15 februari 2010

Voor de gezapige koffieliefhebber

Een gezapige koffieleut, dat ben ik. Gezapig zoals in beheerst, bezonnen en gezellig. 's Morgens eis ik een koffieke en in de namiddag wordt dat afgezwakt tot er eentje willen, maar dan wel met een koekske. Voor één of twee tassen per dag haalt ge geen monstrueus groot koffiemachien boven, dus een senseo staat hier wel op zijn plaats. Maar wat doet ge wanneer ge een zakske 'artisanale' Marrakchikoffie*** in uw pollen geduwd gekregen hebt? Dan maakt ge uw eigen koffiepads en dat doet ge als volgt.



1+2. Zoek een blik/bus met dezelfde omtrek als een koffiepad en teken een cirkel op een koffiefilter. Bij mij had de bus natriumbicarbonaat waar ik eeuwig naar heb moeten zoeken nu net die omtrek. Ik maakte van den eerste keer een kartonneke voor volgend gebruik.
3. Knip de cirkel uit, zo krijg je twee rondjes koffiefilter.



4. Stik de twee cirkels op elkaar, niet te ver van de rand (minder dan een halve centimeter alleszins, want na experimenteren bleek dat minder goed in 't senseomachien te werken) en laat een stuk open waar je nog een klein lepelke in kan krijgen. (Zoals ge kunt zien steekt dat hier niet nauw vandaar dat het eigenlijk weinig werk is.)

5. Vul de aaneengestikte cirkels met koffie. Gebruik een klein lepelke en niet te vol steken (want na experimenteren bleek het water er dan niet meer goed door te lopen). Mijn Marrakchikoffiepad bleek te werken en lekker te zijn wanneer ze gevuld was met ongeveer 3 goe gevulde koffielepels.

6. Stik het gat dicht.



7. Leg de koffiepad in 't machien en proberen maar.
8. Mmmmm... koffie!

*** Er wordt momenteel nog gezapig gewerkt aan een serieus fotoreisverslag.

11 opmerkingen:

  1. amai zunne, zoveel moeite voor een kopke koffie... nee, dat heb ik er niet voor over geloof ik! maar wel leuk bedacht!

    en wat een geweldige ontvoering zeg! op die manier wil ik ook wel es ontvoerd worden... en wist je dan echt helemaal van niks?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Bombilla: 'k Zal er u dan eentje serveren é!

    @Tricky: Echt, echt niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel grappig ....
    weetje dat er hervulbare pads bestaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, wat je toch niet allemaal kan doen met een naaimachien hè..
    Geniet van de koffie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @spookskes: aha en waar koop je zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heb het zie hangen in de colruyt endacht ook in de bio-planet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk bedacht hoor!!! Zo kun je wel je eigen koffiemelange maken met een vleugje kaneel erdoor of cardemon, chocolade poeder doet het ook errug goed!!!! Maar inderdaad er bestaan navulbare millieuvriendelijke pads die je na gebruik gewoon weer uitspoelt!!! Maar di's uniek!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hmm er bestaat een eenvoudigere, milieuvriendelijkere manier... ik heb er eentje thuis liggen... google even ecopad senseo... spaart tijd en filters...

    BeantwoordenVerwijderen