8 oktober 2010

Het hemd en de truuk met het plakband

Nils weet wat hij wil en nog beter wat hij niet wil. Minder handig wanneer dat gaat over inkopen, eten, slapen, stappen, en ge kent dat wel allemaal, maar 't komt van pas bij de stoffenkeuze. Moeder kan niet kiezen? Dan halen we er gewoon Nils efkes bij. De vliegtuigen interesseerden hem niet (moet ik mij nu zorgen maken?), maar de schone vogels van Michael Miller trokken zijn aandacht. De stof vond ik bij Vermiljoen, het patroon is er eentje uit de Ottobre 3/2010. Hetzelfde model zag je ook al hier en hier. Edit: en natuurlijk ook hier!
Shirt for Nils

Ik probeerde het dessin bij de verschillende delen te laten doorlopen, maar daar had ik niet genoeg stof voor dus lukte dat maar voor enkele delen. Plus dat is dus ook niet gemakkelijk é. Verder zijn we hier content van.

En dan eens iets over hoe je knoopsgaten schoon gelijk en op de goeie plaats krijgt in zo'n hemd (of waarin dan ook). Ik doe dat met een truukske uit de naailes, eentje dat ik met u wil delen, want 't is een goei. Of 't moet zijn dat jullie dat allemaal al zo doen?

Van den eerste keer met alle verticale knoopsgatstapkes. Voor zo'n hemdje dus.
  • Leg de knopen op het afgewerkte hemd. Schik wat, meet wat, tot ze goed en even ver van elkaar liggen. Hier ligt de eerste knoop zo'n 4 centimeter onder de halsnaad. Tussen die en de andere zit telkens 6 cm.
  • En dan de truuk: kleef een stuk plakband onder iedere knoop. De knopen mogen nu dus weg en je zet op het eerste stuk plakband met stylo een punt op (stel) 4 cm onder de halsnaad. Je zet een punt op alle andere stukken plakband waarbij er telkens (stel) 6 cm tussen die punten zit.
  • Meet de afstand tussen de rand van het voorpand en het stiksel (waar je het beleg dus mee hebt vastgestikt). Je zet een punt in het midden van die afstand en ter hoogte van het vorige punt dat je hebt gezet. Dit puntje wordt het middelpunt van je knoop. Doe dit op elk stuk plakband.
  • Meet de doorsnede van je knoop en de dikte van je knoop. Tel dit op. Hier was dat 1.2 cm + 0.3 cm = 1.5 cm.
  • Teken nu op ieder stuk plakband een verticale lijn van (stel) 1.5 cm waarbij je tweede punt (uit stap 3) in het midden van die lijn zit. De lijn teken je evenwijdig aan de voorpandrand. Zet korte horizontale streepjes boven en onderaan je verticale lijnen.

    Making buttonholes
  • Nu kun je 't knoopsgat maken. 't Beste is er eerst eentje te maken op een restje van dezelfde stof als die waar je 't hemdje in maakt. Ik steek voor een knoopsgat de onderdraad door het gaatje in het stokske van de spoel en ik zet de steeklengte op ongeveer 0.5.

    Het hemd en de truuk met het plakband III
  • Wanneer het knoopsgat klaar is, trek je de plakker er gewoon af. Voor je het stiksel strijkt! Het beetje plakband dat in de midden zit, komt eraf wanneer je het gat open tornt.

    Making buttonholes

20 opmerkingen:

  1. Lang leve mijn knoopsgatenvoet die automatisch de grootte van mijn knoopsgat bepaald en stikt :-)..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit hemd is werkelijk prachtig! In die stof had ik geen hemd verwacht, maar het is echt perfect gewoon!
    Mijn machine heeft een knoopsgatgeheugen, heel handig, maar is teken een knoopsgat altijd met krijt op de stof.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supertip! Maar mijn machine bepaalt ook zelf de grootte:-) Gewoon het knoopje in het knoopsgatvoetje stoppen en bepalen waar het knoopsgat moet komen. De rest doet-ie zelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat? Dat loopt gewoon door op de rug en het borstzakske? Fenomenaal!
    Ik vind het ongelooflijk geslaagd. Hij staat er ook wel geweldig goed mee hé. 't Kind heeft smaak. Maar daar moet ge U geen zorgen om maken.

    Mijn machine doet dat ook automatisch en ik teken de knoopsgaten gewoon met stift op de stof. Dat ziet ge toch niet meer achteraf?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allez gij bende luie dozen OF snobs met keidure machines! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, schoon hemdje!!! Ik zou in die stof op 't eerste zicht geen hemdje zien maar uw zoon heeft smaak zeg! Heel geslaagd.
    En ja, ik heb ook zo'n handige knoopsgatenvoet en mijn machine was niet eens zo duur :) Ik zou wel graag een latje hebben om de knoopsgaten te verdelen, dat zou ik echt gemakkelijk vinden se!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben het op naailes ook zo geleerd. Maar 'k moet toegeven dat ik voor meer dan 2 knoopsgaten de machine van mijn mama (met knoopsgatfunctie) gebruik. Dat stuk over de onderdraad in het stokske van de spoel, begrijp ik wel niet hoor? En vooral: een perfect hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zonder zonen worden hier niet al te frequent knoopsgaten gemaakt, maar met mijn overgeërfd machien moet ik zeker ook trukken toepassen, dus hierbij dank voor deze!! 't Hemdje vind ik super, absoluut, uw zoon heeft smaak, goede smaak. Ik bestelde trouwens deze week ook dit stofje met eerder zakjes in gedachten maar ben blij te zien dat het ook een leuk stofje is voor een kledingstukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die stof is niet direkt iets dat ik zou kiezen voor een jongenshemdje, MAAR het is meer dan geslaagd!! Hij staat er super mee.
    En wat een mooi kind is die Nils met prachtige donkere wimpertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou ik vind het stofje echt helemaal geweldig! Zie altijd alleen maar meisjes dingen voorbij komen. Dus extra blij met dit patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die truc ga ik morgen al eens toepassen sè,op 't zelfde hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig stofje, je zoon heeft goeie smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Komende van een gezin met vliegtuig-gekken kan ik de keuze nie echt verantwoorden maar ik zou zelf ook voor de vogels hebbn gekozen. Het stofje is fantastisch en de kleuren fenomenaal. En zie een hoe mooi dat is genaaid?! Om trots op te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is inderdaad erg chique. Erg goed gekozen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, dat wil ik ook wel eens maken, zo'n hemdje!
    Maar hoe vindt ge die oude edities van Ottobre? Kunt ge dat nog ergens bestellen, dat patroontje?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Merciekes allemaal!

    @Meisjesmama: bestaat dat dan zo'n lat?

    @An: ik heb een Bernina en aan mijn spoelhouder is daar een stokske (is dat overal zo?) waar een gaatje in zit. Om de spanning voor het knoopsgatstiksel beter te maken moet je de draad daar doorhalen en dan pas naar boven halen. Is dat beter? (ik voel gelijk van niet...)

    @Needle Worl: schone wimpers é, 'k vraag me af hoeveel vrouwen hier op een dag aan mijn deur gaan staan daarvoor, haha!

    @Ella: bibliotheek hé, daar hebben ze dat allemaal en anders efkes lenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. How seg... hoe sjiek is dat: dat patroon zo laten overlopen doorheen de verschillende delen. Geweldig hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een ontzettend schattig overhemdje. Zo leuk stofje. En zo lekker kleurrijk voor een jongetje. Vaak dragen jongetjes veel minder kleurtjes. Dit is echt een klein trendsetterje! :) Super

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat trucje met de draad door het gaatje in het "stokske"sorry, Noord-Nederlander, zag ik pas twee weken geleden in de handleiding, deed het al 50 jaar zonder dat doorsteken. Maar ik denk, dat het hier gaat om knoopsgatengaren op het spoeltje en de machine, en dat is dikker dan gewoon machinegaren. Ik maak de knoopsgaten altijd met gewoon naaimachinegaren, de truc met het plakband lijkt mij ook bij knoopsgatautomaten handig als je met rekbare dus tricotstof te maken hebt, dan rekt het knoopsgat niet zo. Er zijn maatlatjes te koop, ze worden ook wel bij naaimachines geleverd, van aluminum, bij de betere naaiwinkels. Het is geen rib uit je lijf, ongeveer 5 euro en anders bekijk je ze heel goed en maakt er zelf thuis één van dun karton en beschreven met balpen en geplastificeerd met plakband. Kijk op het web bij zoommaatje mamarieke en je maakt het zo na. R

    BeantwoordenVerwijderen