23 maart 2011

Broekenfestijn

Pants for Nils

Schoon weer dat wel, maar hier blijft de stof voor korte broeken nog even in de kast. De nood aan lange pijpen werd hier te nijpend. Na een serieuze groeischeut, té veel slidings en een ochtend waarbij de pyjama net niet de schooloutfit van de dag werd, maakte ik de balans op. Truien en T-shirts à volonté, maar 't kind had slechts twee draagbare broeken. Te weinig voor het jong geweld in huis.

Pants 1

Pants 3

Voor 'frullewietjes' was er dit keer geen tijd. Het basispatroon van Made werd opnieuw boven gehaald met in het achterhoofd een truc die mevrouw Mertens mij verklapte.

Voordeel: geen apart te knippen tailleband (maar achteraf lijkt het wel een aparte), geen veiligheidsspelden en in te foefelen elastiek, geen dicht te naaien gat, geen door te stikken tailleband.

Nadeel: De overlock is de beste machine om hem mee uit te voeren, maar stevig zigzaggen lijkt me het proberen waard.

Waistband - how to I

Waistband - how to II

Waistband - how to II

Waistband - how to III

Broek nummer 1 en 3 werden met deze truc gefabriceerd. Broek nummer 2 is een ander verhaal.

Pants 2

Pants 2

Dat exemplaar moest eigenlijk een salopette van deze soort worden. Eigenwijze boordstofplannen en zo één van die dagen waarop gewoonweg niets lukt, leidden tot het afknippen van het bovenstuk en het nog eigenwijzer voortdoen met die boordstof. De overgebleven broek zag er goed uit, maar het was dus wel degelijk één van die dagen. De tailleband was te ruim en viel gewoon tot op de knieën. Lostornen leek onbegonnen werk en ik herinnerde me het flesje fray check oftewel antirafel lijm. Tijd om dat eens uit te proberen en te zien dat er ook voor die dagen trucskes bestaan!

Fray check and a waistband I

Fray check and a waistband II

Fray check and a waistband III

31 opmerkingen:

  1. Wijze broeken! Ik heb hier ook net een lading gemaakt, jongens hé :-) Die tip ivm de tailleband ga ik zeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sjiek gedaan en nog mooi ook !
    Zulke broekjes mogen mijn kindjes later ook zeker dragen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die 'made'broekjes worden hier ook zot gedragen door het tweejarig zoontje. Ik vind het modelletje super, zo met die wijdere broekspijpen. Die tip ivm de tailleband ga ik volgende keer ook eens toepassen, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalige broekskes!
    En al die slimme oplossingen zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De inleiding zou de mijne kunnen geweest zijn (moest ik een blog hebben, haha). Vanavond net twee broekskes geknipt, wel van 't soort met nog wat frul. Ook hier bovenstukken in overvloed, maar die broeken :-/ Je hebt er schoontjes van gemaakt. 'k Ga dat Made-patroontje ook eens uittesten. En die tip met de overlock is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wil ook vriendjes zijn met mevrouw Mertens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. U foto's zijn zo mooi en zo aanstekelijk dat ik bijna zin heb om voor die grote jongens van mij ook een ontwerp te bedenken, want jongens en broeken verslijten bij de vleet dat blijft hier een probleem ook al denk je dat ze er te groot voor zijn, niet dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. die tip van de tailleband moet ik onthouden. Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie broekjes! Die staan hier ook nog op de planning!
    En wat een slimme tailleband-tip

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schoon! Het kind zal wel content zijn met zo'n toffe broekskes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Allé, zeg, mijn reader heeft die post van u compleet genegeerd.
    Soit, schoon broekskes! En ziet dat die antirafellijm nog van pas komt. Ideaal en een mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vandaag is Inias ook weer thuis gekomen met een kapotte broek.Zelfs knielappen helpt niet meer.
    Dus zeer herkenbaar.
    Hele leuke broekjes!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. leuke broekjes! je brengt me op een idee voor die krokodillen, want voor een hemdje vind ik ze toch wat te stijf,...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind ze prachtig! Helemaal in combinatie met de shirts van de eerdere posts. En een goede tip van de tailleband!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Stomme vraag maar als je de taille op de beschreven manier maakt valt het kruis van de broekjes dan niet iets minder diep waardoor de tailleband net iets boven de bilspleet hangt?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Finn: 't Is inderdaad zo dat je de bovenkant van dat Madepatroon best wat hoger maakt, want door dat dubbel plooien krijgt je idd wel een laag bovenstuk van de broek. Ik deed het niet bij deze broekjes, maar volgende keer doe ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ok. Het is maar dat ik niet zo van bouwvakkersspleten hou.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. nice! Met één van de resterende verbouwingstoestanden de afgelopen weken heb ik ni meer verder gedaan, maar het komt terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik moet die dringend uitproberen zeg. Simonne schuift op haar poep en al haar broeken zijn versleten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De broeken zien er goed uit, ga ik ook proberen! Ik kan alleen bij de tailleband truc stap 4, 5 en 6 niet vinden. Zijn de fotos verdwenen? Zou te gek zijn als je die nog kan toevoegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Katrin: Merciekes voor de opmerking. Ik had het zelf nog niet eens gezien! De foto staat erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vroeg mij eigenlijk af waar je die leuke tricotjes haalt. Katoen vind ik genoeg maar tricot is toch een ander paar mouwen

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Mama van vijf: Die in dit bericht komt uit de onlineshop Minimenschundco in Duitsland. Sommige ZNOK-tricots heeft Vermiljoen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geweldige tip! Zojuist net zo een joggingbroekje gemaakt, ideaal, strak en lekker snel! Ik ga door met de volgende broek!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Inderdaad een strak patroon hé. Ik ga 't nu wat inkorten voor de ene zoon en wat verlengen voor de oudste. Made's zoon is volgens mij even smal als mijn jongste.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dag Mamasha,

    gisteren begonnen aan mijn eerste broekje met randen in tricot. Ik zou dus ook uw truc moeten toepassen met anti rafel lijm maar waar kan ik dat kopen? Gebeld met Veritas Waregem en daar zouden ze dat niet hebben...
    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel leuke foto's en broekjes. :) Waar haal je de uitrafellijm?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. De lijm haalde ik bij Mertens Mercerie in Melle. Die hebben zo ongeveer alles wat fournituren is.

    BeantwoordenVerwijderen