21 september 2010

Tricot

Jersey top

Op de homesale liep ze ermee rond en hopla 't was gebeurd. Ik moest dat shirt hebben. Dus leende ik mevrouw Vermiljoens patroontje, haalde de tricot boven, ademde eens goed uit en zette de schaar daar nu eindelijk in.

Wat vond ik van werken met tricot? Ik ben er precies zelf nog niet helemaal uit, het was genieten en vloeken tegelijk. Zoals ik dat vaak bij de kinders doe. Katoen, das dat brave kind, degene die meestal meewerkt. Waar je 't één keer, misschien twee keer aan moet vragen, maar daarna komt dat dan ook in orde. Tricot, das het kind dat met uw voeten durft spelen en waar ge eens wat meer aan moet trekken, maar au fond eigenlijk gewoon gemakkelijk is.

Het shirt op zich, dat viel wat groot uit. Op de foto valt het precies nog mee, maar ik had zeker een maatje kleiner moeten nemen. Ik had Mama P's advies best eens herlezen. Nu is het dus eigenlijk een beetje oversized, maar in tijden van boyfriendbroeken (serieus meiskes?) en zo valt dat allemaal niet zo hard op.

Wat weet ik na dit ene avontuur nu over het werken met tricot?

  • Dat een overlock daarbij een handig ding is en ik daar thuis dus nog harder om moet zagen.
  • Dat een handleiding van een naaimachine vastpakken interessante info kan op leveren.
  • Dat mijn Bernadetje daarvoor een speciale soort overlock/stretchsteek heeft en dat hechten bij begin en einde daarbij niet nodig is.
  • Dat daarvoor bij mijn Bernadetje een speciaal voetje zit.
  • Dat stikken van naden met die steek en die voet een instant afgewerkte naad oplevert. (Al ben ik ervan overtuigd dat een overlock dat nóg beter zou doen!)
  • Dat je daarbij best een speciale stretchnaald gebruikt. De punt daarvan laat de tricotstof onbeschadigd.
  • Dat de spelden die je gebruikt dus ook onbeschadigd moeten zijn. (Door de lamifoam van bij de boekentas bleken de meeste bij mij klaar voor de vuilbak.)
  • Dat je het spelden best tot een minimum beperkt.
  • Dat je elk stiksel best onmiddellijk strijkt en daarbij best veel stoom gebruikt. Zo krijg je sterkere naden.

    Working with jersey

22 opmerkingen:

  1. Zullen we van de volgende IJverige Wijven een 'Tricot Special' maken?
    Kunnen we véél (bij)leren! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die "Tricot-Special", kunt ge dat niet houden voor jullie gastoptreden hier in Dublin? Wreed schoon bloesje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Héhé, ik hoorde het u gewoon vertellen, hier in mijne Kempische living! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankoewel voor de tricot-uitleg, die zal goed van pas komen in de naailes (->Het Monster van Tricotkleed).
    En voor de rest: je zou denken dat je zo speciaal van die verlaten industriële panden bezoekt, om een coole achtergrond te hebben en al voor uw foto's. Maar nee jong, t is gewoon de coole achtergrond van uw eigenste verbouwingen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi, gisteren ook voor de allereerste keer in tricot geknipt en genaaid. Geen handleiding gelezen en niet gevloekt.
    Maar bedoel je met Bernadetje een Bernina? En welk voetje (nr.) is dat dan? Ik heb gewoon mijn tweelingnaad voor de allereerste keer geconsumeerd en een rechte steek genomen. handleidingen lezen is niet zo mijn ding, maar misschien moet ik dat toch maar een keertje doen.
    Prachtig werkstuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sjiek, zenne! Goed gedaan! Maar dat wist je al, hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe mee voor dat uniform he!
    Geweldig schoon! Nu zijdt ge vertrokken he met den tricot.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe mee voor dat uniform he!
    Geweldig schoon! Nu zijdt ge vertrokken he met den tricot.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor de tricot-tips. Ik ben zelf nog moed aan het verzamelen om aan de eerste tricot jurkjes voor mijn 2 dochtertjes te beginnen. Maar met deze tips naast me zal het moeten lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Olaa, bestaat daar een patroontje van???! Schoon zeg, groen is echt jouw kleur!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er goed uit!
    Zeer bedankt voor deze tips! Nu ga ik het toch zelf ook een keer proberen!
    Eerst volgende week woensdag stof inslaan op het stoffenspektakel en dan aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Patroontje is mooi, stofje is mooi! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schoon! En hiermee hebt ge me over de schreef getrokken om die overlock te bestellen waar ik zo over twijfelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nu ik dat kleedje zag passeren in Ikea ... WAUW!!
    Superschoon!
    (Jij was toch met de ijverige Wijven gaan stoffen-spektal-shoppen, hé?!)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zag op het stoffenspektakel iemand met net hetzelfde shirt, was u dat? Aan de in/uitgang bij de stand waar ze zo toillecireé hadden,waar leuke tasjes mee gemaakt waren.
    Grts.Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jaja, aan de uitgang nog rap efkes elkaar gepasseerd hé! En merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Ruminavi: jaja, ik stond er een tijdje op de rest van een groepke te wachten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hey, in de naailes zijn we dit jaar ook begonnen met tricot! En ik kan je mss een tip geven ivm het groter uitvallen van je shirt. Je moet de maten namelijk een beetje aanpassen: gewoon de stof over je buste leggen (bovenwijdte) zo strak of los je wilt en dat opmeten. Die maat vergelijken met je gewone maat (bij mij was dat bv 92% van mn gewone maat) en al je maten daaraan aanpassen. Naailes in t Kisp is nog altijd tof, maar ik mis wel onze leuke groep.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Jss, bedoel je dan dat je de stof opmeet in tricot en de breedte daarvan vergelijkt met je gewone bovenwijdte die je voor katoen gebruikt? Dus als je er wat aan trekt dat dat dan als je 't op tafel legt wat smaller is dan een stukske dat je in katoen zou maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. jip, dat is het. Zo kun je zorgen dat het mooi aansluit of toch wat beter past. ben zelf nog volop bezig aan mn kleedje, maar als ik nog tricot-tips kan geven, zal ik dat zeker doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super Jss, merciekes é en ik mis jullie ook!

    BeantwoordenVerwijderen