7 juli 2010

Zelf knoopjes haken

Op verzoek. De knoopjes die ik aan de origamizakskes bevestigde, maak je als volgt.

0. Zet op en laat daarbij een draad van ongeveer 10 centimeter hangen.

1. Haak 3 losse en sluit de toer met een halve vaste in de eerste losse tot een ring.

2. Haak 3 losse.

3. En daarna 12 stokjes in de ring. Sluit deze toer met een halve vaste in de bovenste losse van de tweede 3 (zie 2.).

4. Haak nu 1 losse en daarna in ieder stokje een halve vaste. Sluit je toer met een halve vaste. Haak weer 1 losse en daarna in iedere steek van de vorige toer een halve vaste. Sluit ook deze toer met een halve vaste. Op de foto zie je een naald in het werkje zitten. Zo duid ik voor mezelf aan waar mijn eerste steek van deze toeren zat.

5. Knip je draad nu af op ongeveer 20 cm. Je ziet nu al een beetje hoe het knoopje eruit zal zien.

6. Je draad rijg je nu met een borduurnaald door de steken van de laatste toer.

7. Na het rondom rond rijgen van de draad, prop je de begindraad van 10 cm (zie 0.) in het bolleke en trek je de draad waar je naald aan hangt aan tot het bolleke zich sluit.

8. + 9. Kant af en met de overblijvende draad kun je dit bolleke als knoopje ergens aan naaien.

Wil je de bollekes zoals bij de origamizakjes aan een ketting van lossen bevestigen. Prop dan een stuk van de ketting van lossen in het midden van het het bolleke in plaats van de begindraad (zie 7.). Met de aanspandraad naai je de ketting van lossen en het bolleke dan nog eens stevig vast.

13 opmerkingen:

  1. Ik vroeg het me ook al af, het zijn inderdaad zeer schone bollekes. :) Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eindelijk een deftige uitleg.. ik kon er maar niet aan uit, in mijn boek! Hoewel ik het ook niet vaak geprobeerd heb, jouw uitleg ziet er prima uit. Morgen probeer ik hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie uitleg. had dat ook ooit een beloofd om dat te bloggen. ik zal ze naar uw doorverwijzen...
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou echt graag kunnen haken maar sla nogal tilt van deze uitleg :).
    Ik zal eens beginnen met wat oefenlapkes losse, vaste en mislukte.
    Maar ooit kan ik deze mooie knoopjes maken! Over 15 jaar zal ik je dankbaar zijn voor deze uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi zeg, bedankt :-) !
    (maar moet jij geen granny's haken??)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt! Nu moet ik nog achterhalen hoe de basis ook alweer zat. Haken is bij mij echt geleden van de lagere school, dus vast steken? Losse steken? Het zegt me allemaal niets en ik zou eht zo graag willen kunnen. You tube biedt vast een uitweg..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O fijn, ik vind ze ook zo leuk! En dat is ook nog een best te doen klusje met dit warme weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Bombilla: aha dat wist ik niet!
    @ Janina en Liesbeth: anders neen we onze haaknaalden mee naar de ijverige wijven?
    @Miekk: sshhhttt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He, dat ga ik proberen! Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dankjewel, ik ga het deze week eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel erg goed zeg die uitleg van het schattige knoopje
    En bedankt voor je patroon

    Groetjes Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fijn deze knoopjes! Hartelijk dank.groetjes