeten daar geen begrippen als 'patent' bij komen kijken!!!
    Vraag es aan Hendrik?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoera, ik ga 'm meteen bestellen en eindelijk eens de moed verzamelen om in tricot te knippen en vooral te naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. proficiat met dit leuke patroon, er zijn vast heel wat mensen die het harde werken wel waarderen en respecteren! jouw foto's zijn trouwens ook heel mooi, ik denk dat ik maandagavond al een sneak preview had gekregen bij Piet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hier ook blij met de "gesigneerde" versie van de Charlie :)) Nog niet aan begonnen maar dat komt! En ook al dikwijls de vraag gekregen om de pdf door te sturen maar dan verwijs ik vriendelijk naar Zonen09. Al het werk dat je erin steekt, daar heb ik respect voor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Leentje heeft gelijk, je hebt toch niet voor niets die clausule over je auteursrechten op je site staan? je zou op die facebookgroep eens een bericht moeten posten, vragen de situatie recht te zetten door je alsnog te vergoeden, en dan eens nadenken over de juridische mogelijkheden. je hebt daar verdorie recht op!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik hoop van harte dat iedereen even de hand in eigen boezem steekt....
    En zo ook even de andere kant van de medaille bekijkt.

    De kant van de makers, diegenen die er 's nachts wakker van liggen, die er voor werken en met een bang hart afwachten....tot het goed komt.
    En het kwam goed, Charlie is geweldig! (en de zoon koddig, maar dat zei je zelf al!)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Joepie, het Charlie-patroon is er!
    Heel spijtig dat dit zo wordt doorgegeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. heel tof! Onze mathijs is nog net te klein, dus ik heb nog wat tijd... Ik hoop op het patroon onder de kerstboom! Enig idee wanneer hij bij bambiblauw te krijgen is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Normaal gezien dit weekend of begin volgende week!

      Verwijderen
  34. Meis, je mag hier zo fier op zijn!!! Net besteld (wel via Stoffenkamer). Binnenkort steek ik Stig helemaal in het nieuw. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah super! Ik ben serieus benieuwd naar jouw versie, want jouw maaksels daar ben ik altijd megafan van.

      Verwijderen
  35. deze charlie is super! ik zit ook te denken hem te maken voor mijn kleine meid :) zou stoer zijn :D Ik heb gezien dat ze dat fb-groepje nu geheim gemaakt hebben, is niet meer te vinden als je geen lid bent. denk dat ze het snappen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Mamasha!!

    Ik heb het een beetje gevolgd op fb.. Ik snap je helemaal!! Als ik een leuk patroontje nodig heb en ik moet ervoor betalen, dan zal ik dat doen.
    Doe nog zo voort! Ik vind het chapeau dat je die patroontjes maakt!!
    Pdf-patroontjes zijn superhandig en ik ben blij dat er mensen zijn die daar hun werk insteken, aan mij is het nog niet besteed om dat zelf te maken.

    Veel succes nog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Veel succes met charlie :) Na het gemak waarmee ik een Jacob ineenstak, wil ik deze ook echt proberen! K zet hem meteen mee op mijn to-do lijst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Kop op manneke! Goei werk gelijk het jouwe daar moeten wij naaisters dankbaar om zijn! Ik zou zeggen, laat het niet aan je hart komen en blijf dat vrolijke uitstralen, dat is goed voor uw commerce :)Al begrijp ik uw wrange gevoelens wel een beetje, ik haat het ook als ik weer maar eens een handmade-winkeltje zie met maaksels van mijn gratis patronen. Niet tof.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hoi, ik kocht vandaag het Charlie patroon en maakte een beetje reclame op onze blog: http://samennaaien.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  40. John Travolta moet zwaar de duimen leggen tegen deze knappe knul-met-Charlie!
    Gek, dat sommige mensen die zelf dingen maken omdat dat 'creatief', 'authentiek' en 'origineel' is, evengoed schaamteloos aan platvloers massakopieergedrag doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hier even een lid van de facebookgroep, eerst en vooral ging het niet om DIT patroon, maar om een heel ander!
    Ten tweede, worden ze geruild, niet iedereen kan het zich permiteren ALLE patronen te kopen en dus is het soms een ruilhandel tussen 2, zoals in: 'ik koop de broek, jij de t-shirt en dan ruilen we'.
    Ten derde, ik hoop dat niemand van jullie muziek illegaal download, cd's kopieert op zijn ipod of iets dergelijks? Want dat is NET hetzelfde!
    Ten vierde: er werd al een week vooraf gevraagd wanneer het gekocht kon worden en meer dan genoeg mensen hebben het meteen dezelfde dag gekocht, omdat ze het perse wilden hebben en er zo naar uit keken.
    En ten laatste maar niet ten minste: Als je zou weten hoeveel patronen (en stoffen en boeken) er worden gekocht omdat er op datzelfde facebookgroepje GOEDE reclame wordt gemaakt, of mooie creaties worden getoond, dan pas zou je verschieten, want dat gaat niet over tientallen, maar eerder over honderdtallen!!!
    Met zeer vriendelijk en creatieve groeten,
    een facebooker.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik heet ook anoniem, zo toevallig zeg :)7 december 2012 00:54

    Euh, denk je nu echt dat ook maar IETS in jouw bericht dat hier GOEDPRAAT? (ja ik kan ook ROEPEN hoor)
    Ten eerste: alsof het iets uitmaakt dat het niet DIT patroon was!
    Ten tweede, inderdaad, niet iedereen kan zich permitteren alle patronen te kopen, duh. Dus maak je een keuze. Dat doe ik. Als ik een patroon echt wil, dan koop ik het, punt. Als 100 mensen elke een ander patroon kopen en ze dan onderling allemaal gaan ruilen, heb je 1 patroon voor de prijs van 100. Lekker voordelig. Maar iets minder leuk voor de maker van het patroon want die heeft dan 1% van de inkomsten die hij eigenlijk verdient.
    Ten derde, inderdaad ik download niks illegaal. Ik koop cd's en gebruik spotify :-)
    Ten vierde: wie ben jij om te bepalen dat "meer dan genoeg" mensen het patroon kochten? Er zijn er "meer dan genoeg" dus Mamasha moet hier niet komen klagen?
    En ten laatste: Dus we moeten maar blij zijn dat, na het gratis doorsturen (pardon, ruilen) van die patronen er ook wel positieve reclame gemaakt wordt? Komaan zeg...

    Ach ja, veel plezier nog met jullie ongetwijfeld vriendelijke, originele en creatieve groepje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heet ook anoniem, zo toevallig zeg :)7 december 2012 00:55

      Oeps, 100 patronen voor de prijs van 1 dus :o)

      Verwijderen