7 maart 2010

En hoe doen jullie dat?



De strijk, zelf geraak ik daar dus niet meer door. Zoveel was dat die mannen hier binnenbrengen, das ni te doen. Strijken, vroeger deed ik dat op zondagavond voor den tv. Een moment om mij eens niet schuldig te voelen over het mindless tv zien, maar sinds ik de naaimachien en 't bloggen ontdekt heb, is 't eerste dat verwaarloosd wordt diene strijk. Ik heb geluk met de moeder en schoonmoeder, die gaan dat al rap ne keer voor mij doen, maar ik kan die strijk toch niet altijd sparen tot zij eens langs komen. Ligt dat nu alleen aan mij of zijn er nog mensen die, iedere keer de wederhelft vraagt waar 't één of 't ander kledingstuk ligt, met rode kaakskes moeten toegeven 'nog in de strijkmand'... En als ge dat niet hebt, hoe komt dat dan? Hoe geraken jullie van die bergen strijk af?

35 opmerkingen:

  1. Hoe herkenbaar!!! De strijkwas hoopt zich hier ook altijd enorm op! Ik heb ook zo'n hekel aan strijken en helaas geen (schoon)moeder die af en toe komt helpen. En ja.... Bloggen en naaien gaat voor ;)
    Ik hoop dat er heel binnenkort nog een "strijkmachine" uitgevonden wordt... Waar je de schone was instopt en dat het er dan weer gestreken uit komt... Zucht!
    Tot die tijd moet ik mezelf er echt 1 keer in de week toe zetten!
    Groetjes Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mor zooooo herkenbaar. Bij mij stapelde de strijk ook altijd op, mand na mand na mand. Ik heb het ook een tijdje verwaarloosd (naaien gaat voor alles ;-)). Maar op den duur ging ik er zowaar van blèten als ik weer eens 3 uur achter de strijkplank stond of zakte ik idd door de grond als man weer eens 's morgens vroeg zelf nog zijn hemd moest strijken.
    Dus nu: na elke was ONMIDDELLIJK strijken. Het kost al bij al een half uurtje werk. Ik doe het meestal terwijl de kindjes, na school, hun vieruurtje eten of huiswerk maken.
    Hier dus geen stapels strijk meer...en nu kan ik dus zonder schuldgevoel achter mijn naaimachien kruipen.
    Sterkte met het wegwerken van die berg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. herkenbaar! (jouw berg valt in 't niet bij die van mij :)) zo ongeveer tegen de tijd dat ik vragen krijg waar kledingstukken nou gebleven zijn hou ik een tv-marathon met strijkbout en kratten vol was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook niet mijn favoriete klusje die strijk... Ik (zonder afleiding genaamd kinderen) probeer de was aan het eind van de week te doen, in het weekend te drogen en dan maandagavond te strijken.. Het is altijd wel een hele klus, een deel strijken en vouwen, een deel alleen vouwen, alles weer de kast in... Oef... er liggen weer stapels klaar....

    groet Wiek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, zeeeeeeeer herkenbaar. Ik probeer zo weinig mogelijk te strijken. De aanschaf van een goeie droogkast mét anti-kreuk-programma helpt hierbij. Nadat de was nog een beetje klammig is, hang ik deze op kapstokken en laat deze zo aan de rek verder drogen. Strijken is zo voor de meeste stukken (zoals jeanbroeken, t-shirts, truien, ...) niet nodig. En ook als ik de was buiten hang (wat ik toch fijner vind dan de droogkast) hang ik deze 'schoon' op, zodat strijken eigenlijk niet nodig is. Ik strijk dus alleen hemden en sommige rokjes en kleedjes van mezelf en Kleine Pruts.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik probeer het ook zoals prutsen te doen, maar zelfs dan hoopt het zich regelmatig op. Wat hier helpt, is geen 'grote' wasmand. Als die vol is, moet ik wel strijken, of ik moet het gewoon ergens op een hoop gooien en dat gaat me dan weer net iets te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sinds een jaartje heb ik een heel programma uitgedokterd: ik was enkel in het weekend of 's nachts. Na elk machien wordt alles direct geplooid, de strijk gaat netjes op een hoopje. Zondagavond strijk ik een uurtje voor tv. Alleen dan wordt er gestreken, door de week nooit.
    De enige uitzondering is als ik een weekendje met de late sta (ongeveer één keer per maand), dan strijk ik op maandag.
    Iedereen weet dat en moet dit een hele week in het achterhoofd houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. idd, super herkenbaar!! Normaal ben ik wel bij met wassen, maar nooit met strijken en idd, sinds het naaien gaat het helemaal bergaf, hoewel ik dan veel strijk aan de werkjes waar ik mee bezig ben, maar das leuk :-), dus morgen komt ventje terug van zes dagen weggeweest te zijn, en ik heb al twee manden gedaan, nog twee manden of zo te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeer herkenbaar. Ik ben ondertussen gewoon gestopt met strijken. En niemand die het ziet.
    Ik koop kleding waarvan ik vermoed dat ik het niet echt moet strijken om er deftig uit te zien. En wat ook helpt is een Lief die geen hemden draagt natuurlijk.
    En ik strijk alleen bepaalde kledingstukken als het echt niet anders kan, maar voor de rest doe ik het gewoon niet meer. En opgelucht dat ik mij daardoor voel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. niet strijken. Of een keer per jaar of zo. Ik heb dan wel het geluk dat mijn man nooit hemden draagt en zijn t-shirts niet gestreken wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij mij ook de truk van de droogkast: vanaf het drogen gedaan is, probeer ik het onmiddellijk op te plooien en ondertussen wrijf ik de laatste kreuken eruit.
    Al de rest gaat om de zoveel weken naar het strijkatelier. Ik heb de voorraad hemden van mijn man gewoon uitgebreid en nu kan hij gemakkelijk 3 weken door, zodat er tijd genoeg is om langs het strijkatelier te passeren.
    In uiterste nood, strijk ik zelf.

    Ik weet het: ongelooflijk lui, maar het is een kwestie van prioriteiten hé;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik strijk ook bijna niks.. En niemand die het ooit is opgevallen :-D . Ik hang de was meteen aan de lijn na het wassen (eerst even goed uitschudden) en als ik het opvouw strijk ik het een beetje glad met mijn handen.
    Alleen de overhemden van manlief moet ik strijken (maar er liggen er nu al een maand lang een paar op zolder te wachten en hij heeft ze nog niet eens gemist..)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb één bloes. En die strijk ik. De andere kleren kreuken volgens mij ook niet zo erg...en wat ook helpt: heel even (als de was al bijna droog is) in de droger doen. Weg kreukels.

    Maar wat ik niet snap...waarom strijken jullie allemaal de overhemden van manlief? Of doen ze dat ook wel eens zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik moet mijn eigen strijk nog niet doen (maar van alles wat huishoudelijke taken betreft zie ik daar al het meeste tegenop), maar mijn moeder schakelde ons als klein grut altijd in voor de sokken te sorteren, de onderbroekjes op te vouwen en de zakdoeken op te vouwen.. Nu zie ik dat ze het vooral in deeltjes doet, eens ne was in het midden van de week met alleen de handdoeken, en dan in't weekend de kleren. En wat hemden betreft (mijn lief draagt dat graag, veel, en wisselt ook graag veel van hemd), die mag'm zelf strijken zenne!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier: zoveel mogelijk strak opvouwen zodat het in de kast zichzelf strijkt:-) En wat ècht gestreken moet worden, wordt sinds kort gedaan door de poetsvrouw! Heerlijk. Blij dat ik van die rotklus af ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. http://mijnblogspotishier.blogspot.com/2009/10/de-superhuisvrouw.html

    Stijk, anyone?
    Hier ook wachten tot het niet meer anders kan en er dan uren mee bezig zijn :-s Niet ideaal dus

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gewoon stoppen met strijken. Ik strijk nog maar eens per maand ... de strijkbout wordt vooral gebruikt tijdens het naaien om nader open te strijken. Maar verder staat het ding werkeloos ...
    Ik kan gewoon superstrak plooien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier loopt het soms ook in het honderd, maar ik heb wel een schema. Elke dag draait de wasmachine bij gebrek aan een droogkast en aanwezigheid van 1 enkel droogrek. Ik was in functie van m'n strijkavond (donderdag) als manlief niet thuis is. Alles goed ophangen scheelt al de helft. En loop ik achter met het wasschema, loop ik even langs bij de schoonmoeder om daar de droogkast te gebruiken. Uit de droogkast is onmiddellijk opvouwen als het nog warm is. Van "den draad" is goed platleggen in de strijkmand. En sommige dingen hoeven dan ook maar gewoon opgevouwen te worden. Het is een soms een sleur, maar het moet gebeuren. En om eerlijk te zijn haal ik er wel voldoening uit als het weer eens een weekje goed loopt. Succes nog! (en lang leve het maken van huishoudschema's, ik heb er voor alles wel eentje ;o) )

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hier ook veel strijkgoed.
    Alleen hebben we 't hier verdeeld, de ene week doe ik de strijk voor mezelf en dochterlief, de andere week doet manlief zijn kleding en die van dochterlief.
    Helaas geen (schoon)moeder die zo nu en dan komt helpen.
    Ik wacht nog steeds op machines waar de kleding mooi glad uitrolt en waarin ze ook niet krimpt..ik weet het...een utopie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik strijk zelf bijna nooit. We hebben een mand voor strijk en een mand voor plooi. Het is niet altijd praktisch haalbaar om zelfs maar direct na het afhalen van het rek te plooien.

    De mand 'strijk' die doet mijne man, die doet dat graag. De mand 'plooi' die doe ik.
    Gelukkig ook hier vrij weinig hemden.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Moar allez zeg, dat leeft echt wel overal hé die strijk. Zoals Polkadotjes 't zegt. Ik kan dus ook bleiten é als ik al die verloren uren achter een plank moet staan.

    Aan al degenen die (bijna) niet strijken, merci voor 't goeie voorbeeld, ik ga dat dus ook zo beginnen doen hé.

    @Polkadotjes: staat gij dan niet echt massa's keer in de week achter uw plank? Ik moet hier om de twee dagen machienen draaien!

    @Hiskia: ik toonde jullie nog de verantwoorde foto :-)

    @Naaldjes en draadjes: zo'n karakter zeg, rateer je dan echt nooit ne keer?

    @Suzette: schaamtelijk hé, ja dienen man van mij strijkt dus niet é - hij klaagt ook niet als 't ni gedaan is, maar da knaagt aan mij. stom, 'k weet het zunne

    @Bombilla: breng ik mijn manden mee bij de volgende rendez-vous? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat valt serieus mee zu.
    In het weekend doe ik alle was die in de droogkast moet (weekendtarief) en die ik niet strijk: handdoeken, beddengoed, ondergoed,...
    Voor de rest ben ik zo'n seut die van kledij wel alles strijkt...ik vind gewoon dat je kleding veel netter blijft en veel langer zijn kwaliteit behoudt...en 't ligt ook netter in de kast (aiai, durf ik dat bekennen?).
    In de week wordt dus de rest gewassen, opgehangen en gestreken. De ene week heb ik al wat meer strijk dan de andere ('t hangt er vanaf hoe mijn kinders van 't varken hebben afgehangen)...maar ik sta toch maar max 3 keer per week een klein half uurtje te strijken. En dat vliegt voorbij...dat kon ik van die ellenlange strijkavonden niet zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. De strijk is een van de weinige dingen die ik wel kan bijhouden.
    Ik probeer het doen als de kindjes spelen, dan kan ik een oogje in het zeil houden en strijken ...
    of 's avonds, zoals net (ik heb net weer een dik uurtje strijk achter de rug)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. GEwoon negeren. En met een uitgestreken gezicht antwoorden,oh, dat hemd, dat komt NET uit de was, k zal het even zoeken...
    Dat lukt echt wel een eental jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. zonder schaamte gezegd : onze poetsvrouwen strijken wel eens!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. wij strijken niet!!! wel strak ophangen en flink uitschudden dat weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Polkadotjes: ik ben meestal ook zo'n seut hoor, 'k peis dat dat mijn probleem net is...

    @happyenrose: zorg maar dat ie dees niet leest!

    @vanessa: dat wordt volgens mij ook mijn oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Strijken is me time! (of TV time eigenlijk) Alleen in het weekend wordt er gewassen en dan maandagmorgen: strijk!
    Elke maandagvoormiddag (van 8u tot 13u jawel, lang!) strijk ik minstens vijf manden. Hemden, broeken met plooi, bedovertrekken, heerlijk.
    Ik neem de hele week allemaal boechtprogramma's op die mijn lover niet wil kijken en staar dan gedurende 5 zaligmakende uren tv, met mijn sissende strijkmachien zoevend over al die kleertjes. De Makse. Als pauze neem ik een kop thee en blader door mijn VTwonen. Maandag is mijn lievelingsdag. En 's middag bak ik een dikke chocoladetaart(of iets anders maar er wordt steevast gebakken) en maak ik soep voor de hele week. Parttimen is echt heelrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Maar Marji zeg, ik word zowaar jaloers op uw moment! Vooral op de thee, de VTwonen en de TV, haha. Misschien moet ik jouw instelling ne keer overpakken. Toffe reactie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Misschien de strijk als een meditatief rustmoment. Mijn strijkplank staat voor het raam. Ik staar een beetje naar buiten, bedenk dingen die ik nog moet doen (er ligt een papiertje met pen naast de plank om die dingen op te schrijven en dus uit je hoofd te halen), en maak nette stapeltjes waar ik ook wel weer van kan genieten.
    Natuurlijk werkt het niet altijd en er liggen hier soms ook bergen ongestrekenwas. Maar strijken is altijd nog beter dan stofzuigen....

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik ben gewoon steeds minder gaan strijken, waar door mijn strijk gelijk blijft. Klinkt vaag zie ik nu. Vroeger (voor de kids) streek ik ook shirtjes, dekbedhoezen enzovoorts. Nu alleen nog het hoognodige als blousen en broeken. Anders word ik gek ;)Ik heb er zo'n hekel aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Twee jaar geleden, toen Manlief en ik ons een wasmachien aanschaften, vroeg ik een strijkijzer voor mijn verjaardag, omdat ik dacht dat dat zo hoorde. Ik heb het ding toen drie keer gebruikt en toen is het verhuisd naar één of andere kast. Sinds ik enkele maanden geleden ben beginnen naaien, haal ik het weer meermaals per week boven, maar nog steeds niet om kleren te strijken. Ik kan me geen grotere tijdverspilling voorstellen :-)

    (Manlief en ik hebben dan ook wel geen kleren van dusdanige kwaliteit dat het zonde zou zijn om ze niét te strijken... en het gebrek aan kindjes maakt onze stapel was ook niet zo overweldigend als die van u natuurlijk...)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. euhm...alleen het hoogstnoodzakelijke strijken ;-)
    En anders net zo lang wachten tot manlief geen broeken meer in de kast heeft, dan gaat 'ie het zelf doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Da's hier een even grote frustratie! Hoe herkenbaar! Ik smijt zoveel mogelijk in de droogkast, maar toch blijft er nog nen berg strijk over! Pff!
    En dan die gestreken was nog in de kasten krijgen, nog zo'n frustratie.
    En ik vind dat ook schaamtelijk als mijne man vraagt of iets al gewassen is. En ik vind dat k gelijk niet anders doe dan wassen! Met 5 man in huis, lijkt dat gelijk eindeloos. Nu ja, t kan aan mij liggen ze, ik ben geen organisatietalent!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Och god, zo herkenbaar.
    Mijn mama doet het vaak, want met drie dochters én fulltime werk geraak ik er niet toe. Wat zou het een verlichting zijn moest er niet gestreken worden.

    BeantwoordenVerwijderen