1 oktober 2010

Een snood plan

Putting the grannies aside for a snood

De snood, l'écharpe tube of circular scarf. Daarvoor worden de granny squares efkes aan de kant gelegd. De winter komt eraan en ik wil ook wel eens iets anders dan de okersjaal rond de nek. Ik zag er een tijd geleden één in de winkel liggen, te duur voor mijn verbouwportemonnee en ging dan maar op zoek naar een zelfmaakplan. Het Phildarmagazine (dat dus echt wel geen duf boekske is) leverde het patroon, de wol komt uit de gelijknamige winkel. Blauw-grijs wordt mijn snood en oh zoooo zacht. Mijn oren zullen ook content zijn, want zo'n snood kun je dus ook over je hoofd trekken. Dat ik het ding zo moet noemen, vind ik er eigenlijk het minste aan. 'Waar komt dat woord in feite vandaan?

Wie geen goesting heeft om een nieuw exemplaar te breien, ook stoffen snoods zijn schoon. Een ideaal snel project. Wil je toch een gebreid exemplaar zonder al te veel moeite te doen, naai dan gewoon de uiteinden van je lange sjaal aaneen.

14 opmerkingen:

  1. idd snood plan!!! brings back memories (ergens eind jaren 80 heb ik zo een sjaal/col, muts gehad....). heerlijk warm.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik liep daar als tiener idd. ook mee rond. Gezellig, zo'n snood! Denk dat ik mijn brei-tante ook eens ga aanspreken :-) Laatste Phildar?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah ik liep daar als kind ook mee rond, zelf gebreid door mama. En ik apetrots dat ik niet met een 'gewone' muts over straat moest:-) hmm, ik krijg ook weer zin in zo'n snood voor de winter...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het supermooi, zo'n snood, maar als ik dat opzet zie ik er uit gelijk een kabouter ofzo. Maar ik ben wel een "circular scarf" aant haken voor een vriendin, en later een voor de grote zus, en het bevalt me al zodanig (heerlijk eenvoudig en toch een mooi resultaat) dat ik er waarschijnlijk ooit wel een voor mezelf ga maken. :)

    Ik ben heeel benieuwd naar je snood, dat ziet er al prachtige wol uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh,ik ben al benieuwd!Zo'n okergele snood,dat zou nog iets voor mij zijn...maar neuh,toch maar niet zelf aan beginnen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben al enkele weken op zoek naar een patroon voor zo'n sjaal maar wist helemaal niet dat je het eigenlijk een 'snood' moest noemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ow, dat wordt mooi!!En de phildar, daar staan SUPER mooie dingen, toch in die voor kindjes, dan zou ik zo beginnen breien, alleen het nog leren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah, ik wist niet dat dat "in de mode" was voor deze winter. Ik heb zoiets nog nooit gedragen, maar misschien moet ik er dan maar eens eentje maken. Leuke tip! Toon je foto's als het af is?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @An: idd, laatste Phildar, maar er zijn er verschillende en 't is die met de accessoires.

    @Nele: hmmmm...

    @Katrien: zeker foto's, maar ik heb er nog geen idee van hoe snel of traag het af zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zie een okere snood ook wel zitten,..., helemaal assorti bij mijn 'tistemiekes'. Mmmm, misschien toch maar eens lief lachen naar oma Greet?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grappig! Ik ben er op dit moment ook eentje aan het breien, met heel dik garen..

    Snood. Wat een raar woord, ik noem het gewoon een tunnelsjaal!
    Liefs, Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zo; k heb me tóch vergist in de Berg Werk des Granny-squares....Wát n werk...Mien Grote Grutjes... Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb ook wel zin om zo'n snood te breien. In welk phildarboekske staat het patroontje of de werkbeschrijving?
    alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Thor-t-ater: Hier zie je het boekske en kun je er ook al in bladeren: http://www.phildar.fr/Accessoires-042_CF::19546::100018.r.html

    BeantwoordenVerwijderen