6 april 2010

Kringloopservies met koekskes



Ik sta in de kringloopwinkel vaak te neuzen tussen het servies. Soms zie ik één of maar een paar stukken van een servies dat ik heel schoon vind, maar ik bijt dan altijd efkes op mijn tanden omdat er in ons minihuis (nog) geen plaats is voor het verzamelen en dan vooral showen van die beauties. Dat komt dus wel, ooit ne keer, na de verbouwingen, in zo'n soort vitrinekast of zo, 'k zie 't al voor me.

Maar soit, ik liet me nu toch al efkes gaan omdat ik dit gezien had. Supersimpel uit te voeren idee was het. De meeste tijd kroop in een lijm vinden die sterk genoeg en voor porselein geschikt was. Ik smeet de verpakking al weg, maar op de foto kunt ge zien dat het een Bisonlijm is met twee componenten. Ge moet die mengen, er ontstaat dan een chemische reactie en daarna heb je een soort hars die zijn werk zeer behoorlijk doet. 't Moeilijkste van gans 't knutselwerk was de snelheid waaraan ik moest werken. Ge krijgt namelijk 90 seconden met die lijm ne keer hij uit de buizekes is. 30 seconden daarvan moet ge al gebruiken om de twee componenten te roeren. Daarna schieten er dus nog 60 seconden over om de lijm op zijn plaats te krijgen en alles opeen te zetten. Stress, stress man! Ik ben er zo één die het zelfmaakgedoe heel erg op 't gemak aanpakt, 60 seconden doen me dus zweten maar het is me wel gelukt. Volgens de verpakking kun je na een half uur gerust zijn dat alles stevig aan elkaar zit, maar ik liet de etagère voor de zekerheid toch maar een dag onaangeraakt staan.

En wat ligt daar nu op die plateaukes? Dat zijn koekskes waarvan ik 't recept hier haalde. In 't fijn hakken van chocolade had ik geen zin, ik gebruikte de 'dessert callets' van Jacques (Callebaut). Sommige dingen lagen niet in mijn kast. Vanille-extract werd vanillepoeder en instantkoffie werd gewone koffie. Misschien daarom dat mijn koekskes totaal niet naar koffie smaken? Maar das allemaal niet belangrijk, want ze zijn oh zo lekker!

15 opmerkingen:

  1. Mooi en ziet er lekker uit!

    Ik heb hier ook zo'n torentje, een tip: de tweecomponentenlijm van het huismerk van Brico is 5 minuten verwerkbaar. Dat is echt mijn 'huislijm', ik plak daar alles mee. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een gewéldig idee seg! ik zoek al superlang naar een etagere, maar nog nooit een mooie gevonden..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee!
    Binnenkort is het moederdag, leuk idee om te maken!

    Liefs, Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de koekjes doen mij goesting krijgen :-)
    zo'n etagère is inderdaad de perfecte oplossing voor de mooie kringloopkopjes die altijd maar in 2 of 3 stuks te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dat wil ik ook al zo lang maken, maar het komt er nooit van!
    Ik weet al naar welke winkels ik morgen ga: kringloop en Brico.

    k

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hmmmm... ziet er alvast heel lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook al een tijdje aan het uitkijken naar een etagere, maar met dit idee wordt het misschien toch ook een zelfmaakproject! Al moet ik dan ook eerst een nieuw servieskast zien te versieren ergens :). Echt een tof idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Riet: Oh maar wat een goeie tip! Volgende keer spring ik een Brico binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oooh maar wat een ferm idee!
    Ik was al langer op zoek naar een uitvlucht om die schattige servieskes uit de kringloop toch mee te nemen. Merci!!

    En bij mij moet al dat zelf-maak-spul echt rap gaan, dus die lijm lijkt me wel mijn ding ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. een heel leuk idee!! gisteren naar de kringloopwinkel geweest en ook kopjes mee, mss moet ik het ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is een prachtige etagere geworden! Ik wil al heel lang zo'n etagere maken, maar wil maar niet tegen het serviesgoed naar mijn zin aanlopen. Toch maar eens gericht gaan zoeken.

    Groetjes,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig! Wat een ontzettend leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen