12 februari 2012

Ninja-rig

Birthday shirt for Nils

Birthday crown for Nils

4 werd hij, net als dit fijne meisje en net als haar het kind van een bloggende moeder. Dat heeft zo zijn gevolgen. Dat had ik voor het eerst door toen ik online stofjes keek met hem op schoot en we het winkelmandje hélemaal met zijn keuzes vulden.

Birthday shirt for Nils

Die keer toen hij me vroeg of ik 'weeral de overlock bij Roosje's mama was gaan halen' schrok ik even. Intussen zijn de 'oh', 'ah' en 'dat is cool' reacties op een stoffenbuit iets waar ik naar uitkijk. Het kind werd besmet maar geniet mee. Van de keuze van de stof tot het zien van de foto's op deze blog. De kiddiezoom was hét perfecte cadeau. U moest hem bezig zien...

Birthday shirt for Nils

Birthday crown for NilsA nice hem

Intussen gaat hier geen verjaardag meer voorbij zonder iets handgemaakt. De kroon stond op tijd klaar. Het ninjahemd raakte maar niet af. Dit weekend, waarin wij 'verlof' namen, gelukkig wel.

Birthday shirt for Nils

Een hemd in een stof zoals u er geen twee vindt. Getekend door lieve Vlaamse handen en verkocht ten voordele van een heel schoon en goed doel. Wat ben ik blij dat mijn kind er eindelijk in rond loopt.

Birthday shirt for Nils

Het was weeral een tijd geleden dat hier nog eens een hemd gemaakt werd. Een handleiding heb ik daar niet meer voor nodig, maar waar ik wel telkens over twijfel is die zoom. 'Hoe kreeg ik die de vorige keer zo proper?'. Ik zocht het nu nog eens uit en nam wat foto's. De volgende keer kom ik dan gewoon hier zien en wie weet bent u er intussen ook iets mee.

How to 'hem'

1. Vouw het beleg naar de goede kant van het pand. Markeer de zoomnaad op het beleg. Hier gebeurt dat met de speld op 1.5 cm van de onderkant.

How to 'hem'

2. Stik het beleg vast op het pand ter hoogte van de zoomnaad. Waar je dus markeerde.

How to 'hem'

3. Knip het hoekje af.

How to 'hem'

4. Keer het beleg naar binnen.

How to 'hem'

5. Strijk het geheel uit. Hierna werk je het hemd verder af/stik je de zoom vast.

Als afsluiter nog even vertellen dat dit opnieuw het Apple model uit de Ottobre 3/2010 is, lichtjes aangepast want zij tekende er de kraag met twee delen bij.

En tenslotte eens polsen. Hebt u zin in een hemdjes sew along? Niet onmiddellijk, eentje hierna. Vanaf 1 mei bijvoorbeeld. Ik loods u daarbij doorheen het hemdjes stikken. Stap per stap. U krijgt alle info, u stelt uw vragen, ik geef antwoord en we zorgen er intussen samen voor dat u het daarna helemaal alleen kunt.

Wat denkt u?

59 opmerkingen:

  1. Bedankt voor die zoomfoto's. Iets waar ik ook elke keer weer over moet nadenken. 'k Zie dat je een mogelijk zwart gat na 14/4 al aan 't vullen bent ;-) Laat die sew-along maar komen! Niet dat het niet alleen lukt, maar samen is gezelliger :-) En nog drie dikke kussen voor Nils xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL An! Of eindelijk durven denken aan waar ik ook nog naar verlang. Wilde plannen die halt moesten houden!

      Verwijderen
  2. Oh ja, ik wil dit allang eens proberen maar de moed en een goede leidraad ontbreken me! Ik kijk er alvast naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, die hertekende kraag: daar heb ik ook wel interesse in!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ninja's, ik weet er alles van.
    Ik heb het stofje deze week ook gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt schoon, spijtig dat ik geen jongens heb. Ik ben hier al weken aant zwoegen aan een hemdje voor mijn petekindje (spijtig genoeg niet in zo'n schoon stofke, de mama is nogal een klassieke). Alleen de zoom en de knopjes moeten nog afgewerkt worden. Ik ben dus heel blij met deze foto's. Is dit een kraag je met staander? Of een gewoon een uit één stuk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kraagje met staander. In het oorspronkelijke patroon in 1 stuk, maar mooier met twee delen. Succes met het hemdje!

      Verwijderen
  6. Zo'n schoon foto's. Zo'n schoon kind. Zo'n schoon hemdje...dat belooft voor het permanente VKverlof.

    En die sew-a-long: ik doe mee! Wat een goed idee zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een hemdjes sew-a-long? Yes please! Heb hier al een aantal stofjes klaar liggen :-). Jouw ninja versie is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoera voor je zoontje! En hij straalt in zijn verjaardagsoutfit :-) En ja, hemdjes, dat heb ik nog niet veel gemaakt dus ik volg ook graag mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel goed idee! Ik begin alvast stofjes te verzamelen voor dit project :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schoon hemdje voor het jarige kind. Hiephiephiep!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een hemdje uit de ninja-stof ... ja, daar zou ik mijn jongste ook nog wel blij mee kunnen maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi! Ik zie een sew along ook wel zitten, want het patroon van Knippie dat ik nu volg is eerder Chinees :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat heb je dat toch weer prachtig gemaakt! Ik wilde dat ik wat meer naaitalent (geduld) had...liefs martine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. doen, wat die leidraad enzo betreft

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een Sew along ? Dat klinkt super, count me in! En die zoon en zijn hemd zijn fantastisch! Hiep Hiep Rahoeeeeeee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik doe mee, ik doe mee!! Ik worstel me eerst nog helemaal alleen door een patroon, binnen twee weken 1 worden moet met een hemdje nietwaar? Er zeker van zijnde dat me dat nooit zo'n perfectie oplevert schrijf ik me nu al in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik doe ook graag mee. Ik heb er wel al een aantal gemaakt, maar ik kan altijd nog iets bijleren natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh ja, leuk, een sew along! Altijd welkom. Proficiat met je knappe jarige zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat zou ik persoonlijk echt heel fantastisch vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Yep, ik wil ook eens jongenshemdjes naaien!
    Hoera voor de jarige zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben er helemaal voor in! Ik heb twee prachtige kerels thuis en een stok achter de deur nodig.... Binnenkort maar eens lekker stoffies sneupen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb hier een zoon van bijna 5 rondlopen (een Jakob!) die op naaivlak volledig verwaarloosd wordt. Na 2 mislukte broeken geef ik me opnieuw over aan rokjes en jurkjes voor zijn zussen. Dus ja, graag! Nee, hééééél graag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuk hemd! En zo mooi afgewerkt. Proficiat aan de jarige zoon!
    Als mama van 2 jongens, kijk ik hier graag mee en ben steeds onder de indruk.
    Ik maakte nog nooit een hemdje en laat dat nu net mijn uitdaging voor 2012 zijn om te naaien (de ottobre heb ik al in huis, nu nog omzetten in praktijk).
    Dus ja, graag! Ik schrijf dan zeker in.
    Mama van Thor en Aksel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah de Thormoeders! Dat zijn de goeie hé ;-)

      Verwijderen
  24. Oh, ik doe ook mee. Heb er wel al een paar gemaakt, zo van die hemdjes (de ninja stof ligt trouwens ook klaar) maar na het zien van jouw foto's blijkt dus dat ik altijd iets verkeerds doe :-) dus tips en tricks van een ervaren rot in het vak zouden wel handig zijn! Ik kijk er al naar uit.

    En hieperdepiep hoera voor de jarige!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het "hemdjes-sew-along" zweet breekt mij hier spontaan uit... Gaarne maar ik denk altijd dat ik daarvoor niet goed genoeg stik!
    En ik zou toch graag eens weten wat ge allemaal nog van plan zijt :p

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Tof! Ik doe mee, met 2 zonen in huis!
    Hiep hiep hoera voor de alweer 4-jarige!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oh, hier ook grote interesse in die hemdjes-sew-along!
    Ik kijk ernaar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Als mama van een zoontje kijk ik hier al naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh, heel graag! Ook al dragen onze jongens liever een shirt, dochter vindt een bloesje wel erg leuk.
    En ik wil het gewoon graag leren:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ja! ja! ja! een hemdjes sew-along! Ik doe mee! Ik maakte al ooit eens 1 hemdje maar het was niet perfect (verre van) dus ik doe mee! Tijd dus om leuke stof te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Proficiat hé!! En die camera'tjes, super :) Ik was er ook naar aan het kijken voor O's verjaardag, maar wacht nog een jaartje of twee ;). Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Een sew along of een workshop. Ook als meisjesmama wil ik hemdjes leren maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hemdjes leren naaien... net waar ik op hoopte! De stofjes liggen al te wachten! Is dat met een minimum aan ervaring, maar een maximum aan enthousiasme ook haalbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Enthousiasme is 't belangrijkste hé. Dat wordt tof!

      Verwijderen
  34. Proficiat voor de jarige. Het hemdje staat hem super.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Graag! Ik ben ook mama van 2 zonen (4 en 2.5) en heb al mooie stofjes gescoord om hemdjes uit te proberen. Maar bij nader inzien wacht ik nog even tot in mei. Wat een mooi vervolg op de XY-files. eind april wordt nummer 3 verwacht, mss kan ik het hemdje dan ineens in 3-voud maken. Wie weet? Kwestie van routine te kweken dan he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Alweer heel schoon! Ik kan hier meestal niet veel meer dan dat zeggen he..

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hulp bij hemdjes? Net wat ik nodig heb! Laat maar komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoera voor de jarige! Hoera voor de duidelijke uitleg! Hoera voor de sew-along!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ja! Ik doe dan mee voor de hemdjurk die al maanden in mijn hoofd zit. Dat zal daar ook wel mee lukken zekers. Heb een patroon voor een hemdje besteld en dan verzin ik er wel een rok aan ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, en keischoon, die foto's van uwe hartenbreker hierboven. Die wimpers zeg.
      En het hemdje staat hem super!

      Verwijderen
  40. Whoehoe sew-along! Maar tegelijk Aiai, komt dat wel goed tussen al die mega blog vrouwen? Ik reken ook op mijn enthousiasme, voor de rest val ik jou dan wel wa lastig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. visuele ondersteuning op abacadabra in de knippie is altijd welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Oh ja doe dat alstublief! Ik begrijp niks van die ottobre-uitleg en hier hangt al een eeuwigheid een half hemd op de kapstok. Ik durf de knoopsgaten niet te stikken uit schrik dat die niet recht onder elkaar zouden staan en ik durf nog minder de kraag er tegen te zetten. Dus ja! Ja en nog eens ja! Mijn stof ligt al gereed en mijn patroon is getekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ja, ik wil ook meedoen aan een sew-along. Ik heb wel eens bloesjes genaaid voor mijn jongetje, maar heb nu geen naailes meer. Dus foto's en uitleg zijn welkom. Stof is al in huis (uit Amerika. Met torens, waar hij zo van houdt).

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hemdjes sew-along? Heel, maar dan ook echt heel erg graag! Ik doe mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Merciekes allemaal voor de complimentjes en het enthousiasme! Ik zal mijn best doen. We maken daar een gezellige, toffe reeks van!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. ik ook! ik weet alweer wat gedaan op de volgende Ijverige Wijven: zorgen dat ik dat Apple-patroon overteken!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ja ja, heb hier ook 2 ventjes en een groot model in de aanbieding. Wat een geweldige uitvinding om de zoom zo af te werken! Eigenlijk eenvoudig maar je moet er maar opkomen! Briljant.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Coutn me in! Een sew-along lijkt me super, daar maak ik mijn agenda voor vrij. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Reacties
    1. Haha Timi, ik moet opletten wat ik hier zeg! Tegen den 1ste staan we paraat, nu nog enkele dagen bekomen.

      Verwijderen
  50. ok, ik doe mee met hulp online moet dit lukken, niet?
    Ik kijk er naar uit want onzen tuur zaagt al een tijd om iets voor hem te maken, bij deze, het hemd komt eraan!!
    Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen