7 januari 2010

En de knopen zijn voor...



...Inge en Tante Hilde! Sturen jullie mij een adres door?

Sommigen waren wel geïnteresseerd in een handleiding. Je kan op 't net wel hier en daar iets in 't Engels vinden, maar ik ben voorbeeldig geweest, kinderkes in bed gestoken en de avond gespendeerd aan een handleiding voor de lieve lezer.

Nodig
- fimo
- fimo vernis/glanslak
- iets rond om de fimoballekes mee plat te drukken
- tandenstokers
- een deegrol
(Ik gebruik een speelgoedrolleke van zoons plasticinevoorraad.)
- knopen, juwelen, stof, stempels, ...
(Dingen waarmee je structuur op de knoop kan aanbrengen.)
- eventueel latex handschoenen om geen vingerafdrukken achter te laten
(Maar aangezien ik dat zijn charmes vind hebben bij dit soort dingen, gebruik ik dat zelf niet.)

1.
Kneed een beetje fimo tot het volledig zacht en modelleerbaar is. Maak er een balleke van.



2.
Druk het balleke plat, tot een cirkelvorm. Ik gebruik papier als ondergrond, daar blijft de fimo niet aan vast plakken. Neem de fimovorm voorzichtig van je platdrukhulpmiddel. Als er nog barstjes in de fimo zitten, moet ge nog wat meer kneden.



3.
Als ge structuur wilt aanbrengen op de knoop, doe dat dan nu. Kijk eens goed rond in huis, ge kunt hier eigenlijk heel veel dingen voor gebruiken.





4.
Om knopen uit meerdere kleuren te maken, kneed ik die eerst, rol ik ze dan plat, leg ik ze op elkaar en maak er dan, met zo weinig mogelijk kneedbewegingen om de kleuren wat te behouden, een 'balleke' van.



5.
Om de gaatjes in de knopen te maken, prikt ge bovenaan een tandenstoker door de fimovorm en beweegt ge die op en neer. Haal hem er uiteindelijk weer langs boven uit. Dat zorgt voor schone gaatjes.



6.
Wanneer de knopen klaar zijn, bak je die een half uur op 110°C. Ge moet hier eigenlijk een oventhermometer voor gebruiken, maar dat zijn zo van die dingen die ik niet doe. Wat ik wel doe is een alarm zetten, anders moogt ge der zeker van zijn dat ik de knopen vergeet.

7.
Na het afkoelen van de knopen, is 't tijd om ze te vernissen. Ik steek zo'n knoopke op een tandenstoker en vernis één kant + de randen. Een klein stukske van de rand doe ik niet en ik laat de knopen, steunend op dat stukske, drogen. Gebruik niet te veel vernis anders krijgt ge druipers. Doorprik na 't vernissen de gaatjes een keer, dan zijt ge zeker dat ze niet vol zitten.



8.
Wanneer 't vernis droog is, kunt ge de andere kant en het overblijvende stukske rand doen. Na 24 uur zijn de knopen helemaal gereed.

19 opmerkingen:

  1. Dank je wel, gaan we zeker proberen! Ze zijn super mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige tutorial, ga ik mee aan de slag!! Dankuveel.


    XO Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, zo tof! Ga ik na de examens zeker ook eens doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. maar zo tof! ik heb nog wel gewonnen en nog wel een handleiding ook!! i

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, wat een goeie tutorial! Ga ik ook eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. he pot jan dorieeHH!! ik hou niet van verliezen... maar bedankt voor de goede uitleg..

    Gefeliciteerd Tante Hilde

    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig! Ik ga eens achter fimo klei zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dat ik niet gewonnen heb maar ik ben minstens even blij met de handleiding.
    Dank u hartelijk!
    Materiaal te koop in de Banier veronderstel ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Bombilla: een klein beetje te vinden in de Veritas, voldoende in de Banier en veel in de Schleiper.

    't Amusement ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoera! Blij blij blij dat ik gewonnen heb met de knoopjes.
    Heel hartelijk dank!
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee! Ga ik ook eens proberen.

    xx Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Blij dat jullie blij zijn met de handleiding. 'k Ben benieuwd naar jullie tips, ideeën en maaksels. Eens laten zien hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. de knoopjes zijn vandaag toegekomen! zalig! merci he!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is een leuk idee! Dankje, ga ik zeker ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb je tutorial nu pas gezien en ik vind hem geweldig! Heb al meteen zin om morgen naar Veritas te gaan en me een aantal kleurtjes Fimo te kopen! :-) Ik kan al meteen in huis op zoek gaan om ze structuur te geven met iets!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hele mooie knopen en een goeie uitleg! Ik gebruik om mijn kralen te vernissen een rekje waar mijn stokje met kraal tussen kan hangen zodat ik ze in 1 keer kan vernissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik heb me laten vertellen dat fimo knoopjes niet wasbestendig zijn, is dit waar? dat zou ik heel jammer vinden want het is een supergoed idee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei? Hier kan ik zeker van zeggen dat dat niet gebeurde bij mij. Ik waste al vaak spullen met fimoknopen en had het probleem niet voor.

      Verwijderen
  18. iemand vertelde mij dat fimo knoopjes niet wasbestendig zouden zijn,als dit waar is vind ik dat zééér jammer want ik vind het een supergoed idee.

    BeantwoordenVerwijderen