2 januari 2010

Knopen en breien



't Zware feesten met 't eindejaar laat ik graag aan mij voorbij gaan want ik ben geen fan van dat moeten op zo'n momenten, maar dit jaar was ik toch wel wat contenter dan anders. Oudjaar mochten we, thuis en samen, met ons vieren beleven. Merci aan de lieve mensen die een berichtje nalieten en aan onze entourage voor de hulp tijdens 't verblijf in de kliniek. 'k Wens jullie allemaal een 2010 zoals ge 't u in uw wildste dromen voorstelt.

't Was lang geleden, maar er werd weer eens gestart met een breiwerk, de nieuwste blograge, de stella pixie hat. Passend bij hun oogskes, één in 't blauw voor Thor en één in 't groen voor Nils. Om de mutsen dat ietske extra te geven, maakte ik al twee knopen met een afdruk van een vikinghelm. Knopen uit fimo en eenmaal begonnen, kon ik niet meer stoppen. Resultaat: twee zakskes met een paar handgemaakte knopen en een paar bloemen. Er zit in de zakskes ook een speldje voor 't geval iemand van de bloem graag een broche maakt. Wil je zo'n zakske met knopen winnen, laat dan een berichtje achter en laat weten of je 't zakske met de gele knopen of die met de rode wil. Volgende woensdagavond vliegen de namen in een potje en zal Nils de twee winnaars eruit halen.

25 opmerkingen:

  1. Ik probeer het nog eens! Prachtige knopen, allemaal. Is daar ook ergens een tutorial van?
    Nog mijn beste wensen! Dat al je wensen mogen uitkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke knoopjes! Wat fijn dat jullie allemaal thuis waren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie knopjes dat zie ik wel zitten op een of ander werk voor dochterlief.
    (rood aub)
    Laat maar weten hoe je die maakt want dat wil ik in de toekomst ook wel proberen!!
    En de allerbeste wensen voor 2010!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof dat jullie met zijn allen thuis waren. En knappe knopen seg. Bij 't zien van de foto, dacht ik: "Amai, die heeft een leuk pakje gevonden onder de kerstboom", maar ze zijn helemaal eigen fabricaat. Mooi, mooi! En goed om te weten dat dat gaat met Fimo. Heb je 't nogal gedaan? Breken ze niet? Moest ik winnen, graag de rode knopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het manneke weer thuis is! Is hij weer helemaal opgeknapt?
    Knap zeg, dat je die knopen zelf hebt gemaakt! Ze zijn heel mooi, ik doe graag mee :)
    Ik ga voor de rode!
    En gelukkig nieuwjaar voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou ook heel graag mijn kansje wagen ,en welke kleur maakt niet uit ,vind ze allebei mooi .
    Leuk dat je met zijn vieren kunnen feesten hebt ,van hieruit ook een creatief, gezond en gelukkig 2010 gewenst!
    Zou ook wel grag weten hoe je de knopen maakt

    Grts Elske (Khapa)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh knap zeg, ik ben ook wel geinteresseerd, ik vind de beide zakjes wel tof, geen voorkeur. En misschien waag ik me dan misschien ook eens aan de muts die al een tijdje op mijn verlanglijstje staat

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtig!!! de rode knopen zouden wel leuk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. die knopen zijn super! als je ooit in overweging zou nemen om ze in "massa" te produceren, ik zou ze zo bij mij in de winkel leggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eerst en vooral: de allerbeste wensen voor 2010!

    Wat leuk, die knopen! Lijkt me nog niet zo eenvoudig om te maken.

    Ik doe graag mee, en welke kleur maakt eigenlijk niet uit, beide setjes zijn super!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moh, zo schattig die vikings op de knopen. Die gele zie ik wel zitten...

    Fijn 2010!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Knap zeg, ik had niet direct door dat die zelfgemaakt zijn. Je mag altijd een keertje tonen hoe die gefabriceerd worden. Ik vind de rode super.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. happy 2010 voor jullie allen
    ik doe graag mee x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik doe ook graag mee voor de rode, heel erg leuk trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. allebei de kleurtjes ,zou wel leuk zijn
    groetjes an mijn schatjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo'n mooie knopen... die wil ik ook welwinnen (de gele het liefst.)
    De Pixie muts is echt heel leuk om te maken. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat 'n leuke knopen. Ik ben best wel geïnteresseerd, en heb geen voorkeur, ik vind ze allebei mooi.
    Groetje, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waaw, heel mooie rode knopen, ik doe graag mee!
    Ik wens jullie alvast een spetterend jaar toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @iedereen, merci voor de complimentjes!
    @Vermiljoen, amai ik zou eigenlijk ni goe durven peis ik. lijkt me zo professioneel en vooral véél werk...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo'n knappe knopen, dat telt zéker mee voor de give-away!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik probeer het mutsje te maken, maar ik raak er niet helemaal uit wijs. ik volg de handleiding van vermiljoen.
    2*2 ribbel dat heb ik door
    dan de laatste 6 rechts en dan de volgende rij rechtse steken rechts en averechtse, averechts maar moet je dan de volgende rij de laatste 8 steken averechts doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @made by KK: 'k zal steek per steek uitschrijven, want ik weet niet of ik anders duidelijk ga zijn.

    rij 1: 6 rechtse steken breien dan telkens 2 averechtse en 2 rechtse tot je aan de laatste 6 komt, dat moeten 6 rechtse zijn.

    rij 2: 6 averechtse steken breien dan telkens 2 rechtse en 2 averechtse tot je aan de laatste 6 komt, dat moeten 6 averechtse zijn.
    (de steken breien zoals je ze ziet komt erop neer dat de steken die je in de vorige toer rechts hebt gebreid nu averechts gebreid zullen worden want ze zien er aan de achterkant uit als averechtse steken en de averechtse in de vorige toer nu rechts breien (want ze zien er aan de achterkant uit als rechtse steken)

    rij 3: hetzelfde als de 1ste rij; 6rechtse steken breien dan telkens 2averechtse en 2 rechtse tot je aan de laatste 6 komt, dat moeten 6 rechtse zijn.

    In de volgende toeren brei je 3 toeren op dezelfde manier zoals hierboven uitgelegd, maar je moet in de 4de rij, de 7de, de 10de enzovoort telkens de eerste en laatste steken met 2 vermeerderen

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ok, perfect! nu is het duidelijk aan het worden
    nu alleen nog uittelen want 36steken is bij mij 19.5 cm en geen 10 cm en 36 rijen is 12 cm
    Ik moet dus veel minder steken opzetten maar dan verloopt nadien de telling ook anders en daar ben ik nu nog niet uit. ik probeer straks eens en zie waar ik dan uit kom
    alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen