6 mei 2010

Knopen



Deze keer geen verhaal over fimoknopen, maar wel één over maagknopen. Tot begin deze week zat mijn eigenste maag er vol van. Mijn hoofd precies ook, want denken over en stilstaan bij, dat lukte mij niet meer. Ik had er simpelweg geen tijd meer voor. Te veel te doen voor de weinige uren die een dag maar heeft met als resultaat te weinig slaap en daarbij alle gevolgen van dien.

Twee kleine mannekes, verbouwingen, 4 dagen op een week pendelen naar en van Brussel, weekends vol sociale verplichtingen, avonden en woensdagen gevuld met 't proberen draaiende houden van mijn huishouden en met veel te weinig tijd met en voor mijn gezin. En dan die brok in mijn keel iedere morgen ik vertrek zonder mijn nog slapende Nils te zien, wetende dat ik ook 's avonds maar één enkel deftig uur met dat kind heb. Het is me teveel geworden. Ik maakte een keuze. Vanaf september ga ik parttime werken.

Dit kon de bedoeling niet zijn. De rat race is gewoon niet aan mij besteed. Ik weiger om er nog langer in mee te draaien. Langzamer leven, meer genieten, dat wil ik. Ik maak me geen illusies. Mijn 'vrije' dagen zullen nog goed gevuld zijn, maar ik ga tenminste tijd hebben om het nodige op een aanvaardbaar tempo te doen. Overdag dan wel en dan kan ik 's avonds misschien eens wat vroeger en wat meer achter 't naaimachien kruipen.

Misschien gaan we 't met wat minder moeten doen, maar liever dat dan nog één keer te moeten zeggen dat 'mama nu geen tijd heeft' wanneer mijn zoon met zijn bambi-oogskes vraagt of ik met hem wil schilderen. Het brak mijn hart.

Dinsdag viel de beslissing en woensdag werd ik wakker met het besef dat ik in maanden niet meer zo goed en vast had geslapen. De knopen zijn weg, de schouders lichter. Nog even doorbijten en wanneer Nils naar school gaat, is het zover.

36 opmerkingen:

  1. Goedzo!Zulke beslissingen die de knopen oplossen dat zijn de goede. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goede beslissing!! 'k Ben zo blij voor U.
    Dat kan idd de bedoeling niet zijn van ons bestaan hier...crossen van 't en naar 't ander en amper tijd hebben om te genieten van wat we rondom ons hebben.
    Ge gaat zo content zijn! Ik ben het alleszins. Maar idd niet denken dat ge nu tijd gaat hebben om op uw leeg gat te zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen onze kleine pruts geboren werd, dacht ik, die 38urenweek, dat gaat vlot verlopen. Maar ik kreeg toevallig een aanbieding van 26uren, met enige twijfel heb ik die aangenomen. Ik ben nog nooit zo blij geweest als nu. Tijd om met de kleine pruts te spelen, hem rustig eten te geven, een verhaaltje voor te lezen. Maar ook tijd om eindelijk de opgehoopte was weg te werken en lekker te koken... en af en toe eens wat orde in huis te brengen.
    Moet wel zeggen, tijd op overschot heb ik ook niet, maar wel tijd genoeg om alles te doen wat ik wil doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goeie beslissing hoor! heb ik ook gedaan en ik beklaag het me nog geen minuut. meer tijd voor de kids en zij voelen dat ook dat er een ander tempo is!! succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geniet er maar van! 't Zal super zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit lijkt me zo een goede beslissing!
    Ikzelf heb niet veel recht van spreken, ik weet alleen dat ik niet begrijp hoe veel mensen het allemaal gedaan krijgen en ik weet vooral dat ik er niet altijd het nut van inzie (hoewel er brood op de tafel moet komen, natuurlijk).
    Ik wens je erg erg veel succes en plezier met je beslssing!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed plan. Een mens leeft niet om te werken, hé? Alez ik ben dat toch niet van plan. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben ook die beslissing genomen. Financieel is het belange niet zo interessant, maar wat het doet voor uw humeur, uw gezinsleven en uw eigengevoel is onbetaalbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wijze beslissing! Ik begrijp niet hoe anderen dat klaarspelen, emotioneel en praktisch, dat fulltime werken én moederen én een sociaal leven hebben. Mijn gezin en ik zijn perfect in balans met mijn halftime! En papa is hier ook leerkracht dus we hebben elke vakantie mega-veel tijd voor elkaar! Zalig!
    Je leeft maar één keer he, en de kindjes zijn ook maar één keer klein.
    Geniet ervan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou in uw plaats ongelooflijk hard hetzelfde doen. Ik zou dat zelfs nú al willen doen en ik heb geeneens kinderen! Ik begin ook meer en meer te beseffen dat 'leven om te werken' absoluut niet aan mij besteed is en ik zou ook wel een paar uur extra kunnen gebruiken per dag... met twee klein mannen erbij moet dat nog veel duidelijker doordringen. Ik ben blij voor u! Geniet er maar van! En dat beetje minder waarmee ge 't zult moeten doen weegt ongetwijfeld niet op tegen de geweldige momenten met uw kindjes die ge nu niet langer moet missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Proficiat!! Zeker en vast de goede beslissing! Sinds ik hier ook grote knopen doorhakte ben ik nog nooit zo gelukkig geweest als in de laatste maand, achteraf denk je dan waarom deed ik dat niet eerder :-)! Niets zo leuk als s morgens rustig kunnen opstaan en genieten van ons klein spook!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. efkes gepikt uit een blogstuk van 'bewuste eenvoud' : quote
    [...] normal is getting dressed in clothes that you buy for work, driving through traffic in a car that you are still paying for, in order to get to the job that you need so you can pay for the clothes, car and the house that you leave empty all day in order to afford to live in it[...]

    Quote uit Affluenza


    Ik wil maar zeggen: wijze beslissing! Geniet ervan.... maar ik ben er zeker van dat dat het geval zal zijn, en je gezin zal meegenieten.
    Wil dit ook zeggen dat je ander werk moet zoeken, of kan je minderen op de werkplek waar je nu aan de slag bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wijze beslissing!

    Ik heb enkele weken geleden dezelfde genomen.
    (En nu nog aftellen tot de grote vakantie ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Onlangs hoorde ik mijn buurvrouw vertellen dat de 'nieuwe rijken' diegenen zijn met een lager inkomen maar met meer vrije tijd. Helemaal mee eens. Goed van je om deze beslissing te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een moedige beslissing! Eentje die ik ook graag zou nemen..... (over knopen en doorhakken gesproken...)

    veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed zo! Proficiat met je beslissing! Soms mijmer ik daar ook eens over, maar het zal helaas niet voor direct zijn. Ik kan mij zo soms inmens opgejaagd voelen hé, nie normaal... over mijn huishouden, mijn "naailijstje", tijd met de dochter, tijd voor het lief, tijd voor vriendinnen, koken, lezen, etc. Vroeger had ik daar gelijk geen zo'n last van!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Knap! Lijkt me heel goed, die kindjes zijn ook maar eventjes klein hé. Meer tijd met je gezin én weten dat je zo'n beslissingen durft te maken, dat voelt wel fijn denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goed plan. Ik heb een paar weken geleden beslist om 4/5 te gaan werken vanaf volgend schooljaar. Halftijds leek me ineens zo'n grote stap. Ik geef wel les, dus veel vakanties samen met de kindjes. Maar die avonden hé... Ik zal blij zijn als er tenminste één avond in de week is dat ik geen schoolwerk heb. Ik kijk er ook al naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het leven is er om geleefd te worden, niet om u bezig te houden met rennen.
    Gezelschapspellen spelen, da's pas leven! ;-)

    Om maar te zeggen: wijze beslissing, vermoed ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Da's fijn, dit te lezen. Erg moedig, zeker tijdens een verbouwperiode waarin het financiële telkens naar boven komt.
    Klinkt als een hele juiste beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hele goede beslissing!! Als het goed voelt dan ís het ook goed!
    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Severien: Idd! 't Is werken om te leven, maar niet leven om te werken!

    @Meisjesmama: Dedju é, de vader hier ziet les geven niet zitten, want lijkt me idd heel leuk.

    @Ella Montana: Weet je dat ik nu vaak denk dat ik nu ook zonder kinderkes parttime zou werken? Er is zoveel te beleven naast het werk, ik ontdekte veel ervan jammer genoeg wat laat.

    @Sabine: Ik kan het op mijn werk doen, das de overheid en voor zoiets zit je daar wel goed.

    @Mme Li: samen aftellen!

    @MIe: Komaan, ga ervoor! Ik start pas 1 september en voel nu al verlichting door het doorhakken!

    @Liesel: Ewel, ik was dus ook zo aan 't rondcrossen. En gefrustreerd dat ik was. Ik dacht vaak: 'als ik morgen onder een auto lig, is dit zooooo niet 't leven dat ik geleid wil hebben!'.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tof! Heel wijze beslissing! Heb zelf na geboorte ons eerste 4/5 en dan 3/5 gewerkt. Nu helemaal thuis omdat we in buitenland zitten voor het werk van mijn schat, maar halftijds... lijkt mij de perfecte balans! Binnenkort kan je super genieten van je extra kwali"tijd"!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. oh je gaat zien dat alles veel meer in evenwicht komt! Een hele goeie beslissing!! Daar ga je zeker van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik weet zeker dat je daar geen spijt van krijgt! En het doen met iets minder opent weer een heleboel andere boeiende deuren. Geniet van je kinderen en veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beste beslissing ooit!!
    Ben je dan ook de vrijdag thuis?? (hint hint...)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Goede beslissing hoor, zo heb je gewoon lekker veel meer tijd voor je gezinnetje, je huishouden maar ook voor jezelf!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Super! Ik werkte ook al 4/5de voordat Pia er was. Moest het mogelijk zijn op mijn huidige job, ging ik dadelijk halftijds werken. Voorlopig doe ik dus nog effe 4/5de voort

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Super! Voor dat Pia er was, werkte ik ook al 4/5de. Nu zou ik ook liever halftijds gaan werken, maar helaas gaat dit niet in mijn huidige job. Nog effe afwachten voor mij dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Je hebt een goede beslissing genomen! Dat je goed geslapen hebt na je beslissing, is logisch omdat de innerlijke twijfel over wel of niet nu eindelijk tot rust gekomen is. Een mens is geen machine, en natuurlijk is werken nodig, maar té is nooit goed, zeker als je lichaam al maandenlang noodkreten liet merken. Ik wens je 't allerbeste toe, je zult zien, met minder (geld) zal je je rijker voelen (als mama en echtgenote)
    Succes! sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dappere beslissing! Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Daar ga je geen spijt van krijgen!
    Ik werk halftijds sinds april,en het is zo anders leven...veel plezier ermee!!!

    BeantwoordenVerwijderen