20 mei 2010

De Verbouwingen, aflevering I

Verbouwingen, een nieuwe eerste keer. Ze uitvoeren en er u dan wat over vertellen, 't is allemaal nieuw voor mij. En groots ook. Want er zijn verbouwingen en VERBOUWINGEN. Die van ons kun je tot de tweede categorie rekenen. Met alles erop en eraan, zelfs zo'n vervelende architect.

We trokken ongeveer een jaar geleden in ons huis. We kochten er ene en kregen er een bouwvergunning bovenop. De verkopers kregen te horen dat de aanvraag nooit goedgekeurd zou worden, kochten dan maar snel een nieuw huis en kregen vlak daarna het nieuws dat het mirakel was geschied. De bouwvergunning was er wel. Jammer voor hen, des te beter voor ons. We pasten de oorspronkelijke plannen aan onze goesting aan en sprongen als zotte verbouwleken in een serieus avontuur. Van buizen, sjappe, elektriek, dremels, zwintjes, enzovoort kennen wij 'de ballen', maar we hebben een lieve, hardwerkende familie die dat wel doet. Zij gaan ons veel centen besparen. Gelukkig.

En wat gaan we nu eigenlijk doen? Das aan de zijkant een aanbouw zetten, de achterbouw compleet afsmijten en heropbouwen. Resultaat: een grote 'garage' (wordt waskot, berging, fietsenrek), nieuwe badkamer, grote leefkeuken (mijn eigenste obsessie), nieuwe leidingen, beneden overal nieuwe vloer, een schouw wegkappen, muren opnieuw bepleisteren en dan inrichten maar. Ademhap!

De vorige paar weekends werd de oude veranda afgebroken, putten werden gegraven, tonnen en riolering gestoken. Onzen tuin en oprit zijn nu een werf. Vorderingen en beterschap komen er heel snel aan.

De foto's


Feest voor de kinderen.


Soms feest, maar vooral werken voor de rest. Jaja, ik mocht ook eens iets doen. (zie les 1)


Leuke (tegeltjes uit de oude veranda, zie les 6) en minder leuke (ge wilt niet weten wat daar voorbij drijft) ontdekkingen.

De geleerde lessen

1. Als vrouw werk je achter de schermen en denk maar niet dat ze dat zien. Ah neen, want de mannen, die werken 'echt'. Enerzijds moogt ge niet meehelpen, want 't is toch allemaal veel te zwaar voor een vrouw, maar het huishouden draaiende en de kinderen op een afstand houden das simpel. 't Zal wel zijn. Dames, leg er u zo snel mogelijk bij neer!

2. Wij hadden geen keuze, we kregen hem bij het huis, maar als je werkt met een architect, zorg dan dat je er zeker van bent dat hij het toch een beetje om de liefde voor 't vak doet en niet alleen voor de centen. Aan die laatste soort heb je bitter weinig.

3. Wanneer je rondbelt voor prijzen vraag dan of die prijs met of zonder BTW is. Dan moet je die firma's geen twee keer bellen.

4. Zorg dat de bouwmaterialen minstens een week op voorhand geleverd zijn. 't Is dikke miserie wanneer ze u de dag voor de levering en twee dagen voor de werken laten weten dat één van de belangrijkste materialen er niet bij zit ('oeps!') en in de eerste dagen niet direct te krijgen is.

5. Vergeet het bier en de snacks niet. Dat wordt duidelijk niet geapprecieerd.

6. Smijt niet alles zomaar weg. Tussen het puin zitten soms echt schone dingen.

Benieuwd wat ik nog allemaal ga leren.

8 opmerkingen:

  1. Oh, uw jongens gaan zóóó hard genieten! Als Thijs nog maar de foto's ziet van onze verbouwing (zijn eerste levensjaar), glundert hij al. Veel goeie moed voor u!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ge staat uw mannetje precies wel, vind ik! In elk geval heel veel moed en succes gewenst.. en de verbouwperikelen, -frustraties en successen, die lezen wij maar al te graag! (Alé, ik toch al zeker... wetende dat mij ooit iets dergelijks te wachten zal staan!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. (ps: uw zoontjes zien er echt schatten uit, uwe jongste is om op te eten gewoon!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar! Veel succes, enne... het hoeft bij verbouwingen echt niet allemaal constant in het honderd lopen. Zorg vooral dat uw architect ook een beetje bij de les blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij moeten er ook nog helemaal aan beginnen... en ik zit vol inspiratie maar er is hier nog gene steen gebroken.
    Grote kans dat we ons puin bijhouden zelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dat ga ik hier nu eens heel geïnteresseerd volgen zie, want wij beginnen volgend voorjaar aan een gelijkaardig verbouwavontuur. Gelukkig nog geen rondkruipende of -waggelende kinderen om op afstand te houden hier, maar dat zal dan waarschijnlijk wel inhouden dat er van mij verwacht wordt dat ik meedoe met het zware werk... joink!

    Veel succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh dear! Ik dacht dat onze nakende verbouwingen (begin 2012) wel zullen meevallen, maar blijkt dat ons zowat net hetzelfde te doen staat als jullie. Ik volg je blog op, al was het maar om te zien wat me te wachten staat. Trouwens, ik was ook van plan om een schommel in huis te hangen :-)
    Alvast veel goede moed, het ziet er al schoon uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat was ik blij toen ik jouw eerste puntje van geleerde lessen las. Wij zijn ondertussen een jaar bezig (wonen terug apart, elk bij zijn/haar ouders, vervelend) en ik vraag constant om mij eens het zwaardere werk te laten doen, maar nee, ik ben een vrouw en vrouwen kunnen dat niet... Heb me wel een paar keer bewezen, maar toch blijft mijn taak dingen aangeven, zorgen dat er genoeg bier is en achteraf den opkuis...
    En dat van die BTW, tot op heden stoor ik mij daar enorm aan dat de meeste firma's offertes geven zonder BTW...

    BeantwoordenVerwijderen