16 mei 2012

Hemdjes sew along III

Shirt sew along

't Gaat goed hé? 't Meest lastige moet wel nog komen, maar wees gerust, dat gaat ook lukken!
We starten vandaag met het tonen wat Paspelpoes en zonenmoeder An gisteren als heel erg interessante tip meegaf. Aan dat zakje op het voorpand start zij op een andere manier en ze heeft gelijk want het is dan ook een veel betere manier. Terwijl ik u stap voor stap toon hoe ik Thors hemd in elkaar steek, maak ik er intussen ook eentje voor Nils. Zijn zakje stikte ik op zijn Ans. Keihandig.

Shirt sew along

Vouw en strijk de bovenkant van het zakje naar de verkeerde kant om op de lijn van de merkjes.

Shirt sew along

Stik beide omgevouwen zijden vast.

Shirt sew along

Knip de hoekjes weg.

Shirt sew along

Keer het geheel, duw de hoekjes mooi uit et voila. De zijkanten zitten mooi verstopt. Merci An!

En dan nu waar u hier vandaag voor kwam, de mouwen! Heel belangrijk aan die delen zijn de merkjes en het bepalen voor welke kant de mouw dient. Neem de merkjes altijd over. Ze helpen u bij 't stikken en bij het weten met welke mouw u te doen hebt, want ook op de panden hebt u van die merkjes die met die van de mouwen overeen komen. Maar hebt u meer merkjes dan in het Apple hemd of helpen ze u toch niet dan mag u ervan uitgaan dat de bolle kant van de mouw de kant voor de rug is en de holle kant die voor het voorpand. Ik onthou dat dankzij Victor Hugo en zijn Quasimodo. Bolle rug = bolle mouwkant.

Shirt sew along

En dan nu het stikwerk. U kan dat à la Zsazsa doen of dan toch maar met wat speldjes.

Shirt sew along

Speld eerst de merkjes van de mouw en het pand op elkaar. Daarna de zijkanten van mouw en pand. Speld daartussen wat extra en trek daarbij wat aan de stof tussen de speldjes die je eerst stak. De bovenrand van de mouw is namelijk wat langer dan de rand waar je ze mee samen speldt. Nu wat trekken aan de stof zorgt straks voor minder kans op ingestikte plooitjes.

Shirt sew along

Stik de mouw aan de panden. Stik daarbij op 1 cm.

Speld nu de zijnaden van de mouw en de panden. Vouw de mouwnaad naar de mouw toe. Wanneer het kind er straks met zijn arm doorgaat, blijven de vingers niet in de naad steken.

Edit: Wilt u aan de mouwen het folieke uit de laatste aflevering van deze sew along? Dan moet zoomt u, voor u de mouw- en zijnaad dichtstikt, eerst de mouwzomen om zoals hier beschreven wordt.

Shirt sew along

Let er bij het spelden op dat je de naad van de mouw aan voor- en achterpand overeen laat komen. Gebruik daarvoor 3 speldjes. 1 in de aanzetnaad, 1 links daarvan in de naadtoeslag zelf en 1 aan de andere kant van de aanzetnaad.

Shirt sew along

Zo zit de stof vast en loopt de naad mooi door.

Shirt sew along

Stik je 2de mouw en zijnaad op dezelfde manier, strijk de naden eens goed en klaar voor vandaag!

Vragen? stellen maar!

Morgen,olala, de kraag. En om die kraag te kunnen stikken, moeten we eerst wat met die biezen doen.

(Oh en mocht u hier mijn foto's niet altijd zien, dan is dat Flickrs schuld. Niet mijn beste vriend dezer dagen. Soms zijn ze te zien, soms niet. Ik heb het hen even gemeld, maar of dat hier snel opgelost geraakt...)

47 opmerkingen:

  1. Zottekes, uw sew-along. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn uitleg was dus duidelijk :-) Ik doe vanavond een inhaalmanoeuvre. Geen kans dat je morgen wat vroeger kan posten? Aangezien 't een verlofdag is, kunnen veel mensen misschien overdag al verder naaien (ikke!). En ik wil zeker zijn dat ik geen onbekende, superhandige tips mis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga mijn best doen! Ik ben steeds 's morgens aan 't naaien, maar met het photoshoppen en bloggen vliegen de uren voorbij en ben ik nogal laat op de dag klaar.

      Verwijderen
    2. amai, ongelofelijk hoeveel werk je daarin steekt!! Super merci!!!!!

      Verwijderen
    3. Oh maar ik doe dat graag zunne!

      Verwijderen
    4. Gij naait dat allemaal nog den dag zelf?? Amai! Ik dacht dat die hemdjes al minstens een week af waren...

      Verwijderen
    5. Ik zie haar gisteren hetzelfde aan de telefoon An. Zottekes ;).

      Verwijderen
    6. ik dacht dat dus ook: Mamasha kondigt een sew along aan en heeft al die posts mooi klaar staan om één na één te posten. Niet dus. Hoedje af voor zo'n ijverig wijf!

      Verwijderen
  3. Ik zat ook al vol ongeduld te wachten en zie, de mouwen hangen er al aan. Ik ben benieuwd naar morgen, want de kraag vind ik altijd het moeilijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind deze sew-along een fantastisch idee! Zo durf ik me ook eens aan mijn allereerste hemdje wagen... Gisteren heb ik goed zitten puzzelen met de panden, maar het is gelukt! Maar vandaag krijg ik het nu toch op mijn heupen van die mouwkes. Het verschil tussen de mouw en de panden is echt wel veel heb ik de indruk. Ik krijg dat precies niet weggewerkt met goed aan mijn stof te trekken. Hoe doen jullie dat dan om dat gespeld en gestikt te krijgen zonder plooikes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukt! De eerste mouw met 2 kleine plooikes en de tweede helemaal zonder plooikes! Op naar morgen!

      Verwijderen
  5. Aha! Het blijkt gewoon een goede zaak te zijn dat ik gisteren niet aan het naaien ben toegekomen... Nu kan ik het zakje ineens op de alternatieve manier doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh, ik zit zo hopeloos achter! Ik heb gisteren pas een stofje gevonden, allée neen, twee stofjes, dus nu zit ik eerst nog heel hard te twijfelen over welk te gebruiken. En ik moet mijn patroon nog uittekenen. Maar...ik lees wel braaf elke dag de sew-along post!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kreeg gisteren een nieuw stofje binnen, zal zal hier een serieuze inhaalrace worden op vrijdag (want morgen ben ik niet thuis) en plots willen beide zonen een nieuw hemd in de racewagens met ratten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar tof dat ze dat dan zelf vragen é zeg.

      Verwijderen
  8. Ik sta ook hopeloos achter. Ik was namelijk net bezig aan twee hemdjes (één voor grote en één voor kleine broer) in de naailes en wou die nog verder afwerken. Maar hier meelezen was zo aanstekelijk dat ik dus vandaag maar alweer stof heb geknipt voor weer twee hemdjes. Resultaat: ik ben dus nu bezig aan vier hemdjes tegelijk! Als dat maar goed komt. En in plaats van hier weer achter die computer te zitten, zal ik mij maar eens achter mijn naaimachine gaan zetten! Super idee deze sew-along.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL, ik ben ook zo één met duizend en één projecten. Gewoon voort doen tot er éen af is!

      Verwijderen
  9. Respect voor iedereen die dit probeert te volgen! En dan de hele dag wachten op de post en 's avonds nog snel beginnen. Ik ben trots op jullie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moh, gij doet eerst de mouwen en dan pas de kraag. Ik doe dat altijd andersom. Nu ja, dat is een kwestie van gewoonte zeker?
    Het zakje doe ik ook zoals An, maar ik vouw ook nog een centimeterke zoom om, dat hebben we zo geleerd in de naailes.
    Goe bezig zeg, dat gaat hier vooruit. En het eerste deel van mijn belofte staat is gepost hé.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg, en welk lettertype gebruik jij om op je foto's te schrijven?

      Verwijderen
    2. Yep, eerst de mouwen. Das inderdaad gewoonte hé. En die cm omzomen ik vind dat dan een wat dik pak op dat voorpand. Ik ga rap eens zien naar je post!

      Verwijderen
    3. Neuh, ik overlock dat niet, dat scheelt in dikte. En trouwens in Liberty zijn 4 of 5 nog niet dik hé.

      Verwijderen
  11. Oh dat lettertype is Pea Jesse's Scribbles. Ergens gedownload.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, voor van die mensen die niet gezegend zijn met een deftig handschrift van zichzelf.

      Verwijderen
    2. En ik maar denken: wat kan die netjes en regelmatig schrijven! ;-)

      Verwijderen
  12. Super super! Ik ben al elke dag aan het mee lezen. Mijn hemdje ligt al weken klaar tot aan de kraag. Nee, om eerlijk te zijn heb ik hem al 2x terug uitgedaan omdat het op niks trok. Dus ben ik heel benieuwd naar morgen!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zie vreselijk op tegen de mouwen. Maar echt he. Ik ga daar dus nu ook niet meer aan beginnen want ik moet morgen om half 6 opstaan (ja, sommige mensen werken op Hemelvaart) en ik zie zo gebeuren dat dat pas van de 5de keer lukt (want het lijken gewoon 2 stikseltjes maar ik ken mezelf). Maar de kraag is dus nog moeilijker? Oh joy :-).
    Ik heb wel alle vertrouwen in jouw uitlegkunsten want dat met die passen vond ik ook maar iets vreemd maar eens eraan bezig zat het eigenlijk rap in mekaar.

    En An, merci voor de tip van 't zakje ook, ik heb het ook op de An-manier gedaan :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oeie zeg Speelmama, je geeft me stress.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sorry! Helemaal niet nodig want je doet dat heel goed!

      Verwijderen
  15. Hier zitten de mouwen er ook alweer aan. Alleen nog even goed strijken, maar dat komt morgen wel. Heb nu geen zin om naar boven te lopen ;-) Flickr groepje lijkt me idd heel erg leuk om op te zetten met al de hemdjes die af zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tiens, jullie maken precies allemaal eerst de mouwen vast en naaien die dan samen met de zijnaad dicht? Ik heb altijd geleerd om eerst de mouwen te sluiten, en ze er dan pas in te zetten. Iets meer werk maar zo trekt dat niet in de oksel en valt het toch iets beter vind ik.
    Ik zal vandaag eens in gang schieten, want heb nog veel in te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik knip in de oksel nog een hoekje weg, dan trekt dat ook niet.

      Verwijderen
    2. In een volwassen hemd zou ik het precies ook anders doen, maar voor die kinderkes is dit wel goed vind ik.

      Verwijderen
  17. Man man man, wat een heerlijke sew along!
    Ik leer hier elke keer al lezend bij (en negeer totaal dat ik al een achterstand heb van drie dagen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo hallo. Net mijn patroon uitgeknipt (is die van knippie feb/maart). Het hemd heeft echt van die ingewikkelde mouwen met mouwlip, split enz. Een uitdaging maar met wat geduld en tips zal het wel lukken. NU heb ik wel een vraagje. In de werkbeschrijving staat 'knip op maat'...moet daar dan nog zoom bij? elp elp.... thx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Knip op maat' gaat meestal om rechthoekige patroonstukjes die niet uitgetekend staan op het patroonblad: bv. de manchetten. Die teken ik dan eerst uit op patroonpapier volgens de opgegeven maten zodat het echte patroondelen worden. Dat werkt makkelijker dan op je stof tekenen, vind ik. Bij de opgegeven maten moet je wel nog naadwaarde bijtekenen!

      Verwijderen
    2. fantastisch! super bedankt voor je antwoordje...ik begin nu pas mijn stofje te knippen (mini mensje ligt te slapen en dus kan ik even verderdoen...spannend!!!

      Verwijderen
    3. Aha er werd al geantwoord! Goed zo!

      Verwijderen