6 juli 2011

Jullie aanvullingen bij de XY-files I

Jullie tips bij het gebruik van tricot.
  • Een boventransportvoet op een naaimachine zorgt ervoor dat de bovenste laag stof even snel onder de persvoet gaat als de onderste laag. Zoiets verhelpt problemen met lubberende boordstof (die toch van een goede kwaliteit is). Een filmpje kan je hier bekijken (meteen doorspoelen tot 1:30 als je de voet in werking wil zien). Zo'n voet kun je in combinatie met een tweelingnaald gebruiken. Bedankt Riet en Eloleo!
  • Wie in het Leuvense woont, vindt goede boordstof bij Pauli. Bedankt Riet!
  • Wie in het Engels zoekt naar tricotpatronen en niets vindt met 'jersey' probeert best eens 'knits' of 'knit fabrics'. Bedankt An!
  • Met een tweelingnaald hecht je beter niet. Het zijn nogal fragile naalden en hechten zorgt ervoor dat ze snel breken. Overlap het begin van het stiksel gewoon een paar centimeter en voor de perfecte afwerkers: haal de draadjes naar de achterkant van het werk en leg er een knoopje in. Bedankt de vliegjes en mevrouw Mertens!
  • Engelstalige tips over verschillende soorten 'knits' en naaien met 'knits' vind je hier en hier. Bedankt Sabine!
  • Vergeet op een overlock de stand van differentieelschakelaar niet aan te passen. Bedankt Lila! Normaal staat die op N (neutraal) voor katoen. Voor tricot zet je die op 2 of 1.5. Je stikt best eerst even een proeflapje en golft de rand van je stof nog bij 1.5 dan zet je de schakelaar beter op 2.
  • Sigrid vroeg hoe je met een overlock kunt hechten. Wanneer je een naad (bijvoorbeeld zijnaad van een shirt) overlockt dan zul je het begin en einde van die naad nog verwerken door aan de rand een stuk boordstof te stikken of door om te zomen. Je overstikt dan eigenlijk je begindraden opnieuw. Je zou hier in principe wel eerst een knoopje in je overlockdraadjes kunnen leggen, maar dat lijkt me niet nodig. Bij de boordstofcirkeltjes beschrijf ik hoe je een tweetal centimeter over het begin stikt (wanneer je op 't einde van de cirkel komt) en dan loodrecht afhecht. Daarmee zitten de draden ook voldoende vast. Bij Mertens werd me eens verteld dat een overlock eigenlijk niet kan hechten, maar je wel een truukje kan toepassen dat op hechten lijkt. Wanneer je bij zo'n cirkelstiksel terug bij het begin komt, dan kun je de persvoet opheffen en het stuk overlockdraad dat aan het begin hangt onder de persvoet brengen en naar achter trekken. Persvoet weer naar beneden en daarover stikken. Dat is de truuk, ik pas hem zelf niet toe omdat het mij op die andere manier ook lijkt te lukken.
  • Naadband wordt in de schoudernaden van volwassenen gebruikt. Stik je ergens een V-hals in (en geef je geen borstvoeding) dan kun je in die hals ook naadband verwerken, zo zit die hals netter. Bedankt Ima!
En Mama P. doet u hier uit de doeken hoe u in tricot perfecte knoopsgaten kunt maken.

14 opmerkingen:

  1. ah, hoe je een overlockdraad moet hechten heb ik hier eens uitgelegd:
    http://www.tantehilde.be/wrdprss/?p=290

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh help, het wordt alsmaar ingewikkelder...of net niet? Ik had graag naar je demo komen kijken op de IJverige Wijven bijeenkomst, maar geraak er niet. Dus zelf maar beginnen prutsen, al prutsend, leert men...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Hilde: Ik snap hem niet helemaal. Dan zitten de naalden niet meer in de stof wanneer je de stof omkeert?

    @Elisanna: Oh maar dat was anders tof geweest. En waarmee pruts je? Anders mail je maar even hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je naalden moeten inderdaad ook omhoog staan he, eigenlijk is dat hetzelfde als dat je nog een keertje over je gelockt stukje gaat zoals bij je halsboord. Maar dat met die draadjes die je vastsnokt, dat werkt wel goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hetzelfde effect dus waarschijnlijk maar jouw manier kun je ook gebruiken bij een gewoon recht stuk. Die tip van Mertens gaat enkel in een cirkel. Goed dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je hebt me met deze info zo gigantisch aan het stikken gezet, de tricot vliegt hier van onder mijn machientje! En 'k ben heel tevreden met het resultaat, dankzij jouw tips!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @mamasha: ik moet nog beginnen met prutsen;) Ik wacht nog op de bestelde leuke jongenstricot en dan begin ik aan Lukas zijn t-shirt. Maar...als ik vast zit ga ik zeker gebruik maken van de mamasha-hulplijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Petits Pirates: Anders vanavond naar de IJverige Wijven komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog een tipje waar je rekbaar biais (of vouwelastiek) kan krijgen (het is er met stipjes in leuke kleurtjes)om de boord van tricot af te werken als je geen boordstof wil gebruiken (amaai wat een zin!): bij Bambiblauw.be. Ik gebruik soms ook een reep van het tricotstofje zelf of een reep spons (wel een grotere uitdaging, resultaat kan je op mijn blogje bekijken) om een boordje te maken. (3.5cm breed en dan de gewenste lengte, aanstikken als biais of als boordje)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat fijn, alle extra tips ook nog eens op een rijtje. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. help! ik zit in de miserie... Ik ben komen kijken naar de ijverige wijven, ,heb je blogpost over tricot goed doorlezen, heb alles in huis, ondertussen ook goeie boordstof. Maar ik heb niet geluisterd naar de uitleg over de biais-versie (dat tetteren toch hé). Moet je daarvoor ook 3/4 nemen van de lengte? Ik heb een t-shirtje gemaakt volgens patroon 12 van ottobre 3/2011. Daar heb je geen bandje rond de hals maar overlappen de schoudernaden. En ik krijg het daar niet goed. Ook wipt de overlockte binnenrand van de boordstof naar boven. En na het doorstikken met de tweelingnaald had ik een lubberende lap :-( Gelukkig grotendeels weg kunnen werken door te strijken. Kan je me helpen?
    groetjes
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Karen: Mail me maar (mamasha@live.be) als dit niet helpt hé! Je neemt idd ook 3/4 voor boordstof-biais. Zo'n overlappende randjes worden beschreven bij Dana (http://www.dana-made-it.com/2008/07/tutorial-90-minute-shirt.html). Je ziet er veel foto's en goede uitleg. Zij doet de biais er wel anders aan, maar het systeem van overlappende naden is mooi te zien. De lubberende biais hebben veel mensen al voor gehad. De oplossing is dan een boventransportvoet, maar dat kost wel wat. Dat van het naar boven wippen, dat snap ik niet zo goed. Maar mail me maar als je nog hulp nodig hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Karen: en die uitleg over hoe biais eraan zetten vind je in deze (http://madebymamasha.blogspot.com/2011/06/de-xy-files-t-shirts-tricot-en.html) post.

    BeantwoordenVerwijderen