15 mei 2012

Hemdjes sew along II

Gisteren tekenden en knipten we. Het grootste probleem bleek feitelijk wat jargon te zijn. Rijgen, driegen, doorhalen. Het blijkt nogal door elkaar te worden gebruikt en het is me in feite nog niet helemaal duidelijk wat nu waarvoor gebruikt wordt. Geen enkele internetbron die de drie termen naast elkaar uitlegt. Ah ja. We doen gewoon voort hé.

Hiermee willen we vandaag eindigen.

Shirt sew along

We verwerken het voor- en achterpand, de rugpassen en kies je voor (een) zakje(s) dan verwerken we dat er ook al in.
Stap voor stap gaat dat zo.

Shirt sew along

Om te beginnen: overlocken! Alle randen van alle onderdelen. Of afboorden met de naaimachine. Als je randen maar wat proper afgewerkt zijn, dat werkt verder vlot.

Shirt sew along

Vouw en strijk de bovenkant van het zakje naar de verkeerde kant om op de lijn van de merkjes.

Shirt sew along

Stik de bovenkant van het zakje door met steeklengte 3.

Shirt sew along

Vouw en strijk de zij- en onderranden van het zakje 1 cm om naar de verkeerde kant. Start met de onderranden, daarna de zijranden.

Shirt sew along

Speld het zakje op het voorpand van je keuze. Gebruik hiervoor de merkjes in het voorpand, maar wil je de print laten doorlopen dan hou je ook daarmee rekening bij het spelden.

Shirt sew along

Stik de zak met steeklengte 3 op het voorpand. Stik de zij- en onderkanten en stik hoekjes in de bovenrand.

Shirt sew along
Speld nu de bovenrand van het rugpand en de onderrand van beide passen als volgt op elkaar.
  1. Leg de binnenste rugpas met de goede kant van de stof omhoog.
  2. Leg daarop het rugpand met de goede kant van de stof omhoog.
  3. Leg daarop de buitenste rugpas met de verkeerde kant van de stof omhoog.
Wil je de print van je rugpand en buitenste pas laten doorlopen. Hou daar dan rekening mee bij het spelden. En speld veel meer dan ik hier deed zodat de stof zo weinig mogelijk verschuift tijdens het stikken.

Shirt sew along

Stik de drie stofdelen op elkaar. Stik daarbij op 1 cm.

Shirt sew along

Strijk beide passen naar boven toe en doorstik het pakket met steeklengte 3. Stik daarbij op de buitenste pas.

Shirt sew along

Speld de goede kant van de schouders van het voorpand op de goede kant van de schouders van de buitenste rugpas.

Shirt sew along

Stik de schouders aan de buitenste rugpas. Stik daarbij op 1 cm.

Shirt sew along

Nu wordt het wat lastig om het met foto's duidelijk te maken. Lees en doe gewoon wat ik schrijf en dan wordt het duidelijk.

We spelden nu ook de schouders van de binnenste pas op het voorpand. Leg hiervoor de rand van de net gestikte naad met de averechtse kant van het voorpand tegen de rand van de rechtse kant van de binnenpas. Het voorpand komt daar even gesandwicht tussen te zitten. Na het stikken trek je dat er weer uit.

Shirt sew along

Stik beide schoudernaden op 1 cm en strijk alles uit. De schouderstiksels zitten aan de binnenkant en zie je dus niet meer.

Shirt sew along

Stik de schoudernaden door met steeklengte 3. Stik daarbij op de buitenste pas.

En dan zijn we er voor vandaag!
Morgen gaan we verder met de mouwen en misschien al iets meer.

Extraatjes:


Wie tussen het rugpand en de rugpas een paspel wil moet die er nu eerst in stikken. Hoe je paspel stikt, legt Mina Dotter je schoon uit.

Voor wie elders nog paspel tussen wil steken, bijvoorbeeld in het zakje. Knip het papieren patroondeel op de plaats waar jij de paspel wil door. Speld de 2 delen op je stof en teken bij elk deel een cm naadwaarde waartussen jij je paspel kan stikken.

Wie geen gewoon zakje op het hemdje wil, kan met andere zakjes experimenteren. Zin in meerdere soorten zakjes voor een hemdje? Ik wil er anders wel enkele tekenen. Wie een paspelzakje in het hemdje wil (amai wat is dit lang geleden...), kan deze handleiding gebruiken.

Vragen? Stellen maar!

23 opmerkingen:

  1. Ik heb je uitleg al nagelezen, maar de praktische uitvoering zal voor vrijdag zijn... Want we hebben een communicantje donderdag, dus nog heel wat ander opruimwerk nu. En die opruimwerkzaamheden houden helaas ook in dat overlock en stikmachien al naar veiliger oorden verhuisd zijn... Maar ik volg iedere dag mee en werk het dan in één keer af ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleine tip: zo smal doorstikken gaat makkelijk met je blindzoomvoet en rechte steek, waarbij je het middelste van de voetje als geleider gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mama P. zei me dat ook al. Zou ik eigenlijk moeten doen!

      Verwijderen
  3. Goh, jouw overlockstiksel is zo smallekes en netjes. Op die van mij kan ik de breedte niet aanpassen en dat vind ik toch wel jammer. Oh, en ik kom erachter dat ik veel te ongeduldig ben voor sew alongs. Ik moet me hier echt inhouden om niet verder te doen, lol :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh das nodig hé aan een machine. Maar kom, moeilijk gaat ook! En ge moogt gij verder doen zunne :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou het vandaag op het overlocken, het kopke wilt niet helemaal mee... Tot morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yes, tot nu toe doe ik alles netjes zoals jij voorschrijft ... joepie !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel duidelijk, ge doet dat goed! Die hoekjes op een zakje deed ik nog nooit, maar 't is wel steviger, dus vanaf nu wel.
    Ik maak mijn zakje trouwens nog anders. Ik plooi de flap eerst met de goede kanten op elkaar en naai dan links en rechts verticaal op de naadlijn. Dan knip ik de hoekjes weg en keer de flap om zodat hij goed komt te zitten. De zijkanten plooien dan vanzelf ook al naar binnen. Dan doorstikken en verder afwerken zoals jij het doet. Voordeel: als je in het zakje kijkt, zie je links en rechts geen naar binnen gevouwen naad zitten. Slaat deze uitleg ergens op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo doe ik het ook, en zo leerde ik het destijds ook van de naaijuf. Ik ben trouwens wel benieuwd naar nog andere zakjes. De dochter heeft een hemdje met een mooi zakje, gewoon recht maar bovenaan zit precies een strik. Hmm da's wat vaag precies. Ik zal dat straks eens nauwkeurig bestuderen.

      Verwijderen
    2. Oh ja An, dat lijkt me heel erg handig! Supertip.

      Verwijderen
    3. Ik maak voor de zakjes soms een kartonnen malletje om de naden mooi gelijk om te kunnen strijken; vooral voor ronde zakjes is dat handig.

      Verwijderen
    4. Ik heb ook altijd de 'techniek' van An gebruikt om de binnenkant van de bovenkant van zakjes netjes af te werken.

      Verwijderen
  9. Goeie tip van het blindzoomvoetje, die doe ik bij het volgende hemdje. Ik ben nu weer bij. Ik heb zelfs mijn labeltje op de binnenste pas gestikt voordat ik de schoudernaden aan elkaar maakte. Ben best een beetje trots op het resultaat :-) Tot morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah das tof! Der moet hier nog een flickr groepke komen hé zodat we dat eens allemaal naast elkaar zien.

      Verwijderen
  10. de schoudernaden, gelukt. Het zakje moet nog volgen.
    Zonder OL gaat het zo vlug niet # afboorden
    Zal dit weekend een 2e versie met OL proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke sewalong. Ik doe mee met een bloesje voor mijn kleinste meisje, in maatje 74. Voor vandaag alles af, maar ik maak er dan ook geen zakje op. Kleine meisjes nemen toch nog geen spulletjes mee:-) Ik strijk er een leuke applicatie op.

    Grtjs van Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  12. :-((( vanavond doe ik een inhaalmanoever...naaien zeg ik u!!!! sorry liet me even gaan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik naai de binnenpas, de buitenpas en de voorpanden meteen samen. Nadien moet ik even heel hard nadenken en alles wat rondwringen, maar dan stik ik de onderzijde van de binnenpas een de binnenkant. Nadien keren, en geen stiksel te bespeuren (als je begrijpt wat ik bedoel)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dat hetzelfde is als wat Mamasha doet, maar dan omgekeerd. Zij doet eerst de passen en moet dan hard nadenken bij de schouders en jij andersom. Of ben ik niet mee?

      Verwijderen
  14. amai! Efkes hard moeten nadenken over de schouders, maar we zijn er geraakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oke, ik heb het 3 x gelezen, ik begin eraan (met wat vertraging)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben beginner en vind alles heel goed uitgelegd. Ben blij dat ik pagina gevonden heb maar zit vast bij de schouders :(

    BeantwoordenVerwijderen