27 november 2011

Dubbel en dik

Ik heb u gemist, laat ik daar mee starten. Een dikke maand heb ik niet geblogd. Ik schrok er zelf even van. De uren en dagen vliegen hier de laatste tijd nog sneller voorbij dan het cliché doet vermoeden. Ik kan u in geuren en kleuren vertellen over het waarom daarvan, maar ik vraag me af of u werkelijk daarvoor tot hier gekomen bent. En mocht u hier toch af en toe rond neuzen dan weet u waarschijnlijk sowieso wel hoe het zit. Laat ons het, wat betreft 'my life', daarbij houden. Ik vertel, nu toch, liever over iets anders.

My new bag

Zoals over hoe ik op PB een nieuwe handwerktas vond. Zo schoon en betaalbaar dat ik met plezier even naar Studio Pepe y Carol link. De vinyl tas is ruim en stevig en ik wacht vol ongeduld op een bijpassende pennenzak voor mijn haakpennen en ander klein grut.

Double Moss Stitch Scarf for H.

Double Moss Stitch Scarf for H.

De tas bood tot vanmorgen onderdak aan het materiaal dat mijn collega H. van een nieuwe sjaal moest voorzien. De MDH toont u even voor hoe H. een lang exemplaar krijgt dat met gemak twee keer rond de nek kan. Met een steek die ik er mannelijk genoeg uit vond zien en doet vermoeden dat die voor breimiserie zorgt, maar in feite poepsimpel is.

Double Moss Stitch Scarf for H.

Double Moss Stitch Scarf for H.

De 'double moss stitch' ofte de dubbele gerstekorrel krijg je door
  • met een even aantal steken als volgt te breien.
  • Rij 1: (1R -1AV) herhalen tot het eind.
  • Rij 2: (1R -1AV) herhalen tot het eind.
  • Rij 3: (1AV - 1R) herhalen tot het eind.
  • Rij 4: (1AV - 1R) herhalen tot het eind.
  • deze 4 rijen telkens te herhalen.
How to cast on tight
En ziet u die strakke opzetrand? Ik ontdekte eindelijk hoe ik die er altijd in krijg. Bij het opzetten van de steken steek ik de naald niet meer in de laatst opgezette steek om er dan de draad/nieuwe steek door te trekken.

How to cast on tight

Ik steek de naald nu tussen de twee laatste steken in en trek daar de draad/nieuwe steek door.

How to cast on tight

Een miniem verschil in aanpak met een groot verschil in resultaat!

How to cast on tight

En nu de sjaal af is, doen we rustig voort aan enkele andere treinprojecten.

Ongoing crochet project

20 opmerkingen:

  1. Eerst en vooral mijn complimenten voor je blog en ja ik had hem gemist.
    wat ik wel even wilde vermelden is dat de steek die je zo mooi omschreven hebt niet diegene is die je ik zie op de foto.
    ik zie
    nld1 : 1r 1a
    nld2 : 1r 1a
    nld3 : 1a 1r
    nld4 : 1a 1r
    Ik doe dit eigenlijk niet graag want je hebt wel al zovele goede tips gegeven. Maar ik vind het nu eenmaal sneu voor anderen die dit zouden nabreien een heel ander patroontje krijgen namelijk kleine vierkantjes.
    je mag deze reactie rustig wegdoen, ik voel me net een juf in de klas en dat is niet de bedoeling
    ik lees veel graag blogs om ambetante opmerkingen te plaatsen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh maar Line, wat goed dat je de fout zag. Echt niet erg. Ik heb de 2tjes al snel vervangen! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een supergezellige sjaal, echt! Er ligt hier nog heerlijke ecru wol te wachten op een sjaal, die steek is ideaal! En je deken, wat een mooie kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een dubbele gerstekorrel ... had ik nog nooit uitgeprobeerd, maar nu weten we er weer iets bij ! Super makkelijk om te breien en toch een heel mooi resultaat ! En je opzettip ... fantastisch gewoon !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie sjaal!! Ziet er helemaal niet zo moeilijk uit, misschien moet ik toch nog eens op breiklas gaan... en ik zie dat je de granny's weer uit de kast gehaald hebt? Jeuj!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die opzet-tip!! Dankjewel!! Daar zocht ik al eventjes naar... :)

    De sjaal is supermooi geworden! Gerstekorrel is een heel dankbare steek, daar ben ik ook al achter gekomen. Minimum aan inspanning, maximum aan resultaat! Daar houden we van!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blij dat je er nog bent. En die sjaal, zo mooi! Nu nog leren breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook blij dat je er nog / weer bent, want ik begon me al zorgen te maken.
    Ik ben al voor de tweede keer begonnen aan een sjaal, maar nu ik deze steek zie denk ik dat er een derde keer gaat komen..... Bedankt voor de tip! (ik zet overigens echt totáál anders op en had nooit een slappe rand, misschien zal ik het ook eens op mijn blog posten)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ken amper iets van breien, maar vind hem wel geslaagd.
    Maar die badkamertegels...geef toe, dat was met opzet om schoon foto's te kunnen trekken?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 't Is een mooie tas en een mooi sjaal, maar vooral een mooi tegeltje aan de muur. Heb net dezelfde :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, ik heb zo hard getwijfeld over die tas! Ze is echt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi!
    En moh: gij zet helemaal anders op dan ik ooit geleerd heb! Ik doe dat met 1 naald. Alez seg, k heb weer iets bijgeleerd.
    groetjes
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik snap werkelijk niets van de uitleg, maar geniet van de mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie sjaal! Ik gebruik de gewone gerstekorrel wel eens,geeft inderdaad een erg mooi resultaat.

    Ik hou ook van je badkamertegels! Wij hebben hier al 2 jaar van die metrotegels in dozen staan, ik hoop dat het binnenkort eindelijk lukt om de spatwand in de keuken te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Merciekes allemaal en Liselore: das nog een ander dekentje. Het loopt hier over van onafgewerkt gerief...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooooie kleurencombinatie. Ziet er heerlijk uit om te dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @La fille Hella: Hij is inderdaad mooi (kleur, steek...) en ook heerlijk om te dragen, lekker warm, stevig van structuur, laat zich gemakkelijk draperen.
    @Mamasha: bedankt nog eens, ik ben er heel blij mee - een 'pièce unique' in vele opzichten!
    Collega H.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik miste jou hier ook! Gelukkig zien we elkaar in t echte leven wel regelmatig :). Zo een schone sjaal en zo een goede manier om op te zetten. Ik begrijp er nu de ballen van, maar als ik mijn volgend breiwerkske opzet (binnen 30 jaar), dan denk ik er zeker aan!
    Wijzen tshirt ook van de mdh :).

    BeantwoordenVerwijderen