18 mei 2012

Hemdjes sew along V (the end!)

Vergeef mij de laattijdigheid vandaag. Er werd een keischoon babietje geboren dat een cadeau en bezoekje kreeg. Maar later meer daarover nu werken we ons hemd af. Ja, AF! En dat kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien.

Shirt sew along

Waar moeten we vandaag nog komaf mee maken? De mouwzoom, de knoopsgaten en de knopen. That's all.

De mouw omzomen is een werkje van niets. In het Apple patroon is naadwaarde inbegrepen. Zoom 2 x 1.5 cm om. Knipte je nog wat naadwaarde extra? Zoom dan 2.x 2cm om. Gewoon 2 x omvouwen, strijken en doorstikken met steeklengte 3. De foto's tonen een iets andere aanpak. De foliekesaanpak. Eentje die past bij het biesfolieke van gisteren.

In tegenstelling tot wat iedereen hier dacht, waren deze blogposts nog geen weken op voorhand klaar. Ik stikte telkens de dag zelf nog wat jullie 's avonds voorgeschoteld kregen. Dat betekent dat het biesfolieke van gisteren een impulsieve daad was en ik eigenlijk pas gisteravond bedacht dat ik dat ook wel aan de mouwzomen wou. Dat had ik eigenlijk toen moeten voorzien, ten tijde van het dichtstikken van de mouw en -zijnaad. Dat betekent dat wat u op de foto hieronder ziet een losgetornde zijnaad is...

Shirt sew along

Vloek nu niet te veel op mij en voel u niet verplicht om dat nu ook te gaan doen. U kan simpelweg dubbel omvouwen, strijken en stikken, maar mocht u toch van foliekes houden en een extra centimeter naad geknipt hebben... dan doet u dat zo. Maar voor u dat beslist, lees hier ergens onder eerst een keertje de belangrijke blauwe opmerking.

Shirt sew along

Vouw en strijk, voor je de mouwnaad en zijnaad dicht stikt (sorry!), de mouwzoom 2 x 2cm om.

Shirt sew along

Stik de dubbel gevouwen mouwzoom op ongeveer 0.5 cm van de kant door. Stik daarbij aan de binnenkant van de mouw.

Shirt sew along

Vouw en strijk het beleg terug zoals op bovenstaande foto.

Shirt sew along

Net zoals bij hetzelfde folieke op de sluitrand verdwijnt de binnenkant van je dubbel gevouwen stof in het stiksel en krijg je aan de buitenkant een soort van biesje.

Shirt sew along

Stik de mouw en zijnaad dicht, doe dit zoals hier al beschreven werd. Daar let je er bij het spelden op dat je de naad van de mouw aan voor- en achterpand overeen laat komen. Bij het folieke let je er ook op dat je het biesje van beide kanten van de mouw overeen laat komen. Speld daarom ook daar voldoende. Hier lukte dat maar bwabwa door mijn slordige stiksel.

Shirt sew along

Belangrijke opmerking: bij dit soort afwerking aan de mouw zie je aan de binnenkant het overlocksel tot aan de rand. Doe je het niet zo en vouw je gewoon de mouwen dubbel om, na het stikken van de mouw- en zijnaad, dan is dit probleem er niet.

Shirt sew along

Stik het overlocksel van de mouwnaad vast met enkele steekjes.

Shirt sew along

En dan nu de knoopsgaten. Maak je een meisjesbloes dan maak je de knoopsgaten in het rechtervoorpand. Maak je een jongenshemd dan maak je de knoopsgaten in het linkervoorpand.

Bepaal de plaats van je knoopsgaten door de knopen, op het pand waar de knoopsgaten moeten komen, even ver van elkaar te plaatsen. Hier zal tussen elk knoopsgat zo'n 6 cm zitten.

9Shirt sew along

Bepaal de lengte van je knoopsgat. Tel hiervoor de doorsnede van je knoop en de dikte ervan op. Of wikkel je lintmeter rond je knoop en deel door twee.

Shirt sew along

Duid op de kraagstaander en bies aan waar de knoopsgaten gemaakt moeten worden. Op de staander voorzie je een horizontaal knoopsgat, op de bies verticale.

Ooit vertelde ik al eens hoe ik dat doe. Ik werk met beschrijfbare plakband. Ik kleef die waar ik de knopen positioneerde en teken het knoopsgat erop uit. Tussen elk bovenstreepje van 2 knoopsgaten zit hier dus 6 cm.

Shirt sew along

Maak de knoopsgaten. De meeste naaimachines hebben een automatisch knoopsgat. Let erop dat je de juiste voet gebruikt en eventuele andere zaken aanpast. Bij mijn Bernina bijvoorbeeld moet ik ook de onderdraad door het gaatje in het steeltje van de spoel rijgen. Weet je niet goed hoe het moet, neem er dan de handleiding van je naaimachine bij. Dat staat er ongetwijfeld in.

Werkte je met plakband, dan kun je die nu in 1 stuk verwijderen.

Shirt sew along

Torn of knip je knoopsgaten open. Steek voor de veiligheid een speld op het einde van je knoopsgat zodat het tornmes of de schaar in toom gehouden wordt. Nu wil je echt geen ongelukken meer laten gebeuren.

Shirt sew along

Bepaal de plaats van je knopen. Speld de sluitranden op elkaar met het midden op het midden.

Shirt sew along

Steek speldjes loodrecht in de onderliggende stof door het knoopsgat heen. Bij verticale knoopsgaten steek je de speld in het bovenste uiteinde, bij horizontale knoopsgaten in het voorste uiteinde (het dichtst bij de rand van het pand). Trek de knoopsgaten voorzichtig over de speldjes heen.

Shirt sew along

Naai de knopen vast. Naai die er altijd met een dubbele draad aan en naai zo dat het garen niet aan de binnenkant van de bies te zien is. Naai de knoop er met een steeltje aan. Dat betekent dat je hem niet helemaal plat tegen de stof drukt, maar wat ruimte laat. Eindig door het steeltje enkele keren met de draad te omwikkelen.

Shirt sew along

En kunt u het geloven? U bent klaar! Proficiat! Trek daar vlug wat foto's van en plaats ze in de sew along flickr group. Wij willen dat hemd ook wel eens zien. Ah ja!

Om af te sluiten geef ik u nog een tip mee. Wat was één van de rode draden doorheen het sew along verhaal? Nauwkeurigheid! Hoe nauwkeuriger je bij iedere stap tewerk gaat, hoe professioneler je hemdje er na afloop uitziet. Wat voor die professionaliteit eveneens van groot belang is? Goed materiaal. Ik heb 4 dingen hier in huis die ik echt als van mezelf beschouw, die ik noodzakelijk vind, die nogal duur zijn, maar die de investering zo waard zijn. Mijn HTC, mijn Bernina naaimachine, mijn Bernina overlock en mijn Calor strijkijzer. Ik ben een rommelmarktfan, hou erg van tweedehands en koop dan ook zelden dure spullen, maar die 4 zaken raad ik nu eens echt iedereen aan.

Shirt sew along with Calor!

De Calor is mijn meest recente bezit. Een stoomstrijkijzer dat ook Mina Dotter en Eloleo kon bekoren. Slimme madammen zijn wij, want die Turbo Express maakt het naaien, ergo het leven, hier zoveel makkelijker.

Een zalig stoomstrijkijzer dat beter met mijn vergeetachtigheid om kan dan mijn huisgenoot. Het zou de eerste keer niet zijn dat de MDH mij met een diepe zucht vertelt dat ik het ijzer weer heb laten opstaan. Hij kan voortaan met een gerust hart slapen gaan. Mijn nieuwe bijou heeft een ingebouwde veiligheid. Na enkele minuten niet strijken beseft hij zelf dat ik hem misschien wel weer eens vergeten ben. Oeps!

Mocht u van plan zijn deze Pro Express Turbo in huis te halen, doe dat dan snel, zoals in nu of toch in de maand mei. U krijgt er deze maand namelijk een gratis strijkplank bij!

Zo dat was het dan. En u weet het, nog vragen? Dan stelt u ze maar!

En oh ja, dat hemd van mij, dat was te groot voor Thor. Nils hing er met plezier de clown in uit.

Shirt for Nils

Shirt for Nils

Shirt for Nils

Shirt for Nils

Shirt for Nils

Shirt for Nils



Hier op een rijtje nog eens alle afleveringen van deze sew along. Dag 1 - Dag 2 - Dag 3 - Dag 4 - Dag 5.

30 opmerkingen:

  1. Allé, we zullen er maar nog eens een beetje invliegen, want mijn twee zonen zagen het alle twee wel zitten om een nieuw hemd te krijgen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Calormachine staat hier ook te blinken!
    Goed gerief, zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schoon met die groene knoopjes! En ook de foliekes, die wil ik er volgende keer ook bij. Mijn hemdje is ook af. En Thijs is er heel content mee. Hij kan er maar niet van over dat de tekening doorloopt vooraan :-) Geweldig, zo'n zoon met oog voor detail!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amai ja, dat zouden die van mij niet doorhebben. Talent!

      Verwijderen
  4. Knap zeg!! Ik moet je bewonderen, nog maar eens!
    Het mijne verschijnt een van de dagen wel op het net.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mama m&m18 mei 2012 21:27

    Hilarisch, gisteren het hemdje in de hoek gesmeten met 't gedacht " zo'n kraagske, da kan ik nooit!"...vandaag, weer wa frisser van geest het toch opnieuw opgepakt en zie hier, GELUKT!! Ben de blijste naaister ooit! Da afwerken is voor morgen, zie bijna zo scheel als nen otter. MAAR, wilde je toch echt nog efkes super bedanken. Je helpt onkundigen naar een ongezien niveau en zoonlief gaat de schoonste zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh das tof en wat een lief compliment! Merciekes.

      Verwijderen
  6. Ik loop een beetje achter door een verjaardagsfeestje, maar ben voor de rest heel flink en aandachtig geweest ;)Morgen wordt het afgewerkt! En nog eens merci hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super trouwens, die foto's van Nils...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ging gisteren de mist in met de kraag (goede kant op verkeerde kant stikken, dom!!), dus even weg gelegd. Ik loop nu een beetje achter, maar zondag ga ik hem afmaken. Komt vast helemaal goed. Leuk trouwens die Flickr groep ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben er ook nog niet helemaal... Ik hoop het hemd morgen af te werken.
    In ieder geval heel erg bedankt! Ik durfde er tot nu toe niet goed aan beginnen, maar ben er ondertussen vrij zeker van dat er nog hemdjes volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jaja, het is af, yes yes yes! Net gestreken en morgen kan zoonlief het showen om een fotootje voor de flickrgroep te maken! Tof!
    Dat was mijn proefhemdje met kringwinkelstof, nu aan het echte werk beginnen met de mooie stof die ik er voor had voorzien.
    Wat ik me nog afvroeg: is dat niet moeilijk met spelden met zo'n schoon kanten tafellakentje als ondergrond? Speld je dat niet vaak per ongeluk mee? ;-)
    Mooie foto's van Nils en nogmaals super dank je wel voor je stap voor stap uitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, eigenlijk niet neen. Want das plastiek é, toile cirée :-). En graag gedaan!

      Verwijderen
  11. Kijk eens hoe gezellig! http://paspelpoezen.wordpress.com/2012/05/18/hemdjes-sew-along/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is gelukt! Het hemdje is helemaal af en ik ben er zeker van dat er nog zullen volgen.
    Wou al zolang een hemdje maken maar stelde het steeds weer uit. Vooral voor de kraag denk ik, maar die is toch netjes gelukt nu. Dank je voor dit leuke initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dankjewel voor de uitleg!! Super!
    Ik had een weekje blogvakantie, maar ik ga het zeker opslaan en binnenkort uitproberen! thankjoe!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. met een zieke zoon in huis heb ik alleen aandachtig meegelezen elke dag, en zelfs zo heb ik al heel veel bijgeleerd! Bedankt voor de uitleg en de fotos, als er hopelijk snel weer 1 in de maak is, volg ik jouw tips!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super die foto's van Nils! :) En euh is het naar aanleiding Van Katoen dat gijlen allemaal met hetzelfde strijkijzer strijkt? :p Khad al iets gelezen van iemand dat n mail kreeg om reclame te maken op zen blog voor dat strijkijzer maar dacht dat ge het moest weergeven. Anders wil ik zeer gaarne reclame maken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook mijn hemde is af. Bedankt voor deze leuke sew- along. Ik heb er veel plezier aan beleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 'k Heb net mijn hemdje in de flickr-pool gezet. Ideaal weer vandaag om buiten fotootjes te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha! Ik heb het door. Jullie kregen gewoon een strijkijzer en hebben dan mailadressen moeten doorgeven om reclame te maken. Ik vond dat al zo raar dat ik een mail kreeg om zo'n ding te testen. Testen vind ik dwaas. Ze moeten mij dat dat ook maar geven, ik maak ook schone dingens. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is af! Foto's staan op mijn blog en in de flicr-pool...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Pff, wat nen boterham zeg, die hemdjes sew along. Chapeau! Maar ik vrees dat ik het nog eens allemaal heel goed in detail zal moeten lezen om de dingen waar ik altijd mee sukkel (zijnde oa de kraag) onder de knie te krijgen.

    Maar alvast een dikke merci om dit zo grondig uit te leggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. een dikke mercie voor de prachtige uitleg! Tot nu toe heb ik pas mijn stof geknipt (waar ik an sich al héél content om ben). Met een beetje geluk heb ik toch tegen het einde van de week een hemdje klaar...jippie jeuj!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mijn hemdje is ook af, helemaal blij. Het lukt me alleen nu even niet om ze op flickr te zetten. Hij lust mijn foto's niet op het moment. Morgen maar nog eens proberen, maar het hemdje staat al wel op mijn blog. Iig heel erg bedankt voor de uitleg, ik ben er echt erg blij mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. merci, merci, merci,...
    Mijn allereerste hemdje is af! Er zullen er nog volgen hoor.
    Zonder deze uitleg was het me nooit gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hallo, ik ben pas enkele maanden geleden beginnen naaien. Het zijn vooral kleertjes voor mijn allerliefste kleinzoontjes. Ik heb nu het patroon van de Jacob-broek besteld en kijk er naar uit om eraan te beginnen!
    Ik wil ook graag hemdjes voor de jongens maken. Daar ik nog maar een beginner ben en dus geen voorraad Ottobre-boekjes heb, vind ik nergens een patroon. Weet u mss waar ik een patroontje zou kunnen vinden?
    Alvast bedankt voor de uitleg en de mooie creaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. euhm ik denk dat Mamasha hierboven heel duidelijk beschreven heeft waar je patronen voor hemdjes kunt vinden... succes!

    BeantwoordenVerwijderen