15 maart 2010

Weekendverhalen

Het voorbije weekend was er eentje vol leuke momenten en ik begin natuurlijk, vaneigens, met de geboorte van mijn metekindje!

FERRE



Mijn metekindje, Ferre, kwam een weekje te vroeg ter wereld en zo werd ik plots en heel ineens een hele fiere meter. Speciaal gevoel hoor en een aangenaam idee dat ik vooral de toffe momenten ga meemaken en de babylabeur een keertje niet voor mij, maar voor de broer en schoonzus, is. Haha!

Het bericht van de geboorte deed me zo rap mogelijk achter 't machien springen. Ik had al weken geleden een babydekentje in de vorm van een appel gemaakt, maar wou daar nog een wormachtig iets mee doen. Mijn eerste idee was een gat in dat deken te maken, af te werken met biais en een worm vast te maken aan een lint dat onder de biais was vastgemaakt, maar toen ik daar met passer en schaar in de hand stond, durfde ik niet meer. Ik maakte de worm vast aan een lintje en maakte dat dan met een drukknoop vast aan 't dekentje. 't Kind kan ermee spelen en als hij in 't deken gewikkeld wordt, zal 't niet tochten door zo'n wormgat. Het moest allemaal gebeuren onder zware deadlinestress en mijn worm is dus niet al te schoon afgewerkt. Er werd in sneltempo geborduurd 'een verreke voor ferreke' (snapt ge 't?) en toen ik de wormonderdelen aaneengestikt had en dacht dat allemaal gewoon snel eventjes binnenstebuiten te keren brak het zweet mij uit. Zo'n wormvorm keert ge dus niet zomaar efkes rap rap hé. De klokte tikte meedogenloos voort, 't bezoekuur bleef niet eeuwig duren en ze waren bevallen in Roeselare begot, nog een uur rijden! Rap, rap en vooral hard, hard trekken aan de worm zijn onderdelen, 't was geen goed idee. Eenmaal gekeerd kwam de naad al wat los en begon ik maar rondomrond te zigzaggen. En dan, ge geeft dat af, ge toont ne keer het drukknoopsysteem en dan valt die knoop daar af. De volgende keer spaar ik die hamer dus niet é! Ggggrrrrr... frustrerend vooral als bepaalde mensen rondom u dat dan nog ne keer 'grappig' vinden ook. Maar soit de mama was vooral content met den arrivée van de borstschort en Ferre die ziet toch nog niet al te goed hé...


DE BELOOFDE KADOOKES



Al twee maand geleden (rode kaakskes nu) won Tiene een kadooke toen ik 30 werd en daarna gaven Miekk, Wiek en Katrien zich op om mee te doen aan de PIF-actie. Ik maakte voor hen allevier dit 'poshke' (handleiding via Eloleo gevonden) in linnen, waarop ik eerst een gele ronde bol met vliesofix appliceerde. Nu heb ik spijt van dat geel, ik moest dezelfde stof gebruikt hebben als de binnenkant, dedju! Ik borduurde dan zonnestralen rond de bol en steeltjes voor de bloemen. De bloemen zijn knoopjes die ik uit fimo heb gemaakt en ik probeerde de kleur ervan te matchen met de kleur van de binnenstof en de stof die de ritsuiteinden bedekt. De dames werden per mail gevraagd naar de kleurvoorkeuren en Tiene kreeg het poshke met de libellenstof uit Thailand. De eerste keer dat ik een Thais stofke gebruikt heb. Wiek kreeg de lichtgroene stof, gekocht in de Zijderoute en volgens de verkoper uit Amerika, met een gepatenteerd dessin, daarom duur geworden en zijn laatste meter verkocht hij mij aan een schappelijk prijske. Miekk kreeg het lichtblauwe stofje dat ik op een rommelmarkt vond en Katrien kreeg de roze stof, gekocht bij Mertens in Melle.

HET KIPPENHOK



Koppijn heb ik ervan gekregen, echt waar. Ik kwam thuis met bar-sten-de koppijn van al die initiële zenuwen, al dat getetter en al dat opgewonden denken van 'wauw'. Ge kunt het intussen al bijna overal lezen en ze liegen niet, het was gewoon echt heel erg fijn. Achteraf gezien kon het ook moeilijk anders, allemaal dames met dezelfde interesses, koffie, lekker eten en kadookes, dat kan niet mislopen hé. Vooraf dacht ik daar anders over, hoe meer de tram de Haspelstraat naderde hoe harder ik mijn hart voelde kloppen. Heel alleen binnenwandelen, 't was een ganse opdracht, op 't einde van de namiddag was 't eigenlijk nog een grotere om te vertrekken. Ik vertrok dus ook met een voldaan gevoel, eindelijk eens gezichten bij de blognamen, een bijna lidkaart voor een bijna maandelijkse bijeenkomst van een Gentse creaclub, Vermiljoens regel van drie bij breifiasco's (later meer daarover), pedagogisch al dan niet verantwoorde opvoedtips van Tante Hilde en natuurlijk ook de 'beter-dan-chocolade' Eloleotas. Mijn kadookes in die tas: de zeepkes van Vixi, gehaakte bloemen van Oo Jipie en Vlijtige Vink, de chocomelkbenodigheden in een gebreid zakske van Riet, het naaipotje met echt schone knoopkes van ... (help wie gaf me dit ook alweer?) en een foto door Muriel die nu op mijn schouw staat. Mijn eigen maakplannen raakten in de war toen het metekindje plots geboren werd, dus maakte ik zondagvoormiddag nog rap een paar notaboekskes. Ik maakte ze zo en gebruikte voor de kaft telkens een knutselwerkhandleiding uit een kringloopboek.

Tot slot nog dit: dikke merci aan Vermiljoen en Janina voor de organisatie!

SCHANDE, OH SCHANDE



Ik lees nog efkes de andere blogs en ik besef bij 't lezen van Annelyse's meetverslag dat ook ik deze fantastische postkaart van Prutsen kreeg. Shame on me om dat zo te vergeten!

16 opmerkingen:

  1. Mijn koffie is nog niet koud.... ;)

    Proficiat met het meterschap! Wreed leuk K-dotje voor die Ferre. 'Grappig' stress verhaal dat er aan is voorafgegaan. En wat zijn die ritstasjes goed gelukt. Zo netjes!!

    ... en al bij al toch een beetje jammer dat ik niet op de blogmeet kon zijn. 't Leek me daar wel een gezellige boel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amsterdam zal ook wel de moeite geweest zijn hé? Volgende keer wel afkomen naar de meet hé!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe leuk dat appeltje! En mooie kadootjes allemaal!
    Proficiat met je meterschap ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amsterdam was de max. Ontzettend veel gelachen. Binnenkort nog eens een koffietje??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bombilla: graag, ik mail nog!
    @Vixi: merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die pochkes zijn echt super, superschoon, ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wauw wat een lief en zo klein kindje. van harte gefeliciteerd met je meterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. de kippenhokverglijking had 'k ook al in m'n hoofd...
    Heel gezellig kletsen was 't met al die vrouwen. En zeker met jou. Als je er niet uitgeraakt met die muts dan bekijken we 't eens samen, als jij me dan uitlegt hoe jij die hoekjes van die pochkes zo schoon krijgt.
    We spreken anders sowieso ook wel eens af, dat zie ik zitten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Proficiat met je metekindje!

    En bedankt om je zenuwen de baas te kunnen en naar de meeting te komen!
    Ik vond het ook supertof, echt waar!

    Tot een volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wauw, ik zag je poshkes al hier en daar opduiken. Héél schoon gedaan! En proficiat met je meterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog eens proficiat met je meterschap, ik kijk al uit naar mijn metkinneke! Kvond het leuk om jouw in het echt te zien, als we nog eens naar absynthe minded gaan zullen we elkaar zeker herkennen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Proficiat met je metekindje! Wat een toffe appeldeken heb je gemaakt!
    Ik vond het heel leuk om je eens in het echt te zien zondag! Op naar de volgende keer (dan kunnen we misschien eens wat langer kletsen)!
    En nogmaals bedankt voor de mooie kadootjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. merci allemaal voor de felicitaties!

    @Vermiljoen: great minds think alike hé, LOL! Ik ben opnieuw aan de muts begonnen, we zullen zien hé en anders ben ik daar zunne. Voor die hoekskes, ik volgde gewoon die beschrijving. Is 't nu dezelfde die jij gebruikte?
    Afspraak in uw donker huis op poten dan ;-)?!

    @Liesel: of in de buurt van de kliniek é Liesel, 'k zal u eens trachten te spotten wanneer Thor naar 't zwembad gaat!

    @Miekk: graag gedaan! en idem dito.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar zo tof allemaal! Ik ben helemaal weg van dat appeldekentje met grappige worm! Hoe leuk is dat jong!
    Nog eens proficiat met uw metekindje he! Zo'n schatje!
    En nu k u zo gezien heb: uwen jongensten, da's precies een kopieke van u! ;-)
    Zeg enne, dat creaclubke in Gent: we moeten dat doen e zeg! Ik zie dat volledig zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. T was fijn om je te ontmoeten!
    Proficiat met je metekindje!

    Kan je het nog eens even hebben over dat boek? (ik was de titel alweer vergeten toen ik bij de auto was...)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ziet er allemaal zo tof uit en het moet zo gezellig zijn geweest!

    BeantwoordenVerwijderen