26 maart 2010

Het ECHTE broekske



Hij is wat in retard, ik weet het.

'Excuseer?' denkt dat broekske nu. 'Hoe durft ge? Ge liet me daar dagen, wekenlang liggen en IK, IK was er compleet gereed voor, maar GIJ, GIJ waart en zijt in retard!'

Hij heeft gelijk hoor, shame on me. Al vorig jaar liet ik u kiezen wat ik eerst moest maken en u koos de winterbroek. Waarom heeft het dan tot de lente geduurd voor er één van onder mijn Bernadetje kwam? Ja, hoe gaat dat hé?

Ge vindt een tof patroon en tekent dat uit. Ge knipt de stof, maar plots vliegt één van de mini's in de kliniek, moet een entourage bedankt worden en liefst nog voor die kleine een jaar is, wordt ge 30 en met momenten een beetje dement, worden baby's geboren, moet ge terug gaan werken, gaat ge eens op reis, begaat ge breiblunders, verjaren vriendinnen, enzovoort enzovoort.

Of is 't misschien toch niet de schuld van deze zorgvuldig opgelijste reeks voorvallen, maar eerder van de vrees voor de eerste échte zakken, de angst voor de eerste échte rits en het niet content zijn met het standaardpatroon wat leidt tot dagenlang, soms zelfs weken lopen denken en uitstellen?

't Is dus niet zo dat ik uw mening niet apprecieerde. Absoluut wel, ik kreeg zelfs stress bij de gedachte aan uw eventuele verwachtingen. Maar nu is hij er dus, de broek. Eens geen rekkers, geen alleen-maar-stiksels die uw kind moeten doen geloven dat hij een echte rits kreeg. Neeneen deze keer werd het een ECHT broekske.

Het model dat ik gebruikte is nummer 14 uit de Ottobre winter 2009.


Eigen inbreng:
  • Een ander stofke voor de zakstrook op het achterpand.
  • Piping aan de heupzakken.
  • De stoffen knoop.
  • Het contrasterende stiksel op het voorpand en dezelfde kleur rits.
  • De groeistroken onderaan en binnenin de broekspijpen.
De stofkes zijn heel dun en zacht blauw ribfluweel van bij Artevelde op de Vrijdagsmarkt en oh zo schone Kokkastof van de Vermiljoenshop. De piping maakte ik zelf. Ik vond de uitleg bij Eloleo. De stroken onderaan de pijpen zijn bedoeld voor de periode waarbij de broek nog wat te lang zou zijn voor Nils. In zo'n geval draai ik de pijpen wat om, maar dat trekt meestal op niet veel. Nu gaat dat anders zijn.

Jammer genoeg was mijn model kleiner en fijner dan ik gedacht had... De broek is nu dus nog in zijn geheel te groot. Ik nam maat 98, een 92 zou perfect zitten en daar ga ik mij nu eens aanzetten se!



Wist je dat?
  • Bernadetje de naam is van mijn naaimachien.
  • Het boek 'Naaien is niet moeilijk' van Burda mij serieus helpt.
  • Een zakstrook eigenlijk een paspel is die breder is dan 2 cm.
  • Mannenritsen links over rechts sluiten, vrouwenritsen rechts over links sluiten, maar jeansbroeken voor zowel mannen als vrouwen links over rechts sluiten.
  • De allereerste ritssluiting in 1893 werd uitgevonden.
  • Een geit om de 17 dagen rits is. LOL!
  • Ik bij de volgende broek foto's ga nemen van een paar dingen, want volgens mij kan ik sommigen van jullie daardoor wel een paar door mij beleefde sukkelmomenten besparen?

18 opmerkingen:

  1. Ik wist er niets van, maar ik vind het wel een leuk broekske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!!!Ik zal mij ook maar eens aan een broekske wagen.
    Was jij 't trouwens niet die op zoek was naar dat knijpsysteem voor een portemonneetje?Ik hebt 't nagekeken en vanmarieke verkoopt dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie broek! Ja, Ottobre heeft ruime maten, heb mij daar ook al eens aan laten vangen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Nele: Merciekes en ja ik was het idd. 'k Heb al ne keer gezien bij haar. Dat buttonsysteem zag ik er ook, maar ik vind dat nergens anders. Normaal?

    @Lila: nu weet ik dat dus ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo af! Schoon.
    Nu het toch te groot is, kan je het dan niet gebruiken voor in 't najaar? Eerste schooldag om mega mee te scoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Bombilla: superidee, maar 'k zal hem wat groeimiddel geven hé, want zou dat op een half jaar zo schelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi! Al die details die je toevoegde maken het echt af. Zo'n echt ritsbroekje... daar heb ik me ook nog nooit aan gewaagd. Maar met 2 zonen zal het er binnenkort ook van moeten komen :-) Hopelijk heb jij daartegen die anti-sukkelfoto's geplaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. schoon, jong en die afwerkingen aan die zakken en zo, fieuw (fluit vol bewondering)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is echt heel mooi geworden, zo mooi afgewerkt!
    En kom maar op met die fotosessie!
    Ik zie ook erg op tegen broekjes naaien, maar ik wil dat wel eens gaan proberen voor de mannetjes..
    Dus alle tips zijn welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo schoon!
    En handig, nu hebt ge al een broekske in de kast hangen voor binnen een half jaar ofzo!
    Veel succes met maatje 92 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben volledig verknocht aan dit broekje: die kleurencombinatie en die details vind ik kortweg super!
    Ooit, ooit, ooit waag ik mij ook eens aan een kledingstuk en dan weet ik waar ik ten rade kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo'n wijs broekske zeg! De details maken er iets hips, unieks en geweldigs van! En zo perfect afgewerkt!
    Niet dat ik van plan ben van veel broekskes te maken (met een broek kan ik elk van mijn meisjes straffen) maar die fotoreeks zal menig jongensmoeder een groot plezier doen.

    't Is idd een beetje groot. Zou het aan de Ottobre liggen? Ik ben bezig aan een salopetje voor Roos maar 't is ook zooooo groot en nochtans een 92.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. tis een schoon broekje, effenaf, en prachtige kleurencombinatie!
    Ik vind het wel moedig om een echte rits in maatje 92 te zetten (hier zijn we inmiddels aan 116 toe, en nog steeds geen klachten over de nepgulp!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @An en Miekk: Ik doe mijn best!

    @Kir: Altijd welkom! Maar ik beweer zeker niet alles te weten zunne.

    @Polkadotjes: Ewel ja, Lila hier zei dat ook al, dat de Ottobre zo'n grote maten heeft. Ik denk dat ik nog een keer de maten ga nemen voor ik de maat kies.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ottobre valt meestal idd groot uit... (er zitten een paar uitzonderingen tussen) maar ze hebben wel leuke patroontjes hihi, leuk broekske

    BeantwoordenVerwijderen