3 mei 2012

Beloofd is beloofd!

Hemdjes sew along

In volle Van Katoen voorbereiding beloofde ik u allen de hemdjes sew along. En al verscheen er hier of daar intussen al wat uitleg, ik heb het u beloofd dus we beginnen er gewoon aan. Heel binnenkort!

Wat mag u verwachten?

14 mei: Patroondelen en stof knippen.
15 mei: Voor- en achterpand
16 mei: Mouwen
17 mei: Kraag
18 mei: Afwerken

Elke dag een stap voor stap fotohandleiding, tips and tricks, hier en daar een interessante link, snelle antwoorden op hopelijk al uw vragen door mezelf of door één van de andere sewalongers! Want u doet toch ook wel mee?

98 opmerkingen:

  1. Ja, lap, mateke, in de op twee na drukste week van 't jaar! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Liesje, niet aan gedacht!!! Maar gij kunt dat al gelijk de beste.

      Verwijderen
    2. Ik sluit mij aan bij Oon... echt veel te druk die week. Maar erna kan ook nog hé :-)
      liefs,
      Veertje

      Verwijderen
  2. Super! 19 mei is het eerste verjaardagsfeestje van mijn zoontje en ik wil hem dan een zelfgemaakt hemd aandoen. Met deze sew-along zal dat zeker lukken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Een hemdje voor mijn zoon stond net op mijn to do lijst dus dat komt goed uit. Nu snel op jacht naar geschikte stof. Ik doe mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe ook mee! Voor de gezelligheid :-) Misschien speel ik wel een beetje vals en doe alles op donderdag en vrijdag ;-) Oh, ik kijk al uit naar al die mooie hemdjes die hier gaan verschijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maak al maar een Flickrgroep!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik twijfelde daarover An, maar ik ga dat doen! Ge hebt gelijk!

      Verwijderen
    2. Tuurlijk! Allemaal schone hemdjes bij mekaar :-)

      Verwijderen
    3. Maak er direct twee. Eentje voor de sew along en eentje voor de afgewerkte resultaten!

      Verwijderen
  6. Wat ontzettend leuk! Ik hou niet van hemdjes. Omdat ik ze niet kan denk ik, maar ook omdat ik niet van strijken hou... Maar ik doe vast een volgende keer mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zalig!
    Maar lap, ik heb niemand om een hemdje voor te fabriceren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier net hetzelfde probleem!

      Verwijderen
    2. Ik zal de maten van mijn zoontjes doorgeven! ;-)

      Verwijderen
    3. Voor jullie dochters maken... en ipv de sluiting links over rechts, doe je rechts over links en je hebt een blousje. :-)

      Verwijderen
  8. jeuj! voor bij de broek die tegen dan zeker af moet zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik wil dat wel proberen! Eerst nog een patroon zoeken en een leuk stofje...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Awel, dit vind ik nu eens echt heel leuk :-) En misschien doe ik wel mee. Voornaamste voorwaarde: voldoende stof. Ik zal binnenkort al eens zoeken naar een hopelijk geschikt stofje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik doe mee, mijn eerste hemdje. Wat hebben we nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een katoentje. (zeker een meter, wat meer voor grotere maten)
      Stikzijde.
      Vlieseline.
      Knopen van +/- 1 cm doorsnede.
      En voor wie fan is van paspel een stuk bijpassende paspel.

      Verwijderen
  12. Oh jajaja!! 3 tem 13 mei: stofjes zoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jippie! ben vanavond wel al begonnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ga alvast beginnen, vermits de feest al de 17e is.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. of misschien gewoon eentje klaar tegen de 13e, en dan een tweede beginnen...?

      Verwijderen
  15. Cool! Is het eenzelfde patroon voor iedereen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal de uitleg baseren op het Apple patroon van Ottobre, maar in feite is het geen probleem als je een ander neemt. Wel best iets met korte mouwen nemen.

      Verwijderen
    2. Uit welke Ottobre is dat patroon?

      Verwijderen
  16. Een vrouw van haar woord! Ik doe graag mee, extra leuk is dat ik mijn zwanger lijf blijkbaar nergens naartoe hoef te sleuren. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maar zet je dan een patroon online? Of moeten we er ergens eentje versieren? (of lees ik nu maar met een half doodop en veel te moe oog?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eentje versieren Neleke. Dat heb ik (nog niet ;-) getekend.
      In de meeste Knippie's vind je er eentje. Het Apple hemdje uit Ottobre is ideaal.

      Verwijderen
    2. Nele, afpraak 14 mei ten huize Kir om samen het patroon over te tekenen en te knippen?

      Verwijderen
    3. Aha, het apple-patroon komt mij maandag aangewaaid, dus dan begin ik alvast ideaal. Nu stof vinden. En dat is nog maar 10 dagen zeg. (mezelf kennende beslis ik toch pas de 13de wat de stof wordt, dus tot dan kan ik gerust zijn ;-)

      Verwijderen
  18. ik heb mijn man een hemd beloofd, en dat is nu al meer dan een jaar geleden. de goeie gelegenheid om de motivatie te vinden dient zich dus aan. alleen heb ik geen patroon. misschien heb je tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Negroni van Colette?

      Verwijderen
    2. DE burda heeft ook een mooi mannenhemd, met deelnaden en gecentreerd

      Verwijderen
    3. Mamasha, ja, dacht ik ook aan, maar uitverkocht bij vermiljoen :-(
      Sahara Kids: welke Burda, en ook mooi met korte mouw?

      Verwijderen
    4. Nele, ik maakte pas een mannenhemd uit knipmode. Staat voor dit weekend op de blog-planning, en tegen dan kan ik ook zeggen uit welk nummer het komt. Het oorspronkelijk patroon was met lange mouwen, maar ik heb die gewoon ingekort.

      Verwijderen
    5. Burda 7359, met korte of lange mouw. Als dat geen luxe is :)

      Verwijderen
    6. merci Sahara Kids en mama Saartje

      Verwijderen
    7. ook nog een mannenhemd in Burda april 2012, maar dat van Knipmode is mooier (gecentreerd door figuurnaad vs bolle plooi)

      Verwijderen
  19. Ik doe mee! Heb op V K een hemdje gekocht dat mijn middelste zoon perfect past. Ben er ondertussen uit dat het ook een Apple is en heb dus het patroon bemachtigd maar ben wel benieuwd naar die kraag want die is echt mooi! Nu nog even de naaiachterstand wegwerken wegens bevallen van de 3e zoon en ik ben er helemaal klaar voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kraag is hertekend en hoe je zoiets doet, vind je het heel goed uitgelegd bij Spiegelstiksels. Eén van de tips and tricks waar ik naar ging linken: http://spiegelstiksels.blogspot.com/2011/09/een-kraag-naar-mijn-goesting.html

      Verwijderen
  20. ja! Ik die mee! en alvast superbedankt voor de link hierboven, mijn hemdje was een knippie-model zonder staander...écht niet mooi dus die kraag...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik doe ook mee, maar met met een ander patroontje (uit zo'n japans boekje) want ik zie liever een afgeronde zoom. Ik kijk ernaar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, dat heb ik ook al gemaakt peis ik. Is het dit (met bloemekes)? http://madebymamasha.blogspot.com/2011/06/deftige-jongens.html

      Verwijderen
    2. 'T is uit nog een ander boekje, maar het lijkt er heel erg op.

      Verwijderen
  22. ook voor maat 134??? Dan doe ik ook mee!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zibdoes, als jij een patroon hebt in die maat dan zeker. Ik lever dus geen patroon hé, jullie moeten er eentje zoeken.

      Verwijderen
  23. Oh leuk, nog snel een stofke zoeken en dan krijgt zoonlief eindelijk ook eens iets wat zelf gefabriceerd is!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb meters mooies jongens stof liggen en een paar patroontjes maar durfde er nog niet aan beginnen. Dit valt ideaal. Ik doe mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. "Neem uw agenda en schrijf op..." ;-)
    Ik doe mee, de zonen zullen na afloop weer tevreden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Leuk ik doe ook mee, in welke ottobre staat het patroontje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het Apple hemd staat in Ottobre 3/2010, maar je mag gerust een ander gebruiken. We bespreken de verschillen dan wel terwijl we bezig zijn!

      Verwijderen
    2. bedankt, ik zal voor de laatste Ottobre gaan , hier staat er ook een hemdje met korte mouwtjes in.

      Verwijderen
    3. Ah, lees hier het antwoord op mijn vraag van zonet al ;-)

      Verwijderen
  27. Ik ga me er niet op vastpinnen maar ga proberen mee te doen. Even de Ottobre opzoeken en een stofje uit de kast trekken.

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik vind het wel een leuk gedacht, maar mijn jongens zijn geen hemd-jongens maar eerder van het koele t-shirt type. Zou ik er dan veel werk insteken om het in de kast te laten hangen??? Ik denk nog even verder en probeer de kleinste voor het idee te winnen ... 6jaar dus weet niet of het gaat lukken, want hij weet wat hij wil (of vooral wat hij niet wil)
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Natuurlijk doe ik mee! Stof ligt al klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik doe ook mee! Eigenlijk lag er al stof klaar, al geknipt en al, maar nu ga ik toch maar even wachten op de uitleg om het ineen te steken. Dan heb ik ineens alle tips mee! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. o ik doe ook mee, voor en bloesje dan kheb geen zoon, khoop dat het lukt, hemdjes lijken me moeilijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal niet zo moeilijk, zal je wel zien!

      Verwijderen
  32. Ik wil wel meedoen, maar het is aan dienen Ottobre geraken hé, hmpf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor diegene die geen patroon op papier vinden: http://www.etsy.com/listing/81767082/summer-shirt-for-boys-12m-to-6y-pdf deze heb ik al eens gemaakt.

      Verwijderen
  33. lientjepralientje4 mei 2012 17:37

    prima! ik heb nét een hemdje geknipt, dus ik spring in vanaf "les" 2!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dat hemdje heb ik al even in gedachten maar ik durf niet goed met de kraag,
    ondanks de handleiding (met foto's) die ik al heb van creatinneling haar blog.
    Maar zo samen naaien en misschien tegen dezelfde struikeldingen aanlopen, misschien helpt me dat over de drempelvrees...zou ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Moest ik een zoon hebben, ik sprong een gat in de lucht.
    Hmmm, misschien voor mijn neefje?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. dat wilde ik ook eens proberen zie, perfect - nu nog tijd zoeken én een slachtoffer!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Yes hemdjes, daar doe ik zeker aan mee! Drie jongens in huis die verzot zijn op hemdjes, maar nog nooit eentje zelf gemaakt. 't Wordt hoog tijd dat ik daar eens verandering in breng.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Net twee hemdjes gemaakt: de Appel en een groter voor de grote zoon. Maar ik doe nog eens mee, al is het voor de gezelligheid en misschien wel extra tips. Ik zit klaar: zeg jij maar "start"!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Super! Ik ga het waarschijnlijk een paar weken later doen, maar erg leuk initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Staat genoteerd, mijn stof is al besteld zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. mocht ik toevallig (stel stel stel) tegen dan mijn naaiplek terug in bruikbare staat hebben gekregen, dan doe ik, wie weet, mee! (ik dek mezelf nogal in :))

    BeantwoordenVerwijderen
  42. pas begonnen met naaien, zou dat al lukken peisde? Ik zou wel heel graag ook eens iets voor mijn zoontje willen maken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ja Ruth, gewoon meedoen en wanneer 't niet lukt dan vuur je de vragen maar op ons af!

      Verwijderen
  43. zou dit een goed patroontje zijn? http://dedroomfabriek.blogspot.com/2011/06/gratis-patroon-blouse-maat-86.html (wegens gebrek aan de Ottobre én heb net een maatje 86 nodig :-)) Of moet het een hemdje met lange mouwen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ik zit alvast klaar met Knippie 2011, nr. 3 (juni/juli). Model 4 zit er uitermate geschikt uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik doe mee... er liggen er hier al 4 geknipt maar vrees dat dat te ambitieus is enne we zijn op weekend ahum... ik denk te veel luidop! Ben benieuwd naar de resultaten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Kan je ottobre nabestellen? Wil graag meedoen maar als beginneling lijkt me het toch het simpelste met het patroon te werken dat je gebruikt- van aanpassingen enzo krijg ik al koude rillingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Zou het ook wel eens willen proberen, maar heb noch patroon, noch stof... Zal nog eens goed moeten zoeken naar iets simpels voor een echte beginneling!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik wil ook doodgraag meedoen maar kan maar twee dagen :(
    En had stiekem gehoopt op een patroon met lange mouwen. Ik worstel altijd met die manchetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Joepie! Eindelijk! Vanavond nog uitzonderlijk een vergadering...ah natuurlijk, hoe kan het ook anders, maar daarna vlieg ik er in...!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ewel, ik heb dan misschien geen zonen in huis, maar ga meedoen met een meisjes blouseke. De gelegenheid om eens een oud patroontje vanonder het stof te vissen :)

    BeantwoordenVerwijderen