6 augustus 2010

Reisgarderobe

Terug van een korte week met het kroost naar Frankrijk. Meer daarover later want ik moet tegen straks weer een valies gereed hebben. Dit keer voor een tour met een bende vriendinnen. Al 18 jaar maatekes, dit jaar allemaal 30 en dat moet gevierd worden. Op een boot dan nog. 'k Zie het mij alleen maar met hen doen, maar wij gaan dus cruisen. Naar Griekse eilanden en Turkse slash Kroatische steden. Wij gaan schandaleus veel van luxe genieten, cocktails drinken, ons laten masseren en wij gaan vooral heel veel tetteren.

't Naderende begin van deze reis deed me eindelijk eens werk maken van de rokken waar ik eigenlijk al in de maand mei aan begonnen moest zijn. Toen was ik wel gestart, met dan met het zoeken naar veel te veel info. Dat daarna schoon sorteren, oplijsten (zie het 'rokkendossier' rechts) en dan twijfelen over de stof die ik ga gebruiken. Normaal gezien gaat over zulk proces een maand heen, maar dit maaksel had daar een paar maanden meer voor nodig. Hier de biecht waarom. Omdat ik nu pas 't rare idee uit mijn hoofd heb kunnen schudden dat je alleen met een schoon lijntje een schoon rokske moogt dragen.

Wanneer je mijn taille- en heupomtrek bekijkt, zijt ge ervan overtuigd dat die maten bij twee verschillende vrouwen genomen zijn. Ik kan u dus garanderen dat een boekskespatroon sowieso aangepast moet worden en dat ik na de, hoe dan ook schone, uitleg van de madam en de tante geen courage meer over had.

En toen, per toeval, kwam ik hierop terecht. Hallelujah! Registreren is zeker de moeite want wanneer ik daar mijn maten ingaf, rolde uit mijn printer een volledig patroon met handleiding voor de gegeerde gerende rok. Ik vond dat gelijk wel een beetje fantastisch.

Thunderlily, maattabellen en omrekentabellen zorgden voor een doorbraak en gisteravond werden er 2 rokken geproduceerd met 2 stofkes van Den Beer.



Om mijn standaard bovenstukken voor bij die rokken nog wat cachet te geven, werden de saaie knoopkes van mijn cardigans (moest ik efkes opzoeken) vervangen door overtrokken en gehaakte exemplaren. Aangezien ik altijd maar 1 knoopje vast maak, mochten de nieuwe wat groter zijn dan 't knoopsgat en naaide ik die ene met de twee panden vast. Voortaan trek ik die dingen dus over mijn hoofd.



En omdat ik de deur niet uitga zonder, zijn er ook nog wat oorbellen. Knoopkes uit mijn moeders doos. Zo van die exemplaren waarvoor ik al eens over een 'bille wrijf'. Er waren er nog 3 en 2 daarvan hangen nu aan mijn oren.



En voor wie het zich afvraagt, ja ik ga mijn zonen missen, maar mijn mantra voor deze week wordt 'ik heb dees verdiend!'.

Tot over een dikke week met schone brieven/kadoos/vondsten en een vraag naar hoe het ook alweer begon.

21 opmerkingen:

  1. zo tof! Misschien dat ik mij ook wel aan zoiets waag.... want ik heb een beetje hetzelfde 'probleem' als jij.
    (hoewel dat relatief is, want wij zijn normaal natuurlijk, tis de rest dat een beetje een raar -maar makkelijker- figuur heeft)

    Geniet geniet geniet van de reis.
    Je hebt dit verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw figuur lijkt om die foto's verdacht veel op dat van mij, dus waarom zou je dan geen schoon rokskes verdienen. Goed dat je je er eindelijk toch aan gewaagd hebt! Ze zijn schoon geworden.
    En ook leuk met die knoopjes en je oorbellen (smelt). Geniet ervan met de meiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, die site dat je daar gevonden hebt dat ga ik toch ook eens proberen.
    Ik ben er ook zo een met een redelijk smalle taille (alhoewel zwanger zijnde begint dat te verdwijnen) en een heupdeel om u tegen te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Vind op die foto's uw maten er heel gewoon uitzien hoor. Maar ben blij dat je het ideale patroon gevonden hebt, 't zijn in ieder geval mooie rokjes. Veel plezier met de vriendinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallelujah! wat een prachtsite! ga gelijk (of over een paar dagen) mezelf eens opmeten.
    hartelijk dank voor het vinden én het delen!
    mooie rokjes hoor, mooie stofjes ook, dat je er maar een mooie welverdiende vakantie mee hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige website heeft u daar gevonden! En met ons gedeeld! Ik ga direct aan de slag. Maar niet voor ik u een geweldige verdiende vakantie heb gewenst. geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super! Waarom zou je enkel rokjes mogen dragen met een dun lijntje! Het ziet er beeldig uit en ik ga zeker ook eens met die site aan de slag als ik gevonden heb hoe ik mijn naaimachien aanzet ;o)

    En meid, GENIET van die vakantie! Ge hebt het driedubbel en dik verdiend!!!!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi geworden die rokjes! En die oorbellen zijn ook super tof!
    Geniet van je weekje luxe met de vriendinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi!! Ga ik ook eens proberen, want die van mij van de vorige keer op de Ijverige Wijven is niet bijster goed gelukt. Goede reis, relax en enjoy!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar schoon zeg! Zeker die knoopjes.

    Geniet ervan hè, 't zal je heel veel deugd doen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige outfits. Geweldige rokken. Maar bovenal vind ik het natuurlijk super dat je brieven gaat schrijven :-)
    Ik weet trouwens niet of je eraan toe gaat komen op zo'n vriendinnencruise, maar he, het voornemen is ook al iets :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oooh,maar schoon zeg,geweldige rokskes,en ik ben gek van de oorbellen.
    Geniet van de trip Mamasha!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi, die rokken, echt waar!
    Ik ga die website ook eens bekijken :).

    En geniet van je vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die website is een geschenk uit de hemel, ik heb namelijk een beetje een raar figuur vanonderen. :) En dus waren de "doorsnee" rokskes die ik overal zag nog niet aan mij besteed.. super. En neem het er nog maar eens dubbel en dik van op reis, ik ben jaloers jong! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gij hebt dees verdiend!
    Gij hebt dees verdiend!
    Gij hebt dees verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Veel plezier. Lap, dien site kan mijn maat al niet meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Thanks for the help in this question, I too consider, that the easier, the better ?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mag ik vragen of je misschien dat patroon nog hebt?
    Een tijd geleden mocht ik model zijn op de les stijladvies en het verdict was: gerende rokken.
    Helaas is het patroon niet meer te vinden op de site :(

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Karlien: Das er eentje op maat hé. Mijn eigen taille en heupwijdte en zo moeten ingeven dus je bent daar niets mee. En 't staat er idd niet meer op. Maar keek je al even in een Knipmode? Polkadotjes maakte al veel A-lijn rokken uit één of andere Knipmode. Daar staat een A-lijn in.

    BeantwoordenVerwijderen