18 maart 2009

Tiramisu







Tiramisu... alleen al de naam doet u goesting krijgen in iets zoets. 't Is één van mijn lievelingsdesserten en ik proefde intussen al meerdere variaties, maar 'k blijf trouw aan het tiramisurecept dat ik in een ver horecaverleden eens aan een kok in Leuven wist te ontfutselen. Simpel en heel snel gemaakt, maar wees gewaarschuwd, opnieuw een caloriebom...

Nodig voor ongeveer 8 à 10 porties:
- straffe koffie
- amaretto
- 5 eidooiers
- 300 gr suiker
- 1 à 2 eetlepels lauw water
- 500 gr mascarpone
- anderhalve doos boudoirs
(op de foto den helft van dit alles want kleine portie gemaakt)
- cacaopoeder

Zet de koffie, giet er amaretto bij en laat die wat afkoelen. Meng intussen de eidooiers met de suiker en het water. Klop dit tot je een romige massa krijgt. Voeg er daarna de mascarpone aan toe en meng weer goed.
Sop nu de onderkant van één boudoir per keer in de koffie-amaretto, niet tot de koek uiteen valt, maar een secondje of twee. Leg zo'n laag koekjes in een schaal, giet daar de helft van het mascarponemengsel over en strijk het wat egaal. Leg daarboven nog een laag van de in de koffie gesopte koekjes en daarboven strijk je dan de rest van je mascarponemengsel uit. Minstens een uur of 12 in de koelkast laten staan tot de koekjes volledig zacht zijn. Voor 't serveren strooi je er cacaopoeder overheen, eventueel door een zeefje.

U ziet het, geen wit van ei in de tiramisu dus 't is een iets zwaardere versie dan degene met wit van ei, maar oh zo lekker...

3 opmerkingen:

  1. Zucht....het is mijn lievelingsdessert en als ik alleen maar dit recept zie, krijg ik zo'n honger! Jammer dat het zooo kalorierijk is, anders at ik dit elke dag....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe het met 4 eierdooiers en 100 g bloemsuiker! Een beetje minder calorieën, maar wel reuzelekker!

    Spreken we een vergelijkende test af wanneer je ons huisje komt bewonderen? ;o)

    Knuffel,
    Katleen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha Katleen, tegen tiramisu zeg ik NOOIT neen :-) Laat ons maar snel die datum vastleggen!

    BeantwoordenVerwijderen