14 mei 2012

Hemdjes sew along I

Hier zijn we dan, maar voor we eraan beginnen nog eerst iets wat voor de rest van de sew along geldt.

U mag me deze week alles vragen, toch als het over hemdjes gaat.
Ik weet echt niet alles. Integendeel.
Heb ik niet onmiddellijk een antwoord klaar dan zoek ik ernaar.
Leren van elkaar is tof. Hebt u het antwoord op de vraag van een ander? Delen maar!

En nu beginnen we er echt aan!

Benodigdheden
Voor ik hier over het patroon en stof knippen begin, nog even op een rijtje wat je voor een hemdje nodig hebt.
  • Een patroon.
  • Een katoentje. Een meter stof van minstens 110 cm breed, wat meer voor grotere maten.
  • Stikzijde.
  • Vlieseline.
  • Knopen van +/- 1 cm doorsnede.
  • En voor wie fan is van paspel een stuk paspel.
Een patroon vinden
Een hemdjespatroon, waar vind je er één? De vraag werd meerdere malen gesteld.

Ik som even op wat in jullie reacties stond, wat in blogland verscheen en waar ik zelf nog op kom. Hebben jullie nog tips voor hemdjespatronen, deel ze dan even in de reacties en ik vul hier het overzichtje aan.

Zonen 09
Zonen 09, mijn eigen patronenbedrijfje, heeft een hemdpatroon waar zowel een versie voor beginners als 2 versies voor gevorderden in verwerkt zit. Bij het patroon zit een erg gedetailleerde stap-voor-stap fotohandleiding van 60 pagina's lang die deze sewalong helemaal vervangt.

Ottobre
De Ottobre is niet makkelijk en niet overal te vinden. In Gent vind je er altijd in de Zonnestraat. In andere steden zou ik het eigenlijk niet weten. Edit: de Ottobre zou ook in de Carrefour te vinden zijn! Handig aan Ottobre is hun website waar je per verschenen Ottobre een pdf vind met een overzicht van de patronen in dat nummer. Gewoon onderaan op de Ottobre klikken en daarna op de pdf link die verschijnt.

Dé Ottobre-favoriet in blogland is het Apple hemd dat in het nummer 3/2010 terug te vinden is. Het hemd heeft een mooie, eenvoudige snit zonder veel 'tralala'. Ken je niemand met die Ottobre en wil je nabestellen? Tip: zoek iemand met een abonnement en vraag die de nabestelling te doen. Geabonneerden kunnen dat zonder extra kosten, wie niet geabonneerd is, betaalt vrij veel extra.

Niet alle Ottobre's hebben een hemdjespatroon en staat er eentje in dan niet altijd in alle maten. In de meest recente Ottobre is wel een patroon te vinden vanaf maat 92 tot en met 170. Hou je van eenvoud en vind je de 'tralala' aan dit model niet fijn? Dan laat je de extra's (bijvoorbeeld het bandje op de mouw in dit model) tijdens het tekenen en stikken gewoon weg. Straks meer over de variaties op een hemdjespatroon.

Knippie
Ook in de Knippie vind je af en toe een hemdjespatroon. Handig aan Knippie is dat de meeste krantenwinkels dit verkopen en je het zelfs vaak in bibliotheken terug vindt. Jammer aan Knippie: overzichten van de inhoud van hun nummers is op hun site niet zo makkelijk terug te vinden. Met de zoekfunctie kom je er wel maar je kan er slechts van enkele nummers (vanaf het augustusnummer van 2011) de inhoud bekijken.

In het nummer februari/maart 2012 vind je een hemdje voor maat 68 tot en met 98. In dat van oktober/november 2011 vind je er eentje vanaf maat 104. Het zijn er telkens met lange mouwen die je gewoon inkort wanneer je liever korte mouwen wil.

In de Knippie juni/juli 2010 en juni/juli 2011 staan eveneens hemdjes.

Japanse boekjes
Hier en daar zijn in de Japanse naaiboekjes ook hemdjes terug te vinden. Bij Emma en Mona vind je van enkele boekjes de inhoud. Aanrader voor kleine en grote jongens zijn de hemdjes in Kids' Wear in NY.

Andere
Ook nog gevonden. Het Oliver+S Sketchbook Shirt kooppatroon. Een gratis patroon voor een hemdje maat 86 bij De Droomfabriek en een kooppatroon voor een eenvoudig model in maat 12m tot 6 jaar bij So TeiTei. Edit: ook hier is een kooppatroon voor 2 tot 5 jaar te vinden.

Het hemdjespatroon copy
Het patroon van het simpele Apple model bestaat uit
  • Een voorpand met aangeknipt beleg  (1 x knippen aan de stofvouw)
  • Een rugpand (1 x knippen aan de stofvouw)
  • Een rugpas (2 x knippen aan de stofvouw)
  • Een mouw (2 x knippen in spiegelbeeld)
  • Een kraag uit 1 deel (2 x knippen aan de stofvouw)
  • Een zakje (1 of 2 knippen, naar eigen smaak)
Teken de patroondelen in de juiste maat over. Schrijf de nodige info op je patroondelen (naam, aantal keer knippen, draadrichting, ...). Neem op het papier alle merktekens over.

Wil je hiermee verder en dus niets aan je patroon veranderen ga dan naar het volgende stuk 'stof knippen'. Heb je het Apple hemd niet en wil je dingen veranderen aan het patroon waar je mee werkt of heb je het Apple patroon wel, maar wil je ook daar wat aan veranderen dan kan dat ook. Waar ik qua aanpassingen onmiddellijk aan denk.
  • Je hebt een patroon met extra zakken, mouwbandjes of andere extra's, maar wil dat niet.
  • Laat gewoon alle onderdelen die je niet wil vallen. Je neemt ze niet over en je slaat de stappen in je handleiding gewoon over. In ieder hemdjespatroon zit het eenvoudige basismodel verstopt, je kan het makkelijk terugvinden wanneer je de tralala achterwege laat.
  • Je hebt een patroon met lange mouwen, maar wil er één met korte mouwen.
  • Knip een stuk van het patroondeel van de lange mouw er af. Haal daarvoor een afgewerkt hemdje met goede mouwlengte uit de kast. Leg het patroondeel van de lange mouw op de mouw van het afgewerkt hemdje (of omgekeerd) en duid aan tot waar je het mouwdeel wil afknippen. Tekende je het mouwdeel al over met naadwaarde, denk er dan aan om voldoende zoom aan de onderrand van de korte mouw te voorzien. 3 cm is voldoende.
  • Je hebt een patroon met een kraag uit 1 deel, maar wil er één uit twee delen.
  • Heel simpel aan te passen omdat Spiegelstiksels ons al eens heel duidelijk vertelde hoe je dat doet!
  • Je hebt een patroon met een kraag in combinatie met knopenbies, maar wil er één met een reverskraag zonder knopenbies.
  • Dan herinneren jullie de fantastische Spiegelstiksels maar even massaal aan haar belofte. Zij vertelde al een keer dat te doen dus doe ik dat dan liever niet meer zelf. Blogerecodes en al.
  • Je hebt een patroon met een vlak rugpand maar je wil er één met een holle of een bolle plooi.
  • Verbreed je (halve) rugpand met de gewenste diepte van de plooi. Je voegt de diepte van de plooi toe aan de kant van middenrug. Stel je wil een plooi die 2 cm diep is dan teken je een strook van 2 cm breed en kleeft die aan middenrug. Je laat je lijn van de onder- en bovenkant van het rugpand mooi doorlopen. Je verplaatst middenrug dus eigenlijk naar de rand van die extra strook. (Mocht dit niet duidelijk zijn, gil dan even en dan zorg ik tegen morgen voor een fotohandleiding.)
Staat de aanpassing die je voor ogen had hier niet tussen, vertel dan even in de commentaren waar je nog mee zit en we bekijken het.

Stof knippen
Ik werk hier nu verder met de kraag uit twee delen. Werk je met een kraag uit 1 deel hou dan bij het knippen gewoon geen rekening met mijn tweede deel. Donderdag vertel ik u over beide kragen hoe die gestikt moeten worden. Maar eerst: stof knippen!

Haal je patroondelen erbij. Liggen die al een tijd verkreukt te wezen, strijk die dan eerst even.

Shirt sew along

Vouw je stof dubbel van zelfkant naar zelfkant. Let op het dessin om ervoor te zorgen dat je de stof evenwijdig met de draadrichting vouwt. Speld de patroondelen op de stof. Let hierbij op de draadrichting. Die staat op patroondelen steeds met een pijl aangeduid. Die pijl toont je hoe je een patroondeel op de stof moet positioneren. De pijl moet evenwijdig aan de zelfkant (de breedteranden van het weefsel) gelegd worden. Voor het Applehemdje ga ik zelf als volgt te werk.

Hemdjes sew along II

Vouw nooit verder dan nodig voor het patroondeel en de naadwaarde die je er straks nog moet aan tekenen. Met resten stof is zoveel mogelijk, wees er zuinig mee.

Speld het rugpand en de kraagdelen (1 x) aan de ene gevouwen kant van de stof. (Ik knip straks de dubbels van de kraagdelen uit.) Edit: in sommige knipschema's worden de kraagdelen net zoals de pas (zie verder) geknipt. Dat is bijvoorbeeld zo bij het Japanse hemdje dat ik maakte. Afhankelijk van je print en hoe je de pas knipt, kun je zo tewerk gaan.

Shirt sew along

Speld het voorpand en de mouw aan de andere gevouwen kant van de stof.

Shirt sew along

Teken voor ieder patroondeel, behalve wanneer de handleiding van jouw patroon dat tegenspreekt, rondom 1 cm naadwaarde. Onderaan het rugpand en voorpand teken je niet 1 maar 3 cm zoomwaarde. Onderaan de mouwen teken je eveneens 3 cm zoomwaarde behalve wanneer dat al in het patroon voorzien is. Het Applemodel voorziet die 3 cm al.

Shirt sew along

Shirt sew along

Knip eerst deze delen uit en speld daarna de kraagdelen met naad en al opnieuw op de stof. Dan hoef je daar geen naadwaarde meer bij te tekenen. Knip ook die kraagdelen uit.

Shirt sew along

Neem op de stof de nodige merktekens over.

Shirt sew along

Speld de rugpas nu pas op de stof. De stof voor de rugpas moet namelijk niet van zelfkant naar zelfkant gevouwen worden, maar moet in de breedte gevouwen worden. De onderrand van de rugpas moet dus evenwijdig aan de zelfkant gespeld worden. Er staat geen fout in het patroon. Nope. Het is iets waar meestal geen rekening mee gehouden wordt omdat het fijn is wanneer ook daar het dessin doorloopt en omdat dat bij kleine mannekes wat minder uitmaakt, maar haal maar eens een hemd van de partner uit de kast. Je ziet dat het dessin van de pas loodrecht staat op dat van het pand waar het aan vast hangt. Een stof rekt steeds wat mee van zelfkant naar zelfkant. Je voorpand en rugpand rekken daarom wat mee naarmate de buik wat dikker wordt. De pas rekt niet mee wanneer manlief bredere schouders krijgt, maar wel wanneer hij een beetje voorover gebogen staat.

Shirt sew along

Teken ook bij de pas rondom 1 cm naadwaarde en knip de rugpas uit.

Hemdjes sew along 12

Speld de pas met naad en al opnieuw op de stof. Dan hoef je ook hier voor de 2de pas geen naadwaarde meer bij te tekenen. Knip ook deze rugpas uit.

Speld nu tenslotte nog het zakje op de stof. Vind je een doorlopende print niet belangrijk dan speld je dat om het even waar op je stof. Let wel op de draadrichting (evenwijdig aan de zelfkant). Wil je dat de print in zakje en voorpand doorloopt dan vind je daarvoor opnieuw bij Spiegelstiksels handige tips. Ga er zeker eens kijken wanneer je ook je voorpandprint wil laten doorlopen. Met de manier waarop ik de voorpanden hier knipte krijg je geen doorlopende print.

Voor het doorlopen van de print van zakje en voorpand gaat het bij mij stap per stap zo.

Shirt sew along

Vouw het voorpand van het hemd zo dat de merktekens voor het zakje op de rand liggen. Vouw het patroondeel van het zakje zo dat de vouw de bovenrand van het uiteindelijke zakje vormt.

Shirt sew along

Leg het gevouwen voorpand zo op de stof dat de print ter hoogte van de merktekens doorloopt.

Shirt sew along

Speld het gevouwen patroondeel voor het zakje zo op de stof dat de gevouwen rand tegen de gevouwen rand van het voorpand ligt en er links en rechts van de merkjes evenveel papier over is. Speld de bovenkant nog niet vast.

Shirt sew along

Haal het voorpand weg en ontvouw het patroon voor het zakje. Speld dat ook vast.

Shirt sew along

Teken ook hier rondom 1 cm naadwaarde. Bij het Applehemdje teken je dat enkel bij de onder- en zijkanten en is die extra waarde bovenaan het zakje niet nodig.

Knip het zakje uit.

Dat was het voor vandaag! Morgen starten we met het overlocken van de randen van alle delen en werken we aan het rugpand, voorpand en het zakje. Wie vragen heeft, kan terecht in de reacties. Ik probeer (snel) te antwoorden.

102 opmerkingen:

  1. Durf ik te vragen hoe dat moet, "driegen? " Dat is nu eens iets wat ik nog nooit gedaan heb :s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie foto's
      http://www.flickr.com/photos/mamasha/7197803758/in/photostream/lightbox/ en http://www.flickr.com/photos/mamasha/7197805940/in/photostream/lightbox/

      Je driegt met drieggaren omdat dat veel sterker is dan stikzijde en dus niet snel uit je stof valt of breekt.

      Je driegt met een dubbele draad, start met een knoopje, eindigt met een knoopje en driegt daartussen afwisselend plat en met een lus.

      Doe je dat dan kun je de beide stoflagen uit elkaar trekken (voorzichtig) en de draadjes dan doorknippen. Je draadjes zitten dan op de exact goede plaats op beide stofdelen.

      Verwijderen
    2. Edit!
      Ja: drieggaren valt er minder snel uit.
      Neen: het is in feite minder sterk dan stikzijde, maar wel dikker.
      Misschien: er worden termen door elkaar gebruikt. Driegen (merktekens aanbrengen zoals op de flickrfoto's), rijgen (stukken provisoir in elkaar steken met zo'n garen), doorhalen (wordt in Nederland gebruikt als term voor wat ik hier als driegen beschrijven = merktekens aanbrengen zoals op de flickrfoto's).

      Verwijderen
    3. Dat driegen is me gelukt langs één kant, maar langs de kant van het patroon, lijk ik het er gewoon uit te trekken. Doe ik iets verkeerd? Of ligt het er idd aan dat ik gewone stikzijde gebruikte ipv drieggaren. Hoe drieg je punten? Enkel een knoopje, een lus, en terug een knoopje?

      Verwijderen
    4. Dat gebeurt idd bij gewoon garen, daar heb je echt drieggaren voor nodig. En wat bedoel je met punten? Gewoon 1 merkpuntje? Dubbel draadje erdoor en een knoopke onder en boven.

      Verwijderen
  2. Ter info: ik zag Ottobre ook bij Carrefour liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En in bepaalde Standaard Boekhandels hebben ze die ook.

      Verwijderen
  3. Allereerst: heel hard bedankt! Hier zit heel wat werk in, zoveel is duidelijk. Alles duidelijk maar nog één vraagje: Het patroon tussen voorpand links en rechts: loopt dat op deze manier door of moet je dan op iets speciaal letten?
    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen hier loopt de print in het voorpand niet door. Ik paste de tekst aan. Je kan even bij Spiegelstiksels kijken hoe zij het doet. Alvast belangrijk: knip je voorpanden dan niet in 1 keer. Je knipt 1 pand en stemt het tweede daarop af.

      Verwijderen
  4. Ik heb even gezeurd en mijn patroondeeltjes liggen al geknipt klaar ... we zien het volledig zitten !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Woepsie! Zijn we nu al 14 mei! OK, wat mijn belofte betreft. Ik heb al 1 foto, die met de geknipte delen er op. De rest volgt, heu, nog deze week. Eerst nog 2 dagen zwoegen, mijn lang weekend start woensdag ergens rond 15u en dan vlieg ik er in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar zo driegen gij! Zo flink ben ik ook niet. Ik neem die merktekens over met een stofpotlood en meestal pas op de moment dat ik ze nodig heb. Ik heb nog een vraagje: Mag je zomaar neepjes in het achterpand stikken (kleintjes) of moet je dan je patroon aanpassen? En ik heb al iets bijgeleerd sé, van die schouderpas in de andere richting. Had ik geen idee van. Maar 'k ga 't nu wel niet toepassen omdat mijn ventjes dan op hun zijkant liggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Dat van die neepjes, wat wil je daarmee bereiken? Je krijgt met neepjes meer volume hé. En in een rugpand van een hemdje is dat eigenlijk niet nodig behalve als je gebocheld bent :-).
      Bedoel je gewone plooitjes misschien?

      Verwijderen
    2. Ge hebt toch soms hemdjes waar in het rugpand een figuurnaad (is dat de juiste term?) zit, waardoor het hemdje wat meer gecentreerd wordt?

      Verwijderen
    3. Ah yep inderdaad. In het rugpand van die dubbele nepen. Precies twee nepen op elkaar. En die volgen dan beter de kromming van de rug. Als ik juist redeneer dan kun je dat er inderdaad gewoon intekenen en tailleer je alles. Voor de zonen of voor de man?

      Verwijderen
    4. Voor de zoon. Intekenen, dus patroon niet aanpassen hé?

      Verwijderen
    5. Voor zover ik kan inschatten op dit moment neen. Ik redeneer zo dat je vertrekt van een plat vlak wat je rugpand is en daar wil je volume in creëren en dat doe je door in dat platte vlak die nepen te tekenen. Teken het wel op je papier in en neem de neepkes dan eens op 't papier samen om te zien hoe je zijnaden eruit zien. Want afhankelijk van je patroon zijn die al wat uitgehold en door je nepen kan dat nog erger worden. Het effect dus zeker eerst op papier testen om te zien of je de zijnaden best niet wat aanpast. (Denk ik...)

      Verwijderen
    6. Eerlijk, ik drieg ook niet. Ik steek een speldje bovenaan het voorpand op middenvoor en strijk de plooi er dan mooi in en de rest ... dat wijst zichzelf uit, allé ... tot nu toe toch... en zo leerde ik het eigenlijk ook in de hemdjesworkshop die ik volgde. Maar wie weet ... krijg ik straks een "eureka-gevoel" bij uw verder uitleg de komende dagen.

      Verwijderen
    7. Oh maar ik vind dat gewoon properkes en handig bij mijn uitstelgedrag. Wanneer je dat allemaal direct stikt vind je die strijkplooi wel een paar uur terug, maar hier kan dat nog wel eens lang blijven liggen en dan zijn die driegdraadjes goed hé.

      Verwijderen
  7. M'n lapje is net uitgewassen, morgen even strijken en dan het patroon tekenen, opspelden, knippen en driegen (doorslaan op z'n Nederlands). Ik doe mee in de achterhoede zeg maar :)

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je nog vragen hebben Miriam, ik breng de uurtje aan de pc door deze week!

      Verwijderen
  8. Weet iemand wat driegen in het Engels is? Ik kom er niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tailor tacking dacht ik.
      Annick

      Verwijderen
    2. Ik las hieronder net to baste en dacht dat het dat was. Nog nooit van tailor tacking gehoord, interessante term!

      Verwijderen
  9. Leuk! Hier werd vorig jaar uit precies hetzelfde stofje al een jongenshemdje gemaakt ...
    Tip: wij tekenen in de naailes de naadwaarde altijd op het patroonpapier en knippen dan precies rond het patroonpapier de stof . Als je dan meerdere keren het hemdje zou maken, moet je dat niet meer herhalen.
    Ik blijf je uitleg volgen, zo leren we nog meer bij!

    Groetjes,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha Saskia, van in de buurt van In Den Beer?

      Verwijderen
    2. Ja, hoewel toch enkele dorpen verder nu. Ik ging er terug door jullie blogs. Ik had er vooral kinderherinneringen van stapels stof en mega-veel rollen tegen elkaar. Het is er nog allemaal precies hetzelfde ...

      Verwijderen
  10. Dat van die rugpas, dat wist ik dus ook niet he. Ik lees dus duidelijk de werkbeschrijving niet goed!
    Bedankt, de eerste les was al verhelderend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha, van die pas! komt hier van pas want ik wil een mannenhemd maken :-)
    En dank je wel voor je tijd en werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor de Ieperlingen: Ottobre is te vinden in Perswinkel Caroline en in 't Zonneroosje in Vlamertinge. Superknap werk heb je gedaan Sharon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allez merci! Hopelijk valt het de komende dagen ook mee.

      Verwijderen
  13. Klaar! En dat van die pas wist ik ook niet, straks de hemden van de wederhelft eens goed bestuderen... Ik heb hem nu ook wel in dezelfde richting als de rest gedaan, anders liggen die vogels met hun pootjes omhoog...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat dus voorgehad he, die regel geldt dus niet voor stofpatronen met figuurtjes die echt wel rechtop moeten staan zoals in mijn geval luchtballonnetjes. Op de rug liggen ze dus op hun zijkant wat een beetje belachelijk is maar ja. Een ezel stoot zich geen twee....., zeker.

      Verwijderen
  14. Dat driegen heb ik ook nog nooit gedaan, ben daar een beetje te lui voor, denk ik, maar zal het nu toch eens proberen
    Is dat niet in het Engels 'to baste' of is dat enkel met een grote steek vastzetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mmm, ik lees in je uitleg: 'Het Applemodel voorziet die 3 cm al.' En ik denk daarbij: en dus ook de 1cm? En ik ging er eigenlijk gewoon vanuit dat alle naadwaarden in het patroon zaten, DUS ik knipte alles zonder extra naadwaarde om op verplaatsing te overlocken. Mijn hart staat wel even stil als ik zie op jouw foto's dat er toch een extra cm stof verschijnt rond alle delen. Is mijn hemd maat 92 ineens een slecht gemodelleerde maat 80 geworden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeie Lynn, er zit geen naadwaarde in het patroon inbegrepen... Aan het zakje en de mouwzoompjes is wel naadwaarde voorzien omdat daar een knikje in zit, maar verder moet er nog naadwaarde bijgetekend worden en zoomwaarde aan de panden. Is 't een duur stofke?

      Verwijderen
    2. Niet per se duur, maar wel mooi en dus zonde. Ik hoop uit de rest nog een maat 92 te krijgen. Moet ik alle geknipte delen weggooien wegens compleet onbruikbaar geworden tenzij voor zakdoeken? (sta mij toe te vloeken!)

      Verwijderen
    3. Oh Lynn, ik heb compassie met u! Heeft het kind geen knuffel of zo die een hemd nodig heeft? Maak er een miniversie voor? Dat slaat aan bij de kinderen. Want meer dan het zakje zul je er niet uitkrijgen. Misschien haal je uit het rugpand wel een kraag, ik kan het moeilijk inschatten. De voorpanden zijn in breedte alleszins te krap om daar veel uit te krijgen zonder dat je de draadrichting negeert.

      Verwijderen
    4. Jong Lynn, bezorg mij anders eens een schuldgevoel ;-). Zou je het niet gewoon in mekaar zitten en hopen dat het ooit past voor Kind 2? En voor Jeff een nieuw maken? We gaan daar dan stof voor shoppen volgende week :-).

      Als het u kan troosten. Ik heb met mijn streversgedrag ook al een fout gemaakt (nochtans vroeg ik op de fb-groep van het stiksel: overal 1 cm naadwaarde? en niemand die daar bougeerde he.) Maar ik ga dan maar een belegje maken voor de zoom, want daar dus ook maar 1 ipv 3 geknipt. Al moet ik zeggen dat de Ottobre niet al te consequent is (wel aan de mouwen, niet aan de zoom, tss)

      Verwijderen
    5. Moar Neleke toch! Gij hebt Lynn dit aangedaan of wat? :-)

      Verwijderen
    6. Nele, ik heb dat ook al gemaakt met maar 1,5 cm zoom hoor. Gewoon overlocken en effectief een zoom van 1,5 cm nemen. Is ook proper en het grote voordeel is dat je dan de kromming van de zoom veel beter kan volgen dan met een bredere zoom.

      Verwijderen
    7. An join us on Twitter! Nele heeft al een compleet nieuw plan!

      Verwijderen
    8. Nee nee, Nele heeft mij niets aangedaan. Die had zelfs gezegd 'mail maar voor't zekerste, je krijgt wel een antwoord', maar ik ben er zo eentje dat niet wil storen en jah ... dan krijg je dit. Ik heb voorlopig weinig ambitie om te naaien voor beren. Gezien kind 2 binnen de 3 weken 'verschijnt' zou ik mij dan eerder daarop concentreren. Of gewoon op een compleet nieuw hemd. Geen geklooi meer!

      Verwijderen
    9. Eh nee, effe corrigeren. Sha had een compleet nieuw plan. Dus. Ik keibenieuwd hoe dat er gaat uitzien. Maar doe inderdaad eens Twitter, dat is keitof.

      En wie weet gaat ge overtijd Lynn, dan kunt ge nog 20 hemdjes naaien tegen dat Kind 2 er is. ;-)

      Verwijderen
    10. Moar Lynn toch, ge moogt mij altijd mailen jong. Geen probleem. Allez nog een hemd voor dat kleintje dus!

      Verwijderen
    11. Woops, oude blog maar toch een poging :-)
      Aan de mouw moet ik nergens naadwaarde voorzien?
      Andere delen 1 cm, onderkant voor/rugpanden 3cm.
      Heb ik dit juist voor? :-)
      Zo spannend!

      Verwijderen
    12. Aan de mouw moet je 3cm naadwaarde voorzien (4 voor het folieke dat in de tuto verwerkt zit)!

      Verwijderen
  16. Die pas: ik heb het ook al bij ruitjesmotieven dan vooral in schuindraad gezien? (of hoe zeg je dat?). Nu weet ik inderdaad ook pas waarom. Ik dacht altijd dat het een foefeltruuk was opdat je niet zou zien dat die ruitjes niet doorlopen.
    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan wel, ik kan me het niet direct voor de geest halen. Staat wel schoon zo schuin erop. Bij mijn man zijn ruitenhemden staat het er loodrecht op.

      Verwijderen
  17. Hier ligt het hemdje ook al uitgeknipt klaar, doorslaan doe ik ook niet, daar ben ik een beetje (veel) te lui voor. Zal eens een fotootje maken voor de sew-a-long. Leuk om zo eens mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik doe niet mee met de sew-along, maar las hier toch alles van begin tot einde... Da wil wa zeggen over de graad van interessantheid hé Sharon - niet te doen goed geëxpliqueerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je hebt me over twee drempels geholpen: die van de hemdjes en die van het bloggen! There we go...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, das tof. Veel succes!

      Verwijderen
    2. Heeft het een reden dat de bovenkraag met de uitstekende punt naar boven ligt? Als die punt de punt is, die met de kraag naar beneden wijst, komt volgens mij het patroon van de stof (als je daar rekening mee moet houden) ondersteboven, of zie ik verkeerd? Ik heb niet zo heel veel ruimtelijk inzicht, dus dat zou best kunnen...:-)

      Verwijderen
    3. Deze had ik dus gemist. Sorry! Het is inderdaad zo dat hij hier met de punt naar boven ligt en dan omgeplooid op je hemd een omgekeerde print toont.

      In sommige knipschema's staat de kraag (of beide delen) net zoals de pas in de andere richting gespeld. Bij het Japanse hemdje dat ik maakte was het ook zo. Dan heb je de print zoals op de pas en afhankelijk van hoe je de pas knipt en van hoe je print eruit ziet kun je dat ook zo doen.

      Verwijderen
    4. Als je de print steeds in de juiste richting wil zien dan denk ik dat je best de onderkraag met de punt naar boven legt zodat de printrichting juist is als de kraag omhoog staat) De bovenkraag leg je dan met de punt naar beneden zodat hij in de juiste richting ligt als de kraag gewoon plat ligt.

      Verwijderen
  20. Voila, patroondelen getekend en geknipt... Check ;-) Super, al heel erg bedankt, want ik durfde tot nu toe nooit aan een hemdje beginnen! Bij deze is je lessenreeks de perfecte stimulans om me er eindelijk eens aan te wagen ;-). Tot morgen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ewel das echt tof. Daarvoor doen we het!

      Verwijderen
  21. Ik heb dit patroon gekocht, zonder borstzakje merk ik nu. http://www.etsy.com/listing/62832199/asher-shirt-size-2t-to-5-sewing-e?ref=sr_gallery_32&ga_search_query=pattern+boys+shirt&ga_view_type=gallery&ga_search_type=handmade
    Vanaf morgen begin ik er aan, vanavond wou ik nog gauw een kleedje voor mijn nichtje, ze wordt één dezer grote zus.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ola, goei ontdekking, mooie kraag! Wil je een borstzakje? Ik wil er gerust eentje tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. graag, maar met de afmetingen ofzo ben ik ook al iets. Misschien doe ik het deze keer zonder, want ik wil een print gebruiken.

      Verwijderen
  23. Ook al doe ik nu niet mee met de uitdaging om een jongenshemdje te maken ; Ik moet zeggen dat dit een super-stap-voor-stap-begeleiding is.
    Mijn complimenten !
    Ik heb wel even moeten glimlachen met het driegen en doorslaan....
    Persoonlijk denk ik dat driegen hetzelfde is als 'rijgen' in het Nederlands.
    Het betekent dat je bijvb . voor een pasbeurt , een naad voorlopig met de hand naait met rijggaren.Je kan zelfs een heel kledingstuk in mekaar rijgen (driegen)om het vooraf te laten passen.
    Doorslaan is met een dubbele rijgdraad (driegdraad in Vlaanderen) merktekens aanbrengen.
    Maar ik kan er compleet naast zitten , vaneigens !
    Dan moet je mij maar corrigeren.

    Terloops : handige spelden hebt u...met van die grote koppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je dat driegen hier dan niet juist wordt gebruikt? Of net wel en is dat gewoon een synoniem voor rijgen? In elk geval bedoel ik hetgeen je met doorslaan beschrijft en geef ik daar altijd de term driegen aan. Naaijargon, 't is niet simpel hé!

      Verwijderen
    2. Wat op de foto te zien is heet in het naai-jargon: doorslaan. Driegen is gewoon rijgen.

      Verwijderen
  24. Deze nacht om 4 uur begonnen met je instructies en reacties te lezen, het is spannender dan een triller wanneer je geen slaap hebt! Ik riskeer er mij ook aan. Een duidelijke uitleg Sharon en inspirerende foto's. Ik volg.....
    Claudine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amai Claudine! De nacht overslaan en al!

      Verwijderen
  25. Drieggaren is in feite minder sterk dan gewoon stikgaren, je kan het toch gewoon zo overtrekken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Is dikker hé, gaat er minder snel uit. En ja overtrekken kan, maar ik drieg graag bij hemdjes.

      Verwijderen
    2. Ik vermoed dat tantehilde bedoelt dat je drieggaren gewoon snel kan kapot trekken met de hand. Volgens mij is drieggaren gewoon beter om te driegen omdat het dikker er pluiziger is zodat het niet binnen de kortste keren uit je stof valt zoals gewoon garen zou doen als je niet met knoopjes werkt.

      Verwijderen
    3. Yep dat bedoelde ik. Toch niet zo goed uitgelegd blijkbaar...

      Verwijderen
  26. Ivm de Ottobre: ik ga gewoon elke keer op zoek in de krantenwinkels in de buurt en meestal moet ik niet lang zoeken. In de press shop in de Langemunt in Gent heb ik al dikwijls prijs gehad. Nu heb ik voor moederdag een abo gekregen en dan mag je een oud nummer kiezen als extraatje. Ik koos dat met het applepatroon omdat ik op Van Katoen een hemdje voor mijn middelste zoon kocht en dat bleek bij navraag om het applepatroon te gaan maar met een aangepate kraag. Ik zou graag voor mijn andere 2 zonen een zelfde hemd maken. Enig idee ivm die kraag wat hoe ik aan zo een Van Katoenkraag kom aan mijn hemdjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep Sopofiepie, staat in de blogtekst hierboven. Ik link naar Spiegelstiksels die het een keer heeft uitgelegd.

      Verwijderen
  27. Ik denk dat omias maaksels gelijk heeft met haar uitleg over driegen en doorslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog ne keer bij de eerste reacties gerecapituleerd. Ik denk dat we hier allemaal 't zelfde zeggen dus zal' t wel kloppen. Denk ik?

      Verwijderen
  28. Oooh hemdje, precies wat ik nog wil leren! Maar deze week geen tijd, ben kleedje aan het maken. Blijft deze sew-along er eeuwig op staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat leuk! Ik doe ook mee aan de sew-along. Gisteravond patronen getekend en geknipt, vanavond het stofje knippen! Ik heb een patroon uit een Ottobre 2007, een Western overhemdje, met cowboy-details :)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hier is de Ottobre gewoon in alle 3 de gazettenwinkels én in de GB te vinden, ik woon nochtans in een simpel kempens boerendorp ;-) Niet dat ik die daar ga halen, want ik deel met mijn moeder een abonnement. Hier wordt voor zoonlief het modelletje uit de knippie juni/juli 2011 gebruikt (maat 68 tem 98). Voor dochterlief wordt het eveneens een knippiemodel van dec/jan 2010 (maat 68 tem 98). Andere meisjesmodellen die ik weet: in knippie juni/juli 2011 staat een meisjesmodel mt 134 tem 164 en in ottobre lente 2010 een allerschattigst meisjesmodel maat 92 tem 128 dat wel heel ruim uitvalt.
    Voor kleine jongens staat er in de ottobre zomer 2009 een kleine broer van de Apple: de Little Mr Blouse in maat 62 tem 92

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ha Mamasha,

    Bedankt voor je reactie op mijn blog. Had je mijn opmerking over de bovenkraag nog gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Japans hemdjespatroon: check ! Stof: check! Perfecte knoopjes net ontvangen met de post: check ! Stof geknipt: check ! zoon die niet kan wachten tot zijn hemd af is: check! Ik ben klaar voor de volgende stap. Leuk dat je de moeite doet om zo'n sewalong te organiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dat hemdje uit de ottobre is toch echt een jongensmodel of niet? Of kan ik dat met een roos stofje in een meisjesversie omtoveren?
    Ik heb op etsy al eens gezocht naar een meisjespatroon, maar ik vind er nog geen dat mij aanstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. :-) Niet te geloven he... vind ik 2 seconden na mijn reactie gewoon een tof patroon dat mij aanstaat: http://sewing.craftgossip.com/free-pattern-mini-me-top-for-toddler-girls/2011/09/13/ en gratis! Kan ik daar zelf een van maken met knoopjes tot beneden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je alles behoudt van kraag en die knopenbies links en rechts tot beneden uitwerkt moet dat lukken.

      Verwijderen
  35. Ik zit nu al een hele week de hemden van het mannenvolk op de trein te bestuderen :-)
    Al veel bijgeleerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat had ik hier graag aan meegedaan... helaas een veel te drukke periode. De sew-along wordt bijgehouden en ooit krijgt mijn metekindje een schoon 'emdeke'.
    Toch nu al *merci* voor de geweldige uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. ik heb dat hier al lang gezien: het gaat me lukken met zo'n fantastische uitleg! Net als de Jacob broek mij probleemloos gelukt is (allé, ik hoop natuurlijk dat het even vlot gaat!)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. geen october gevonden in de carrefour maar wel een zoommeterke. Ik begin eraan ( en probeer de rest in te halen)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hoi, ik maak ook het Apple hemdje, maar mijn kraagpatroondeel ziet er heel anders uit, ook maar in 1deel, klopt dat? Ik maakte al eentje, en toen ging het wel, maar nu wou ik het toch eens helemaal volgens de regels doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Nog een vraagje vanuit de (verre) achterhoede: het Apple patroon uit de Ottobre, zit daar de 3cm zoom ook al inbegrepen bij het voorpand en het rugpand (net zoals bij de mouwen)? Of teken je die er daar wél nog bij? Uit de uitleg die bij het patroon zit kan ik dat maar moeilijk opmaken...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Neen, daar zit geen naadwaarde aan. Dat moet je er nog aantekenen. Vandaar de sew along omdat die boekjes vaak te weinig info geven. Succes! En bij nog vragen, stellen maar hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Thx! Héél erg handig, zo'n sew along, anders liep mijn knulletje weldra in een hip katoentje maar met blote buik rond O_o... Nog een Ottobre mysterie: waarom staat er soms dat je een patroondeel 2 keer moet knippen en soms 1+1 keer?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik ga vertraagd meedoen, afgelopen week echt geen tijd gehad. Ik heb de nieuwe ottobre. Het hemdje dat daar in staat heeft geen rugpas. Kan ik die aanpassen naar een hemdje met rugpas? Zo ja, waar moet de ondernaad van de rugpas ongeveer lopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hey Piekje, je tekent de pas in op een 4de van de armsgatlijn gemeten vanaf de schouderpunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Fiгst off I want to ѕaу fаntaѕtic blog!
    I hаd a quick question whіch I'd like to ask if you don't mіnԁ.
    I wаs curious to fіnԁ οut
    hoω you сеntеr yoursеlf and cleaг yοur head before ωгiting.

    I've had a tough time clearing my mind in getting my ideas out. I truly do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are lost simply just trying to figure out how to begin. Any recommendations or tips? Kudos!

    http://www.fanpop.com/fans/i80equipment
    My site - forestry bucket trucks