3 april 2010

Maken voor Moeders

Een verzorgtas en 2 babydekentjes met bijpassend knuffeltje. Das mijn bijdrage aan Maken voor Moeders, het door Sabine gestart en nu bijna eindigend initiatief.



De onderdelen van de tas had ik al geknipt toen ik zwanger was van Thor. Ik wou toen de 'everything bag' voor mama's maken uit 'little stitches for little ones' van Amy Butler. Om één of andere reden heb ik de stof enkel geknipt en verstevigd en lag dat pakket daar dus al een jaar of zo te wachten. Maken voor Moeders leek me een goeie reden om de tas eindelijk af te werken. De stof voor de tas komt van Ikea. De tassenmadam is mijn ma.



De rand voor de dekentjes is een idee uit 'bend the rules sewing' van Amy Karol. Het hondensilhouette komt uit 'ariadne at home: de kinderkamer'. De hond werd op de dekentjes geappliceerd en in 't zelfde stofke werd een hondenknuffel, met bellekes vanbinnen, gemaakt. De blauwe stofkes komen van Ikea. Voor 3 euro vond ik er in de koopjeshoek een keer het blauwe tweepersoonsbedlaken dat voor de twee dekentjes werd gebruikt. Het blauw-witte stofke is ook van een hele tijd geleden uit Ikea. Het gele, ooooohhhhh, bloemenstofke vond ik tijdens mijn eerste (en tot nu toe enige) bezoek aan In Den Beer. Een winkel waar mama P. het op haar blog vaak over heeft en een winkel waar ik haar tijdens dat ene bezoekske dan nog tegen kwam ook. Ik herkende haar aan de dochters en haar botten. Ge ziet het, echt anoniem zijt ge dus nooit hé!

Hopelijk zijn de mama's content met het indrukwekkend pakket dat door vele mensen werd samengesteld. Zoveel inzet en enthousiasme, ik word daar week van.

10 opmerkingen:

  1. Allé, nu is 't precies ofdat ik mijn dagen verslijt in den beer...ben er ook nog maar een keer of drie geweest ;-).
    Maar anoniem ben je idd niet meer van het moment dat je met je eigen maaksels de wereld betreed. Ik heb er geen last van...integendeel: zo geraakt ge nog eens aan de klap met een sympathieke medemens/blogster!

    Ik ben onder de indruk van jouw maaksels! Heel schoon, heel afgewerkt en heel nuttig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een petit-beurrekes-tas! Allebei prachtig. Die tas lijkt me superhandig. Aan mijn verzorginstas hangt een flap om ze te sluiten, maar als de tas aan de buggy hangt staat die flap standaard open. Tenzij het regent zeer overbodig dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel schoon! Het idee om een verzorgingstas te maken, kwam bij mij pas achteraf. Leuk om te zien dat er toch iemand aan gedacht heeft.
    Trouwens, ik dacht er over om dat boek van Amy butler te kopen. Is het de moeite waard?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeuh, wat een schitterend cadeau (voor een schitterend initiatief)

    Groetjes en fijne paasdagen!
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. moooooi! En nu kan ik ze toch nog bloggen op de maken voor moeders :-)

    Dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Héél mooi! En zo'n originele dekentjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een hele hippe tas en een nog leuker dekentje, zeker die rand vind ik heel erg leuk. mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Iedereen: Merci voor de complimentjes!

    @Polkadotjes: Drie keer nog maar? Ik dacht omdat ge daar zo'n vlot klapke met de toogmadam deed dat ge daar kind aan huis waart :-).

    @Riet: petit-beurres? Huh? Ewel ja, ze sluit idd niet. Moest ik ze opnieuw maken dan zou ik er wel iets voor voorzien denk ik, maar ik stond er bij 't begin eigenlijk niet bij stil. Maar ja, ik denk niet dat veel mensen pampers en doekjes en zo willen stelen?

    @Sese: Ik vind het een superboek. Ik bestelde het in 't Engels, maar ik zag het in de FNAC al in 't Nederlands liggen (dedeju!). De uitleg is zelfs in 't Engels heel erg verstaanbaar. Heel gedetailleerd ook. Ik zou 't nu wel in 't Nederlands kopen omdat ze 't in 't Engels vaak hebben over soorten 'interfacing' die je hier volgens mij niet zomaar kunt krijgen. 't Is dan volgens mij wel handiger om een materialenlijst in 't Nederlands te hebben. Nog één opmerking. De kleertjes en patronen ervoor zijn wel maar voor 0- tot 1-jarigen. Wat jammer wel, maar voor de andere zaken (knuffels, bavetten, tassen, ...) doet dat er niet toe é.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie tas!
    Mag ik eens vragen, hoe maak je een tas met zo'n middenstuk? Of eigenlijk, hoe zet je m aan het eind in elkaar?

    Ik maak mijn tassen altijd binnen en buiten helemaal af, en dan omgekeerd in elkaar, bovenrand stikken, op een stukje na, keren en doorstikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Floor: De uitleg voor de tas vind je in het boek waar ik het over heb in de post. Misschien heeft de bib het boek wel aangezien de Fnac het nu ook verkoopt? In elk geval, ik kocht de hardste vlieseline die ik kon vinden. 't Is precies plastiek en ik vond die bij Mertens in Melle. Daarmee wordt dat dus een heel stevig middenstuk. Het in elkaar zetten van de tas kwam er wat betreft dat middenschot op neer dat je voor de zijkanten aan de binnenkant telkens 2 stukken nodig had. 4 dus, 2 links en 2 rechts. Je stikt dan het tussenschot (dat je dus eerst hebt gemaakt) aan de linker- en rechterkant tussen telkens twee van die delen.

    Is dat wat duidelijk? 't Was een tas met heel veel stukken... Mail me anders maar voor meer uitleg hoor, geen probleem!

    BeantwoordenVerwijderen