14 augustus 2011

De vlindertas en tips bij vrij borduren

Butterfly bag

De vragende partij ziet graag bruin, groen en beige. Fleurig is tof en ze houdt van vlinders.
Ik haalde de handleiding boven, dook in de stoffenbakken en deed nog eens aan draadschetsen.

Butterfly bag

De clutterpunk uitleg hielp me de eerste keer goed op weg. Zij vertelt hoe u eraan begint, hoe u de steeklengte en -breedte wat afwisselt en hoe u daardoor eigenlijk met uw draad kan schetsen. Een leidraad die vooral aantoont dat experimenteren toegelaten is en het onwennige 'hoe begin ik eraan?' gevoel wegneemt.

In haar handleiding staat dat ze gewoon garen gebruikt en verder niets bijzonders. Als ik aan vrij borduren doe, gebruik ik zelf wel een ander soort garen, topstitch garen of cordonnet garen. Als bovendraad dan, de onderdraad blijft de gewone stikzijde. Cordonnet garen is een dikkere variant, waar je een duidelijker borduureffect mee krijgt. Omdat ik voor dat soort garen kies, gebruik ik ook een topstitch naald.

Topstitch needles

Dat dikker garen krijg je gemakkelijker door het oog van zo'n naald en je voorkomt stroppen van het garen, wat bij mijn eerste keer met een gewone naald meerdere keren het geval was. Zoals Clutterpunk het vertelt, lukt thread sketchen of vrij borduren met de gewone persvoet echt goed. Een minimale investering dus voor een keer een ander resultaat.

13 opmerkingen:

  1. Zalig, heel mooi gelukt, ik ben een grote fan!
    En die tip van naald en draad is zeer welkom, merciekes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die vlinder is echt wel heel mooi. Vooral met die stukjes stof erin.Dat maakt het af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap gedaan! En die stukjes stof erin maken het idd. heel mooi. Als je met die topstitchdraad en -naald werkt, moet je dan ergens spanning aanpassen of blijft die normaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @An: Geen aangepaste spanning, enkele in breedte en lengte wisselen. Misschien wel belangrijk, de onderdraad is een gewoon garen. Anders zou dat misschien toch weer stroppen. Dat schrijf ik er misschien best nog even bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allé, jong, zo freestylen met uw naaimachine, sjiek, zeg!
    Dus eigenlijk hebben wij helemaal geen Naomi nodig, we hebben jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, heel mooi!!!! (Ja, die extra uitroeptekens mogen daar echt wel bij) En uw header is ook geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De max die vlinder!
    En dat van die cordonnet en topstitchnaald: ik ging dat eens proberen bij het doorstikken van kledij om het stiksel duidelijk te laten uitkomen. Zou dat lukken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker weten. Lukt heel goed, op mijn groene doilyrok heb ik dat gedaan. De zoom en onder de paspel.