30 mei 2010

'Regels en procedures' of een beetje menselijkheid?

Naar aanleiding van één of andere frustratie durf ik wel een keer naar uw mening vissen. Ik ga dat nog eens doen. Waarom? Omdat ik weet dat ik soms een moeilijk mens ben, één met te veel principes. Zo durven ze mij wel eens noemen. Niet dat ik dat erg vind, maar ik vraag me dan toch wel eens af of 't nu aan mij ligt of, gelijk gisteren, aan de madammen van den Didi.

Terwijl de volwassen mannelijke helft van de aanwezigen hier gisteren weer in de verbouwingen vlogen, trokken de vrouwen er met het kroost eens op uit. Op aanvraag van één van de moeders gingen we richting Veldstraat. Ik had er onmiddellijk spijt van (Ik hartje Gent, maar niet op een zaterdag.), zeker toen het begon te regenen en absoluut toen ik in de kledingzaak Didi stond.

Daar stond ik dan aan de kassa, met een rok in de ene hand, klaar om de centen boven te halen, en in de andere hand Nils die laat weten dat er wat zit aan te komen. Naar mijn gevoel is 't maar normaal dat een 2-jarige die nog maar efkes 'droog' is, de winkelmadammen hun achterkamerke mogen gebruiken. Ik stond niet eens stil bij een andere mogelijkheid tot ik een duidelijke neen hoorde. Ah ja, want er waren regels en procedures, voor de veiligheid. En wat ik dan moest doen? Een tearoom zoeken. Na efkes aan de grond genageld te staan, mijn misprijzen te tonen en die rok weer in de rekken te hangen (wat hadden ze nu gedacht?), koersten we naar de dichtstbijzijnde horecazaak, maar 't ventje had tegen dan al in zijn broek gedaan. Dit verstond ik dus niet en als ik iets niet versta, ben ik niet verlegen om uitleg te vragen. Dus ik ging terug, maar werd door 3 hautaine madammen en het antwoord 'stuur maar een mailke naar het hoofdkantoor' wandelen gestuurd. Machteloosheid en pure verontwaardiging, ik balanceerde daar een hele tijd tussen.

Dat niet iedereen zomaar de wc van een winkel moet binnenlopen om daar zijn ding te gaan doen, snap ik, maar moet mijn peuter nu echt in zijn broek doen omdat er 'regels en procedures' zijn die 2 verkoopsters en hun chef belangrijker vinden dan een beetje menselijkheid tonen? Ewel neen, ik snap dat dus niet.

50 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je helemaal, het is niet te geloven dat er zulke (domme)verkoopsters bestaan die zelf niet beseffen dat zo'n klein kindje het niet lang kan ophouden. Ik zou ook de rok teruggehangen hebben en er zelfs nooit meer teruggaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. AMAI! Zo krijg je mij ook op mijn kast hoor. Daar kan ik dus absoluuuut niet tegen. Naar de WC gaan is een basisrecht, zeker voor een kind!! Komaan seg. Sturen die mail naar het hoofdkantoor van Didi en er niks meer kopen, na!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeeeeezus, dat is om helemaal gek te worden! Och, ik zou ook zó kwaad zijn!
    Hebben die madammen dan zelf nooit in zo'n situatie gezeten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, wat stom zeg! Arme Nils :-(
    Die dames hebben zelf duidelijk geen kinderen.. In zo'n geval mag je toch best een uitzondering op de 'regels' maken!!
    Ik zou daar ook nooit meer terug gaan :P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Och jee, ik ken het zo. Ik vraag het al niet eens meer in de winkel. Ze doen het toch niet! Nee, mag niet, ja dan kunnen we iedereen wel op de wc laten gaan. Kom op zeg! Waar gaat het over nu de tijd! Waar is de klantvriendelijkheid gebleven? Waar is de begrijpende mede mens gebleven.
    Ik kan me voorstellen dat je woedend was!
    Ik zou als ik jou was er toch een mailtje aan wagen ;-)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh dames, die mail hé, ik heb er geen zin meer in. Om dan weer zo'n antwoord te krijgen. Pffft.

    @Ilse, idd ze zien me daar nooit meer terug!

    @Miekk: ik vroeg het hen. Ze hadden er allemaal...Straf hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij het 3e net zindelijke kind, weet ik inmiddels precies waar het wel mag en waar niet. Er zijn ook veel winkels waar het wel even mag en ja, helaas ook een paar waar ze erg moeilijk doen.
    Heb het bij een andere moeder ooit gezien dat het kind dus ter plekke tijdens de discussie (zij ging er flink tegenin) per ongeluk op de grond plaste in de winkel. Werden ze dus nog bozer :-) Lekker puh...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, da's echt grof! Ik dacht ook dat dat een basisrecht was. En dan nog voor een peuter. Komaan, zeg!
    Ik ken die winkel eigenlijk niet, en dat zal bij deze dus zo blijven.
    Zat Nils er niet te veel mee in?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is idd echt te grof zeg! Eigenlijk zouden we allemaal massaal met kroost moeten afzakken naar dié winkel om te mogen plassen. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat één van de kinderen niet mag plassen. Meestal gaan ze wel mee en wachten dan om ons terug buiten te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb het ook al meegemaakt. Ook ik stond perplex want tenslotte gaat het om een 2,5 jarige peuter en niet over een tiener hé.
    Ik was echt kwaad en mijn zoontje deed de plas op de grond van de ingang. Ze vroegen of ik niet beschaamd was zelfs...geloof me ik kom er NOOIT meer. Nu ga ik met mijn kids naar grootwinkels en die zijn soepel vind ik (Torfs, Brantano, C&A, en absoluut goed is E5 mode) Er zou hier een post moeten komen van winkels die wel en die niet toelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Oontje: Ik heb 't ventje rap gerust gesteld en er zit nog altijd een verse broek in de tas. 't Kind zit daar anders idd wel mee in.

    @Mama stikmachientje: Huh???? On-ge-loof-lijk! 't Is een idee van die post!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Mama stikmachientje: En was dat ook in de Didi?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb een gelijkaardige situatie meegemaakt, ook in de DiDi... maar ik heb meer geluk gehad: de verkoopsters zeiden idd dat ze geen klanten naar het toilet mochten laten gaan en verwezen me naar een tearoom; ze hadden net een mevrouw doorgestuurd... Ik stond al in de startblokken om naar buiten te racen maar gelukkig voegden ze er toen aan toe dat ze voor mijn dochtertje een keer een uitzondering wilden maken, maar normaal mocht het echt niet. Ik vind het ook schandalig dat er zo'n regels zijn. Kinderen zouden ze nooit mogen weigeren! Maar natuurlijk, waar ligt de grens dan: wat met een dame die slecht te been is, of een hoogzwangere vrouw ...
    Maar die mail naar Didi moet je zeker versturen !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als ze zo beginnen en uitbreiden, is voor je 't weet het hele land incontinent.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pfff, zo erg! Hopelijk lezen die madammen dit en schamen ze zich nu zéér diep. De kans is natuurlijk zeer klein, maar toch, het is het idee dat telt ;) Ik ken de Didi niet, maar ik zou er toch nooit meer gaan na zoiets...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ten eerste moeten ze je in een winkel om zo een reden naar de WC laten gaan... Heb lang in een winkel gewerkt en daar was de boodschap: zwangere vrouwen, kleine kindjes, mensen met een speciale kaart omwille van een ziekte of mensen die al trippelend echt niet meer konden! ;-) Maar de eerste 3 categorieën waren verplicht hoor!

    En Didi, ook iets meegemaakt! Ik ging samen met mijn man en onze kleine meid winkelen in Maastricht! Het was de eerste keer dat ik buiten mijn vertrouwde omgeving zou moeten borstvoeden... Maar alles ging goed... Tille bleef lang rustig, tot in Didi! Ik was net aan het passen, dus kon moeilijk meteen alles bloot gooien, ook al was ik aan het passen lol, en haar voeden! Ze weende heel effe, maar met wat aandacht en tutje ging dat ook voorbij! Vroeg de verkoopster me "of ik geen eten had om haar beter te maken!!?" Maar de blik die ze me gaf... Jakkes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zou razend zijn! Rok terughangen? Op de toonbank gooien en er direct vandoor, ja. Ongelooflijk dat die niet de minste schaamte hadden toen je daar terugkwam. Dat mochten mijn bazen nu nog verbieden, die regel zou ik als moeder direct aan mijn laars lappen. Dat doe je een kind toch niet aan??? Gelukkig heb ik zoiets zelf nog nooit meegemaakt. En hopelijk was dit voor Nils ook de laatste keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ocharme het ventje
    en dat je die rok nog bent gaan terughangen, zou ik niet gedaan hebben
    schrijven, die mail!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. weette, in de horecazaak zeggen ze dan 9/10 keer ook nog dat je een consumptie moet nemen om het toilet te mogen bezigen. (heb ik ook al meegemaakt)
    Dus daar sta je dan he.

    Ik vind het ongehoord eigenlijk. Om je centen aan te nemen zijn ze wel vlug, maar voor andere, puur menselijke zaken moet je er vaak niet zijn.

    Jammer voor die winkel eigenlijk. Geen reclame voor hun zaak.

    (In vind trouwens dat in de veldstraat en consoorten de meeste winkels zeer weigerachtig staan tegenover toiletgebruik, ook voor zwangeren en kindjes... gelukkig zijn er die aan het vleeshuis, maar dan moet je je wel nog even kunnen inhouden natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Vreselijk hè! Ik snap dat niet hoe iemand je dat kan weigeren. En dan zeker aan een kind.

    Daarom ben ik blij dat er plekken zijn, in de Veldstraat, waar je wel kan. De Kouter, de Hema, de McDonalds, ... Maar het is dan natuurlijk het probleem dat je daar net in de buurt moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mail sturen! Als we niet reageren kan er in de toekomst niets veranderen.

    Als 9 maand zwangere vrouw mocht ik in de Didi Gent ook niet plassen ... Met de kinderen gelukkig nog geen problemen gehad.

    Voor 't lijstje: In de JBC en de Filou mogen de kids ook gaan plassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik werk in een supermarkt in vakanties en weekends, en daar hebben wij een speciaal apart toilet voor klanten. Eender wie het vraagt, mag daar gaan. En zo hoort het, vind ik!
    Zeker als het kinderen betreft, of oude mensen of zo. En zeker als je iets gekocht hebt/gaat kopen!

    Ik zou héél kwaad zijn, nooit meer teruggaan en bij iedereen slechte reclame maken. En dat rokje maak je toch gewoon zelf ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Allez cava, ik ben overtuigd, die mail komt er! Misschien moet ik deze post met jullie reacties erbij zetten!? Wel nog wat meer verontwaardigde reacties nodig om indruk te maken denk ik!?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Even Normaal Doen AUB31 mei 2010 om 01:14

    Mijn vriendin, die jou blog regelmatig leest, liet me dit lezen

    Enfin ik heb haar beloofd vriendelijk te blijven dus zal ik dat proberen.

    Ik werk ook in een winkel, een zeer drukke winkel in een nog drukkere winkelstraat.

    Wij hebben, als één van de weinigen in het winkelcentrum, een klantentoilet.
    Maar zo noemen wij (mijn collega en ik die vlak aan het klantentoilet onze dienst hebben) dit niet. Neen, wij noemen dat het openbaar toilet van't stad.

    Waarom? Omdat iedereen, maar dan ook iedereen hier gebruik van maakt. Van de 50 klanten per dag die het toilet opeisen, want vragen dat hoort zelfs niet meer (en dan schat ik dat laag in) zijn er pakweg 5 die daadwerkelijk 'klanten' zijn, dwz mensen die een aankoop doen in onze winkel.

    De rest wandelt gewoon binnen alsof het de normaalste zaak is om bij ons hun behoefte te komen doen

    Na situaties als

    dronken mensen op de toiletten
    ruziemakende mensen op de toiletten
    ruziemakende tieners op de toiletten
    tieners die sex hebben op de toiletten
    mensen die hun afval storten op de toiletten
    mensen die hun behoefte doen op alles behalve de toiletten
    mensen die hun behoefte uitsmeren over de vloer (ja ik meen dit serieus)
    mensen die artikelen meenemen op de toiletten om te gebruiken
    mensen die tot 3x toe per dag gebruik maken van het toilet
    mensen die met hun hele gezin speciaal naar de winkel komen als ze aan't shoppen zijn om hun kinderen te laten plassen (zonder ook maar iets te kopen)

    Enfin, mijn collega en ik zijn het beu.

    Waardoor nu de sleutel op de deur is en mensen effectief naar toegang moeten vragen. Of beter gezegd 'EISEN'. Want iets beleefd vragen is in 9 van de 10 gevallen niet meer mogelijk de dag van vandaag.

    Want het is toch schandalig dat ne mens moet bedelen om te mogen gaan pissen meneer ... En het is toch wettelijk verplicht om ne toilet te hebben meneer ... En als ik sebiet nie mag gaan pissen dan pis ik voor de deur meneer ... En waar moet ne mens anders gaan meneer ...

    Jaja, ik heb het allemaal al gehoord, en weet je wat, het kan me geen bom schelen. Ga naar één van de 100 cafés in de buurt, of ga naar één van de 100 brasseries in de buurt, maar kom hier niet zagen dat het schandalig is.

    Want als je dat wil doen, doe dan eerst even een winkel open in een drukke winkelstraat en stel je toilet openbaar en voor iedereen toegankelijk. En dan zullen we elkaar nog eens spreken na een jaar. Geloof me, je zal wel anders praten.

    Maar je hebt gelijk, het is veel makkelijker om in dat kleine wereldje, waar jij blijkbaar alleen in rondloopt, te klagen hoe dat JOU iets werd geweigerd.

    Dus stuur die mail maar naar het hoofdkwartier van de desbetreffende winkel, hoe dat jij als klant toegang geweigerd bent door onmensen. Want hoe is het toch mogelijk in godsnaam ??

    En dan ga je nog terug om je ongenoegen te uiten? Komaan seg?

    Als ik hier de commentaren van andere mensen lees, dan bevestigd dat de huidige klanten-mentaliteit alleen maar. Ikke ikke ikke, mijn mijn mijn. Ik wil ik wil, zij moeten zij moeten.

    Naar de WC gaan een basisrecht? Jesus christus ... Doe jij je WC bij je thuis dan open als openbaar toilet aub? Eerst het goede voorbeeld geven aub.

    Waar is de klantvriendelijkheid gebleven? Die is vertrokken nadat voor de zoveelste keer iemand het nodig vond om WC-rollen te pikken (ja als je buitenwandelt met 6 WC rollen onder je jas dan valt dat op!) En dan nog durven zeggen dat het maar om te lachen was.

    Er zou een post moeten komen van winkels die wel / niet toelaten? Get a job please.

    Ja in een horecazaak moet je een consumptie nemen. Zo'n toiletbezoek kost geld hoor. Neen niet voor jou want jij doet je ding en weg ben je, maar dat water en wc papier kost geen geld, neen ... En ring ring, jij bent niet de enige klant in de wereld hoor. Na jou zijn er 500 anderen die ook hetzelfde denken.

    Dus sturen die mail, maar doe mijn mening er ook even bij wil je? Als je hem durft laten staan op je blog. Ben beniewd.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Even normaal aub:

    Iedereen heeft recht op zijn mening dus waarom zou ik je commentaar weg halen? Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel profiteurs zijn en heel veel situaties die niet door de beugel kunnen. Het verschil tussen jouw en mijn verhaal zit hem, denk ik, in twee belangrijke punten. Het vragen, dat doe ik echt heel vriendelijk en enkel als het mijn kind betreft. En dan mijn tweede punt. Het gaat om een kind dat nog niet eens in staat is om één van de dingen te doen die je beschrijft. Hij moet gewoon plassen en vindt het vreselijk als het in zijn broek is. Geen tiener, geen dronken vent, geen dief, een klein kindje van twee jaar dat net leert op een toilet gaan.

    Dat alles rond mij draait, denk ik zeker niet. Jouw situatie kon ik me al inbeelden toen ik terug ging om mijn gedacht te zeggen. Maar wie een klein kind in zijn broek laat plassen, sorry, die gaat voor mij over de schreef.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @ Even Normaal Doen AUB: Dat kan allemaal wel zijn, maar er zijn toch andere manieren om dat te regelen? Met een sleutel, bijvoorbeeld? En Nils valt inderdaad in geen enkele categorie die je daar opsomt. Als je zelf kinderen hebt weet je dat het soms snel moet gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Na echt heel lang bij Fnac gewerkt te hebben weet ik zeker dat hier een regel voor is hoor!
    @Even normaal doen: je kan dit echt simpel oplossen hoor! Gewoon een sleutel of even mee lopen! Wij moesten altijd mee met de klanten om hen te begeleiden omwille van veiligheid en hygiëne! Nooit een probleem van gemaakt, zelfs niet met enorme Kerst drukte! Eigenlijk hoop ik dat iedereen die dit niet snapt zelf eens heel dringend moet en nergens mag gaan... Gewoon eens lekker in zijn broek plast! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Aan even normaal doen AUB
    Een beetje gefrustreerd misschien? Ik vind het onvoorstelbaar om een toiletbezoek te weigeren aan een kind van 2 jaar. En ja, als er iemand bij mij voor de deur zou staan met een kindje dat dringend moet plassen stel ik mijn wc ter beschikking. Dit is bijvoorbeeld al gebeurd toen een koppel met kindje ons appartement kwam bezoeken toen wij de huur hadden opgezegd. Als we jouw redenering doortrekken zou onze maatschappij er heel anders uitzien. Werkloosheidsuitkeringen afschaffen, want er zijn profiteurs. Alcoholgebruik verbieden, want er zijn alcoholisten. Muziek verbieden, want sommigen zetten die te luid. Allochtonen moeten terug naar hun land van herkomst, want sommigen overtreden onze regels. België moet splitsen want de Walen kosten ons teveel geld. Enzovoort. Ik kan mij wel een idee vormen van wie jouw stem zal krijgen op 13 juni. Je behoort alleszins tot de "verzuurden" uit onze maatschappij.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @ even normaal doen aub:

    Hebben we het hier dan over "openbare" toiletten (zoals bvb. in een station, of -zelden te vinden in Belgie- op straat)? Een openbaar toilet houden in een winkel (zonder wc-dame) is volgens mij vragen om problemen. Denk maar aan gratis toiletten in stations, daar kan je je inderdaad aan al jouw opsommingen verwachten. Als ik ga winkelen op de meir in Antwerpen en ik moet dringend plassen, ga ik ofwel naar de (betalende, en dus altijd propere) wc's in de stadsfeestzaal, de hema of de mc-donalds, waar ik nergens iets koop maar gewoon de wc-dame betaal.

    Maar als je in een winkel(waar je dan nog iets gaat kopen) bent, met een 2jarige die echt héél dringend moet plassen, en er wordt gevraagd of die eventjes naar het toilet mag? Een kind begot! Alsof die kleine heel de boel onder gaat plassen!

    En euh sorry, maar in een winkel vind ik nogaltijd: klant is koning. De klant kiest ervoor om naar JOUW winkel te komen om iets te komen, dus moet je die met vriendelijkheid en respect behandelen. (Niet dat je dat altijd terugkrijgt, dat weet ik goed genoeg - denk uzelf in een van de drukste supermarkten in hartje Antwerpen aan de kassa-, maar omdat er een paar onvriendelijke mensen zijn, moet je de rest niet straffen.) Want klantvriendelijkheid, dààr komen de mensen altijd voor terug. En als je dat niet begrijpt, werk je volgens mij niet op de juiste plaats.

    Trouwens, waarom is het altijd zo evident om in de horeca zogezegd wél te mogen gebruik maken van de toiletten? Wat verschilt horeca dan van een gewone winkel? Allebei geen openbare toiletten, me dunkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Je reactie is volkomen terecht. Ongehoord vind ik het om een kind (zelfs al is het ouder dan 2 en de zindelijkheidstraining al lang voorbij) het recht op een toiletbezoek te ontzeggen.

    @MissPatee, in de Fnac hebben we ook al eens een toiletbezoek mogen aanvragen. En idd...iemand ging gewoon mee naar het toilet...zonder vies gezicht of onbeleefde commentaar.

    @Even normaal doen aub. Ik vind je reactie totaal naast de kwestie. Ik begrijp wat je wil duidelijk maken en volgens mij heb je daarin volkomen gelijk en gebeuren ongehoorde dingen. Het gaat hem hier niet om het feit of je je toilet openstelt voor Jan en alleman. Het gaat hier over een kind van 2...hoe kan iemand een kind van 2 zoiets weigeren? Ik begrijp dit echt niet.
    En trouwens: ja hoor, ook ik heb reeds mijn toilet openbaar laten gebruiken. Elk jaar is het hier in de straat rommelmarkt en als iemand met een kindje komt vragen of die het toilet mag gebruiken...welk onmens zou ik zijn om dit te weigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Maar jongens toch!!! Ik ben gewoon kwaad in uw plaats... een ventje van twee in zijn broek laten plassen, daarvoor moet je echt een onmens zijn. Ik ben zelfs zeker dat mijn lief daar een zaak zou van maken! En dat die dan nog eens hautain doen op de koop toe, oeeeh... mijn haar komt er van recht.
    @ doe even normaal; Doe zelf even normaal zeg, ik vind jouw reactie echt totaal ongepast en naast de kwestie. Ik (en ik ben zeker dat Mamasha dit ook doet) begrijp volkomen dat een toilet in een winkel niet automatisch beschouwd moet worden als openbaar toilet voor jan en alleman. Ik heb zelf jaren in een winkel gewerkt en kan mij volkomen in jouw ongenoegens plaatsen... Je moet echter wel durven onderscheid maken tussen een kleutertje van twee of een vuile stinker die de boel komt overhoop zetten. Wij moeten ons in jouw plaats als winkelbediende plaatsen -worden zelfs egoïstisch genoemd-, maar je stelt jezelf duidelijk niet eens in de plaats van een moeder, laat staan het kind in kwestie. Van wat getuigt dat dan?

    Als wij jouw frustraties kunnen begrijpen, versta ik niet dat jij die van Mamasha niet wil begrijpen? Je bent zelf duidelijk geen moeder/vader en hoop dat je zelf ooit eens in dezelfde situatie gaat terecht komen... Eens benieuwd wat er dan nog van je uitleg overeind gaat staan??? Stoer trouwens, om onder een anonieme naam een reactie te komen posten... Durf jij je naam en je winkel bekend maken? Dacht het niet hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik kom regelmatig op deze site voor de leuke berichtjes en had het verhaal van mamasha gelezen en de daarop volgende reacties.
    Ik heb zelf geen kinderen, maar moet ook wel regelmatig naar het toilet. Dat ik dit niet kan doen in ieder winkel vind ik niet zo erg, maar moest ik daar staan met mijne kleine is een andere zaak. DIT IS EEN NOODSITUATIE en hiervoor moeten NOODPROCEDURES voor bestaan :-)
    Heb zelf in een winkelketen gewerkt waar ongepaste situaties gebeuren, maar waar "de klant is koning" nog altijd voorop staat.
    En vooral als je daar staat met een kledingstuk in je hand en een kindje van 2.
    Ik kan mij inbeelden dat " Even normaal doen AUB" gefrustreerd is met alle wantoestanden die hij/zij meemaakt in die winkel ( ik vermoed ook dat je eigenaar bent want heb nog nooit zo'n gemotiveerde werknemer tegengekomen die rekening houdt met de kosten van de firma).
    Hier zijn oplossingen voor te vinden, maar aub met een beetje gezond verstand kan je noodsituaties onderscheiden van misbruiken en hoef je hier niet zo extreem op te reageren

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Amai, hoe erg! Ik zou ook een mail sturen hoor!

    @even normaal doen
    Misschien is het beter om een andere job te zoeken?
    Ik snap ook wel dat een 'winkeltoilet' geen openbaar toilet moet worden. Maar een kind van 2?
    Volgens mij, als je in een winkel staat, gebruik je toch gewoon je gezond verstand? En dan kun je zo toch ook wel uitmaken dat voor een kind van 2 nu echt wel een uitzondering kan gemaakt worden?
    Spijtig dat mensen zo verzuurd kunnen zijn.
    En ja, ik zou ook mijn toilet openstellen voor een kind van 2!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Aan die anonieme persoon die het heeft over (Normaal doen).
    Awel, ik heb medelijden met u of ben je soms een persoontje dat tegen zijn zin leeft. Als je al vindt dat uw regels tellen voor kindjes die na enige tijd bereikt hebben om te zeggen wanneer ze hun behoefte moeten doen ,en dat ze dan op die manier afgestraft worden.
    Sorry, ik wens je dezelfde situatie met veel onbegrip toe.
    En wanneer je ooit voor dergelijke problemen zou komen te staan ,denk dan nog maar eens aan dat 2 jarig kind
    groeten en een natte broek gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @ alle mensen die zo lief zijn mij hierin bij te staan: merciekes!

    @ de persoon die ons nu op zijn dak krijgt: We begrijpen dus echt wel dat de lastige toiletsituaties die je overkomen je na een tijd wat ongevoelig maken voor dergelijke zaken en waarschijnlijk is 't nu ook niet al te tof of begrijp je niet dat de rest anders denkt, maar das misschien een teken dat je in deze zaak wat te strikt bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Het is toch niet te geloven hoe star mensen kunnen zijn!!! Nou ik snap helemaal dat je uit je dak bent gegaan. En daar kom je natuurlijk nooit meer!
    Groetjes Michaja

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik blijf er bij ook al zijn de procedures van de winkel anders, beter een kindje van 2 even laten plassen dan en natte broek en een natte vloer. We hebben het hier over een kindje van 2 die net zindelijk is. Dus waar praten we over. Wat nou procedures. Je kan als verkoopster je ook een beetje menselijk opzetten. Dat betekent niet meteen dat je iedereen die vraagt maar naar de wc moet laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Vreselijk onbeschoft he, als ze je kind niet laten plassen in de winkel. Ik vind dat onmenselijk. Die van mij zijn ondertussen al lang genoeg zindelijk om even te wachten. Ze moeten ook, ze moeten dat maar leren. Maar toen ze pas zindelijk waren (en ze waren toen echt nog heel klein) kregen wij ook regelmatig een njet (in NL was dat nog veel erger! Om woedend van te worden, die achteloze blik van die verkoopsters). Wij hadden dan ook vaak een potje bij (in de koffer van de auto om voor te trip te plassen of in het mandje van de buggy voor achter een hoekje als 't echt niet anders ging). Ondertussen weet ik wel waar ze niet moeilijk doen om te plassen: Fnac, Zara, speelgoedwinkel in de Volderstraat, H&M...

    Een klein kind weiger je geen toiletbezoek, da's gewoon pesten vind ik. Ik wens dat al die verkoopsters die dat ooit weigerden hetzelfde meemaken met hun net zindelijke kind.

    Ocharm dat prutske. Die van ons zouden nogal huilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Toen ik dit verhaal hoorde, was ik echt woest! Niet zozeer door het feit dat Nilsje in zijn broek had moeten doen omdat hij niet naar het toilet mocht van de verkoopsters (wat op zich ook al schandalig is), maar vooral door hun reactie achteraf! Klanten moeten ook verkopervriendelijk zijn, ok, maar ik kan me mamasha volledig inbeelden in deze situatie! Ze gaat het heel vriendelijk gevraagd hebben en gewoon door pure verontwaardiging over wat er met Nils is gebeurd, terug gegaan zijn, nog steeds vriendelijk, maar wel kordater, maar zeker niet onbeleefd wat je in dit geval dus wel kan zeggen van die verkoopsters! Regeltjes van niemand mag naar het toilet toepassen ok, waar zijn de regeltjes van altijd vriendelijk blijven tegen klanten? Als je dan toch zo regelneuker bent! En idd, voor de dingen die 'even normaal doen' (wat hij/zij dus niet doet in mijn ogen) opsomt, zijn er echt wel oplossingen zoals een sleutel voor uitzonderingen zoals kleine kindjes, oudjes, hoogzwangere vrouwen.

    @Even normaal doen: scheer niet iedereen over dezelfde kam en werk je frustraties vooral niet uit op diegenen die het vriendelijk vragen en gewoon verbouwereerd en ongelooflijk geschrokken zijn van de onvriendelijkheid van het winkelpersoneel en hun belachelijke regels. Zoek een oplossing voor jullie toiletprobleem of een andere job, maar als jij deze reactie nog 'beleefd omdat ik het beloofd heb aan mij vriendin noemt', dan wil ik je toch niet tegenkomen in je onbeleefde vorm. Dan ben je idd een totaal verbitterd mens. Ik ken mamasha als iemand die er altijd voor anderen staat en, idd, zeer principieel is, maar daar is niets mis mee.

    Heb jij eigenlijk kinderen? Daar ben ik nu wel es heel nieuwsgierig naar, want je houdt je nu wel heel stil ... .

    Mamasha, sturen die brief naar Didi, maar ik zou zeer zeker de nadruk leggen op de onvriendelijkheid waarmee je behandeld bent. Op het plasvoorval ga je gewoon de reactie krijgen dat dat de regel is. Benadruk dus vooral dat de regel 'klantvriendelijkheid' door het eigen personeel serieus is overschreden!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wow, ik zou hier idd ook helemaaaaaal niet om kunnen lachen! En zoals ik mamasha ken, ben ik er ook van overtuigd dat zij het heel beleefd gevraagd heeft, en ik kan me niet voorstellen dat je dan zoiets geweigerd wordt... Laten we er maar vanuit gaan dat die dames zelf inderdaad geen kinderen hebben...
    Maar ik zou zeker die brief schrijven naar Didi! Zij mogen aan klantvriendelijkheid werken!

    @ de anonieme 'even normaal doen aub': wat ben jij een zielig, gefrustreerd mens zeg! Ik vind het heel jammer dat je voor een job in een winkel hebt gekozen, want ik ben er zeker van dat dat met zo'n ingesteldheid een zeer zwaar labeur is... Ik begrijp je frustratie over het 'misbruiken' van een toilet in een winkel, maar je hebt daar inderdaad makkelijke oplossingen voor. En voor iedere vervelende klant heb je ongetwijfeld ook vriendelijke klanten. Het is dus absoluut BRUUT om je frustraties zo uit te werken op mamasha. En ik vind het eerlijk gezegd al helemaal LAF dat je je na die dwaze uitlatingen en terechte kritieken hierop zo stilletjes houdt... Of durft je lieve vriendin je nu niet meer laten lezen wat er op de blog van mamasha staat????

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heb je al een mail gestuurd naar het hoofdkantoor?
    Zo niet: zet een link naar je blog met het bewuste berichtje erbij, dan weten ze meteen hoe iedereen erover denkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @Kamielandodille: Jaja gisteren verstuurd! Met link en al. Eveneens naar Peeters en Pichal, want dit is een maatschappelijk debat waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Jongens toch, waar mensen zich tegenwoordig nog mee bezighouden.

    Alsof de wereld rond jullie gat draait.

    Jullie beseffen niet dat het door jullie gedrag zelf is dat die winkels van hun hoofdkantoor regels opgelegd krijgen om klanten niet meer gebruik te laten maken van het toilet.

    En waarschijnlijk zal je inderdaad een mooie brief terugkrijgen van het hoofdkantoor met hun verontschuldigingen. En de verkoopsters zullen zullen onder hun voeten krijgen omdat ze net deze klant met hun kind niet toegelaten hebben. Hadden ze de regels niet gevolgd die het hoofdkantoor opgelegd had, en was er een verantwoordelijke in de zaak aangekomen, zouden ze ook op hun donder gekregen hebben dat ze zoiets toelieten...
    Iedereen maar klagen en zagen tegenwoordig, da's al wat de mensen nog kunnen. Als je je kind probeert zindelijk te maken, weet je dat dit "kleine" risico erbij hoort en voorzie je je als ouder daar ook op.

    Naar de WC gaan een basisrecht? Dan moeten de steden maar wat meer openbare toilets voorzien.

    Weet je wat, doe ze een proces aan, dan krijgen we nog van die leuke amerikaanse mentaliteiten hier waar we allemaal zo fier op kunnen zijn later dan...

    Alsjeblieft... aan de andere zijde van de wereld komen mensen om van de honger, en hier zit men te "kakken" omdat men ergens niet naar de toilet mag gaan en hun kindje in zijn broek piest...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. @anoniem: laten we vanaf nu alle problemen, bezorgdheden, emoties, ... , ook de jouwe minimaliseren aangezien de helft van de wereld honger lijdt... .

    Alsjeblieft zeg ... . Het is hier begonnen met een uiting van verontwaardiging, terechte verontwaardiging. Het zijn reacties als de jouwe die het zwart-wit hebben gemaakt. Zowel jouw reacties op het blog, als die in de winkel. Als je een relativeringsregel inluidt, pas em dan alsjeblieft ook zelf toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @Mamasha: neen niet die Didi van Gent maar bij ons in Sint-Niklaas.
    Was trouwens de laatste keer dat ik ooit een Didi heb bezocht.

    Ik verschiet echt van alle reacties hier en meer bepaald de anonieme reactie van die winkelbediende uit Antwerpen.
    Jij hebt zeker een winkel in een achterbuurt of zo?? Krijg je enkel dat soort mensen over de vloer?
    Denk dat je dringend ander werk moet zoeken want zo te lezen ontvang je je klanten vol walging en bekijk je ze met argusogen van 'wat gaat ze hier komen doen...'
    Doe een sleutel op je toilet god****
    Ik hoop uit het diepst van mijn hart dat ik nooit in jouw winkel binnenstap!
    Ik werk in een museum en wij hebben 3 "openbare" toiletten ja!
    Ook bij ons wordt er al eens een rol gestolen, de pot misbruikt en vuil gemaakt ja...ook al verstopt geweest, vuilbakje in de fik gestoken....maar nog nooit heb ik (lees wij) iemand geweigerd.
    Integendeel blij dat we van dienst kunnen zijn. Misschien is het je "stadse" mentaliteit dat je parten speelt? Ikke ikke en ikke.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Amai, na alles gelezen te hebben, even mn eigen mening.
    Ik denk dat mamasha vriendelijk is geweest en het blijkt dat zij niet zomaar ergens naar het toilet gaat zonder iets te kopen of ergens misbruik van zou maken.

    Ik kan echter wel begrijpen dat de verkoopsters dit weigeren. Ik zeg nu verkoopsters, maar wss is dat een regel opgelegd door het bestuur en moeten zij zich daaraan houden.
    Let wel: ik kan me heel goed inbeelden dat je een uitzondering maakt voor peuters, want zij kunnen niet lang op voorhand voelen dat ze moeten.Je moet niet iedereen toelaten op het toilet (dus geen openbaar toilet, want dat komt niet goed).

    Los daarvan:
    Ik vind soms dat 'de klant is koning' voor sommige mensen toch wel groot wordt gezien.
    Mensen die hun kleren niet terughangen enzo, want dat is de job van het personeel etc. Ik hang altijd mijn kleren (proper op de kapstok) terug en heb respect voor die mensen.

    Ik vind langs de andere kant het winkelpersoneel soms ook niet vriendelijk en dan denk ik soms: zoek je een andere job...

    Dus: Je hebt in dit geval wel gelijk dat je boos bent dat je kind in zijn broek heeft gedaan omdat het niet tijdig kon gaan in de winkel, maar voor het winkelpersoneel is het ook niet evident om tegen de regels in te gaan, want wanneer wel, wanneer niet. Soit, ik denk trouwens dat naar het toilet gaan geen basisrecht is, of wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik werk bij Standaard Boekhandel op de Kouter in Gent en wij hebben twee mooie klantentoiletten, voor dames en heren en er is nog nooit misbruik van gemaakt... Wij hebben propere en beleefde klanten zeker? Dus het kan zeker, ook zonder sleutel en/of toezicht. De wcs worden trouwens inderdaad vooral gebruikt door kindjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Dit topic is al een tijdje stil maar aangezien ik nu zelf op zoek ben naar de regels omtrent winkel-wc's dacht ik even te reageren.

    Mijn grootste probleem met je bericht is je commentaar op de winkelierster.
    Ik werk zelf in een winkel, ik mag ook helemaal niemand naar de wc laten gaan.
    Ik mag het gewoonweg niet, & ik vind het jammer dat niemand daar rekening mee blijkt te houden.
    Iedereen geeft maar commentaar & noemt mij een slecht mens etc..
    Op jouw werk doe je toch ook wat je baas zegt?
    Ik werk er maar, ik heb helemaal niets te zeggen over de persoonlijke ruimte van de winkel.

    Dus als je gemeen wilt doen tegen iemand, doe het dan inderdaad tegen het hoofdkantoor & niet tegen de winkeliersters!
    Wij kunnen er immers niets aan doen. Maar als u tegen onze deur plast, moeten wij het wel opkuisen!

    Ik heb het nu opgezocht en in horecazaken is een toilet voor klanten verplicht (al dan niet betalend) maar in andere zaken moet er helemaal geen toilet voor klanten beschikbaar zijn.

    Ons toilet is trouwens 2 verdiepingen omhoog met de trap, klanten zijn sneller in het café aan de overkant en toch krijg ik verwijten naar mijn hoofd gesmeten.

    BeantwoordenVerwijderen