3 december 2011

Warm in wol

Woolen jacket for Nils

Onze hoofdstad, ik werk er en ik trakteer mij er bij wijze van middagpauze af en toe op een trip naar Le Chien Vert. Hun koopjeshoek, daar snel ik dan onmiddellijk naartoe. Je vindt er pakketjes reststof. Mooi gerangschikt op kleur en gelabeld met het aantal cm of meter dat er nog op de rol over bleef. Naar katoen zoek ik daar niet echt, ik ga er vooral naartoe voor de wol.

Woolen jacket for Nils

Meer dan een jaar geleden liep ik tussen de rekken door en sprong één pakket er ongelooflijk uit. Stof en kleren kopen doe ik op gevoel, niet op verstand. Wat ik ermee zal maken, doen of waarmee ik dat in godsnaam zal combineren vraag ik me zelden af. Klopt het hart sneller dan loop ik ermee naar de kassa en ooit komt dat zeker eens van pas.

Woolen jacket for Nils

Deze stof ligt al meer dan een jaar in de kast. Ze werd maanden geleden verknipt tot jasje 23 uit Knippie 4/2011. Anderhalve week geleden in elkaar gezet, begin deze week weer deels uit elkaar gehaald en vandaag dan eindelijk afgewerkt.

Woolen jacket for Nils

Woolen jacket for Nils

In de hals- en heupboord zit elastiek. Die moest uiteindelijk korter. In de Knippie zat geen richtlijn voor de lengte van de elastiek. Ik nam eerst een stuk dat even lang was als dat van de stukken boordstof. De boorden sloten daardoor niet goed aan. Door de goeie ouwe 75% truuk doen ze dat nu wel.

Woolen jacket for Nils

Woolen jacket for Nils

De boordstof kocht ik bij Peter's Modestoffen. Mocht ik in de Kempen wonen, ik kocht er waarschijnlijk al mijn fournituren. Intussen vind je al vrij makkelijk boordstof maar de versie met de hele dikke ribbels is nog steeds niet zo vaak voorradig. In Geel had ik 'oerechance' en botste op dé perfecte kleur met dikke ribbels.

Woolen jacket for Nils

Twee keer zal me dat waarschijnlijk niet overkomen. Is 't een zot idee om zelf dikke boordstof te gaan breien?

59 opmerkingen:

  1. Oooooh, prachtig gewoon! Het plaatje is echt af!
    En zelf breien; ik denk dat dat heel lang duurt om zo'n fijn breiwerk te krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat en mooi jasje. Super!
    En ja, je moet goed zot zijn om dat te willen breien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is bijna onwaarschijnlijk!! Zo prachtig! En zo een perfect samenhangend geheel!!
    En awel, iemand van de naailes had exact dezelfde boordstof bij, ik droomde er ook al van weg. Dringend eens naar Geel afzakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een ongelooflijk knap ventje in een ongelooflijk knap jasje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als dat geen knappe jas is dan weet ik het ook niet meer! Machtig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend! En die rode wangetjes, 'it sure is cold out there';)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fotogeniek kind zeg, die voorlaatste foto kan zo in een boekske!
    En dat jasje, ja daar heb ik geen woorden voor, dus zwijg ik maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai, dat vestje is echt ongelooflijk knap!!! Net als de zoon trouwens... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Peter's Modestoffen wordt door mij bijna wekelijks bezocht.
    Als ge nog eens naar Geel rijdt, moogde altij binnenspringen voor een sjatteke kaffe!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooi, heel erg mooi!
    het was deze week trouwens 2 kopen, 3de gratis in de koopjeshoek (weet niet tot wanneer, ik was daar donderdag). ik ben ook met wol naar huis gegaan.
    naar geel ga ik er nu niet voor rijden, maar die boordstof wil ik ook! ik vind trouwens niet dat je dat zo gemakkelijk vindt, boordstof

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sha, dit is weer een stuk om instant verliefd op te worden! Zo, zo mooi!! En dan te bedenken dat ik zo gelukkig ben om ook een stuk van die mooie wol te hebben liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wauw, wat een super jasje!!!!
    Ik zou er direkt ook zo eentje willen maken voor het zoontje. Wat ik mij dan wel afvraag: zou hij dat dan ook willen aandoen? Ik heb er nogal ne moelijke op dat vlak, vooral de kleinste. En dan vraag ik me ook direkt af: willen uw kinderen uw prachtige creaties altijd aandoen?
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Naaldjes en Draadjes: Och gij, gij woont daar in de buurt of zo?

    @Nele: Neen? In Gent zijn er meerdere opties, maar intussen toch ook al wat webwinkels?

    @Maren: Ja hoor. Ik zou 't ook niet zien zitten om daar zoveel tijd in te steken als dat in de kast blijft liggen. Ik naai wel al sinds ik zwanger was van Nils dus die kinderen weten van niet beter. Nils kiest zelfs al stofkes...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een fantastische jas! En dikke ribbel stof, ik zoek er al lang naar om mijn bruine leren jack te 'reviven'...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geweldige stof ! Heel mooi gemaakt !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ging NIET reageren. Maar dan staat hij daar aan het eind van uw bericht weer met zijn ogen te blinken, en ja, ge weet dat ik dan smelt.

    Mooooooooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echt prachtig, wat een cool ventje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mond open. Petje af. Als ik op een dag een wildcard kreeg, en uit alle blogs 1 item mocht kiezen, ik wist waar ik moest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. alleen met een breimachine zou ik dat overwegen. Bij de uitverkoop van de naaimachinewinkel in de straat van mijn grootouders lag er heel veel van die boordstof maar ik wist niet goed wat er mee aan te vangen. Als ik dat geweten had. Het jasje is zo mooi, perfect gewoon, dat geel en die nuances. Ik hou het meestal bij de katoentjes in de groene hond, maar nu kijk ik ook daar eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijk warme woonjas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben zwaar onder de indruk. Die stof, dat boord en model...alles even prachtig !!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ah, de peters modestoffen, ik ben daar al een tijdje niet meer geweest wegens belachelijk veel omleidingen in de buurt. Knap dat het u gelukt is!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. super! wat ben ik weer jaloers !!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat is ontzettend mooi! Ik heb hier nog een stuk wollen stof van de chien vert dat ondertussen al vijf jaar op een bestemming wacht...
    Ik werk sinds kort ook in onze hoofdstad, moet er eens aan denken om in de chien vert langs te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. amai dit is zoo mooi! groot gelijk dat je die stof kocht zelfs zonder te weten waarvoor. Hele mooie kleuren en super met die gele boordstof. mmm weeral een voorbeeld om te onthouden... chique dinges!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geslaagd! Met glans!
    En die dikke ribbelboordstof, dat is zoeken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. 't Is een heel zot idee om zelf dikke ribbel boordstof te gaan breien ... maar ja, al lachend zegt de zot ... En als je enkel in wol de perfecte match vindt ... Dit jasje is alleszins te perfect voor woorden !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. waanzinnig knap gedaan. super, super mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Echt héééél mooi ! Zou dit zo kopen !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. dit is zowat de mooiste wolle, stof die ik al gezien heb! waauw! echt mooi! en dat jasje is super geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig!
    Voor ribbelboordstof vond ik pas een tip voor deze Vlaamse site, mss heb je daar nog eens wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik loop altijd in een grote boog rond wol heen, want daar durf ik niet mee te werken. Dus hoop ik heel hard op een wolbijbel in navolging van de tricotbijbel, zodat ik ook zo een hemelse dingen kan maken voor mijn gebroed

    BeantwoordenVerwijderen
  33. het is echt een geweldig vestje en zo'n mooie stof! ik ben nog niet zo lang bezig met naaien en koop stof ook graag op het gevoel zonder patroon of doel in gedachten, alleen heb ik dan meestal geen flauw idee hoeveel ik ongeveer moet nemen... hoeveel kopen jullie in zo'n geval?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Pffff...dit is de eerste keer dat ik het gemis van een zoon voel;).
    Man dit is té schoon. Die kleuren, die stof, die perfectie...dat gezichtje!
    Een memorabel stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Echt super knap. Zo'n leuk stofje. Echt wow!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @Aline: Ja hoor, kennen we, een Ijverig Wijf ;-) Maar de boordstof die ik hier gebruikte is nog anders dan degene die zij heeft. Alles dat denk ik toch.

    @Kir: Een wolbijbel, LOL!

    @Anoniem: Voor een kinderstofje een meter. Als ik twijfel 2 meter en als ik denk van 'wow, this is one in a lifetime' :-) dan meerdere meters. Maar dat laatste gebeurt zelden hoor.

    @Polkadotjes: Als ik u de mijne even geef zult ge rap van dat gemis vanaf zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Mooi! Ziet er lekker warm uit. En een super stofje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Super mooi geworden, 't jasje kan zo in de winkel! Zelf boordstof breien lijkt me een garantie voor vele frustrerende uurtjes, dan is alle fourniturenzaken in de wijde omtrek afspeuren eigelijk leuker...
    Mocht je toch willen breien: ik heb mijn manier van opzetten proberen uit te leggen hoor. Ik ben benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik heb het al gezegd, maar bij het zien van de foto's krijg ik opnieuw een wauw-gevoel, en dat moest er nog eens uit ;-)

    En ook: jaloers op uw uitstapjes naar Le Chien Vert. Ik heb jammer genoeg maar een half uurtje pauze, véél te weinig om daar ooit efkes afleiding te gaan zoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een prachtig vestje! Echt héél knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. ooooh wat is dat weer geweldig schoon. Niet normaal, hier zou ik echt geld voor geven!

    Effe serieus: mag ik dat niet 2e hands kopen van u als uw klein mannen eruit gegroeid zijn? Dat geldt voor zo goed als al je maaksels! zeker ook voor het pinguïn-giletke!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Moh, kijk toch eens wat een schoon ventje in zo'n schoon vestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. heb je het gezien, Chien Vert linkt naar jou :-)
    http://www.facebook.com/pages/Les-Tissus-du-Chien-Vert/190126387174

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hoi,
    Ben zó weg van het jasje van Nils (woolen jacket for Nils) met de oker boorden. Maar kan nergens het patroon vinden..Knippie 4/2011 nr 23..heb jij hem voor me liggen? Of kan ik hem overnemen? Ik hoor graag van je!
    Groet, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Dag Nathalie, Ik heb hem ja. Woon jij in Gent?

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ha, ik ook op zoek naar oranje boord met dikke ribbels! Die winkel heeft geen webwinkel, he? :( En haha, ik had ook al bedacht zelf maar te gaan breien... zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is geen webwinkel neen. Het was ook erg toevallig dat ik die vond. Mocht je in Amsterdam komen, daar zag ik er wel liggen bij die Jan de grote vakman of zoiets?

      Verwijderen
    2. Ha, was daar gisteren! Toevallig! Maar ze verkopen die alleen in stukjes van 25 cm en zeggen dat ze die zo aangeleverd krijgen (van waar....?) :( Ik heb meer nodig, aan een stuk, want ik wil een hele hoge tailleboord maken voor een bijna-volwassene. Toch dank je voor de tip!

      Verwijderen
    3. Update: heb het eindelijk gevonden, gewoon in een winkeltje waar ik anders nooit kom. Blijven zoeken dus als je iets onvindbaars wilt...

      http://multivroon.blogspot.nl/2012/12/de-hoodie-die-geen-hood-had-of-de.html

      Verwijderen