11 mei 2011

Schommelen in het wit

The living room swing

Een jaar zijn we nu bezig. Iets meer zelfs en de fase waar ik het meest naar uitkeek, brak eindelijk aan. Stucadoren. Oranje muren werden wit en terwijl dat gebeurde, leerden we een hele fijne mens kennen. Eentje vol jaren, wijsheid, humor en goeie verhalen. De weken vlogen voorbij en met iedere grap, iedere reisanekdote, ieder gezamenlijk koffietje met boudoirke en vooral iedere extra, zachte, witte muur voelde ik de goede moed terug keren.

Met die verse voorraad werd voortgewerkt aan het schommelplan. We vonden de perfecte haken en de goede aanpak. Hadden we kunnen rekenen op een goede service van de onlineshop waar we de haken kochten dan waren die zoals voorzien nu schoon weg gewerkt in het pleisterwerk. Maar. De haken kwamen té laat aan en nu zitten we nog met een moeilijke afwerkingsopdracht. Eentje die we wat uitstellen, we genieten liever even.

The living room swing

Het schommelplan begon met een hoop gegoogel. Over hoe je een schommel aan een stalen steunbalk moet bevestigen. Ik kwam dezelfde vraag tegen, maar het goede antwoord moesten we zelf verzinnen. Mocht er out there iemand dezelfde plannen hebben, ons systeem blijkt het goed te doen voor kinderen en volwassenen.

The living room swing - how to

The living room swing - how to

We kochten twee schommelhaken type 'american' met boorgaten van 13mm. De MDH boorde eerst kleine gaatjes voor met een metaalboor van 4mm. Daarna ging hij de balk te lijf met een exemplaar van 12 mm. Het boren moest heel gestaag gebeuren want de boor en balk werden gloeiend heet. Armen en ogen tegen metaalsplinters beschermen bleek aangeraden. Na het boren werden de bramen met schuurpapier verwijderd en konden de schommelhaken bevestigd worden. Bouten van 12mm dik haal je dan door de schommelhaken en je vergeet de rondellekes aan beide kanten van de bouten niet. Iedere bout werd vastgezet met twee moeren waarbij in de eerste een teflon ringetje zit zodat het boeltje echt compleet vast zit.

Tussen de schommeltouwen en de schommelhaken zitten nu karabijnhaken met een extra veiligheid. Een gerust gemoed en een systeem waarmee de schommel er makkelijk afgehaald kan worden, want bij dat ene exemplaar zal het hier waarschijnlijk niet blijven.

24 opmerkingen:

  1. Wow, dat begint er echt chique uit te zien!!!
    ♥wit. EN die schommel, WAUW zeg! geweldig geniaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super ! Wij moeten hier nog altijd een systeem vinden om een ikea-touwladder op te hangen (waar je ook kunt op schommelen), maar zonder stalen steunbalk te onzer beschikking :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En geen andere balk of zo Jo? Een houten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof! En als de kinders de schommel ontgroeid zijn, zo'n mooie hanging egg chair!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, super! Dat is daar gewoon een ander huis.
    Volgende vergadering bij jou. Ik ben zooo benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier steken we nog eens iets van op, zie! Alleen jammer dat jou verbouwingen ettelijke jaren na die van ons komen. Wij wonen nu dus in een huis zonder schommel en dat zal zo blijven.
    Wat heerlijk zeg, al dat wit. Je hebt ineens een woning in de plaats van een werf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. eens de muren volledig wit zien, heb je inderdaad een volledig ander huis! Dat is niet 1 maar 10 stappen vooruit. En die schommel is een super idee. Ik onthoud het voor als ik me ooit nog eens aan een volgende verbouwing waag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heerlijk! dit laat ik NIET aan onze 4 kids zien, want dan weet ik wat ons te wachten staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Plezant zeg, binnen schommelen! Ik denk dat ik dat toch ook eens zal vernoemen als we het nog eens over (ver)bouwplannen hebben :) En wit is zooo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amaai! Dat is echt wel zalig, zo'n schommel in huis. Ik wil er ook één! En dan keihard Prieeltje uit Kulderzipken spelen. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja en 't zal wit blijven behalve misschien de ene muur voor krijtbord. Of er moet krijtbordverf in 't wit bestaan.

    @Kathleen:ROFL!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Sharon,
    ik wou je iets vragen rond die stempels van je. Kan je die effectief op textiel gebruiken zonder dat ze wegwassen? Die instrijklabels zijn wel tof maar net niet dat vind ik. Die van jou vind ik super. Als je die op bestelling zou maken, hoeveel vraag je er dan voor? Groetjes Béné
    (het lukt me gelijk niet om te mailen hier, maar mijn email is beneongenae@yahoo.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo lang naar uitgekeken, maar zo schoon wit!! En een geweldig idee, die schommel ... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. cool cool! Ik zou daar een batterij aan hangen zodat je de energie van Nils voor iets anders kan gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. superidee vind ik dit (vond het de vorige keer dat je het beschreef ook al, maar toen nog niet gereageerd). Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haha, super!
    Na twee zinnen van je uitleg had ik al afgehaakt en besloot ik enkel naar de prentjes te kijken. Prentjes zijn mooi en dus toon ik ze aan de hubby. En die roept na 'n minuut: "Maar vrouw, die legt gewoon uit hoe dat moet! Nu kunnen we eindelijk Lily's schommel onder onze carport hangen!".
    Alzo geschiedde: de man zijn probleem, opgelost door vrouw haar blogverslaving :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Allez gij super! Veel succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. keitof, een schommel in huis gewoon! hehe, dat begint er netjes uit te zien bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. super mooi
    dat wil ik ook (maar de man des huizes wil niet wegens geen stevige balken)
    snif
    trouwens
    mooie foto's !

    BeantwoordenVerwijderen