5 maart 2010

De ververslap (en hoe je er zelf ene maakt)



Voor ge kinderkes hebt, beseft ge dat niet, maar wanneer ge als mama ne keer ene gaat drinken, wilt lunchen of bij mensen zonder vers nageslacht op bezoek zijt, is 't vaak miserie wanneer die kleine een verse pamper nodig heeft. Er is geen plek voorzien voor 't kind, laat staan voor 't gerief dat ge nodig hebt. Voor 't gebrek aan de voorzieningen heb ik nog geen oplossing (misschien moeten we een 'overal verversvoorzieningen aub!'-groepke oprichten?), maar ik heb wel wat gemaakt dat mij verder helpt wanneer 't verversen moet gebeuren op tegen elkaar geschoven stoelen, zitbanken, tafels, vloeren, brede lavabo's enzovoort. De ververslap, ge hebt daarmee alles bij de hand en de kleine ligt er zacht en proper op.

Een tijd geleden stak ik iets in mekaar dat na gebruik voor verbetering vatbaar bleek. De binnenkant, daar was ik content van, maar vooral 't sluitsysteem was datte niet. Ik had twee linten tussen de lagen gestikt en de bedoeling was dat lint rond het pakketje te draaien en te knopen, maar dat trok op ni veel. Er moest dus een nieuwe versie komen. Die heeft nu een extra lap met drukknopen om 't geheel te sluiten. Das makkelijker en nu ook veel schoner.



Om er ene zelf te maken heb je 't volgende nodig.
- stof voor de buitenkant (bij mij ikeakatoentje)
- zachte stof voor de binnenkant (bij mij flanel)
- stof voor de sluitlap (bij mij stuk uit laken gevonden in ikeakoopjeshoek)
- wattine voor de vulling (ik had geen echt dikke en gebruikte twee lagen)
- elastiek
- drukknopen

De afmetingen van de ververslap die hier beschreven wordt, zijn ongeveer 88 cm breedte en 70 cm lengte.

0.
Knip 1 x 72/50cm voor de middenlap uit zowel het katoentje, de flanel als uit de wattine.
Knip 2 x 40/22cm voor de zijlappen uit zowel het katoentje, de flanel als uit de wattine.
Knip 1 x 40/36cm uit de stof voor de buitenlap. Ik knipte dit stuk aan de vouw uit (2 x 40/20cm).
Je kan de wattine ook uit één stuk knippen. Stap 13 kun je dan straks overslaan.



1.
Leg de katoenen middenlap met de goede kant naar boven en met de lange zijden aan de linker- en rechterkant. Bevestig 4 drukknopen. De eerste rij knopen zet je vast op 11 cm van de linker lange zijde en 19 cm van de korte zijden. De tweede rij knopen zet je vast op 14 cm van de linker lange zijde en op 19 cm van de korte zijden.




2.
Plooi de buitenlap in de breedte dubbel met de goede kanten op elkaar. Stik (op 1 cm) linker- en rechterzijde dicht. Je laat dus enkel de bovenkant open. Knipte je die lap in twee stukken stik dan ook de onderkant op 1cm.
3.
Keer de buitenlap, leg die met de kant die je aan de buitenkant wil naar boven en met de korte zijden aan de linker- en rechterkant. Zet de drukknopen door de twee lagen heen vast. De eerste rij knopen zet je vast op 2 cm van de onderste lange zijde en 3 cm van de korte zijden. De tweede rij knopen zet je vast op 5 cm van de onderste lange zijde en op 3 cm van de korte zijden. En op deze foto kunt ge zien dat ik niet loog... Er zit bij mij dus echt wel altijd ergens een dikke fout in. Deze was nu gelukkig op te lossen, maar als ge zwetend van schrik voor uw stofke geen drukknopen wilt loswrikken zoals ik heb mogen doen, controleer dan maar goed welke delen van de knopen waar vastgezet worden.



4.
Speld op de goede kant van de zijlappen een elastiek in het midden en over de volledige lengte. Duid aan om de hoeveel centimeter je gaat stikken en speld waar je gaat stikken. Je trekt daarbij een beetje aan de elastiek zodat het gerief dat eronder komt te zitten, zal blijven zitten. Na 't spelden zal je lap er wat verfrommeld uitzien, maar dat gaat er straks bij 't ineensteken van alle onderdelen grotendeels uit. Een mogelijke verdeling voor 't stikken van de elastiek is:

Linkerzijlap, van onder naar boven en vanaf de rand: op 1cm (dat wordt je naad), 13cm (voor de pampers), 13cm (voor de doekjes), 8cm (voor de poepezalf), 4cm (voor de Hemazakskes voor kakpampers) en dan heb je tot aan de rand nog 1 cm over (opnieuw je naad).

Rechterzijlap, van onder naar boven en vanaf de rand: op 1cm (dat wordt je naad), op 10cm (voor een speeltje), op 2cm (voor fysiologisch water), op 2cm (voor fysiologisch water), op 2cm (voor fysiologisch water), op 5cm (voor één of ander productje), op 17 cm (voor ververskleren) en dan heb je tot aan de rand nog 1 cm over (opnieuw je naad).

Ik deed de rechterzijlap omgekeerd maar merkte bij 't vullen dat het handiger is om de kleertjes niet tegenover de pampers/doekjes te hebben want dat verdikt den boel dan aan den ene kant teveel.

5.
Wanneer je de elastiek op de gemarkeerde plaatsen vast stikt, dan stik je enkel op de elastiek en je hecht daarbij dan best een paar keer zodat het goed vast zit. Na 't stikken ziet je lap er nog altijd verfrommeld uit, maar zoals gezegd gaat dat er straks bij 't ineensteken van alle onderdelen grotendeels uit.



6.
Stik (op 1 cm) de buitenlap op de katoenen rechterzijlap waarbij de onderkant van de buitenlap op de goede kant van de rechterzijlap ligt en er links en rechts van de buitenlap 1cm rechterzijlap uitsteekt.

7.
Leg de katoenen rechterzijlap in het midden van de lange zijde van de katoenen middenlap waar geen drukknopen zitten. Je legt de lappen met de goede kanten op elkaar en je speldt alles vast. Aan de rechterkant zit de buitenlap nu tussen de zijlap en de middenlap.
Daarna leg je de katoenen linkerzijlap in het midden van de andere lange zijde van de katoenen middenlap, dus de zijde waar de drukknopen zitten. Je legt de lappen met de goede kanten op elkaar en speldt weer alles vast.
Stik (op 1 cm) de beide zijlappen aan de middenlap.
Speld en stik nu op dezelfde manier de flanellen zijlappen op de flanellen middenlap.
Strijk bij beide stukken de naden naar de buitenkant toe.

8.
Sandwich nu de lagen op de volgende manier. Leg het katoenen geheel met de goede kant naar boven, leg daarop het flanellen geheel met de goede kant naar beneden en tenslotte leg je de voering erbovenop. Speld alles rand aan rand wreed goed vast, je zal daarbij wat aan de elastiek moeten trekken. Knip als het nodig is de voering wat bij zodat die net even groot is als de stukken stof.



9.
Stik (op 1cm) rondom rond en laat ergens een gat dat groot genoeg is om alles straks te kunnen keren. Let bij het stikken op:
- het hechten wanneer je over de elastiek stikt.
- het volgen van de lijn die er kwam bij het vaststikken van de zijlappen aan de middenlap.
- het feit dat je persvoet bij de rechterzijlap net de buitenlap raakt.



10.
Knip de naad rondom rond af tot op iets minder dan een halve cm. Knip niets af waar je het gat gelaten hebt en zorg ervoor dat je aan de hoekskes wat inknipt.

11.
Keer alles en strijk de naden plat. Haal de hoekskes er schoon uit en strijk en speld de rand aan het gat gelijk met de rest van de randen.



12.
Stik nu rondom rond een koordjesstiksel. Hecht waar de elastieken zit. De door de elastiek verfrommelde zijlappen zijn nog steeds geen platte vijgen, maar dit stiksel moet ervoor zorgen dat ze grotendeels 'ontfrommeld' zijn. Let hier bij 't stikken goed op dat je de buitenlap er niet tussen stikt.

13.
Stik (op persvoetbreedte van de zijnaad) op de buitenkant van beide zijlappen een lijn over de ganse lengte. Die moet ervoor zorgen dat de voering in de zijlappen bij wassen en zo niet verschuift. Knipte je de wattine uit één stuk dan is dit niet nodig.


Nu nog plooien...



A. Plooi de zijlappen naar binnen.
B. Plooi de boven- en onderkant naar binnen.
C. Plooi alles in twee.
D. Sluiten met de drukknopen. Je hebt twee standen, één voor een volle ververslap en één voor een minder volle.

Den uitleg is volgens mij soms wat moeilijk, veel cijferkes en zo en sowieso heb ik 't soms moeilijk om iets uit te leggen. Ge moogt mij bij twijfel of vragen zeker mailen!


Edit: zie rode stukken

20 opmerkingen:

  1. Amai! Dat ga ik in de paasvakantie maken voor mijn metekind, hoor! Zo sjiek en handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar seg dat is tof! Ik ga het misschien maken voor mijn schoonzus, maar is het iets dat ge kunt gebruiken ook al zeult ge overal zo'n luiertas (of hoe heet dat) mee? In mijn ogen is dit een alternatief daarvoor, maar ik ben gene kenner natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht eerst 'ververslap', wa's dat nou weer! Maar een verschoonkussen dus :-D
    Super mooi gedaan! En heel handig inderdaad..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, schoon én handig. Een must voor alle jonge moeders!

    Neem daar maar meteen patent op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mor allé...dat vind ik nu ne keer straf he, als iemand zelf zoiets bedenkt.
    Geweldig handig en schoon!
    Een patent zou idd geen slecht idee zijn.
    't Is spijtig dat ik het (hopelijk, please please...ze wil maar niet zindelijk worden) binnenkort niet meer nodig zal hebben of ik begon er direct aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, zit knap ineen. Nu nog een babietje en ik begin eraan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. merci voor de complimentjes zunne!

    @Naja: ik neem da ni mee zo'n luiertas, mijn ervaring zegt me namelijk dak dan véél te veel meesleur. De ververslap da steek ik in mijn xl-sjakosj en daarmee heb ik (behalve zijn eten dan wel) mee wat ik nodig heb als we een paar uurkes weg zijn.

    @Polkadotjes: succes met de potjestraining!

    @Miss Stik: mag ik u nu succes wensen? (das kan delicaat zijn é zoiets...)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel goed gevonden! Ga ik zeker ook eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heeeey! En ik kan beamen dat het naast super mooi, ook ECHT super handig is! Ik zou er niet meer zonder kunnen!!!! Merci Sharon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zalig, dit ga ik zeker nog eens uittesten! Als aanstaande meter kan ik best nu al beginnen te naaien haha

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig! Ik heb geen pampers meer in de buurt, maar toch, geweldig goed gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi, die ververslap! Ik maakte onlangs een kleinere versie, nu ik 'rondblog' zie ik dat hij een beetje tussen jouw versie en de luiertas van mme ZsaZsa in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In één woord geweldig. Ik maakte een eigen exemplaar en heb hem ook net op mijn blog gezet. Ik gebruikte geen wattine in de zijkanten en stikte er een lus aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super zo een ververslap! Zie je eventueel een swap zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lotsie, vraag je me dat over een paar maanden nog ne keer? Momenteel groot tijdsgebrek met de verbouwingen, maar deze week start ik met de parttime en wie weet wordt alles dan beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw... super leuk ding zeg... mijn schoonzusje is zwanger dus ik denk dat ik dit voor haar ga maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beste

    Ik heb een probleem met de uitleg over het plaatsen van de drukknoppen. Ik geraak er niet wijs uit.
    Bij stap 1 en 3 leg je het uit, maar met de beste wil van de wereld begrijp ik het niet: een rij knopen Plaatsen op X cm van de linker lange zijde en x cm van de korte... Dat is toch 1 specifieke plaats? Waar komt dan de tweede knop van de rij? Ligt zeker aan mij, mar snap t niet. Kan je mij even duidelijk maken waar ik alle knopjes dien te bevestigen? Mariekenlinthout@gmail.com

    Upper bedankt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeioeioei, dit is een handleiding van zo lang geleden en er staan zo weinig foto's bij. Ik probeer het gewoon nog eens te herhalen.

      Bij de middenlap bevestig je de knopen als volgt: "De eerste rij knopen zet je vast op 11 cm van de linker lange zijde en 19 cm van de korte zijden. De tweede rij knopen zet je vast op 14 cm van de linker lange zijde en op 19 cm van de korte zijden."

      Bij de buitenlap bevestig je de knopen als volgt: "De eerste rij knopen zet je vast op 2 cm van de onderste lange zijde en 3 cm van de korte zijden. De tweede rij knopen zet je vast op 5 cm van de onderste lange zijde en op 3 cm van de korte zijden."

      Je zet de knopen op een verschillende hoogte, maar evenver van de korte zijde waardoor je twee rijen knopen krijgt.

      Wat is er precies niet zo duidelijk?

      Verwijderen