2 mei 2011

De betere blogroll

Toen ik een aantal jaar geleden met deze blog begon waren er zo'n tiental anderen die mijn aandacht trokken. Intussen breidde blogland enorm uit en zag ik meer en meer interessante weblogs verschijnen. Die allemaal volgen vind ik geen sinecure. Met een blogroll in de zijbalk moet ik kiezen tussen iets wat te veel plaats inneemt (ik hou het hier graag soberkes) of een lijst waar te veel bloggers bij ontbreken dus ging ik maar voor een pagina waar ik er dan een ganse hoop op kan lijsten. Properkes, maar wel erg jammer dat je op die manier de belangrijkste functionaliteit van een echte zijbalk-blogroll kwijt bent, het snel op de hoogte gebracht worden van nieuws op die blogs. Daarom ging ik op zoek naar een systeem waarbij je, afhankelijk van de tijd die je ervoor hebt, bij kan blijven met een handvol of een grotere hoop blogs. En ik denk dat ik zoiets gevonden heb!

Html-codes enzovoort, ik snap er weinig van dus misschien lees je(*) dit en denk je nu wel van 'duuuuhhh', maar zelf had ik een hallelujah-gevoel bij het ontdekken hoe jij en ik voortaan vanaf de pagina bloglandbewoners de nodige, thematisch ingedeelde, updates kunnen zien.

Wanneer je doorklikt naar de pagina bloglandbewoners, zie je een onderverdeling in groepjes en staat onderaan iedere groep 'alles weergeven'. Jij en ik kunnen op die manier in een google reader systeem door de nieuwste updates scrollen. Bij weinig tijd scroll ik door de shortlist en bij meer tijd bekijk ik ook de andere groepen. Handig toch! (Of denk je nu van dubbel 'duuuuhhh'?)

Wat googelen en experimenteren leerden me dat:
  • je in google reader 'abonnementen' kan beheren en iedere gevolgde blog in zelf gecreëerde mapjes kan stoppen. Je doet dit via 'instellingen voor google reader' en gaat naar 'abonnementen' of klikt op het pijltje naast 'abonnementen' en kiest daar 'abonnementen beheren'.

  • je onder 'mappen en tags' bij 'instellingen voor google reader' een map openbaar kan maken door op het grijze tekentje naast 'privé' te klikken. Dat tekentje wordt dan oranje en daarnaast staat dan 'openbaar'.

  • je met html-codes overal op je eigen site één of meerdere blogrolls kan toevoegen door eerst te doen wat in de vorige stappen beschreven staat en dan te klikken op 'een blogroll aan uw site toevoegen'.

  • je één of meerdere html-codes uit de vorige stap naar een pagina op je blog kan kopiëren en daarvoor een aantal lay-outs kan kiezen. 'Geen' kiezen betekent gaan voor de sobere lay-out zonder rasterlijnen en links die het kleur krijgen die je daarvoor ooit al eens koos.

  • de aanpassingen die je achteraf in google reader doet automatisch toegepast worden op de pagina waar je de mappen hebt gedeeld. Verwijder je een blog uit een map, voeg je er één toe, wijzig je een naam van een blog, enzovoort, aanpassingen in google reader zie je onmiddellijk op je blogpagina.

  • je door al deze stappen uit te voeren een handig leessysteem op een blogpagina kan creëren!
Misschien interesseert dit eigenlijk niemand en misschien heb je nu wel door dat ik eigenlijk maar een blog/wwww nitwit ben, maar mijn probleem is in elk geval opgelost.

(*) En we kennen elkaar nu al lang genoeg hé. Als dat voor u ok is noem ik u voortaan 'je'.

22 opmerkingen:

  1. Ik denk dubbel : een beetje jiha, super ontdekt, en een klein stukske van mij snapt theoretisch helemaal wat ge schrijft maar ik heb toch een uhuh... gevoel hoe ik dat moet gaan doen... (maar ik ben dan ook een computer-sul wat dit soort dingen betreft) Ik ga dat nog een paar keren herlezen en dan komt dat helemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hola, ik denk blijkbaar niet alleen dubbel, ik schrijf ook dubbel... oeps...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niks van aantrekken van dat nitwit-gevoel, mij overvalt het ook regelmatig. Er zijn zoveel blogs, ik hou het bij mijn reader met mapjes.

    ik heb onlangs ontdekt dat reacties via mijn googleaccount steevast een "niet gevonden" opleveren omdat mijn gmail niet met mijn blog verbonden is. Moet ik nog eens uitzoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. LOL, 't is al weg.
    Ik zal daar anders eens wat printscreens voor maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Nobutterfly: wat bedoel je? Bij mij is dat een live-adres en daar komen de reacties op. Je kan dat ergens in de bloginstellingen ingeven toch, waar de reacties aankomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik herken uw probleem, ik weet ook niet meer welke ik wel/niet in mijn blogroll op mij weblog moet zetten. Maar ik lees nu feitelijk alles gewoon via mijn dashboard bij blogger. Zo mis ik niks, denk ik. Maar dees systeem ga ik toch ook eens bestuderen. Merci! En ik ben vereerd zeg, dat ik daar ergens tussen dat lijstje sta :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk: amai, dat is kei-interessant!

    En ik denk ook: ok, u mag me voortaan je noemen ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Nele: Ik deed dat ook, met een beetje verlies van mijn moed daarbij. Geen onderverdeling en dat ding schokte precies maar voort (nieuwe berichten toevoegend) omdat er zoveel blogs te volgen waren. Enne op deze manier moet ik niet eens ingelogd zijn en vooral kunnen lezers zonder account ook een google reader systeem gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier in het hoge noorden van Nederland wordt uw blog met veel belangstelling gevolgd. Als mama van een babyzoontje & beginnend naaister voel ik me bij uw blog helemaal thuis. En deze blogroll is helemaal handig voor mij, merciekes! (Is dat goed Vlaams?)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Jildou: Oh das tof! En 'erug' goed Vlaams :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ...de wizz-kid in mij is zélfs na t lezen van uw tóch duidelijke uitleg, vér te zoeken...
    En ja; Jij,alstublieft...!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Al ik het nog eens op mijn gemakske lees, denk ik dat ik het snap;) Ik bewonder vooral uw moed om zoiets te maken, amai! Dankjewel van de blogroll, moeten we niet te veel zitten googlen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. tuuuuuuuut!!!!
    Mijn brein is tilt geslagen. Ik lees het allemaal nog eens opnieuw op een rustig moment. Bedankt alleszins!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik hou van mensen die dat zelf gewoon allemaal uitvogelen, hulde!
    En bedankt dat ik in je shortlist sta hé.
    Enne, ik vind 'u' eigenlijk leuker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk leuk! Handig handig!

    Succes nog
    Tinne

    http://creatinneling.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Om uw ego wat omhoog te krikken: dat is nog veel te moeilijk voor mij! (en ik zeg u, want wij kennen elkaar nog niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. heel leuk (en ik heb blijkbaar verdomd veel geschreven de laatste tijd). Ik vind mijn blogroll ook wel handig, die brengst steeds het laatst geschreven stuk naar boven;

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat doet mij eraan denken dat ik die van mij dringend moet aanpassen, hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling was zeker? ;-)

    Wel knap gedaan en uitgezocht! Heel netjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. of, dat klinkt hier interessant! maar ik ga dat eens op t gemakske lezen op een deftiger uur. Merci voor de tips in ieder geval, ik kan daar zeker iets mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En dat net nu ik op aanraden van Eloleo de wondere wereld van Netvibes aan het verkennen ben... Was dit dan toch handiger? Hm. Nog in dubio.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik snap er allemaal niks van, ik hop gewoon van de ene blog naar de andere, en ik vind zo van die blogrolls in de zijkant bij anderen altijd heel handig ;)

    BeantwoordenVerwijderen