7 december 2010

Kempische tricot

Ge kent dat wel, van die stoffenwinkels waar vooral meetekes te vinden zijn. Waar grijs en bruin de vitrine kleuren. Degene die je links laat liggen omdat ge daar toch nooit aan uw trekken zult komen. Dankzij en met deze lieve gids sprong ik daar toch eens binnen. Eenmaal de vitrinevrees overwonnen, vond ik in Turnhout dit tricootje. Schoon, maar duur en daarom kocht ik er niet genoeg van. Ik wist toen ook nog niet wat ik ermee zou maken. Nog iets dat ik moet afleren.

De zoektocht naar een patroon startte en ik bleek een moeilijk geval te zijn. 't Gaat hier over mijn lijf. De flairs en Libellen die ik in mijn jeugdiger jaren doorbladerd heb, leerden me alles over de 'probleemzones' en hoe je die het best camoufleert. Al goed en wel als je er daar maar één van hebt, maar wat met de vrouwen die bij de kapper of tandarts gans dat artikel in de sjakosj proppen? Vind maar eens een kleed dat én buik én bovenarmen én billen én dijen én heupen er wat deftig laat uitzien. Niet simpel dus hakte ik op goed geluk de knoop door en werd het een combi van kleed 3a en 3b uit de Knipmode oktober 2010.

Jersey dress

En zei ik al dat ik te weinig had gekocht? Ik zou mezelf niet zijn als ik niet wat miscontent met het maaksel was. Ik wou eerst en vooral driekwarts mouwen, maar had te weinig stof om die zo lang te maken. Ik knipte wat er nog te knippen viel en zit nu ik met 'elleboogmouwen'. Wat me nog meer stoort is dat het me niet lukte om het dessin te laten doorlopen. Er was dus niet genoeg stof en met tricot blijkt dat een helse job. Iemand tips bij het spelden en knippen van patronen met stretchstof? Hier wordt er in die fase serieus gevloekt.

27 opmerkingen:

  1. Awel, ik vind dat toch schoon. En al helemaal met dat giletje erbij. Helemaal af. Trek je het morgen aan?
    Met je tricotprobleem kan ik je helaas niet helpen. Ik heb me enkel nog maar aan simpele - niet doorlopende - projecten gewaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het wel mooi en het stoort mij niet dat het patroon niet helemaal juist doorloopt. De mouwen zou ik zelf ook liever langer hebben maar als de stof op is moet je creatief zijn hè! Mooi gedaan. Ivm het spelden, wat is je probleem juist. Voor de schoudernaden gebruik je bij tricot naadband om te verstevigen, maar dat wist je waarschijnlijk al?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja die naadband is in orde, maar helemaal in 't begin, bij 't spelden verkruipt die stof altijd en heb ik rimpelkes. Nu zag ik met deze stof bij het vouwen ook dat het dessin niet recht was. Is dat normaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind die mouwen wel tof zo, leuker dan 3/4 denk ik. En dat dessin, ik zou dat ook tegenkomen. Ik wil ook liefst een project in gedachten hebben. En dan nog, dan heb ik ook geen benul van de hoeveelheid stof die ik nodig heb.

    Ivm de tricot. In Le chien Vert hebben ze er heel schoontjes. Ik keek blijkbaar altijd bij de verkeerde tricots (die helemaal achteraan). Maar halfweg de winkel staat er een rek met heel wat Fragile-achtige tricots. Mooi. Maar ik had weer geen project in gedachten dus heb ik er geen meegebracht. Correctie, wel veel projectjes in gedachten maar geen waarvoor ik tricot nodig had.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai Miss Stik, zo gedisciplineerd! Ik werk in Brussel, 'k ga daar eens rap langs moeten gaan, met project in gedachten weliswaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dat helemaal niet erg, dat dat patroon niet doorloppt, integendeel!
    En die mouwkes, ik heb ook een kleed gemaakt met zulke mouwen :). ik ben er nog niet aan uit of dat een goede lengte is of niet, maar t was niet in tricot, dus lange mouwen waren mij te stroef en korte mouwen te zomers. Bij deze heb ik beslist dat het een goede lengte is :).
    Echt schoon jong, uw kleed!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vrouw, gij zijdt veeleisend ;).
    Volgens mij lukt het van uw leven niet om dat patroon netjes te laten doorlopen met tricot: dat rekt en verschuift toch maar.
    Ik vind 'm geweldig. Zoals hij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mamasha, je bent er op en top vrouw in! Die elleboogmouwen vind ik mooi, volgens mijn fashion kennis (ooit eens Trinny & Suzanna uit de bib gehaald voor een kledingruil) verlengt dat de arm heel elegant. En ik denk dat je taille er mooier uitkomt doordat dat patroon net niet doorloopt. Als het je teveel stoort: een riempje erop dragen? Maar ik vind het mooi zoals het is.
    Tot zover de vrouwenklap. Van tricot naaien heb ik geen verstand, maar van groene honden wel. Dus plunderen: die winkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De mouwkes vind ik super, het V-halske met dat topje erbij ook, het dessinke zeker, dat modelleke staat u echt wreed schoon! Na uw radio-optreden zo een kleedje afmaken, dat is toch wel een geslaagde dag geweest voor jou?!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeuj!Helemaal mooi!Ook de mouwen!En in Turnhout gevonden,allee seg!Meisjesmama gaat dat niet geloven;)
    Wanneer mag ik nog eens gidsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat patroon laten doorlopen??? Daar zou nu eens gaan haar op mijn hoofd aan denken. Deze jurk is gewoon perfect zo! Helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. schone dinges zeg! ik moet al serieus inzomen om te zien wat je bedoelt.
    wreed schoon model!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merci dames, zoveel lijfcomplimenten en al!

    @ Mama P.: daarom zijde gij mijne maat hé, soort zoekt soort ;-)

    @ Prutsen: Ja dat werd mijn fetisj hé dat doorlopen, misschien is 't idd goed dat het ook eens anders gaat.

    @ ton.Bouton: wat een wijsheid!

    @Harvest: op naaivlak wel ja!

    @Nele: ewel in de vakantie hé, kom ik tot bij u?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, kijk, in de Kempen is 't nie slecht !!! (da's al langer geweten :) en by the way - mijn wederhelft heeft je radiodebuut gehoord !
    groetjes,
    Leen
    PS als ge nog eens in de Kempen zijt ik heb een serieus naai-issue dat ik niet geregeld krijg !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je zou een brede riem kunnen dragen op de naad waar het patroon niet doorloopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind 'm helemaal mooi zoals hij is! Je staat er fantastisch mee en is dat niet de uiteindelijke bedoeling?!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die van le chien vert, dat is echt de stock van fragile.

    En loop maar eens een doorsnee winkel binnen op zoek naar een tricotkleed: die tekeningen lopen écht niet door. Tis prachtig zo!

    Voor het verschuiven bij het knippen ken ik geen truck. Bij het stikken naait mijn moeder er een stuk zijdepapier mee in.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jammer dat nog niemand met een oplossing komt voor het spelden en knippen van tricot. Ik heb daar gisteravond ook zo op zitten vloeken dat ik aan het stikken niet meer ben toegekomen. Ik dacht dat mijn tricot te 'flubberig' was. En dat probleem van te weinig stof kopen herken ik ook helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hey,
    tis geen wondermiddel maar...
    -let op als je de stof koopt: hoe harder het rekt, hoe moeilijker om het goed te kunnen knippen.
    - stof kopen met een tekening die NIET hoeft door te lopen, kan ook helpen :-)
    - maar vooral: genoeg gewichtjes op je stof leggen voor je begint te knippen. in de les gebruiken we daarvoor loodjes. Maar presse-papiers of eendert wat dat als gewicht kan dienen is goed!

    trouwens, zoals hierboven al meermaals gezegd: niks mis met dat kleedje. Het is soms jammer hoe kritisch we zijn over onze eigen naaisels! gewoon aandoen met een smile :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Riet: Dat zijdepapier waarvoor is dat dan? En wat gebeurt daarmee in de was?

    @Action Girl: wijze raad!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mamasha, als ge gaat, laat iets weten he. Dan kom ik ook (tegen dan zal ik eens kijken hoeveel stof ik nodig heb voor dat tricot kleedje zoals dat van meisjesmama).
    De tricot staat rechts van de beestenstoffen (waartussen spijtig genoeg geen schaapjes).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik peis van maandag over de middag tijdens mijn lunchpauze een keer langs te gaan. Woon jij eigenlijk in de buurt Miss Stik?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat zijdepapier trek je er daarna tussen uit. Dat zorgt blijkbaar gewoon dat de boel niet gaat uitrekken tijdens het stikken. (Een boventransportvoet helpt naar 't schijnt ook.)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik kom hier te laat kijken, natuurlijk...
    Ja, ik woon niet te ver. Wel de andere kant van de kleine ring, eerder dicht tegen de Kruidtuin.
    Iets gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Miss Stik: En ikke maar rondzien of ge der niet waart! :-) Maar allez, dan kunnen wij in feite eens een lunchke doen in Brussel? Volgende week maandag vrij?
    (tricootje en stof voor broekjes gekocht!)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat is nu wel idd ne "duurdere" winkel waar je bent binnegestapt.... Als ik dat had geweten, had ik je swap eerder kunnen maken en met je afspreken om het persoonlijk te overhandigen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Och gij woon je daar dicht bij? De Kempen zijn de Gentse bloggers serieus aan 't bijbenen!

    BeantwoordenVerwijderen