28 juli 2010

Autozonneschermen en hoe jij en het kroost er zelf maken



Of er staat één of ander tv-figuur op of ze verraden bij welke mutualiteit je aangesloten bent. Ik was met geen van beide keuzes content en begon er dan maar aan. Zoals meestal dacht ik 'rap, rap ene maken', maar 't was toch weer efkes zoeken. Eerst bekeken hoe de bestaande exemplaren in elkaar zaten en besloten dat er 2 mogelijkheden zijn.

Ik kon van nul beginnen en met een baleine werken. Zo zag ik er in de winkel een paar. Of ik kon de gekregen exemplaren kapot knippen en de ijzerband (want 't is geen draad, maar iets breder) hergebruiken. Beide geprobeerd en ik was 't meest content met de ijzerbandversie. De baleine doet het ook, maar krult een beetje op. Als je de zuignapkes op strategische plaatsen voorziet, heb je daar dan wel niet echt last van. Ik had dat minder slim aangepakt.

Zo maak je ze zelf.
Met (hergebruik van) ijzerband
  • lichte stof
  • eventuele versiersels
  • ijzerband uit een bestaand scherm of gekochte
  • wondertape
  • 2 eyelets
  • 2 zuignappen
  • textielstiften
  • naaimateriaal


1 Teken de vorm van je zonnescherm op je stof.

2 Knip de stof uit.

3 Speld rondom rond biaislint. Speld de minst brede band van je biais vast. (Biais lijkt altijd één naar binnen gevouwen bandje van ongeveer 1 mm minder breed te hebben dan het andere naar binnen gevouwen bandje.)

4 Stik de biais, in de vouw ervan, vast aan je scherm.

5 Strijk de naad naar binnen (naar het biaislint toe) en strijk het lint over de rand van het scherm.

6 Steek de ijzerband in het biaislint. Omdat die ijzerband er makkelijk weer uitspringt terwijl je speldt (stap 7), kun je wondertape (*) gebruiken om het lint snel vast te kleven nadat je er de ijzerdraad in geduwd hebt.

7 Speld het biaislint rondom rond goed vast. Dit is nog nodig na het gebruik van de wondertape omdat de ijzerband het lint naar achter trekt.

8 Stik het biaislint rondom rond vast.

9 Bevestig 2 eyelets die groot genoeg zijn om de zuignappen in te steken.

10
Steek er de zuignappen nu in of na stap 11.

11 Geef je kroost de opdracht hun zonneschermen in te kleuren met textielstiften.

12 Klaar!

Zonneschermen maken met ijzerband waarvan de uiteinden nog niet aan elkaar bevestigd zijn (als je 't koopt in de winkel denk ik dan), kun je op de volgende 'baleinemanier' maken.
Met een baleine
  • lichte stof
  • eventuele versiersels
  • baleine
  • 2 eyelets
  • 2 zuignappen
  • textielstiften
  • naaimateriaal


1 - 5 Zoals bij die met ijzerband.

6 Overslaan.

7 Zoals bij die met ijzerband.

8 Zoals bij die met ijzerband, maar laat een gat open van ongeveer 3 cm.

a Neem een baleine die een paar centimeter langer is dan de omtrek van je scherm en steek die in het gat. Duw ze er voorzichtig door tot je aan het andere uiteinde van het gat bent.

b Knip de overtollige baleine af, hou 2 cm overlap (dus iets langer dan de omtrek van je scherm) over.

c Trek de baleine nu langs beide kanten een stuk uit het gat.

d. Leg de baleinen 2 cm over elkaar en draai er wat plakband rond. Niet te veel anders stropt het en zie je een bobbel aan de buitenkant.

9 -10 Zoals bij die met ijzerband.

(*) De truuk van de wondertape zag ik bij Meisjesmama. De tape vond ik zoals zij vertelde in de Veritas, maar moest er nogal naar zoeken. Blijven gaan is de boodschap want het is de moeite waard. Het gaat om smalle doorzichtige dubbelzijdige tape die bij het wassen verdwijnt. Ideaal om linten enzovoort schoon te bevestigen. Om een handje te helpen in de zoektocht, zo ziet de tape eruit.

13 opmerkingen:

  1. Ik blijf mij elke keer weer verbazen hoe handig alle blogger de meest uiteenlopende projecten aanpassen. Echt super leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow man! Dit slaat wel alles, vind ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij bent toch een goeie uitvinder, sè!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap hoor! En zo leuk met die kindertekeningen.Hier hebben wij dat opgelost door papa (grafisch vormgever) tekeningen te laten ontwerpen en die via één of andere site op een scherm te laten drukken. Hier ook geen bumba's en consoorten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik moet u dringend upgraden naar mijn mosterd-haal-gedeelte want dees is echt de max.
    waar haalt ge zo'n baleine? en hebt ge dat in verschillende stevigheden? ik zoek namelijk iets dergelijks voor een projectje. merci

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch! Ik wil al lang af van die mutualiteiten-zonneschermen maar vind er alleen maar met Disney- en Studio100-toestanden. Ik was al even aan het denken geweest om er zelf te maken, maar zag de denkoefening niet zitten. Super dat jij dit uitgedokterd hebt! Merci!
    Die dunne stof, mag dat om het even wat zijn, of moet dat toch nog een beetje een opaque stof zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aaah zalig! Hier ook ziekenkasstuff en al lang zin om daar een mouw aan te passen. Ik dacht die tekening daar eens proberen af te wassen met één of ander bijtend product en er dan iets op te 'flocken' of te borduren, maar gewoon een nieuw stofke, daar was ik nog niet opgekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waar blijf je het toch halen? De max.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is dat we geen auto hebben, anders had ik zeker ook zoiets gemaakt. Na dit bericht gelezen te hebben dan hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Naais: in zotheid dan?

    @Pippelotje: ik haalde dat gewoon in een merceriewinkel. De Veritas heeft er ook. Koop je aan de lopende meter en je hebt er waar je op kunt stikken en een soort waarmee dat niet gaat. De één is wat breder/steviger dan de ander?

    @Miss Stik: Opaque? Nog nooit van gehoord... Bij mij was dat nu gewone calicot van de Ikea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fantastisch. Ook geen Bumba en mutualiteiten voor ons, en na lang zoeken vonden we een leeg kaal exemplaar. Maar dit... Had ik dit gezien vòòr onze reis...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super idee! Want inderdaad: je ziet onmiddellijk dat wij van mutualiteit veranderd zijn. Nu hebben wij twee verschillende paren...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sinds een week of 2 hopeloos op zoek naar iemand die dit kon beschrijven! Super! Nu kan ik er werk van maken. Weliswaar niet voor de kids, want die zitten amper achterin in mijn auto, maar wel voor de grote hond die altijd zijn neus tegen het raam duwt.

    BeantwoordenVerwijderen