25 februari 2010

Pendelen en borduren tegen de chaos

5.50h: opstaan (ik)
5.55h: wassen, aankleden, me toonbaar maken
6.15h: ontbrekende spullen verzamelen
6.25h: heen-en-weer-boekskes invullen
6.30h: opstaan (MDH en Thor)
6.35h: Thor aankleden en snotvrij maken
6.45h: opstaan (Nils)
6.50h: gezamenlijk ontbijt
7.05h: deur dichttrekken
7.10h: tram op
7.24h: trein op

Zucht... sinds deze week is 't opnieuw van datte, iedere dag, behalve op Zalige Woensdag. Ik heb het u nog niet laten weten, ik moest eerst efkes bekomen. Niet dat dat nu al helemaal gebeurd is, maar ik werk eraan.

7 maand geleden begon de tijd thuis en ik heb het met momenten vervloekt, maar op vele andere momenten de hemel in geprezen. Hoe langer ik thuis zat, hoe meer ik voelde dat ik ook wel eens iets anders wou doen, maar toen kwam daar de dag waarop het zo dichtbij kwam, dat ik er meer en meer tegenop begon te zien. Om maar ne keer te zeggen, het is dubbel hoor zo uw mini's achterlaten om weer te gaan werken. Maar soit, het is dus weer van datte en na een paar dagen heb ik al twee dingen (her)ontdekt. Eerst en vooral hoe zalig de vrije woensdagen zijn en hoeveel meer ik de tijd met mijn kinders dan apprecieer. Daarnaast heb ik (naast de sardinenadelen) de voordelen van het pendelen weer ingezien. Pendelen, dat geeft mij tijd om efkes na te denken, om de chaos in mijn hoofd op te ruimen en er plaats te maken voor ideeën (ge weet wel, zoals bij de tandarts). Niet dat er nu nog zoveel tijd rest om die uit te voeren, maar kom, ik ben daar al content mee. Lig ik daar in die trein dan de ganse tijd met mijn ogen dicht? Neen gij, das tijd die zorgvuldig besteed wordt, tijd namelijk om het handwerk boven te halen. Breien was mijn vroegere treinding, deze week heb ik het borduren ontdekt. Ge ziet daarbij iets minder angst in de ogen van de mensen die naast u zitten, er is zo geen ellebogenwerk voor nodig en vooral, dat maakt mij rustig zeg!



Dat borduren gebeurt nu als onderdeel van het kadooke voor Tiene en de PIF'ers. Ik gebruikte dit boek om wat professioneler te borduren dan bij de eerste poging en die steelsteek en losse kettingsteek gingen gelijk vanzelf. 't Borduren is een stukske van wat ik voor de kadookes in gedachten had dus ge kunt er eigenlijk nog niet zoveel van afleiden. Wat ge wel kunt afleiden is dat het allemaal wat traag gaat, maar ik veronderstel dat ik dat als werkende madam wel vergeven wordt.

Wat ik ook nog ne keer wou zeggen is merci. In kinderverzorgtijden waarbij veel buiten komen geen optie was, in tijden van RSV, buikgriep en overdadige snotproductie was U mijn link met de buitenwereld. U was mijn momentje voor mezelf, mijn eens-iets-anders-zijn-dan-alleen-maar-mama. U was mijn inspirerende stok achter de deur die ervoor zorgde dat er hier af en toe eens wat creatief gedaan werd. U hield mij staande... Wat een dramatiek hé, 't is er een beetje over 'k weet het. Maar kom, ik wil eigenlijk gewoon zeggen "merci, 't is tof om tesamen met U in blogland te mogen vertoeven".

8 opmerkingen:

  1. Ha, da's geheel wederzijds :-) Maar lees ik het goed dat er tussen gezamenlijk ontbijt en deur dichttrekken 15 minuten zit?? Zo lang doe ik alleen er al over om al die armpjes in de goede jasmouwen te krijgen...zucht.
    Na dit schema kan ik eigenlijk nog maar 1 ding zeggen: respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, inderdaad respect voor zo'n strak schema. Dankzij onze 'glijdende' uren gaat het er hier 's ochtends altijd net iets te gezapig aan toe... En bedankt voor het tipje van de sluier voor de pifjes:-) je maakt er wel je werk van zeg! Waar haal jij al die energie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jamaar Suzette, ik trek de deur dicht en manlief blijft nog met kindjes aan tafel zitten hoor!

    En Katrien: glijdende uren hebben wij ook, maar om die kleine mannen op tijd te kunnen halen, is de flexibiliteit voor mij ver te zoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Binnen 2 weken ben ik na 6,5 maand ook terug aan het werk. Mijn schema zal er ongeveer hetzelfde uitzien als dat van u. Buiten dat er hier maar 1 mini is ipv 2 en dat ik de fiets neem ipv de tram. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Da's wederzijds hoor ;-) !
    En je hebt inderdaad een strak schema zeg! Dat zal wel weer even wennen zijn na el die maanden thuis.. Het blijft toch stressen om iedereen 's morgens en 's avonds op de goede plek te krijgen.
    Leuk die borduursels, ik ben benieuwd naar het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fietsen naar 't werk heeft zijn voordelen maar dat treinen precies ook...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Miekk: 't borduren geraakte deze morgen af dankzij een treinvertraging van een uur! nu moet het allemaal wat rapper kunnen gaan ;-)

    @Bombilla: jamaar ik ruil zo mijnen trein tegen uwen fiets zunne!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. borduursels zijn zo mooi! ik ben benieuwd, en vertragingen zijn zeker vergeven!! als ik uw ochtendschema zie, denk ik niet dat ik al direct klaar ben voor een resem kindjess

    BeantwoordenVerwijderen