24 maart 2010

Mama vond breien keitof

Een medaille zouden ze mij ervoor moeten geven, echt waar. Ene voor doorzettingsvermogen want man, man, ik heb afgezien met die Pixie Hat. Jaja, ik ben er mij van bewust, de lente is begonnen, vandaag was 't 19 graden buiten, maar de pixie hat zou er komen! Lees en gniffel even mee...



Kijk eens goed naar mijn blauw pixie 'hatteke' (Hebt ge 't al in de mot?). Het exemplaar waarvoor ik meerdere dikke brokken frustratie moest doorstaan? Want waar begon het ook weer mee? Die heldere uitleg van Vermiljoen, mijn groot enthousiasme en dat van enkele anderen in blogland en dan plots dat gat. Grrrr... Soit, efkes doorbijten en dat gat was niet meer te zien. Ik haalde meerdere toeren van de naald af en toen las ik dit:

tantehilde zei
ho wacht, als je je draad niet te hard aangespannen hebt, kan je dat meestal toch nog oplossen met een haaknaald; Heel vorozichtig en met veel geduld de lus weer ophalen en tussen de bovenliggende steken trekken...ik heb het ook soms voor, en met de haaknaald omhooghalen is toch nog steeds minder werk dan uitrafelen en opneiwu breien...


TIP 1: ER BESTAAT EEN SIMPELER OPLOSSING VOOR GEVALLEN STEKEN DAN ALLES UITRAFELEN!

En toen, toen gebeurde hetgeen de pijl u wil tonen. Wol tekort. Opnieuw naar de Phildar waar ergens in mijn onderbewustzijn een vroegere vraag van de verkoopster weerklonk: "zijn de bollen van 't zelfde bad?". Ik verdrong die herinnering, breide enkele avonden met de nieuwe bollen naarstig verder en zag later in het daglicht hetgeen de pijl u wil tonen: een verschillend bad = een verschil in kleur! Grrrrrrrrrr... maar 't kon me niet schelen, ik doe voort dacht ik.

TIP 2: ZORG ER VOOR DAT ALLE BOLLEN WOL VOOR EEN BREIWERK VAN 'T ZELFDE BAD ZIJN!

Misschien vraagt ge u nu al af waarom ik het hier over 'bollen' heb. Is er dan zoveel wol nodig voor die muts? Toch wel als ge zo'n exemplaar wilt maken! AAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH. Ziet ge dat dan niet terwijl dat ge dat maakt? Blijkbaar niet hé. Misschien moet ge daarvoor een aantal uur per nacht meer slapen dan ik zelf doe? Maar soit, we hebben weer eens iets bijgeleerd.



TIP 3: HET PROEFLAPJE IS NIET ALLEEN VERVELEND, HET IS OOK ECHT WEL HEEL ERG NODIG!

Toen ik een reuzenmuts gemaakt bleek te hebben, zakte de moed me in de schoenen. Ik had er al veel te veel tijd in gestoken en ik zag niet in hoe ik het patroon moest aanpassen aan mijn oh zo schone (en vooral dure!) wol met veel minder steken en toeren in het (veel te late) proeflapje.

Ik liep er enkele weken aan te denken, ondervroeg enkele andere breimadammen, durfde de blogbron niet te mailen voor hulp, maar kreeg van haar op de blogmeeting wel de reddende tip. Lieve Lien gebruikte de simpele regel van 3 en loste in no time het probleem op. Ik bleek een domme gans te zijn want eigenlijk gaat het om een wreed simpel berekeningske.

TIP 4: GEBRUIK DE REGEL VAN 3 BIJ HET AANPASSEN VAN HET PATROON VOOR DE PIXIE HAT.

Bijvoorbeeld: Ik had een muts nodig met een basis van 35 cm. Mijn proeflap van 10 cm bevatte 22 steken en dus 2.2 steken per 1 centimeter. 35 cm maal 2.2 steken is 77 steken. Ik zette er 78 op omdat er volgens 't patroon vergroot of verkleind moest worden met 4 steken meer of minder (op basis van de 106 steken in het patroon).

Vol goede moed begon ik er, deze keer met de groene wol, opnieuw aan. Ik zal u niet vervelen met de twee hatelijke keren waarbij ik niet hetzelfde aantal rechte steken aan beide kanten had staan en er dus weer kostbare tijd verloren ging. Ik toon u nu liever en eindelijk het breiwerk dat mij minstens 5 extra grijze haren, een nieuw scheldvocabulaire en een maand minder lang leven heeft opgeleverd. Aanschouw mijn Thorreke met zijn eigenste Pixie Hat. Lente of geen lente, 't kind zal ze dragen!



De knoop maakte ik al een hele tijd geleden met fimo en gebruikte een zelfgemaakt stempelke om de afdruk van de vikinghelm te maken.


Inspiratie voor de titel. Super hé!?

30 opmerkingen:

  1. Lol,ik heb hier hardop zitten lachen,echt niet om de miserie die je hiermee gehad hebt,maar de manier waarop je 't neerschrijft...'t resultaat mag er zijn!!!Mijn schoonmoeder gaat er ook twee voor dochters breien,iets van niks zegt ze,maar 'k ga haar toch maar waarschuwen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar Nele, volgens mij is dat dus ook gewoon iets van niets é. 't Waren gewoon die breigoden, die hadden 't op mij gemunt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste,
      Ik zou graag het mutsje pixie hat breien maar vind nergens de nederlandstalige uitleg.
      De blog vermiljoen bestaat niet meer. Kan iemand me helpen?Groetjes.
      Verhoeven Rita.

      Verwijderen
  3. Die muts is gewoon gigantisch. Ik dacht nog even misschien past die mij wel, maar da's gewoon voor elke mens te groot.
    Maar zo puik dat 't gelukt is. Weetje, er komens zeker nog een paar frisse dagen, en doordat ik je de uitleg op de meet gaf en iemand daar de opmerking "da's de regel van 3" tussengooide weet ik nu eindelijk na 32 jaar wat de regel van 3 is.
    Ik ben trots op jou, meid! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe leuk! Die medaille heb je zeker verdient!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moehaha, wat een grappig verhaal :).
    En zo herkenbaar.
    Ik heb 1000 bollen wol liggen, maar kan echt niet breien of haken. Bovendien gaat t zo traag en daar word ik altijd helemaal zenuwachtig van.

    Dus alle respect voor jouw doorzettingsvermogen en het resultaat ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hilarisch! Zo geweldig geschreven. Ik 'voel' gewoon jouw frustratie! En wat een doorzettingsvermogen. Bij mij was heel dat mutsenplan, incl. de gigantische muts, al lang in een ver hoekje van de kast beland. Hij is er toch maar lekker héél mooi mee, jouw Thorreke! Maar 'k zou de blauwe muts toch nog aftrekken: zo'n mooie kleur wol...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hilarisch! Manman, ik heb gelachen!
    Mar de muts is heel schoon geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. :-D Zalig verhaaltje, ik weet direct weer waarom ik met breien gestopt ben! Zoiets zou ik nu ook keihard tegenkomen, maar het resultaat zou nooit zo mooi zijn! Dat mutsje is echt wel een toppertje hé! Hopelijk kan hij er volgende winter nog in, hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het resultaat én het verhaal mogen er wezen, en die kaart: hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. lol, hoe GROOOT is die muts wel nie, hahahaha! gelukkig is iets fout breien minder erg dan iets fout naaien. Verknipte stof kan je niet meer herstellen, maar wol kan je gelukkig wel uitrafelen. Lol, echt ik moet zo lachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ha ha, ja dat zo ook helemaal niks voor mij zijn. Goed dat je hebt volgehouden, ziet er tof uit, en de die mooie knoop is de kers op de taart. Wie weet wil je nu nog een projectje breien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ROFL! En ook ocharme, ik leef met u mee. Daarom begin ik er niet aan, aan dat breien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, maar respect dat je hier die veeeels te grote muts ook gewoon laat zien (kun je daar geen tasje van maken?) én dat het uiteindelijk toch nog gelukt is...wat een volharding!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hi ha haha... méga is die muts!
    je hebt gewoon een nieuw exemplaar gebreid? schoon kleur zeg.
    en gelukkig is het 's morgens nog frisjes zodat je ze nog eventjes kan gebruiken!
    Schoon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Is zo'n breiwerkje niet een beetje zoals bevallen? Urenlang zweten en afzien, maar eens het resultaat er is, al de voorgaande ellende op slag vergeten? (Ik zou het zelf niet weten, ik ben nog nooit moeten bevallen)

    Wat ik dus wil zeggen: het resultaat is KEImooi! En helemaal af met de zelfgemaakte knoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. WhaaaH! Wat een verhaal en wat een doorzettingsvermogen en wat een megamuts, pff! (nu weet ik weer waarom ik daar maar helemaal niet aan begonnen ben..)
    Maar uiteindelijk is hij wel heel mooi gelukt, en hij staat heel schattig bij Thor!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig verhaal!!
    Maaaar je hebt wel veel geleerd van dit werkstuk!;-)

    Het resultaat is wel super, echt een leuke muts.
    Ik zag hem al op een paar plekken voorbij komen.
    Ik wacht tot het najaar om er ook eens aan te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Vermiljoen: Ewel dat doet deugd! :-)

    @Janina: Die bollen liggen daar gewoon dan? Of doet ge der iets anders mee?

    @An en Tante Hilde: Als ik dat allemaal aftrek, zou mijn wol dan nog proper genoeg zijn om iets van te maken?

    @Liesel: Met zijn reuzenhoofd vrees ik ervoor... Voor 't metekindje dan maar in de winter hé.

    @Riet: ik zag die kaart in dat zsazsa-winkelke hier in Gent en ik kon gewoon niet anders dan luidop
    lachen!

    @Poppie: Raar misschien, maar ik heb nu dus echt wreed veel breigoesting.

    @Ella Montella: LOL! Zo afzien heb ik nu ook weer niet gedaan zunne.

    @Vrouwenhand: Courage!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Woehaha wat een calvarietocht! Een spiekmedaille voor uw moed en doorzettingsvermogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat verdient een medaille op uwe gilee, da's wel zeker. Ik doe ook nooit aan proeflapjes, misschien vanaf nu wel eens doen dan. :D
    Ik vind het wel schoon gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh maar natuurlijk kunt ge dat afrafelen en opneiuw opdraaien en nadien iets anders van breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Super!! Past die reuze muts niet voor jou? Het is en blijft een super muts en gelijk dat ze zal gedragen worden! zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  23. éwel Sha ik heb mij plat gelegd met uwen tekst dat ge neer geschreven hebt,nie te doen
    Maar na alle ellende mag het resultaat er zijn,chapeau voor de muts tis echt een keischone

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een trofee voor vastberadenheid, ja, dat zouden ze u mogen geven. Man man man...ik had die breipennen al in duizend stukskes gebroken.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Woehaha, ik vind dat ge echt een medaille voor moed en doorzettingsvermogen verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. hihiheihihi, ooh ik heb zooooooo gelachen.
    Meid, wat een doorzettingsvermogen!
    geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik heb hier lang geleden al eens goed mee gelachen, maar ik moet daar gewoon nog heel erg mee lachen. niet te geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik moet eigenlijk ook wreed lachen als ik 't nog eens lees!

    BeantwoordenVerwijderen